Mazda RX-7 DX (1983)

autoreview

Mazda RX-7

Signalement

UitvoeringRX-7 DX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf152.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mazda RX-7 (SA/FB)

De Mazda RX-7 is bekend en berucht om z’n Wankel motor.
Veel mensen kennen het type motor (nog) niet of hebben er een beetje vooroordelen over.
Ik heb reeds 3 RX-7 in m’n bezit gehad en allemaal zonder problemen. Eentje had zelfs bijna 300.000km op de orginele motor staan en ging nog steeds als de brandweer!!!
3ton met een wankel.. Tot zover de vooroordelen.
Een wankel-motor kan net zo betrouwbaar zijn als een otto-motor, zo niet betrouwbaarder omdat veel minder bewegende onderdelen zijn.

Maar goed : Het punt is dat de Wankel wel wat gevoeliger is voor onderhoud.
Kennis van het wankel-principe is dan ook erg handig als men een RX-7 wil rijden, of een andere auto (motorfiets) met Wankel-motor.

Voor deze RX7 heb ik een 3 tal andere RX7’s gehad en allemaal hebben ze me nog nooit echt in de steek gelaten.
Altijd starten en lopen, hoewel met koud weer; dan heeft ie er iets meer moeite mee.
De eerste types RX-7 (Sa/FB) hebben vaak het orginele emissie systeem erop zitten.
Als het goed werkt, is het een droom om mee te rijden.
Als het emissie-systeem goed werkt, heb je er bijna geen omkijken naar. Veel van de eerste typen hebben nog van voor tot achter (!!) het orginele fabriek uitlaatsyateem erop zitten! En dat voor een 20 tot 25 jaar of ouder wagen!
Maar als er een probleem is met het emissie systeem is het zoeken geblazen. Afhankelijk van of je een import model hebt of niet, naast wat andere (bouwjaar) verschillen (kleine details); blijft het een complex systeem van solenoides, vacuüm slangetjes en vacuümklepjes...
Leuk voor de speurneuzen, maar niet voor mensen zoals ik. (hahaha)
Beste is dan ook eigenlijk dat hele systeem eraf had en vervangen door Racing-Beat uitlaat.

Hij loopt beter, zuiniger en je meer power.. En hoe!
Een SA heeft 105pk/145Nm, de FB 115pk/152. Over slechts 1030 tot 1070kg
Tenminste; Dat geeft Mazda op. De prestatie doet vermoeden dat de ’12A’ 1146cc 2-rotor wankel iets je meer heeft dan mr.Mazda op geeft.
Met een degelijke sport uitlaat kan dit 20 tot 25pk extra opleveren.
Wil je meer?
Turbo’s zijn een optie. Anderzijds de in en uitlaat porten groter maken. Maar dat laatste betekend : blok uitelkaar, en daar zit vaak ook een hele pakking en rotor-afdichtings set bij. Reken dan wel op aardige hap uit uw budget.
Met een streetport (naam zegt het al), is nog prima mee te rijden op de straat. Vermogen gaat , afhankelijk van andere performance onderdelen kan oplopen tot meer dan 165pk! Laat staan een Streetport met een Turbo!
Laat de Wankelmotor nou een ideale motor zijn bij uitstek om een turbo op de zetten...

Verder hebben de eerste types wel wat punten op de body om in de gaten te houden, als men een RX-7 wil aanschaffen en op de weg wil houden of wil opknappen.
Achterwielkasten, achterklep(is van glas) en diens raamrubbers en afwaterings gootjes, onder de achterbank (zowel in en buiten de auto op die plek).

Maar goed : Een standaard RX-7 van 1983, met 115pk kan een stoplicht sprint van 0-100km/u in rond de 8.5 tot 9 seconden doen. Dan is nog steeds best rap, te bedenken dat het wel om een 24 jaar oude auto gaat!
400meter sprint : rond de 16.5sec op ongeveer 135km/u voor een standaard RX-7 SA/FB.
Topsnelheid zit rond de 200 tot 210km/u..
Verbruik gaat van het ene extreem naar de andere. Dat is de eigenschap van de wankel... Rustig/normaal rijden, is 1l op 9km goed haalbaar.
Bij regelmatig sprintjes trekken, reken op 1l op 7.0km..
Rijd men alsof men op Zandvoort zit is de 1l op 6 zo berijkt.
Maar goed : op de snelweg, kostan 120-140km/u is de 1l op 11km ook haalbaar.. Verbruik is dus gevoelig voor de stand van het gaspedaal.
Gemiddeld is dus ronde 1l op 8 tot 8.5km.
Echter : met een degelijk (zeg RacingBeat) sportuitlaat is gemiddeld 1l op 9.7km goed te doen!! Dat is dus gemiddeld... Zet dan naast de 1l op 8 tot 8.5km!!! Dat is 1.3km meer per liter!
Verbruik zit ’m ook in de olie!
En dat is een punt wat echt in de gaten gehouden moet worden!
Een Wankelmotor MOET OOK OLIE VERBRUIKEN.
Natuurlijk niet overmatig, maar check regelmatig het olie pijl. Tuurlijk zit er een waarschuwingslapmpje voor het olie-niveau, maar beter is altijd te voorkomen dat deze gaat branden, ondanks dat men dan alsnog voldoende olie aanboord hebt. Een olie-check elke 3 tank beurten kan nooit kwaad...

Comfort is, ondanks dat het een sportwagen is best goed. Lange afstanden is helemaal de Hemel voor een RX-7 en de Wankelmotor. Dan kunnen ze goed warm draaien, want korte afstanden is niet echt ideaal voor de Wankel. Maar ja: dat is ook bij de Otto-motor zo, misschien in mindere mate..

Plus punten :
+Motorkarakter, zeer zuiver... 7000rpm haal je zonder dat je er erg in hebt.
+5-versnellingsbak.
+Achterwiel aandrijving!!!
+Prestaties, ondanks de leeftijd.
+Motorgeluid, een wankel maakt een heel appart geuild.. Verslavend zelfs!
+Bewezen betrouwbaarheid (red. 1991 Le Mans, MAzda 787B)
+Onderhoud is heel eenvoudig.
+Berijkbaarheid onderdelen onder de motorkap. (als je onderhoud geeft)
+Allemans vriend qua rijeigenschappen.
+Neutraal stuurgedrag (51%voor en 49%achter gewichtsverdeling).
+Goede wegligging ondanks leeftijd.
+Electrische ramen.
+Uitneembaar kanteldakje (orgineel af fabriek, erg lekker in de zomer)
+Sommige uitvoeringen (SA/FB) hebben standaard een Airco!

Min punten :
-Verbruik (maak ik me geen druk om, anderen misschien wel, vandaar dat het er staat.)
-Emissie systeem (Als het thans problemen leverd).
-LPG inbouw; LPG-systeem zal men zelf moeten maken, ofwel : comineren van bestaande onderdelen. Gelukkig dat IMPCO passende onderdelen heeft...
(En de Wankel kan prima draaien op LPG...)

De RX-7 is wat dat betreft wel een liefhebbers wagen.
Al met al zou ik in ieder geval geen andere auto willen hebben, of zonder een RX-7 moeten doen..
Naast de RX7, rij ik een Golf mk2 1.6 Manhattan.
Dit omdat ik met de RX-7 bezig (tuning, ofcourse) ben en omdat ik de RX-7 de pekel wil besparen.

PROBLEMEN

Op het moment speeld het emissie-systeem op. Het is is heel onvoorspelbaar, zeker met dit koude weer. Soms loopt ie perfect, dan weer wat minder.
Maar goed : Daar ik te lui ben om dit uit te pluizen, en daar ik ook ietsje meer power wil : kom er een op maat gemaakte uitlaat onder, die het hele emissie systeem elimineerd.

Verder wil het ontstekingsysteem een upgrade geven. Niet dat dat nu echt nodig is, want de orginele werkt prima. Upgrades zijn welkom zeg maar.....

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.