Mercedes-Benz 190 D 2.5 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 190 D 2.5 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 29.425 km |
KM-stand laatst | 110.500 km |
Mijn " schuurvondst " is aan de beurt.
Dit verdiend enige uitleg, mijn vorige 190 D automaat zie review kwam na 11 jaar noodlotig aan zijn einde door een Duitse dame die al spelend met haar telefoon vol in de achterkant van een perfecte 190 reed,
En de 190 D 2.5 automaat waar mijn vrouw mee reed die om gezondheids redenen helaas niet meer mag rijden al een tijd werdt geamibieerd door een goede kennis die hem uit eindelijk heeft gekocht was mijn schuurvondst aan de beurt.
Ik deze auto aangeschaft van de vrouw van de eerste eigenaar die de auto na het overlijden van haar man 11 jaar lang heeft bewaard wel jaarlijks laten keuren en buiten de kilometers naar de garage om slechts 450 kilometers heeft bereden.
Alles gedocumenteerd, na aanschaf heb ik de auto net zo als ik hem in Duitsland vond weer onder een kleed gestald.
Mijn bedoeling was de auto pas over een jaar of 5 te gaan gebruiken, maar de commotie over de "Oude vervuilende diesel" gevoed door de geld verslinden goudmijn lees de milieu mafia heb Ik besloten om hem van stal te halen en er van te gaan genieten.
De auto,
Een Mercedes 190 D vijfcilinder automaat.
Extra's ;Metallic lak .
Schuif dak .
Electrische raambediening voor.
Midden arm leuning voor.
Licht metalen velgen .
Achteraf gemonteerd een radio met blue tooth voor het hands free bellen.
En nog te monteren een trekhaak voor de Eriba caravan.
Voor het echte gebruik ga Ik de auto grondig nazien.
Vervangen de motorolie, oliefilter, luchtfilter, versnellingsbak olie met filter, rem olie en de cardanolie, dit inverband met het lange stilstaan van de auto.
De eerste kilometers van de opslag naar de werkplaats en het even voelen hoe de auto rijd heeft een kompleet ander gevoel dan mijn vorige 190 dit rijd als een nieuwe auto, ongekent een auto van bijna 27 jaar oud.
Technisch is de auto klaar , nu alleen nog optisch, de auto is voorzien van blank glas iets wat in het verleden normaal was getint glas was een optie die veel mensen niet bestelde uit angst voor slecht zicht in het donker.
Ik ga kijken voor een eventueel zwarte blindering rondom van 15% wat goed bij de kleur van de auto past.
De auto is technisch klaar en gecontroleerd voor de APK, de volgende stap is hem te importeren en een nederlands kenteken aan te vragen.
19-12-2017
Vandaag de auto aangeboden bij de RDW in Heerenveen, voor een Nederlands kenteken een APK, dat gaf geen problemen hij kwam fluitend door de keuring heen, met daar bij een zeer geinterreseerde keur meester die er van opkeek hoe gaaf en origineel de auto is.
22-12-2017
Het kenteken is binnen en de verzekering geregeld, gelijk een afspraak gemaakt om de auto te later taxeren, want de dagwaarde ligt ruim boven het gemiddelde.
23-12-2017
Vandaag de kenteken platen laten maken met op gelegde nummers op verzoek van een van mijn kinderen, staat toch iets mooier, en nu kan het plezier met auto beginnen.
Ik zal de auto nu moeten gaan in rijden zoals vroeger sterk werd aangeraden bij echt nieuwe auto's, wisselende toerentallen en hoge toerentallen vermijden en de auto rusting op temperatuur later komen, want je aan alles meek je dat de auto nog stug is, er werd bij deze motoren vaak gezegd dat ze bij pas 50.000 km echt los kwamen.
31-01-2018 32.065 km,
Het blinderen van de ramen met folie wordt geen succes , vorige week een set originele groen getinte ramen gekocht en vandaag bij de linker achterdeur de ramen vervangen en dat staat gewoon veel beter, morgen de volgende deur.
02-02-2018
Vandaag het rechter voor en achterportier en het linker voorportier raam vervangen en dat staat super.
Wat mij opvalt met deze auto tenopzichte van vorige 2 MB 190 diesel is dat bij deze de teller niet afwijkt en boven de 110 km zelfs minder aanwijst op de zelfde navigatie die ik ook bij de vorige auto's gebruikte.
04-03-2018
Alle ramen zijn nu vervangen naar getint glas, en dat geeft de auto een geheel ander uiterlijk.
07-04-2018 34.547 km.
Zo de eerste 5.000 km zit er op.
Wat valt er nou eigenlijk op, ik kan zeggen niets hij rijdt vertrouwd maar dan als een nieuwe 190d 2.5 an 27 jaar oud, hij rijd nog wel stug maar het gaat steeds beter, dat merk ik ook aan het verbruik de eerste tank reed ik 8 liter op de honderd en de laatste tank 6.7 op de honderd kilometer dus dat gaat de goede kant op.
Inmiddels is de trekhaak ook gemonteerd dus binnenkort de eerste rit met de Eriba caravan.
22-05 kilometerstand 37.742
Zo de eerste rit met de Eriba zit er op, ik heb 1.250 kilometer gereden waarvan ca 150 km zonder caravan met een gemiddeld gebruik van 1 op 11,2 en daarbij constant op de navigatie een snelheid heb aangehouden van 92 kilometer per uur uiteraard waar mogelijk, ik vindt dat zeer redelijk.
P.s. Kever 1 Ja ook het voorruit is getint.
24-06-2018 39.425 km.
Zo de eerste 10.000 km zit er op, en dat was ik kan het niet anders zeggen een zeer prettige ervaring, de auto begint los te komen en hij rijd als een zonnetje.
Over de afgelopen 10.000 km heb ik 709 liter diesel verstookt, ik moet daar bij zeggen dat het verbruikt staps gewijs beter wordt.
Onkosten zij er niet geweest.
Voor de afschrijving hoef ik niets te rekenen inverband met dat de auto nu meer waard is als ik ervoor betaald heb, maar ik hanteer voor de objectiviteit 0,03 ct per kilometer.
Het totaal plaatje 709 x gemiddeld € 1,30 per liter = € 921,70
Afschrijving € 300,00
Wegenbelasting per kwartaal € 294,00 totaal € 588,00
12-10-2018 44.425 km..
Even een tussen verslag, er zijn weer 5.000 km onder de banden doorgegleden, deels solo en deels met de Eriba caravan aan de trekhaak.
Het rijden wordt een steeds groter feest met mensen die hun duim opsteken tot mensen die in de file toeteren hun raam opendraaien en vragen stellen naar de uitzonderlijk mooie staat van de auto.
Kosten tussentijds ja en nee ! Klink raar maar een remlicht bolletje vervangen vanuit het reserve setje lampen in de auto tel ik maar niet mee.
Olie verbruik in ieder geval op de peilstok niet zichtbaar.
Het eerste onderhoud gebeurt tijdens de aanstaande APK , ik zal dan ca 20.000 km gereden hebben.
Wordt vervolgd.
.
- 84.500 km
Even een update na een lange periode zonder nieuws.
.
- 84.500 km
Bijna 30.000 km. Gereden na de laatste update.
Hoe is het gegaan?
Nou prima, exl. de standaard onderhoudsbeurten slechts kleine werkzaamheden die passen bij de leeftijd van de auto.
Er is 1 gloeibougie vervangen.
Een ander probleem dat zich heeft voorgedaan was het lostrillen van de bout waarachter de ketting spanner zit, hierdoor lekte de auto olie wat helaas op de dynamo terecht kwam en die kon daar niet tegen, oplossing bout vastgedraaid en helaas een nieuwe dynamo.
Stil going strong dus.
Still going
- 110.500 km
Voor de liefhebbers onder jullie even een up date.
De auto is nog steeds met veel plezier in mijn bezit ondanks een overheid die van alles probeert om klassiekers van de weg te halen.
Wat is er gebeurd met de auto eigenlijk niets behalve nog steeds met een bik smile rijden.
Naast het normale onderhoud van olie en filters heb ik alleen twee nieuwe achterbanden gemonteerd, saai maar waar 30 jaar oud wat een kwaliteit en rij comfort.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 E SPORTLINE zeer nette auto
- 1991
- 276.272 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 E Schuifdak 148.000 km N.A.P.
- 1990
- 148.054 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.3 E Avantgarde Sportline Azzurro, 3e eigenaar zwart leder met 4 kleuren stiksels volledige historie aanw
- 1992
- 288.045 km