Mercedes-Benz 190 E 1.8 Basic (1992)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 190 E 1.8 Basic |
|---|---|
| Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1992 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
| KM-stand laatst | 187.000 km |
1e Verslag
- 181.500 km
1e Verslag
April 2025 181.500 km
Even voorstellen:
Mercedes Benz 190 E 1.8, 4 bak, handgeschakeld, blauw, bouwjaar 1992, origineel Nederlandse auto.
Kaal, kaler, kaalst.
De eerste eigenaar heeft 3 opties aangekruist bij de aankoop: een armleuning tussen de voorstoelen, 2 hoofdsteunen op de achterbank en licht metalen wielen. Centrale deurvergrendeling met de sleutel, dan ook de benzineklep en kofferbak op slot. Rechter buitenspiegel elektrisch verstelbaar. Linker met een handeltje. Geen toerenteller, maar wel een “stations”klok in ’t dashboard.
Reden van aankoop:
Ik rijd nu anderhalf jaar in een VW Up! Ik ben zeer tevreden over deze auto. Hij doet waarvoor ik 'm gekocht heb: mij zo goedkoop mogelijk van A naar B brengen. Voor de rest is het een emotieloze no nonsens auto. In mijn autoverleden kocht ik (bijna) altijd auto’s met emotie. Een auto waar ik trots op was, die mij achterom liet kijken terwijl ik van de auto wegliep.
In 2018 heb ik eerder een auto gekocht waar ik serieus trots op was om in bezit te hebben. Maar wat bleek het achteraf een ongelooflijk onbetrouwbare auto te zijn. Ondanks waarschuwingen vooraf van deze en gene, kocht ik de Lancia Thesis. Dat heb ik geweten. Het trotse bezit nam bezit van mij, schreef ik in de review over die auto. Na een jaar…weg ermee. Ik had mijn les geleerd.
Oktober 2024 vond ik op internet deze blauwe Mercedes. Ik zocht er bewust naar. Ik wilde weer een auto waar ik trots op was. Niet als dagelijks vervoermiddel, maar voor erbij. Het moest een 190 1.8 zijn. Het liefst een 4 bak handgeschakeld. Lekker ouderwets, lekker simpel. Erg back to basic. (Het tegenovergestelde van die superluxe Lancia Thesis) En dit model, de 190, omdat ik op internet las dat deze serie, samen met zijn grotere broer (W124) heel erg goed gebouwde auto’s zijn. Zelfs nu nog, 33 jaar later. Waarom goede auto’s? Omdat de ingenieurs bij Mercedes destijds nog bepaalden hoe de auto er uit kwam te zien en hoe die gebouwd werd. En niet de knakentellers…daarom.
Gevonden
In Vlaardingen bij een oldtimer verkoper. Gespecialiseerd in Citroën DS en CX. Met startende interesse in Mercedes Benz 190. De eigenaar van de MB 190 had in overleg met de oldtimer-verkoper de auto in zijn zaak achtergelaten. In de hoop dat er dan meer aandacht voor was.
De auto verkocht zichzelf: volledig roetsvrij, geen enkele kras, smetteloos interieur. Duidelijk van een liefhebber geweest die ook nog eens heel zuinig op de auto was. De eerste 100K bij de 1e eigenaar, van 100 tot 175K bij eigenaar 2. Ik ben nu de 3e eigenaar. De laatste 3 jaar had de auto 125 km gereden, volgens de papieren van de APK. Bijna volledige onderhoudshistorie aanwezig. Heel veel rekeningen van de Mercedes-dealer.
Neeeeee
De eerste week in bezit en ik hoor geluiden die ik niet hoorde bij aankoop. Naar de specialist: een andere (2e hands) cardanas en een rechter achterrem rijker en weg zijn de rare geluiden. Nu, een half jaar later. Elke keer starten lopen, rustig cruisen en VOLOP genieten. Ik ben trots! Zo raar dat die geluiden bij de proefrit en de rit naar huis (ong. 200 km) absoluut niet aanwezig waren. Nu al meer dan 5000 km geen rare geluiden of mankementen.
Doel
Deze zomervakantie naar de Middellandse Zee. Door België en Frankrijk, via kleine wegen. Kallum an. Als ’t warm is, raam open want er is geen airco! Kan de auto het aan? Zeer waarschijnlijk! Ik vind 'm nu net zo betrouwbaar als een moderne auto. Ik heb er zin in.
Doel op lange termijn
Gewoon gebruiken. Om de 10 K onderhoud. Eerste een kleine, dat kan ik zelf, daarna een grote, die doet de garage. En dan zien we wel hoe lang de auto het volhoudt. Op dit moment al 33 jaar.
Ik denk dat ik ongeveer 12.000 km op jaarbasis ga rijden.
Is ‘ie op? Dan is ‘ie op. Ik heb de auto om van te genieten. En dat doe ik door ‘m te gebruiken.
Meestal eindig ik een verslag met een conclusie. Dat doe ik nu nog niet. Ik heb maar 6000 km met de auto gereden, in een half jaar tijd. Als ik dan toch iets moet noteren: Blij mee!
Tot de volgende keer, waarschijnlijk in oktober 2025.
2e Verslag
- 187.000 km
2e Verslag
November 2025 187.000 km
Kwaliteit
6.000 km verder en geen probleem ervaren. Maandelijks maar 250 km rijden (enkele korte ritten dus), het is starten en lopen. Geen aarzeling, niks. Gewoon direct aanslaan. In 2 weken 3000 km rijden (vakantie Zweden) óók geen probleem. Wat fijn! Onverstoorbaarheid alom.
Net vóór de vakantie een oliebeurt en zomercheque laten uitvoeren. Hierbij is de accu en de remolie vervangen. Naast dat de remolie te oud werd bevonden, bleek er ook lucht in de remleidingen te zitten???
Die vernieuwde remolie (lees: geen luchtbellen in remleiding) zou me van pas komen in de bergen (Frankrijk), maar de weersverwachting voor de Franse Alpen zorgde ervoor dat we op zaterdagavond besloten om op de volgende ochtend voor 2 weken naar Zweden te gaan. Daar geen bergen ontmoet, maar de verbeterde remwerking van de auto was gewoon algemeen prettig.
Kwaliteit wordt door mij ervaren door de betrouwbare onverstoorbaarheid (of spreek je van onverstoorbare betrouwbaarheid?) van de auto. Ook de gevoelsmatige en tastbare degelijkheid. Het brandstofverbruik in Nederland is een ruime 1 : 12. Tijdens de vakantiereis bleek er ruim 1 : 14 te zijn verbruikt. De snelheid is meestal zo rond de 100 á 105 km/u. In Duitsland echt wel weer een 15 á 20 km sneller. Olieverbruik is een halve liter op 5.000 km. Netjes.
Kwaliteit is in mijn optiek ook dat je heden ten dage nog makkelijk mee kan met het verkeer. Vooral de 3e versnelling is een fijne, vanaf ongeveer 55 versnellen naar een 95 gaat soepel en snel. En opvallend is wanneer de weg omhoog gaat, voor een viaduct of na een aquaduct, dan lijkt de motor daar nauwelijks extra inspanning voor te moeten doen. Dit in tegenstelling van mijn VW Up!
Kwaliteit is het gemak waarmee ik onbewust heel langdurig dezelfde snelheid rijd. Ondanks het gemis van cruise control. Je trapt het gaspedaal in tot de gewenste snelheid en het pedaal lijkt op de plaats “vastgelijmd” te blijven. Niks krampachtig. Heel eenvoudig. Het lijkt alsof je je voet op een vast plankje kan laten rusten in plaats van een bewegend pedaal. Ook na 800 km rijden op 1 dag achter elkaar (met een paar korte pauzes, dat dan weer wel).
Reacties
In Nederland wordt er zo nu en dan gereageerd op de verschijning van de 190. In Zweden veel meer. Daar tijdens de vakantie veel schitterend onderhouden oude Amerikaanse auto’s uit de jaren ‘60/’70/’80 van de vorige eeuw gezien. De eigenaren daarvan reageren ook naar een 190. Gewoon leuk😊
Misser
Ik ben andere buitenspiegels gewend. De linker buitenspiegel vind ik te klein. Ook al is deze iets groter dan de rechterbuitenspiegel, ik vind het spiegelglas gewoon te klein. Ik ben (veel) beter gewend. Deels wordt dit gecompenseerd door de achteruitkijkspiegel. Deze is veel breder dan ik bij andere auto’s gewend ben. Heel prettig. Toch zorgen beide samen nog niet wat ik in de VW Up! wel qua zicht in de spiegels heb. Dit is het enige zeurpuntje.
Tanken
Benzine tanken. Opvallend: gewoon het brandstofpistool met volle kracht de tank laten vullen. Als ‘ie afslaat is de tank vol. Je kan er werkelijk geen straaltje benzine meer in krijgen. Het pistool slaat direct weer af. Oftewel: afslaan is vol.
4 Bak
De auto heeft 4 versnellingen vooruit. Ik las in een autoreview van een andere 190 bezitter dat hij een 5 bak heeft. Wat mij dan in zijn geschreven review opvalt, is dat die auto nauwelijks/niet zuiniger is. Dat had ik wel verwacht. Ik heb tot nu toe 1 x geprobeerd de pook in de 5 te duwen, die er dus niet is. Pure gewenning. Maar ik mis de 5 geheel niet. De auto is ook helemaal niet luidruchtig in de hoogste versnelling, ook niet bij 130 Km/u. Ik reed onlangs mee in een Kia Sportage 2.0 met 5 bak handgeschakeld, deze was echt niet stiller dan de 190.
Beschadiging
Tijdens het geparkeerd staan voor mijn huis is er een andere auto heel licht tegen aan geschuurd. Er zijn strepen op de bumper en een kleine lakbeschadiging op het uiterste puntje van de linker achterspatbord. Heel jammer. Nu is ‘ie een heel ienie-mini-pietsie minder perfect.
Van geel naar wit
Zo sta ik op een avond in de Noordoostpolder in een file te wachten: een bergwagen aan ’t werk. Na een minuut doe ik de motor uit, verlichting doof ik ook. Wanneer ik de motor weer start en de verlichting aan doe, merk ik dat deze het niet meer doet. Groot licht wel, de mistlampen ook. Met de mistlampen aan naar huis gereden. Ik had verwacht dat een zekering was gesprongen, maar dat bleek niet het geval te zijn. Mijn buurman had nog 2 halogeenlampen in voorraad. Geen gele, maar witte. Raar dat beide halogeenlampen tegelijkertijd kapot gingen.
Kwarttarief
Ik zet de auto in de winter weg, van december t/m februari. Qua wegenbelasting scheelt me dat driekwart op jaarbasis. En in deze maanden dan maar geen plezierritjes. Als het me niet bevalt, dan is het een éénmalige actie.
APK
Vandaag is de auto APK goed gekeurd. Geen enkele opmerking. De volgende APK in november 2027.
Sterrenwaardering
Bij betrouwbaarheid een ster erbij, van 3 naar 4: een 33 jaar oude auto, die in mijn bezit altijd buiten geparkeerd staat, zeker niet dagelijks gebruikt wordt, maar altijd direct start en zonder een opmerking door de APK komt.
Bij gebruikskosten een ster erbij, van 2 naar 3: na de dure reparatie direct na aanschaf, geen enkel duur onverwachte uitgave meer. Door gebruik te maken van het kwarttarief wordt de wegenbelasting óók nog eens veel goedkoper.
Conclusie:
- Tevreden. In bijna alles.
- De linkerbuitenspiegel vind ik te klein.
- Betrouwbare auto: de laatste 10.000 km, geen mankementen.
- Normaal onderhoud: oliebeurt met filters, nieuwe accu, nieuwe remolie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Maken of kraken: Mercedes-Benz 190 met identiteitscrisis - In het Wild

Waarom de 2.6 de ultieme Mercedes 190 is

Deze Mercedes-Benz 190 is relatief goedkoop - Liefhebber Gezocht

Mercedes-Benz 190E – 1990 – 431.435 km - Klokje rond




