Mercedes-Benz 260 E (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 260 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 161.300 km |
KM-stand laatst | 194.000 km |
Een Mercedes-Benz
- 161.300 km
Soms loopt het anders dan je verwacht. Op zoek naar een gematigde vervanging voor de E31. Wat is leuk? Een E30 325i 2-deurs bijvoorbeeld. Of toch een kleine lichte jap?
Één van de grootste nadelen van een 'te mooie' auto is dat parkeren een probleem wordt.
En dan zie je bij één van de bekendere youngtimerspecialisten een W124 staan. Niet gewoon een W124, maar een witte. Met, nu komt het, rood interieur. Apart, uniek. Maar toch betaalbaar.
Een 260E uit '86. Zes in lijn, handgeschakeld, wegenbelastingvrij. Gekocht zonder proefrit.
De dag van ophalen is dus best spannend. Hoe zal een W124 rijden?
Wat blijkt, het rijdt geweldig. Rustgevend, ontspannen, comfortabel.
Mijn eerste Benz, en hij bevalt. Erg goed zelfs. In veel opzichten is het een fijnere auto dan de 320d..
Zo een 4000 km verder bevalt de auto nog steeds. 165.000 km, over zo een 5000 km het eerste onderhoud.
De 'Austria' sticker verwijderd en een nieuwe voorruit laten plaatsen (zat een scheur in). Volgende stap is de 15-gaats Gullideckel monteren en de hoofdsteunen achter erop zetten.
Paar kilometer verder
- 178.000 km
Een paar kilometer verder bevalt de auto nog steeds erg goed. Steeds beter zelfs. Een paar updates over de staat van de Benz mogen wel genoemd worden.
Te beginnen bij de audio, een foeilelijke Sony (met bluetooth, voor de handsfree) gekoppeld aan een versterker en polk audio speakers. Geluid is véél beter, en er komt tzt nog wel een Becker in.
Nieuwe hoedenplank achterin, deze met ruimte voor de speakers die de originele mist.
Groot onderhoud gehad (bij 170), inclusief de uitlaat en nog wat dingen. Kosten? € 1.200,-.
Roest verwijderd, getectyleerd en de nodige delen gespoten.
Voor de volgende beurt staan onder andere nieuwe veren en dempers op de agenda.
Review 3
- 193.000 km
Een oldtimer blijft een oldtimer. De facturen die in de afgelopen 40.000 km betaald zijn gaan rustig over de 4000 euro heen. Nu ben ik iemand die het graag perfect wil hebben, dus daar zit ook heel wat preventief onderhoud bij.
Dat is per kilometer niet schrikbarend hoog. Met bijna 2 ton op de klok draait het blok nog net zo goed. De auto is een tijd regelmatig gebruikt geweest en dat heeft hem veel goed gedaan.
Sinds 2 weken rijd ik in een E39 (BMW), en staat de 260 wat meer stil dan voorheen. Eigenlijk best jammer, na alle tijd, zorg en moeite die ik erin gestopt heb. De W124 heeft mij overtuigd, er staat zelfs een 300E W124 naast geparkeerd tegenwoordig. Wat een auto's. Ze hebben hun onderhoud nodig, maar het rijdt fenomenaal goed voor een auto die uit de jaren '80 komt. Veel auto's uit 2012 kunnen hem dat niet na doen.
Voor een ieder die een w124 overweegt zeg ik: doen. Maar zorg ervoor dat je een goeie basis hebt, want als je een verkeerde koopt kan het snel heel duur worden. Koop er één met je hart, niet met je verstand. Een liefhebbersauto zou je er zo uit moeten kunnen filteren.
December, kou & pekel.
- 194.000 km
Sinds de vorige review is er niet veel mee gereden. Wat zeg ik, vrijwel niet. Dat krijg je met een wat jongere BMW voor de deur.
Maar hij is niet vergeten. Voor de pekel nog even 2 weken mee gereden. Het contactslot deed niks meer en is dus vervangen, prijzige grap. Verder nog wat laatste controles en met de pekel stond hij lekker binnen.
Winterbanden achter waren kaal, die zijn vervangen. Nieuwe radio omdat de vorige het begeven heeft (ja, nog steeds een sony, maar deze is iets minder opzichtig en vulgair).
Auto rijdt nog steeds erg goed. Binnenkort verder knutselen. Middenarmsteun ligt klaar, moet opnieuw bekleed worden en gemonteerd. En tempomat ligt klaar om geïnstalleerd te worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.