Mercedes-Benz B 250 e AMG Line (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 250 e AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 13.145 km |
Soort van unboxing
- 10 km
Allereerst nog geen uitgebreide review, dat hoop ik z.s.m. te kunnen geven. Zie dit als een soort van 'unboxing', iets van 'wat krijg je als de verpakking van een nieuwe aanschaf open maakt'. 31 augustus mijn nieuwe Mercedes Benz B250e plug in hybride AMG line opgehaald. Dat de auto al snel van 'hogerhand' een goedkeuring mee kreeg bleek al binnen 5 minuten na vertrek bij de dealer. Er werd door de politie een algemene voertuig controle uitgevoerd en ik mocht daar ook bij aansluiten. Alles was uiteraard dik in orde. Ze wilden vast en zeker die prachtige auto zelf even van nabij zien ;-)
De kilometers naar huis waren zeer aangenaam. De stoelen zitten uitstekend. Ten opzichte van mijn vorige auto, een Nissan Qashqai Tekna+, viel het me enigzins tegen dat de stoelen van de Benz niet elektrisch verstelbaar zijn. Maar aangezien ik de enige ben die er in rijd, is dat verder geen probleem. De stoelen zijn goed verstelbaar en zitten wel beter dan in de Qashqai. De buitenkant vind ik erg geslaagd. Mooie voor- en achter verlichting. Met betrekking tot de verlichting achter is het jammer dat die niet standaard brandt als de dagrijverlichting (DRL) voor overdag brandt. Dat is weliswaar niet verplicht maar het zou een mooie optie zijn als je zelf zou kunnen instellen of die wel of niet overdag aan moet gelijk met de DRL aan de voorkant. De kofferbakklep die, ook met een voetbeweging onder de bumper, elektrisch open gaat geeft toegang tot een ruime kofferbak. Onder de kofferbakmat is geen ruimte voor een reservewiel of thuiskomer, hooguit voor wat kleine spullen of de thuislaadkabel. De ruimte op de achterbank, die in drie delen is om te klappen (40-20-40) is riant. Mijn Benz heeft de optie van een verschuifbare achterbank waarvan de rugleuning ook versteld kan worden. Er is meer dan genoeg been- en hoofdruimte ook met het schuif-/kanteldak. In de Benz zit je natuurlijk het liefst voorin. Het dashboard is erg fraai vorm gegeven. Overal mooie materialen en een goede afwerking. De ronde ventilatierooster zien er fraai uit. De bediening van ventilatie en verwarming werkt erg intuïtief. En dan uiteraard de 2 grote displays, 1 recht voor de bestuurder en 1 in het midden, die samen 1 geheel lijken te vormen. Grafisch erg mooi weergegeven en mooi scherp. Het systeem reageert ook goed en snel. Het navigatiescherm ziet er duidelijk en fraai uit. Hoewel de software van de auto bij aflevering volledig up-to-date was, waren de (HERE) kaarten nog van 2022. Daarvan heb ik vandaag de laatste versie van 2023 geïnstalleerd. Het viel me op dat de weergegeven snelheid op de snelweg overdag niet als 100km/u wordt weergegeven maar als de snelheid die er 's avonds na 19.00u geldt. Bij de navigatie kan je instellen dat de snelheid automatisch wordt aangepast aan de ter plaatse geldende snelheid. Wat hierbij niet goed werkt op een snelweg is dat als je b.v. op de cruisecontrol op 100km/u hebt ingesteld, de snelheid op een snelweg tijdelijk even wat lager kan zijn, b.v. 80km/u. Als die tijdelijke verlaging stopt en de gebruikelijke maximum snelheid op een weg waar je 's avonds (of overdag met de foutieve, te hoge maximum snelheidsweergave van het kaartmateriaal, zoals 120 of 130) mag rijden, de snelheid niet wordt verhoogd naar de op de cruisecontrol door jezelf ingestelde limiet van 100km/u maar naar die 120 of 130km/u. Of dat iedere keer zo is moet ik nog uitvinden maar het gebeurde 2x tijdens de eerste rit. Overdag dus opletten dat ik niet te snel ga rijden of ervoor kiezen die snelheidsafhankelijkheid uitschakelen in de setting.
Dan nog over Android Auto of Apple Carplay. In de meeste nieuwe auto's met een multimediascherm is dat tegenwoordig standaard. Bij Mercedes blijk je daar nog eens € 363 voor te moeten betalen. Via de shop afrekenen en de service wordt geactiveerd. De hardware is er dus alleen de service moet tegen betaling worden geactiveerd. Dat was wel een grote tegenvaller. In de auto is ook een voorcamera aanwezig die als dashcam gebruikt kan worden. Let op: KAN worden. De hardware is er, afhankelijk van de uitvoering van je auto, maar om dat te kunnen gebruiken moet je nog eens € 240 aftikken in de shop. Als je daar gebruik van wil maken moet je wel bij iedere rit de opname zelf starten. Je kan niet instellen dat dit automatisch wordt gedaan zodra je de auto start.
Nu over het rijden. Dat is een groot genoegen. De auto is bijzonder stil. Het overschakelen van elektrisch rijden naar rijden met de benzinemotor gaat zonder dat je daar iets van merkt. Je ziet het aan de toerenteller. Het schakelen gaat bijzonder soepel. Je merkt ook niets van het overschakelen naar een andere versnelling. Met de flippers aan het stuur kan je het schakelen zelf beïnvloeden. Door een rijmodus, b.v. ECO, Comfort, Sport, etc. te kiezen kan je ook de dynamiek van het schakelen beïnvloeden. Mijn eerste indruk van de auto is erg goed. Android Auto en Apple Carplay heb ik er inmiddels toch bij en m.b.t. de dashcam heb ik mijn lossen dashcam maar op de voorruit bevestigd, rechts naar de achteruitkijk spiegel. Die € 240 euro voor de Mercedes Dashcam houd ik dan liever in mijn eigen zak. Maandag gaat er een trekhaak onder. Als ik wat meer (rij)ervaringen heb opgedaan zal ik een vervolg schrijven.
De eerste (bijna) 1000k.
- 950 km
De eerste 1000 km zitten er bijna op. De auto is bijzonder comfortabel en behoorlijk stil. Het omschakelen van de elektrische motor naar de benzinemotor en omgekeerd, gaat ongemerkt. Als er een langere rit is gepland, dan houdt de auto zelf rekening met de hoeveelheid beschikbare accucapaciteit. Dit komt de zuinigheid ten goede. Op ritten van zo'n 95 km geeft de app aan dat er zo'n 45 km elektrisch is gereden met een verbruik van ong. 8.4kwh/100km. Voor het benzinegebruik van de resterende 50km wordt dan ongeveer 3,3/3,4 liter/100km weergegeven wat dus 1 op 33 zou inhouden. Bij 943 km heb ik voor het eerst getankt en ging er precies 20 liter benzine in. Volgens de app zou ik van de gereden km's precies 400 km op benzine hebben gereden. Op de kop af dus 1 op 20. Geen 1 op 33 dus maar toch erg netjes.
De zit is bijzonder goed, mede door de verlengbare zitting (mijn lengte 1.91m). Ook de passagiesstoel is net zo comfortabel. Achterin hebben de passagiers niets te klagen over been- en hoofdruimte.
De automatische snelheidsaanpassing van de cruisecontrole heb ik uitgezet omdat vooral overdag op snelwegen, de snelheid door de cruisecontrol wil worden verhoogd naar 120/130. Dat ligt aan het kaartmateriaal van Here. Dat is op meerdere punten niet erg actueel. Als het systeem bij een gewijzigd weggedeelte, zoals b.v. nu vlakbij Amstelveen, het spoor even bijster is omdat die situatie nog steeds niet op het kaartmateriaal is bijgewerkt, dan kan het gebeuren dat je auto ondanks de ingestelde cruisecontrol plots gaat remmen met alle gevaar voor achter je rijdend verkeer. Heb ik ook meegemaakt toen ik op een gewone snelweg met de cruisecontrole aan een andere auto inhaalde. Toen ik die voorbij was en half over de lijn terug naar de rechter rijstrook was, begon de auto ook spontaan te remmen. Levensgevaarlijk.
Geregeld krijg ik een melding in het dashboard dat ik het stuur moet vasthouden en dat terwijl ik mijn beide handen toch echt op de 10 voor 2 positie stevig aan het stuur heb. Dat is best irritant. Maar eens nagaan of dat beter is af te stellen.
De verlichting rondom is uitstekend. De multi beam led verlichting doet het goed. Automatisch grootlicht zonder iemand te verblinden.
Ik heb het voordeel dat ik een eigen oprit heb. Ik had een tijd terug al een 5 aderige grondkabel (4mm2) en een data kabel aangelegd van de oprit tot onder de kruipruimte. Bedoeling was hier een eigen laadpaal te plaatsen. Ik heb nu echter een gewoon buitenstopcontact geplaatst omdat een aantal aders voor andere doeleinden in de tuin moesten worden gebruikt. De grondkabel is vervolgens vanuit de kruipruimte naar de groepenkast doorgetrokken en op aparte automaten achter een eigen aardlekschakelaar voor de buitenelektra aangesloten. Gewoon de thuislader gebruiken voldoet prima.
Al met al superblij met de auto, niet zo erg met het kaartmateriaal van Here en mbt het spontane remmen nog maar eens in de gaten houden in welke situaties zich dat voordoet om er beter op te kunnen anticiperen.
8 maanden en 13.000 km verder
- 13.145 km
Inmiddels ruim 13.000km gereden en tot nu toe zonder problemen. Het spontaan, plotseling remmen gelukkig niet meer gehad. Ik heb ongeveer 60% elektrisch kunnen rijden waarbij de app een overall elektrisch gebruik aangeeft van 10,5kwh/100km maar dat is volgens mij het stroom verbruik over het totaal gereden km's incl dus de km's die op benzine zijn gereden. Qua benzine verbruik geeft de app 2,6l/100km dus ook weer over het totale aantal gereden km's incl de elektrisch gereden km's.
Bevalt mij goed. De stoelen zijn erg comfortabel en de auto is ook mooi stil, zowel elektrisch als op benzine rijdend. Met de caravan er achter en de rijmodus sport hoor je de motor wel goed tijdens het optrekken. De auto heeft echter geen enkele moeite met de caravan, die rond de 1300kg weegt incl belading. Dus nog ruim onder de max. 1600 kg die de auto mag trekken.
Inmiddels de dashcam optie ook aangeschaft. Daarbij is het wel zaak om een snelle USB stick of een snelle SD kaart met snelle kaartlezer te gebruiken omdat anders de opnamen niet snel genoeg weggeschreven kunnen worden. Daardoor zou je veel onleesbare bestanden of opnamen waarin stukjes ontbreken kunnen krijgen. Jammer genoeg is de opname in HD en niet in 4K waardoor het niet het allerscherpste beeld is. M'n losse 4K dashcam was wat dat betreft beter maar die bleef steeds niet aan het raam plakken. Ander nadeel van de dashcamoptie is dat je de opname voor iedere rit handmatig moet starten en er daarvoor geen sneltoets op het scherm staat. Dus steeds eerst naar het menu, dan apps opzoeken dan de dashcam, dan activeren. Na het aanzetten van het contact kan het ook wel bijna 2 minuten duren voordat de dashcam app tussen de apps staat. Ws wordt eerst verbinding met de server gemaakt om te controleren of de optie wel is aangeschaft. Aangezien de aanschaf tegen eenmalige betaling gaat en levenslang is, zou na een eerste check de volgende keren toch wel sneller mogen.
Het MBUX systeem heeft net afgelopen week een update gehad. Ik meen dat de live trafic is verbeterd, de stabiliteit en kennelijk de browser en zoekfunctie ook. Dat heb ik nog niet kunnen ervaren.
Dat de klimaatregeling via de accu gaat is goed aan het bereik te zien. Als de accu volgeladennis, dan geeft die bv 77km elektrisch bereik aan als de klimaatregeling uit staat. Zodra je die aanzet, gaat dat zomaar naar 67/68km bereik. Klimaatregeling uit en panoramadak op een kier gaat gelukkig ook goed. Als het weer te vochtig is dan moet je echter toch al snel de klimaatregeling weer aanzetten ivm beslaan van de ramen.
Op naar de volgende km's. Ws zal ik begin september 2024 een update van de review doen, dan is de eerste jaarbeurt als het goed is uitgevoerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 180 Business Line | Panoramaschuifdak | Stoelverwarming | Achteruitrijcamera | Easypack-achterklep |
- 2024
- 16.289 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Business Solution Luxury Pano, Leder, Camera, Stoelverwarming, Navi, Cruise control adaptief, Keyless start, Elektrische achterklep
- 2022
- 90.051 km

Mercedes-Benz B-klasse 250 e Luxury Line | Navigatie | Parkeercamera | Stoelverwarming | Keyless Go | Trekhaak |
- 2024
- 15.419 km
Lezersreacties (0)
Reageren