Mercedes-Benz 190 E 1.8 Basic (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 190 E 1.8 Basic |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
KM-stand laatst | 181.500 km |
1e Verslag
- 181.500 km
1e Verslag
April 2025 181.500 km
Even voorstellen:
Mercedes Benz 190 E 1.8, 4 bak, handgeschakeld, blauw, bouwjaar 1992, origineel Nederlandse auto.
Kaal, kaler, kaalst.
De eerste eigenaar heeft 3 opties aangekruist bij de aankoop: een armleuning tussen de voorstoelen, 2 hoofdsteunen op de achterbank en licht metalen wielen. Centrale deurvergrendeling met de sleutel, dan ook de benzineklep en kofferbak op slot. Rechter buitenspiegel elektrisch verstelbaar. Linker met een handeltje. Geen toerenteller, maar wel een “stations”klok in ’t dashboard.
Reden van aankoop:
Ik rijd nu anderhalf jaar in een VW Up! Ik ben zeer tevreden over deze auto. Hij doet waarvoor ik 'm gekocht heb: mij zo goedkoop mogelijk van A naar B brengen. Voor de rest is het een emotieloze no nonsens auto. In mijn autoverleden kocht ik (bijna) altijd auto’s met emotie. Een auto waar ik trots op was, die mij achterom liet kijken terwijl ik van de auto wegliep.
In 2018 heb ik eerder een auto gekocht waar ik serieus trots op was om in bezit te hebben. Maar wat bleek het achteraf een ongelooflijk onbetrouwbare auto te zijn. Ondanks waarschuwingen vooraf van deze en gene, kocht ik de Lancia Thesis. Dat heb ik geweten. Het trotse bezit nam bezit van mij, schreef ik in de review over die auto. Na een jaar…weg ermee. Ik had mijn les geleerd.
Oktober 2024 vond ik op internet deze blauwe Mercedes. Ik zocht er bewust naar. Ik wilde weer een auto waar ik trots op was. Niet als dagelijks vervoermiddel, maar voor erbij. Het moest een 190 1.8 zijn. Het liefst een 4 bak handgeschakeld. Lekker ouderwets, lekker simpel. Erg back to basic. (Het tegenovergestelde van die superluxe Lancia Thesis) En dit model, de 190, omdat ik op internet las dat deze serie, samen met zijn grotere broer (W124) heel erg goed gebouwde auto’s zijn. Zelfs nu nog, 33 jaar later. Waarom goede auto’s? Omdat de ingenieurs bij Mercedes destijds nog bepaalden hoe de auto er uit kwam te zien en hoe die gebouwd werd. En niet de knakentellers…daarom.
Gevonden
In Vlaardingen bij een oldtimer verkoper. Gespecialiseerd in Citroën DS en CX. Met startende interesse in Mercedes Benz 190. De eigenaar van de MB 190 had in overleg met de oldtimer-verkoper de auto in zijn zaak achtergelaten. In de hoop dat er dan meer aandacht voor was.
De auto verkocht zichzelf: volledig roetsvrij, geen enkele kras, smetteloos interieur. Duidelijk van een liefhebber geweest die ook nog eens heel zuinig op de auto was. De eerste 100K bij de 1e eigenaar, van 100 tot 175K bij eigenaar 2. Ik ben nu de 3e eigenaar. De laatste 3 jaar had de auto 125 km gereden, volgens de papieren van de APK. Bijna volledige onderhoudshistorie aanwezig. Heel veel rekeningen van de Mercedes-dealer.
Neeeeee
De eerste week in bezit en ik hoor geluiden die ik niet hoorde bij aankoop. Naar de specialist: een andere (2e hands) cardanas en een rechter achterrem rijker en weg zijn de rare geluiden. Nu, een half jaar later. Elke keer starten lopen, rustig cruisen en VOLOP genieten. Ik ben trots! Zo raar dat die geluiden bij de proefrit en de rit naar huis (ong. 200 km) absoluut niet aanwezig waren. Nu al meer dan 5000 km geen rare geluiden of mankementen.
Doel
Deze zomervakantie naar de Middellandse Zee. Door België en Frankrijk, via kleine wegen. Kallum an. Als ’t warm is, raam open want er is geen airco! Kan de auto het aan? Zeer waarschijnlijk! Ik vind 'm nu net zo betrouwbaar als een moderne auto. Ik heb er zin in.
Doel op lange termijn
Gewoon gebruiken. Om de 10 K onderhoud. Eerste een kleine, dat kan ik zelf, daarna een grote, die doet de garage. En dan zien we wel hoe lang de auto het volhoudt. Op dit moment al 33 jaar.
Ik denk dat ik ongeveer 12.000 km op jaarbasis ga rijden.
Is ‘ie op? Dan is ‘ie op. Ik heb de auto om van te genieten. En dat doe ik door ‘m te gebruiken.
Meestal eindig ik een verslag met een conclusie. Dat doe ik nu nog niet. Ik heb maar 6000 km met de auto gereden, in een half jaar tijd. Als ik dan toch iets moet noteren: Blij mee!
Tot de volgende keer, waarschijnlijk in oktober 2025.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 E Schuifdak 148.000 km N.A.P.
- 1990
- 148.054 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.3 E Avantgarde Sportline Azzurro, 3e eigenaar zwart leder met 4 kleuren stiksels volledige historie aanw
- 1992
- 288.045 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 | 9.000KM! | Factory New | Full Documentation
- 1989
- 9.000 km