Mercedes-Benz 190 D (1991) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 190 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 395.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een Mercedes 190 was een langgekoesterde wens en dan het liefst een diesel.
Alleen het vinden van een goed exemplaar viel niet mee. Toevallig op weg naar familie zag ik een fraaie wijnrode 190 D uit 1991 staan bij Auto Jansma te Marum met een hoge kilometerstand maar in prima uiterlijke staat.
Na lang dralen en een overtuigende proefrit tot aanschaf overgegaan. Veertien maanden APK erbij is ook niet verkeerd ook al zegt dat niet alles.
Het dieselgeluid is gewoon muziek voor mij! Het rijden vergt enige gewenning omdat de Mercedes relatief traag is en een 4-bak heeft. Maar de kwaliteitsbeleving is enorm. Niks geen rammeltjes en kraakjes en aan alles merk je dat er goed over de 190 is nagedacht. Zo loopt het regenwater van de voorruit via een geleiderooster weg zodat je geen last hebt van binnenlopend water als de voorruit (een beetje) openstaat.
En juist omdat de 190 D zo traag is ga je heel anders rijden. Veel relaxter dus is de 190 D de ultieme onthaastingsauto?
Schakelen en remmen gaan prima. De wegligging is buitengewoon, hobbels en andere oneffendheden worden prima weggefilterd.
Na zoveel kilometers maakt de auto een ongehoord solide indruk. Het verbruik is uitstekend, 1 op 16. Geen olieverbruik geconstateerd.
Het interieur is netjes, de stoelen zijn in perfecte staat en de auto is lekker stil. Doe je de motorkap open dan straalt de degelijkheid je tegemoet!
Via Marktplaats nog een dakdragersetje geritseld dus we kunnen er ook mee op vakantie.
Update 6 juli 2007:
Inmiddels heeft de Benz een kleine beurt gehad. Geen bijzonderheden. Rijdt nog steeds zeer comfortabel. Verbruik is zelfs nog beter geworden, 1 op 18-19. Olieverbruik nihil. Het dakdragersetje is tot nu toe overbodig gebleken want de (koffer)ruimte is voldoende toereikend voor een gezin met 2 kleine kinderen.
Update 15 juli 2007:
Net terug van een vakantie in Denemarken. 1900 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 20! Gewoon 100-110 rijden op de Autobahn en in Denemarken 80 binnendoor. Geen enkel probleem gehad. De kilometers glijden gewoon weg. Een heerlijke auto en dat na zovele kilometers...
Update 25 september 2007:
De remschijven plus remblokken voor zijn vervangen.
Daarnaast zijn de voorschermen vervangen aangezien het roest wat al te nadrukkelijk begon te knagen. En het loont de moeite eerst wat rond te shoppen want het eerste schadebedrijf waar ik kwam vroeg precies het dubbele dan diegene die de klus uiteindelijk klaarde. Tegen dezelfde voorwaarden.
Kosten waren 206 euro voor de schijven/blokken en 630 euro voor 2 nieuwe schermen.
Om de lak mooi glimmend te houden moet je wel regelmatig wassen en poetsen. Het beste resultaat krijg ik tot nu toe met Sonax car wash, Motip cleaner en Commandant 7 cream wax. Ik overweeg om Swissvax Onyx te kopen als wax. Alleen knetterduur en jammer genoeg niet geschikt voor de winter (volgens de brochure). Het kunststof doe ik met Oké wax. Geeft een schitterend resultaat.
Update 20 november 2007:
Grote beurt en APK. Alleen een paar remleidingen vervangen en de uitlaat is op een bepaalde plek niet zo best meer. Verder helemaal niks.
Update 20 april 2008:
De Mercedes is verkocht. In maart hebben we een 200D gekocht die meer ruimte biedt.
Ik heb er met ontzettend veel plezier in gereden en hoop dat de nieuwe eigenaar er ook nog jaren mee vooruit kan. Daar heb ik alle vertrouwen in want de 190 is samen met de 200-serie de laatste echt goede Benz geweest.
De 200 D zal binnenkort op MyReview geplaatst worden.
PROBLEMEN
Geen problemen, enkel onderdelen die aan de beurt waren vervangen. Wat rijdt dat slijt en we hebben het hier wel over een wat rijpere dame met meer dan 4 ton op de teller. Dan vallen de kosten me nog reuze mee.
November 2006: nieuw contactslot (105 euro)
Januari 2007: accu en ruitenwisser (205 euro)
Mei 2007: remvloeistof en nippels (110 euro)
September 2007: 2 zijschermen plus remschijven vóór (836 euro)
November 2007: paar remleidingen vervangen (437 euro icm grote beurt plus APK)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 E Schuifdak 148.000 km N.A.P.
- 1990
- 148.054 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.3 E Avantgarde Sportline Azzurro, 3e eigenaar zwart leder met 4 kleuren stiksels volledige historie aanw
- 1992
- 288.045 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 | 9.000KM! | Factory New | Full Documentation
- 1989
- 9.000 km