Mercedes-Benz 190 E 1.8 Basic (1992)

autoreview

Mercedes-Benz 190 E 1.8 Basic (1992)

Signalement

Uitvoering190 E 1.8 Basic
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst181.500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e Verslag

  • 181.500 km

1e Verslag

April 2025 181.500 km


Even voorstellen:

Mercedes Benz 190 E 1.8, 4 bak, handgeschakeld, blauw, bouwjaar 1992, origineel Nederlandse auto.

Kaal, kaler, kaalst.

De eerste eigenaar heeft 3 opties aangekruist bij de aankoop: een armleuning tussen de voorstoelen, 2 hoofdsteunen op de achterbank en licht metalen wielen. Centrale deurvergrendeling met de sleutel, dan ook de benzineklep en kofferbak op slot. Rechter buitenspiegel elektrisch verstelbaar. Linker met een handeltje. Geen toerenteller, maar wel een “stations”klok in ’t dashboard.


Reden van aankoop:

Ik rijd nu anderhalf jaar in een VW Up! Ik ben zeer tevreden over deze auto. Hij doet waarvoor ik 'm gekocht heb: mij zo goedkoop mogelijk van A naar B brengen. Voor de rest is het een emotieloze no nonsens auto. In mijn autoverleden kocht ik (bijna) altijd auto’s met emotie. Een auto waar ik trots op was, die mij achterom liet kijken terwijl ik van de auto wegliep.

In 2018 heb ik eerder een auto gekocht waar ik serieus trots op was om in bezit te hebben. Maar wat bleek het achteraf een ongelooflijk onbetrouwbare auto te zijn. Ondanks waarschuwingen vooraf van deze en gene, kocht ik de Lancia Thesis. Dat heb ik geweten. Het trotse bezit nam bezit van mij, schreef ik in de review over die auto. Na een jaar…weg ermee. Ik had mijn les geleerd.

Oktober 2024 vond ik op internet deze blauwe Mercedes. Ik zocht er bewust naar. Ik wilde weer een auto waar ik trots op was. Niet als dagelijks vervoermiddel, maar voor erbij. Het moest een 190 1.8 zijn. Het liefst een 4 bak handgeschakeld. Lekker ouderwets, lekker simpel. Erg back to basic. (Het tegenovergestelde van die superluxe Lancia Thesis) En dit model, de 190, omdat ik op internet las dat deze serie, samen met zijn grotere broer (W124) heel erg goed gebouwde auto’s zijn. Zelfs nu nog, 33 jaar later. Waarom goede auto’s? Omdat de ingenieurs bij Mercedes destijds nog bepaalden hoe de auto er uit kwam te zien en hoe die gebouwd werd. En niet de knakentellers…daarom.


Gevonden

In Vlaardingen bij een oldtimer verkoper. Gespecialiseerd in Citroën DS en CX. Met startende interesse in Mercedes Benz 190. De eigenaar van de MB 190 had in overleg met de oldtimer-verkoper de auto in zijn zaak achtergelaten. In de hoop dat er dan meer aandacht voor was.

De auto verkocht zichzelf: volledig roetsvrij, geen enkele kras, smetteloos interieur. Duidelijk van een liefhebber geweest die ook nog eens heel zuinig op de auto was. De eerste 100K bij de 1e eigenaar, van 100 tot 175K bij eigenaar 2. Ik ben nu de 3e eigenaar. De laatste 3 jaar had de auto 125 km gereden, volgens de papieren van de APK. Bijna volledige onderhoudshistorie aanwezig. Heel veel rekeningen van de Mercedes-dealer.


Neeeeee

De eerste week in bezit en ik hoor geluiden die ik niet hoorde bij aankoop. Naar de specialist: een andere (2e hands) cardanas en een rechter achterrem rijker en weg zijn de rare geluiden. Nu, een half jaar later. Elke keer starten lopen, rustig cruisen en VOLOP genieten. Ik ben trots! Zo raar dat die geluiden bij de proefrit en de rit naar huis (ong. 200 km) absoluut niet aanwezig waren. Nu al meer dan 5000 km geen rare geluiden of mankementen.


Doel

Deze zomervakantie naar de Middellandse Zee. Door België en Frankrijk, via kleine wegen. Kallum an. Als ’t warm is, raam open want er is geen airco! Kan de auto het aan? Zeer waarschijnlijk! Ik vind 'm nu net zo betrouwbaar als een moderne auto. Ik heb er zin in.


Doel op lange termijn

Gewoon gebruiken. Om de 10 K onderhoud. Eerste een kleine, dat kan ik zelf, daarna een grote, die doet de garage. En dan zien we wel hoe lang de auto het volhoudt. Op dit moment al 33 jaar.
Ik denk dat ik ongeveer 12.000 km op jaarbasis ga rijden.

Is ‘ie op? Dan is ‘ie op. Ik heb de auto om van te genieten. En dat doe ik door ‘m te gebruiken.


Meestal eindig ik een verslag met een conclusie. Dat doe ik nu nog niet. Ik heb maar 6000 km met de auto gereden, in een half jaar tijd. Als ik dan toch iets moet noteren: Blij mee!


Tot de volgende keer, waarschijnlijk in oktober 2025.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.