Mercedes-Benz 190 (1989)

autoreview

Mercedes-Benz 190 (1989)

Signalement

Uitvoering190
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn uitgangspunt is dat je niet meer geld aan een auto moet uitgeven dan strikt noodzakelijk waarbij de betrouwbaarheid gewaarborgd moet zijn. De vorige MB was een belastingvrije w123 300D, en daarvoor een 280CE w123 op LPG. Beide auto’s gebruikt voor woon-werk verkeer. De dieselprijs begint echter behoorlijk te stijgen en tot mijn verbazing kan ik de w123 uit 1982 ruilen bij www.topklassiekers.nl tegen een MB 190 uit 1989, niet belastingvrij maar met heel weinig km (41000), historie compleet en gecontroleerd. De 190 is voorzien van een Pierburg carburateur en is inmiddels voorzien van LPG. De 190 rijdt zijdezacht, reageert goed op het gas en stuurt prachtig. De auto voelt zelfs na 20 jaar nog als nieuw. Roest is er totaal niet en de 190’s zijn goed tegen roest beschermd. De M102 motor is een overvierkante motor en heeft relatief veel trekkracht onderin. De 4-bak voldoet prima, de 5e versnelling wordt niet echt gemist en in de stad rijdt de 4-bak ideaal. Je hoeft maar weinig te schakelen. Verder is alles zoals je van Mercedes mag verwachten, met voldoende zorg kan deze 190 nog jaren mee. Simpele techniek en oerdegelijk uit de tijd dat MB nog top was. Het meeste onderhoud kan ik zelf, zeker nu de auto op LPG draait en de gecompliceerde Pierburg 2EE nauwelijks gebruikt wordt. Door het veel kleinere inlaatspruitstuk (in vergelijk met de injectie K-Jetronic motoren), is de kans op schade bij een evt. backfire gering. De auto kan als oldtimer verzekerd worden en rijdt ongeveer 1 op 10 op LPG.

PROBLEMEN

Lekke vacuumslangen van de carburateur vervangen (uitgedroogd)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens