Mercedes-Benz 300 E (1986) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
W124 300E 1986
- 206.000 km
Reden van aankoop-
Na 8 jaar opel calibra te hebben gereden was het langzaam tijd voor een andere wagen.
In eerste instantie zat ik te zoeken naar een 190 1.8 liter voor dagelijks gebruik maar toen kwam deze w124 300E tegen en al kende ik de wagen totaal niet (technisch,minpunten,) begon het toch te kriebelen.
Ik kende de wagen van vroeger en kwaa design was het samen met de 190 toch een auto die ik altijd al wou hebben als hobbywagen/liefhebbersauto en tevens heb ik heel veel positieve reacties gehoord over zijn comfor en degelijkheid.
De wagen stond te koop voor 2500 euro in deventer en was een geïmporteerde uit orinda californie door stuurman classics (2013).Aan de papieren te zien was de wagen al bijna zijn hele levensduur in californie en was hij van een advocaat die hem alleen bij de dealer heeft onderhouden.
In nl had de wagen maar 1 eigenaar wat mij tot de 3
De vorige eigenaar deed hem weg omdat er waarschijnlijk onderhoud gepleegd moest worden.
Km stand bij aanschaf was 117.000 mijlen dus tegen de 189000 km en hij staat nu op 129000 ong 206000
Aanschaf-
Na wat maitjes te hebben gewisseld heb ik een afspraak gemaakt om de wagen te bekijken en toen ik het straatje in kwam rijden zag ik hem staan:Een echte mooie verschijning.
Wagen heeft volgende opties
-4xelektrische ramen
-Eelektrische schuifdak met kantel functie
-Elektrisch verstelbare stoelen met memory
-Elektrisch verstelbaar stuur
-Tempomaat
-Automaat 4 versnelling
-MB-TEX interieur kleur palomino
-Airbag bestuurderstoel
-Abs/ASR
-Autmatische climate control
-inklapbare hoofdsteunen achter
-3 remlicht
Interieur/Motor
Ik was eigenlijk al gelijk verkocht toen ik het interieur zag.Prachtig MB-TEX in de kleur palomino
De stoelen zien er nog uit als nieuw dankzij de mb-tex.
Voor mij persoonlijk zitten de stoelen heel lekker en aangenaam en met lange ritten is het gewoon stoelen elektrisch instellen en stuur ,radio erop en lekker cruisen.
Met de 3 liter 6 cilinder ,ook wel bekend onder M103 ,kom je niks tekort.De motor loopt gewoon als een poes die tevreden is ,echt mooi diep geluid.
Als het komt op snelheid is hij absoluut niet langzaam!!
Moest echt wennen hoe snel hij op 100 was want je merkt er echt helemaal niks van en al helemaal met mijn mijlen tacho en voor je het weet zit je op 100.
Merkte dat vooral bij de stoplichten,je geeft gas en je ziet de rest gewoon achter je verdwijnen terwijl het binnen zo stil is ,dat was ik echt niet gewend.
Voor de rest echt een autobaan motor/wagen ,gewoon vliegen net als alading op zijn tapijt met 130 op de teller want snel hoeft het niet te gaan want het zit toch zo lekker binnen (ja sorry blijf het herhalen)
Testrit bemerkingen-
De motor liep toen ik hem net kocht redelijk maar had toch wel lage toeren en tijdens de testrit eigenlijk niks merkwaardigs gemerkt.Wel had hij de bekende lek bij de kettingpakking onder maar niks meer.
Exterieur-
Buiten kon je wel zien dat hij een paar puntjes had maar geen roest.Had wat steenschade geleden op de motorkap en de grill en ster zien er niet fris meer uit.
Dingen die het niet deden bij de testrit-
De airco zelf deed het niet en dat vond ik wel een grote minpunt,de tempomaat deed het overigens wel maar met de bekende problemen(snelheid die op en neer gaat.Voor de rest kende ik mij toendertijd niet zozeer uit op dit model en heb de wagen gekocht voor de prijs.Uiteraard wist ik dat een mercedes voor die prijs toch wel onderhoud nodig zou hebben....
Heb de benz precies 1 jaar gebruikt en heel veel lange ritten gemaakt naar aalsmeer en terug (prive zaken)en ik kan in het kort zeggen dat de wagen als een vliegend tapijt rijdt,echt een genot om in te rijden met de 3 liter 6 cilinder.Het is net of je thuis voor je tv zit.
Het verbruik is bij mij ongeveer 1 op 10-11 (autobaan)dus niet slecht te noemen(In de stad rond de 1 op 6-7)
Ook heb ik hem gebruikt voor een lange vakantie trip van 3500 km door polen,czechie,oostenrijk en heb absoluut geen problemen ondervonden.
Na ongeveer 12.000 mijlen is hij met pensioen gegaan en wordt die alleen nog gebruikt als hobby/liefhebbersauto en heeft mijn micra 1.2 automaat 1989 zijn plaats ingenomen als werkpaard(ik rij alleen korte stukken voortaan).
Hieronder een lijstje/kosten aan dingen die ik vervangen heb tot nu toe
Reparaties worden door mij zelf uitgevoerd.
Hieronder de onderdelen en kosten.
- Motorolie castrol 15 w40 +Filter bosch
- Automaatvloeistof Castrol dx2d+filter
- Stuurbekrachtiging vloeistof Castrol dx2d + Filter (Mann)
- Differentieel Vloeistof Castrol 75-w90
- Benzine filter Bosch 30 euro
- Luchtfilter Bosch 15 euro
- Accu 100AH bosch -189 euro
- Bosch injectoren 6x 180 euro
- Injector seals 6x 15 euro
-Bougies Febi 6x 12 euro
-Verderlerkap +Rotor Bosch 70 euro
-Temperatuur sensor(Jetronic) bosch 30 euro
-Temperatuur sensor Dashboard 20 euro
- Temperatuurschakelaar, radiateurventilator Behr 25 euro
-Krukas sensor 70 euro
- Berul toerentalsensor 32 euro
- Smoorklep Mercedes 270 euro
-Thermostaat mercedes 17 euro
- Skf water pomp 114 euro
- Skf spannerr 110 euros
-Spanner demper febi 15 euro
- alle koelvloeistof slangen vervangen 120
euro
- Poly v riem 15 euro
- herth-bus Benzinepomp relay 81 euro
- ovp 50 euro
- stappenmotor bosch 124 euro
- Hella expansievat 21 euro
- Potentiometer Bosch 158 euro
-Motorsteun voor 2x + automaatsteun 1x Febi 80 euro
-ESX 120W Speakers 120W 100 euro
-Poedercoaten kleppendeksel 50 euro
-Spanningregelaar dynamo Bosch 35 euro
-Hirschman 6000 Kunstof wiel 5 euro
- Lambda Sensor Denso 65 euro
-Febi Motor isolatie mat 50 euro (vastgemaakt met bison tix)
- Rem Cilinder 80 euro
-nieuwe bobine ngk 70 euro
Problemen/Reparaties
-------------------------------------------------------------------
118000 mijlen
Testrit in het donker naar polen.
Zo dan heb je een oude w124 aangeschaft en je gaat gelijk een rit maken naar polen in het donker zonder dat je de wagen ook maar een beetje kent:)
Nouw moet ik zeggen dat de 800 km rit heel goed verliep zonder ook maar 1 klein probleem en ik was verbaasd hoe lekker hij zit.
De 1 rit ging naar zagan en vanuit daar ben ik nog naar szklarska poreba gereden(Ligt ongeveer 150 km van zagan af in de bergen van polen/czechie.
Verbruik was ongeveer 1 op 8,niks ernstigs dus.
Problemen die ik had waren alleen met starten(Moest de wagen 2 keer starten wou hij aangaan en dit was alleen het geval bij koudstart.
Nadat ik terug was van de rit had ik plannen gemaakt om deze retro zakenman bolide helemaal in orde te gaan maken en als oldtimer te houden.
Reden
Deze wagen representeert alles van de 80s waaronder
Kwaliteit,Design interieur,Design exterieur en het gevoel wat je krijgt als je erin rijdt, alles klopte gewoon.
-120300 mijlen
Garage bezoek (De laatste)
Na overwegen toch auto aan een kennis gegeven om na te kijken en om sommige onderdelen te vervangen+caroserrie te behandelen tegen roest op sommige plekken waar kras schade was.
Na de diagnose is het volgende vervangen
-Remcilinder+vloeistof (voorste remmen bleken niet goed meer te remmen)
-Remblokken voor
-Distributieketting pakking
-6x nieuwe rubber voor injectoren
-Zijkant achterscherm bijgewerkt krassen
-Nieuwe bobine( voor de zekerheid aangezien de oude 30 jaar oud was en vaker bleek dit ook het probleem te zijn voor lage toeren of uitvallen)
-kabel bobine naar verdelerkap
Als laatste is de ophangpunt van de bumper opnieuw gelast omdat deze gebogen was,dit omdat de vorige eigenaar een paaltje had geraakt of en andere wagen licht ingedrukt heeft.In ieder geval was de wagen niet krom en reed hij recht en de srs airbag was nog origineel dus het was alleen de bumper ophanging fixen gelukkig!!
Zie je maar dat je niet alles ziet.........
Heb de wagen teruggekregen na maanden en het probleem van de toeren was nog steeds niet opgelost!! ze konden het probleem niet vinden dus werd mij maar gezegt dat het de spinnekop was!!Dat was ook de laatste keer dat ik uberhaupt een wagen aan een garage heb gegeven.Heb mij verdiept in de ke-jetronic en sindsdien alles zelf gemaakt.
Wat ook bleek was dat de compressor dood was,de koppeling was gewoon afgebroken van het middelste stuk waardoor de airco gewoon niet werkte.
Ook was de Hirschman auta 6000 antenne kapot.
-121000 mijlen
Verder problemen oplossen ,het begin
-6 Nieuwe bosch injectoren
-6x Nieuwe bougies
Ik begon op internet te zoeken naar forums om het probleem met de toeren op te lossen.Aangezien de wagen 30 jaar oud was en veel onderdelen versleten konden zijn ben ik begonnen om langzaam oude onderdelen te vervangen door nieuwe
Ben begonnen om de accu te vervangen aangezien de oude 13 jaar oud was.Heb een 100ah bosch accu gekocht samen met 6x nieuwe bosch injectoren +6x nieuwe bougies bosch .
Het probleem met lage toeren was hiermee niet verholpen.
- 123000 Mijlen
-Nieuwe slangen radiateur/lucht intake/Luchtmassameter rubber
-stappenmotor bosch
-Aftermarket potmeter ching chang
Na wat forums gelezen te hebben heb ik de stappenmotor nagekeken en deze zat vast dus heb ik een nieuwe bestelt samen met wat nieuwe radiator slangen en luchtintake slangen+de rubber onder luchtmassameter unit die vaak lekt en voor lage toeren zorgt.
Heb ook een aftermarket potmeter gekocht omdat mijn oude sprongen had in de voltage meting wat erop duid dat deze versleten is.
Na het vervangen van de potmeter deed de wagen het al helemaal poep en hield nog meer in (wat ik op dat moment niet wist was dat de wagen niet houdt van aftermarket troep.Heb hierna nog zeker 3 aftermarket potmeters gekocht tot ik het zat was en een originele bosch unit kocht voor 130 euro en alles het weer perfect deed.
Ook heb ik toen aan de verstelschroef gedraaid wat veel forumleden deden en wat absoluut verkeerd is omdat de schroef van fabriek aan afgesteld is en je hiermee alleen het probleem erger maakt.Dit alles wist ik op dat moment niet maar zoals veel weten leer je heel veel door fouten te maken.
Na het verdraaien van de stelschroef en de aftermarket potmeter reed de wagen heel slecht en zaten de toeren bij stationair in de 1000 (moet 600 zijn) en verbruikte de wagen enorm 1 op 5.
De wagen zelf heeft een x11 diagnostic pin aansluiting waardoor je de procenten van de lambdasonde uit kan lezen en deze hoort bij 45-50 duty cycles te zijn.
Uitzondering voor de vroege 86 Californie versies deze moet 15-18 zijn en hier ben ik pas helemaal op het laatst achter gekomen en heb een tijd lang probeerd om de 50 procent te halen. Dit was uiteraard onmogelijk omdat deze meting voor modellen na mei 86 zijn en mijn was 86-03 en het is een w124 gemaakt voor californie en deze hoort 15 te hebben.
Jaja, je moet het maar weten.
- 125000 mijlen
Niet opgeven maar doorgaan +Grote reis vakantie.
-Ovp relais
-Brandstofpomp relais
-Lambda sonde bosch (bleek defect te zijn)
-Smoorklep (gasklep) Mercedes +pakking
-Benzinefilter Bosch
-Lucht intlaat schoonmaken
-Accuplaat roestvrij maken en spuiten
Ik heb deze onderdelen allemaal vervangen waardoor er lichte verbetering was in het optrekken maar de toeren waren nog altijd laag maar ik moest de wagen zsm klaar maken voor de grote reis die ik had gepland.
Heb een vakantie gepland:Start in venlo -zagan-Szklarska poreba-Harrachov 2 dagen 102 euro met ontbijt-1 karpacz-3 dagen splindeluv mlyn 90 euro met ontbijt-praag 2 dagen 90 euro -cesky krumlov 3 dagen 112 euro -Wenen 2 dagen 100 euro-Sankt martin tenngebirge 3 dagen 112 euro-1 dagje hallstat en daarna richting venlo
3500 km zonder problemen.
-127500 mijlen
-Bosch potmeter
-Lambda denso
Na veel leuke km was ik het wel beu met de lage toeren dus heb ik maar de originele bosch potmeter besteld voor 130 euro en tot mijn verbazing was dat ding binnen 10 minuten afgesteld en ik heb geleerd dat je toch beter gelijk originele onderdelen moet kopen.Heb ook gelijk de lambda vervangen omdat de bosch unit dood was , schijnt veel voorkomend probleem te zijn bij bosch.
Heb de onderdelen vervangen afgesteld en de wagen deed het veel en veel beter.Later toen ik ook nog de verdelerkap en rotor had vervangen liep de wagen perfect rond de 600 toeren en mijn doorzettingsvermogen zou eindelijk zijn vruchten afwerpen.
- 128050 Mijlen
wagen slaat af bij stoplicht
-De wagen begon af te slaan bij de stoplicht.Probleem bleek de verdelerkap+rotor te zijn.Uit papieren bleek dat deze 20.000 geleden was vervangen van het merk bosch maar bij open maken van de kap zag hij eruit alsof die er 50.000+ erop zat +het was beru EN NIET BOSCH!!.Ik heb de kap en rotor door bosch vervangen en de wagen liep weer prima.kosten waren 70 euro uit Duitsland bestelt.
-128123 mijlen waterpomp lekt na 25 jaar
-Na vervangen van de rotor en verdelerkap dacht ik voor ff klaar te zijn toen opeens te weinig koelvloeistof in het tankje zat.Heb daarna de expansievat bijgevuld en na een kort ritje zag ik een plas water onder de water,en ja hoor het was de waterpomp en iedereen die een 103 heeft weet hoe leuk klusje is.
Moet ook zeggen dat je ook kon merken dat de auto heel snel warm werd en de koelvin heel snel aansprong.
Heb toen de waterpomp vervangen door een SKF en gelijk ook:Spanner skf -Vibratiedemper-febi-Poly v riem contitech en nieuwe koelvloeistof g12+ die er ook in zat.
De visco schoongemaakt en gesmeerd en de wagen blijft nu perfect op de 85 max 87 graden zitten.
Toen ik alles eraf had om de pomp te vervangen heb ik volgende zaken preventief vervangen/laten doen.
-Nieuwe temperatuursensor bosch
-Nieuwe expansievat hella
-Nieuwe temperatuursensor hella (dashboard
-Nieuwe thermo koelvin schakelaar behr(eentje die eerder aanslaat)
-Kleppendeksel laten coaten en filter zelf gespoten
-Nieuwe sensor koelvloeistof
-Nieuwe isolatie mat motorruimte febi
-Thermostaat mercedes dealer bestelt
(Had eerst eentje van gates en die paste totaal niet)
-2xnieuwe pompen ruitenvloeistof
-128500 Mijlen auto start niet meer
Ik stond stil bij de wasstraat (ja dat was balen )
Hij deed niks meer,niet eens rondraaien maar je hoorde wel een welbekende klik geluidje en dat bleek dus de startmotor te zijn.Ik heb een collega gevraagd om de wagen te starten en ik keek toen richting de startmotor en zag een vonkje van de kabel die van de solenoid naar de motor zelf ging en daar zat geen isolatie meer op ,wat ervoor zorgde dat de startmotor kortsluiting maakte en niet aanging.
Na het verwijderen van de startmotor ,nieuwe isolatie erop gedaan(dik rubber ringetje met hittebestendige tape) en hij draaide weer mooi.Heb ook de hele startmotor uit elkaar gehaald om te kijken hoeveel leven die nog in zich had(koolborstels) en er bleek nog voldoende profiel op te zitten.Alles erin gedaan en hij vloog weer aan!
Heb hierbij ook preventief bepaalde onderdelen vervangen
-Krukassensor(Dacht dat die kapot was)
-Toerentalsensor
-Nieuwe motorsteunen 3x
129124 mijlen-
UPDATE 2-12-2017
Wagen ondergaat momenteel wat onderhoud-
Spruitstuk (inlaaT) is schoongemaakt en gespoten.
Stalen Onderdelen worden verzinkt en gepassiveerd(December)
Automaat heeft nieuwe O-ringen/B2 piston(preventief)-en nieuwe frictieplaten(oude waren nog prima dus was eig niet nodig) revisie is door mijzelf uitgevoerd.
-Velgen worden gestraald en opnieuw gespoten in briljant zilver.
-Middendemper-einddemper wordt vervangen door originele mercedes (Doe ik zelf)
-Spruitstukken zijn gespoten in Cast iron (zie foto)
-Stuurpomp-Thermostaat-Dynamo zijn gepolijst
-Olie van automaat wordt na montage gevuld met megol dx2D
-Oranje blinkers gekocht en worden gemonteerd
Werkzaamheden zijn allemaal uitgevoerd door mijzelf.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5733876
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.