Mercedes-Benz B 160 BlueEFFICIENCY (2010) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 160 BlueEFFICIENCY |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Eerste ervaringen, tevens verslag fabrieksafhalen
- 1.200 km
Na meerdere mercedessen c-klasse te hebben gereden in Januari een nieuwe B-klasse besteld. Tot mijn verbazing kon deze pas in de eerste week mei geleverd worden. Wie had dat gedacht in deze crisistijd, hoopte ik op een korte levertijd... maar ja. Dit wachten had als voordeel dat het sinds april voor Nederlandse klanten ook mogelijk werd om de auto af te halen bij de fabriek in Sindelfingen, een VIP arrangement met taxi,s/diner/hotelovernachting/lunch, en, vooral niet te vergeten een uitgebreide rondleiding door de fabriek zodat je zelf ziet hoe een auto gebouwd wordt. Zelf leek me dit wel leuk en mijn zoontje (12) was helemaal enthousiast dus besloten hiervan gebruik te maken.
Zelf een treinticket geboekt tot station Stuttgart (met o.a de ICE), hiervandaan wordt men afgehaald met een taxi en begint het arrangement. (tip: boek via www.bahn.de en niet via nshispeed, dit kan honderden euro's schelen). Een taxi bracht ons naar het Hilton, een mooie kamer, goede bedden en een zeer goed restaurant waar we hebben gegeten. De volgende morgen werden we na het ontbijt om ca. 08:15 opgehaald door de taxi en kwamen we na een rit van ca. 45 minuten, door het Duitse automekka Stuttgart, aan bij de fabriek. In deze omgeving hebben we zelfs twee prototypes zien rijden van de nieuwe CLS (bijna gereed, lichte camouflage) en de nieuwe B-klasse (zeer zwaar gecamoufleerd als een rijdende schoenendoos). Na ontvangst en het nodige papierwerk, waarbij men zeer voorkomend wordt behandeld, dus ook bij aanschaf van een wat goedkoper model mercedes, hebben we ons voor de fabriekstour van 09:15 opgegeven daar we natuurlijk nog een behoorlijke terugreis moesten maken en ik niet te laat wilde vertrekken. Ik heb aangegeven de auto voor de lunch te willen ontvangen, lunchen en shoppen in de mercedes store kon dan daarna en vervolgens zouden we meteen kunnen vertrekken.
Onze rondleiding was in het Duits (Engels kan ook) eerst de film met enige uitleg en vervolgens de fabriek in. De totale indruk was heel leuk, doch men liet niet echt alles zien. Veel tijd in de ruwe chassisbouw doorgebracht en een deel van de montage van de S-klasse. Ik denk dat gevoeligere afdelingen zoals voorbehandelen, lakken en montage van motor en assen meer geheim zijn, dit hebben wij in ieder geval niet gezien. In de eindcontrole hal vond ook de eindcontrole van de nieuwe SLS klasse plaats (die met de vleugeldeuren) toen mijn zoon dit zag en deze auto's hoorde starten (6,3 liter AMG motoren met mooie soundengineering) werd hij helemaal enthousiast, ik moest hem goed in de gaten houden, ze willen n.l letterlijk nog niet dat je de auto's maar met 1 vinger aanraakt en we weten hoe kinderen zijn...Een mooie opmerking van de gids toen hij dit enthousiasme zag was : Ja Ja sie haben die legende erleben lassen.
Hierna namen we de auto in ontvangst, alles werd doorgesproken met een techniker, deze heb ik gelijk mijn gsm met bluetooth laten verbinden met de auto, de bagage werd keurig bij de auto bezorgd (hadden we afgegeven voor de rondleiding). Vervolgens gaan lunchen en even shoppen in de Mercedes store voor wat aandenken. Daarna eindelijk de nieuwe auto in gebruik genomen.
Voorzichtig weggereden met de auto en de Autobahn opgedraaid richting Nederland. Met oog op inrijden mochten we niet boven de 4000 toeren of 160 km/uur was medegedeeld maar gezien de drukte en vele wegwerkzaamheden over het gehele traject was 140 het maximum.
De auto :
Mercedes 160 Blue efficiency, berggrijs metallic
Sportpakket
Radio 20 CD (goedkoopste type met bluetooth)
Tempomaat
Geintegreerde kinderzitjes achterbank (aanrader, geen losse verhogingen meer meezeulen)
CD opbergvak in dashboardkastje, laden onder de stoelen (weg met de losse rommel)
Airco Thermatic (is bij mercedes al temperatuur geregeld, wil geen climatcontrol, hou er niet van dat fan's uit zichzelf harder gaan draaien)
Luidsprekersysteem 532 met woofer, extra versterker en middenspeakers (hou van kwalitatief goed geluid)
Elektrische stoelverwarming (zeker na deze koude winter zeer lekker)
Noodreservewiel ipv Tirefit
Stoelcomfortpakket
Mijn ervaringen met de auto zijn heel erg goed, de stoelen zitten fantastisch, na 640 km nog geen stijve rug of wat dan ook, vindt ze ook niet hard maar dit ligt waarschijnlijk ook aan wat men gewend is, voor mercedes begrippen zijn ze zelfs aan de zachte kant. Ik heb de auto wel met het stoelcomfortpakket, hierdoor zijn ze uitgebreid verstelbaar, altijd doen. De plaatsing van de stoelen is lekker hoog, men heeft dan ook een heel goed overzicht op het andere verkeer. De motor van 95 pk is niet de sterkste maar voor Nederland, waar de wegen door alle verkeersdrempels ect. vaak nog slechter zijn dan in Nigeria, en men van drempel tot stoplicht tot file tot drempel rijdt voor mij ruim voldoende. De versnellingsbak verhoudingen zijn zo gekozen dat er voldoende trekkracht is bij Nederlandse, legale snelheden. Indien men op de autobahn komt rijdt men dan wel ca. 4000 toeren bij 143 km/uur. Dit zorgt dan ook voor wat meer verbruik. De eerste tank was 1:12, de volgende in Nederland al 1:13. Na wat meer km's zal hij zeker nog wat zuiniger worden en wellicht 1:14 halen waar ik vanuit ga. Het start/stop systeem went snel en is uitschakelbaar (eventueel voor filerijden).
Ik heb destijds proefgereden in een exemplaar met comfortonderstel, de stabiliteit bij rechtuitrijden is hier inderdaad veel minder. Gelukkig heb ik gekozen voor het sportonderstel. Het veercomfort is nog steeds zeer acceptabel maar de messcherpe wegligging is super, met name op de korte "ausfahrt" stroken in Duitsland, waar men dan vaak weer net iets te snel de bocht induikt, zeer fijn. Kan dit iedereen aanraden en het wordt zeker geen "stuiterbak" ook is dit natuurlijk wat men gewend is, komt men uit b.v een Franse auto zou ik zeker eerst gaan proefrijden. De totale beleving is echt mercedes, afwerking, uitstraling (voor zover men hiervoor gevoelig is), praktische bruikbaarheid goed, grote kofferbak, veel zitruimte.
Ik ben wellicht bevooroordeeld daar ik meerdere mercedessen gereden heb, wel alle c-klasse, de stap naar een b-klasse heb ik niet als een stap terug ervaren maar meer als naar een ander, praktischer, concept, de auto is zeker niet kleiner van binnen (denk zelfs ruimer) en rijdt ook als een grote auto.
Ik besef dat dit een lange review is door het deel over fabrieksafhalen maar daar ik een van de eerste Nederlanders was, zo mij verteld werd, wilde ik jullie dit niet onthouden. Ik zal deze review bijwerken zodra er wat te melden valt.
Groeten en veel veilige km's, Mike0070
Weinig nieuws, rijdt steeds beter
- 1.500 km
Bij 1500 km nog weining nieuws te melden behalve het feit dat de auto merkbaar soepeler wordt, zowel de motor als het rijcomfort. Het leek me belangrijk gezien de discussies op internet over het comfort/sportpakket te melden dat de auto merkbaar soepeler gaat veren na de 1500 km. Voor hen die dus twijfelen : probeer bij een proefrit een exemplaar met wat km's.
Mike0070
Nog steeds weinig te melden, alles perfect
- 10.000 km
Inmiddels al weer 10000 km gereden, nog steeds werkt alles perfect, geen storingen of incidenten, hopenlijk blijft het zo. ben benieuwd nu het kouder wordt of alles naar behoren blijft functioneren. Wel inmiddels de stoelverwarming al vaak aangehad, zeer comfortabel in de koude ochtend. Brandstofverbruik inmiddels ca. 1:13,5 - 1:14. Zal zodra er wat te melden is het verslag wederom bijwerken.
Eerste beurt
- 20.000 km
De auto zijn eerste onderhoudsbeurt gegeven, was er mbt de km.stand nog niet aan toe maar mbt de leeftijd wel, de boordcomputer geeft dit aan. Service beurt A, kosten ca. € 250,00 incl. BTW.
Tevens gelijk een trekhaak laten monteren bij de dealer. Tot dusver nog steeds geen problemen, auto verbruikt ca. 1:13,5.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.