Mercedes-Benz 190 D (1989) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 190 D |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 52.016 km |
KM-stand laatst | 278.456 km |
ERVARINGEN
Gezocht en gevonden bij Nijkamp in Vaassen een in goede staat verkerende Mercedes Benz 190 D automaat.
Mijn voorkeur voor Mercedes bestaat al jaren maar de huidige moderne auto’s met allerlei mijns inziens overbodige luxes weer hield mij tot aankoop van een andere auto.
Deze klasse auto van 17 jaar oud maar in goede staat volledige historie aantoonbaar bekend wordt voor mij hopelijk een succes en een leuk verhaal in mijn revieuw.
Ik hou een ieder op de hoogte.
Een kleine toevoeging op mijn 190 d passie.
Foto 1 is de auto van de revieuw.
Foto 2 is de 190 d met de achter schade
Foto 3 is de 190 d met de achterschade
PROBLEMEN
Behalve het normale onderhoud en 1 keer stil gestaan omdat ik te laat ging tanken geen problemen.
En waar zijn toch al die 190 ers gebleven?
mercedes 190 D automaat
- 278.456 km
Hier een vervolg op mijn eerste revieuw van een geweldige auto.
Inmiddels is de auto ruim 4 jaar in mijn bezit en wordt dagelijks gebruikt.
Mijn rijstijl heb ik inmiddels geheel aangepast aan het vermogen van de auto en dat is heerlijk rustig rijden, op de snelweg daarintegen is rijden met een snelheid van rond de 130 km zeer comfortabel.
De afgelezen kilometerstand is nu 72.566, dit vraagt om uitleg maar daarover straks meer.
In de afgelopen 4 jaar heeft de auto mij niet 1 keer afkloppen in de de steek gelaten.
Het onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf of ik roep de hulp in van Eric Breed een super specialist voor oudere type's van mercedes.
Onderhoud tot nu toe;
Bij 62.500 olie en filters en de versnellingsbak olie met filter ververst.
Bij 63.412 een defect lampje in het dashbord zelf vervangen maar door een stom foutje viel de display van de teller op de grond met als resultaat een hoek uit de kilometer teller.
Montage van een nieuwe teller met de stand 0 km, nu lijkt het echt een nieuwe auto.
Bij de stand van 4.512 km. A.P.K 2 lampjes voor de rest ok
Bij de stand van 19.400 olie met filters en het deurpaneel aan de bestuurders kant vervangen daar zat een scheurtje in.
Bij de stand van 27.312 A.P.K en een olie keering vervangen in verband met een kleine lekkage.
Bij de stand van 36.300 olie met filters en 4 nieuwe banden.
Bij de stand van 48.100 A.P.K geen bijzonderheden.
Bij de stand van 55.300 olie met filters en de midden demper vervangen.
Binnenkort is de auto weer aan een A.P.K toe en zo als het er nu naar uitziet geen problemen, wat een geweldige auto is dit.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik jullie op de hoogte heb gehouden van mijn super Benz.
Na de laatste review staat de teller inmiddels op 91.530 km.
Het onderhoud in deze tussen liggende periode is simpel geweest, ik heb de versnellingsbak olie met filter vervangen bij 60.000 km, remblokken voor waren aan vervanging toe en ik heb de auto laten uitlijnen, ik heb namelijk een stoepje geraakt en om uit tesluiten dat er is beschadigd was een complete controle met uitlijnen de beste optie.
Het virus van de 201 heeft mij intussen goed te pakken, ik heb namelijk in oktober 2010 gekocht een 190d 2.5 automaat met aantoonbaar slechts 51.000 kilometer en als klap op de vuurpijl vorige week een werkelijke schuurvondst gekocht.
Een 201 190 d 2.5 automaat met de maagdelijke stand 29.325 km en volledig gedocumenteerd rechtstreeks van de tweede eigenaar die de auto als rentnersfahrzeug van drie maanden oud heeft gekocht.
Mijn eerste 201 gekocht via Eric Nijkamp zal waarschijnlijk met pijn in mijn hart het veld moeten ruimen want met drie auto's te rijden is iets te veel van het goede.
Bij 90.000 km op de teller de versnellingsbak olie weer vervangen met filter, schakelen gaat nog steeds zoals je van deze auto mag verwachten.
Binnen nu en ca. twee weken gaat de teller de 100.000 km bereiken en dit moment wil ik nog meemaken, daarna zet ik hem in de verkoop want drie 190 diesels is toch iets te veel van het goede.
Na de laatste update inmiddels weer 15.000 km er bij gereden kleine onderhouds beurt en a.p.k. lichte speling op de fuse kogels en gelijk vervangen en de auto een volledige schoonmaak beurt gegeven want ik blijf er mee rijden voor de rest geen problemen.
Er kan toch iets onverwachts kapot aan deze auto, s'avonds rijdend in het weekend begon mijn alarm verlichting te knipperen en ik kon drukken wat ik wilde maar geen resultaat.
De volgende dag naar Eric Breed gereden en die heeft de alarm schakelaar vervangen, kosten € 30,85.
Voor de rest wat een super auto.
Nu na ruim 7,5 jaar en ca. 135.000 km rijden voor het eerst extra groot onderhoud waarbij ook bij deze auto slijtage delen moeten worden vervangen.
Alle filters met nieuwe olie, er was een achterveer gebroken dus gelijk alle twee vervangen, hardi schijf met een keering van de versnellingsbak nieuwe achterbanden met remschijven en blokken nieuwe a.p.k. en hij rijdt weer als nieuw.
Een beetje pech gehad, s'avonds rijdend over een donkere weg heeft een of andere onverlaat een stuk beton aan een stuk ijzer op de weg achter gelaten misschien wel van een vrachtwagen gevallen, resultaat onder beplating kapot onderste pijp met slang van de oliekoeler kapot, lager van de aandrijfas kapot, diverse schrapen aan de onderzijde, zonde van mijn centen maar alles weer gerepareerd.
De 200.000 km komt in zicht bij de laatste tankbeurt een tel sommetje gemaakt over de laatste 12.000 km, gemiddeld gereden 1 op 17,15 waarbij ik op de binnen wegen rij zo hard als is toegestaan en op de snelweg maximaal 120 op de teller, ik zeg top.
Stilletjes doorrijden nog steeds zonder problemen inmiddels de 200.000 km grens gepasseerd.
De autowas toe aan de jaarlijkse A.P.K en een onderhouds beurt en zoals verwacht geen bijzonderheden.
Van oud naar nieuw ?
Gedeeltelijk dan een oude radio en geen handsfree mogelijkheid voor het bellen, besloten om maar een parrod in te bouwen wel zo veilig wordt mijn oude super benz toch een beetje moderner!
Klein probleempje de multiriem begon te piepen en gieren oorzaak de spanrol van de multiriem was aan vervanging toe gelijktijdig een van de trillingsdempers vervangen resultaat geen gerammel en gepiep meer
Daarna even naar Denemarken op en neer 1.775 kilometer gereden met een snelheid waar mogelijk van 130 km per uur met uiteindelijk een gemiddeld gebruikt van 1 op 15,41 ik zeg super
11-2015
De jaarlijkse APK,
Kleine onderhoudsbeurt met de nodige filters en olie,als extra werk een stukje retour slang van de stuurbekrachtiging en een trillingsdemper voor op de motor een paar lampjes dus op voor het volgend jaar 190 d plezier.
De winter tijd is aan de orde dus winterbanden gemonteerd klaar voor de wintersport vakantie.
Retourtje Oostenrijk kofferbak vol op de heen reis constant 130 op de navigatie (133 op de teller) hier komt deze auto echt tot zijn recht heerlijk cruisen op de autobaan, op de terug weg de laatste 525 km vanaf Frankfurt waar mogelijk de maximale snelheid ca 160 op de navigatie zonder problemen met als eind resultaat een gebruik van 1 op 14,7 over 2.150 km ik zeg super.
27-04 2016
Ik heb de auto nu 10 jaar in bezit klein feestje en een terug blik op een periode waarin ik met bijzonder veel plezier heb gereden in een uiterst comfortabele auto die aan afschrijving en onderhoud over deze periode gewoon spotgoedkoop is geweest, en super betrouwbaar, conclusie hij blijft voorlopig nog in mijn bezit.
06-06-2016
Sinds de apk bijna 19.000 km gereden en zonder problemen daarom de auto maar eens verwend met nieuwe olie en filters en de versnellingsbak olie met filter vervangen de versnellings bak nog even bijgesteld en de motor steunen vervangen en hij rijd weer super.
27-09-2016
Met een knipoog naar kever 1 een nieuwe update.
Met mijn 190 d en mijn Eriba Triton caravan de jaarlijkse vakantie naar Spanje gehad, op de heenreis alles via binnen wegen waar mijn trouwe Benz bij tijd en weile moeite had met de heuvels te beklimmen soms in zijn tweede versnelling hebben wij op de terug reis de peage genomen minder leuk maar wat wel veel sneller ging en minder steile stukken, waarbij een snelheid van ca 90 km op de navigatie goed te doen was.
Verder ging alles probleemloos een gebruik over 3.850 km gemiddeld van 1 op 11.6 en geen olie verbruik.
28-03-2017
Inmiddels zins de laatste up date weer ruim 16.000 km gereden waarbij er weer wat onderhoud is gedaan.
De uitlaat is vervangen en de voorremblokken en schijven APK en de diverse vloeistoffen gewoon onderhoud dus verder geen problemen wat een fijne auto.
Zins de laatste revieuw ruim 6.000 km gereden rondom nieuwe banden gemonteerd verder geen problemen.
Tot wij op vakantie in Duistland redden bij het plaatsje Wertheim Ik afremde voor de 50 kilometer zone er een onoplettende duitse dame met volle snelheid achter in mijn mooie Mercedes knalde resultaat enorme achter schade.
De auto kom terug naar Nederland maar is denk Ik total loss.
Einde van ruim 11 jaar 225.000 km zeer veel plezier.
Foto van de schade bijgevoegd echt zonde zo'n fijne auto.
Ik houd jullie op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 E Schuifdak 148.000 km N.A.P.
- 1990
- 148.054 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.3 E Avantgarde Sportline Azzurro, 3e eigenaar zwart leder met 4 kleuren stiksels volledige historie aanw
- 1992
- 288.045 km

Mercedes-Benz 190-serie 2.0 | 9.000KM! | Factory New | Full Documentation
- 1989
- 9.000 km