Mazda MX-5 2.0 S-VT Touring (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MX-5 2.0 S-VT Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 44.000 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
Zeer leuk speeltje, onder gewaardeerde auto, de Ma
- 44.000 km
Ik heb de Mazda gekocht in Duitsland omdat ik ging veranderen van werk en ik hierdoor een auto wilde die wat zuiniger zou rijden als mijn huidige WRX (ook nog in bezit). En dat is gelukt, het verbruik is tussen de 1 op 10 a 1 op 14. Afhankelijk van gebruik in de stad of snelweg en de rechter voet. Ik heb nog getwijfeld of ik een motorfiets zou kopen of een fun auto. U begrijpt dat het een fun auto is geworden.
In mijn hart had ik graag een TVR gehad, maar ja dat is niet zo betrouwbaar.
Verder over de Mazda je ziet dat ik van sportieve auto's houd gezien de auto’s die ik aan haal in de tekst. De keus voor de Mazda is simpel, hij is volgens de autobladen een aanrader, betrouwbaar en sportief met lage onderhoudskosten. Volgens mij is er geen concurrent te koop in die prijsklasse die dit kan bieden. Ook deze auto was niet gebruikt in de winter, stond al een ½ jaar te koop, weinig kilometers op de teller en eigenlijk net uit z’n 3 jarige garantie termijn.
Een proefrit in Duitsland bij een Mazda dealer. De auto werd gestart en tja de motor klinkt eigenlijk wat te netjes en te braaf. De grote deuren geven toegang, maar de instap is anders dan ik gewend ben. Eenmaal zittend krijg je al een ander gevoel je zit laag, het gevoel dat dit geen normale gezins auto is. De kleine ruitjes rond om, het uitzicht op de motorkap. Even de pedalen bewegen, een korte slag van de koppeling en de motor reageert snel op het gaspedaal. De 2 uitlaatjes klinken al beter, het gaat de goede kant op. Het is geen WRX natuurlijk maar het gromt wel aardig, als het gaspedaal gebruikt wordt.
En dan het rijden, hij stuurt zeer direct, ik reed nog al onrustig door het verkeer het kapje was dicht ivm het slechte weer en dan de directe besturing daar moet je aan wennen, maar dit is heerlijk.
Het is ook lekker knus in de auto kleine ramen en alles is zwart in de auto. Het zicht rond om is niet meer dan redelijk met de kap dicht. Het was nog winter tijdens de proefrit. De kap even open gezet, dit gaat zeer makkelijk. En even gereden met de kap open, kachel vol aan, jas dicht en door de stad gereden. Dit gaat niet zo hard, dit is dus te doen. Met de kap open is het zicht rond om een stuk beter. Het kapje weer dicht gemaakt, dit gaat wel als je blijft zitten, maar je moet wel wat kracht gebruiken om het dakje al zittend dicht te maken.
De proefrit ging verder uitstekend en ik had het gevoel in iets speciaals te rijden. Al rijdend geeft de auto het gevoel dat alles klopt, het weggedrag is sportief maar niet te hard, de auto held nauwelijks over, het interieur is best aardig. De radio klinkt goed.
De auto is dus in de winter te gebruiken,met het kapje dicht, het geluid van het verkeer om je heen is er wel maar stoort mij niet.
Het rijden, als je ietsje harder een bocht in gaat (hoeft niet eens heel hard te gaan) en dan wat gas er op en er weer af (wat lossen, op de motor remmen) dan voel je dat de auto wordt gestuurd door het vermogen wat je op de achter wielen zet. Kijk zo hoort een roadstar te zijn. Heel makkelijk te sturen met het vermogen. Een sportief gevoel wat je ook gebruikt als je wat harder een bochtje pakt, de auto zet zich hierdoor in de bocht. Heerlijk dat doet mijn WRX ook maar dan gaat het veel wilder en harder, deze heeft meer vermogen wat er bruusk in komt. Als het wat harder gaat dan is de Mazda heel beheerst en veilig te rijden.
Zeer rustig rijdend 50 km in z'n vijfde versnelling, in de derde versnelling een bochtje pakken in iedere versnelling voort tokkelen met een zeer laag toerental (het nieuwe rijden) zonder morren, zonder trillen en weer versnellen. En dan even later de 2.0 liter motor met 160 pk en 1040 kg de sporen geven. Natuurlijk hoort er wat schakelen bij om echt op te schieten , maar wat lui rijden en toch op schieten gaat prima. Dat komt waarschijnlijk door z’n lage gewicht.
Tja, de auto heeft een vrouw vriendelijk front zeg maar, verder is de auto wel stoer om te zien. Wat een allround auto. Ik was verkocht, en heb de auto naar Nederland gehaald.
De koffer ruimte is voor ons groot genoeg.
Uit eindelijk heb ik toch weer een bedrijfsauto gehad en heb ik het idee om de Mazda weer weg te doen.
Of de WRX gaat er uit, weet het nog niet, ik kijk of er een bod op komt. Ik zet hem op div sites te koop. Dit wil ik niet maar 2 auto’s en er per jaar zo’n 3000 km mee rijden is ook wat.
Overweeg altijd alle plussen en minnen als je een 2 zitter koopt, als hij weinig wordt gebruikt, worden het hele dure kilometers.
Verder een aanrader ,die Mazda MX5, leuker kan het niet worden voor deze kosten, duurder natuurlijk wel (een TVR of een Z4 misschien).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.