Mazda MX-5 2.0 S-VT Executive (2009)

autoreview

Mazda MX-5 2.0 S-VT Executive (2009)

Signalement

UitvoeringMX-5 2.0 S-VT Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vergelijking tussen de Mazda MX5 NC en de Peugeot

  • 65.000 km

Van het sturen met een Mazda MX5 krijg je na 65.000 km geen genoeg. Het is een zaligheid om na jaren weer met een achterwiel aangedreven auto te rijden. In feite heb je daardoor twee stuur mogelijkheden. Gas los voor de apex van een bocht en hij duikt licht overstuurd de bocht in. Na de apex gas erop met licht onderstuur de bocht weer uit. Ga je te snel neem dan weer wat gas los en hij duikt de bocht weer in. Heeeeerlijk. Vooral op bv de Stelviopas. De stabiliteitscontrole grijpt wel bij iedere sportief genomen bocht in. Het is jammer dat deze niet programmeerbaar is in standen. Het is aan of uit. Hoewel.... ook in de stand 'uit' grijpt hij uiteindelijk toch nog in. Tip: Bij een klein uitstapje van de achterzijde het gas erop houden om perfect door de bocht te gaan. Al deze lol beleef je voor de helft van de prijs van bv een roadster van BMW of Mercedes. Laatst nog op Assen wezen rijden. Op een circuit met korte bochten blijf je alle merken voor. Alleen een MX5 NA was, met mider pk's en gewicht, even snel.

Het linnenkapje gooi je in 2 seconden achter je. Keep it simple. Elektrisch zou het 20 seconden duren en tot obesitas van de auto leiden. Met de MX5 rijdt je in feite een nieuwe klassieker, want de bouw staat in de traditie van b.v. de MG-B en Lotus Elan. Maar dan wel ge-updated naar huidige maatstaven en qua image uiterst betrouwbaar. Ik heb daar wel een kanttekening bij. De alu-wielen corrodeerden al in de garantieperiode. Zij zouden vervangen kunnen worden waarbij de kosten voor 75% vergoed zouden worden, maar alleen met een zelfde type wiel, met dus een zelfde probleem. Ook had ik een klacht van een wat ratelend geluid bij stationair toerental. Volgens de officiële monteur was er niets aan de hand. Nu blijkt, ruim na de garantie, dat dit komt door kapotte distributieriem wielen. Geen goede beurt voor de Mazdadealer dus. Ook lekt er vet uit het linker voorwiel lager en moet dat mogelijk ook vervangen worden. Zijn naam van betrouwbaarheid maakt hij dus bij mij niet echt waar.

De zit is ergonomisch perfect. Zitten, schakelen en sturen gaat subliem. Al heb ik wel te weinig hoofdruimte over met de 'plu' op. Dat is gevaarlijk, omdat je de stoel niet in de gewenste zitpositie kan zetten en bij het nemen van een hobbel kun je toch nog hard in aanraking kan komen met een van de baleinen van het dak. In geopende toestand heb je vanwege de te hoge zit voor mij ook veel last van windinslag. Aan een koprol moet je niet denken bij zo' n auto. Het interieur oogt somber en sportief. Het heeft een prachtig pianolak paneel.
Geen nadelen? Jawel: Jammer dat ze hem niet, zoals in sommige landen, Miata MX5 noemen. Dat zou hem meer de status-aparte geven, die hij verdient. Voor langere of snelle ritten moeten zowel open als gesloten mijn gehoordopjes voor de motorfiets in. De plastic panelen van de voor en achterzijde zijn krasgevoelig. Ook spat de mooie micalak door steenslag makkelijk af van de aluminiummotorkap. Er is gebrek aan kofferruimte (165 ltr) Dus moet je de aardappelen op je vakantie thuis laten. Als belangrijkste nadeel: er kan geen trekhaak onder, zoals bij de vorige types. Dus geen racefiets mee, boottrailertje, zeefvliegtuig, motorbakkie, of Ikeakarretje. De fabrikant zou toch moeten begrijpen dat sportieve automobilisten aan meer sporten doen. Grootste nadeel is dat ik er eigenlijk niet in pas en hem eigenlijk alleen open kan rijden. Als enige auto is hij dus niet erg geschikt.

Vergelijking met:
Mijn Peugeot 206cc heb ik destijds niet ingeruild, omdat er sprake was van de overgang naar km-heffing, het aantal auto s dat je hebt maakt dan niet meer uit. Dus hield ik vanwege de trekhaak mijn Peugeot 206 cc erbij.
( Doffe pech. Nu betaal ik voor twee auto’s wegenbelasting, terwijl ik in totaal zelfs fors minder ben gaan rijden. Mijn buurman stoot met zijn Igo twee keer zoveel CO2 per jaar uit, maakt 365 dagen per jaar gebruik van de weg en betaalt helemaal niets!!! ) Mijn Peugeot heeft als voordeel dat er wel een afneembare trekhaak onder zit. Dus kun je al je hobby’s blijven uitoefenen. Het interieur is smaakvol. Hij ziet er van buiten ook leuk uit, maar is niet vanuit elke gezichtshoek in balans. Hij wordt als vrouwenauto bestempeld en dat lijkt een negatieve connotatie te hebben. Leuk is dat je goed wordt geïnformeerd via de boordcomputer en hij heeft ook zaken als een olietemperatuurmeter. Je weet dus wanneer je de motor veilig kan gaan aanspreken. Ook heb je genoeg ruimte voor spulletjes binnen handbereik op het achterbankje. (frisse drankjes in een koelbox, heerlijk) Dak dicht en ze kunnen in de 400 liter plus kofferbak er makkelijk bij. Tevens kunnen je kleinkinderen mee op het achterbankje. Mijn destijds 97 jarige vader ging dat in een bui van ongekende bescheidenheid ook proberen, maar vond het na tien km voorin toch prettiger. De bochtvastheid is zeer hoog en hij ligt tot zijn grensbereik zelfs rustiger in de bocht dan de MX. Ga je te hard dan ga je gewoon van het gas. Bij nieuwe achterbanden zette hij een keer wel zijn kont om. Door gas te geven trok ik hem weer recht, maar dat is geen natuurlijke reactie om te doen als je al te hard door de bocht gaat. Dat is meer iets voor dare devils. Verdere nadelen? Grootste nadeel is de zit voor de bestuurder. Prima stoelen, maar je zit of te ver van het stuur of te dicht op de pedalen. Een z.g . kikkerzit. Open rijden hou je lang vol want je zit erg goed beschut en kan boven 100km per uur zelfs in de regen rijden zonder nat te worden. Na veertien jaar en bijna 90.000 km ziet hij er nog als nieuw uit. Hij heeft een mindere naam als mijn Mazda qua betrouwbaarheid, maar tot nu toe heb ik alleen last gehad van een haperende stoelvergrendeling ( zelfreparatie ) en een versleten sleutel voor de afstandsbediening. Verder is een nadeel dat ik in mijn regio nu nog maar alleen bij een dealerschap van Nefkens terecht kan. Sedert mijn dealer ook een Nefkensvestiging is geworden word ik bij de apk elke keer geconfronteerd met quasi reparaties. Zo moesten jaren geleden al mijn remschijven en blokken rondom vervangen worden. Volgens een contra inspectie was dat helemaal niet nodig en nu komt hij er nog steeds mee door de apk, omdat ze nog prima in orde zijn. Jammer dat deze importeur en dealer zich zo uit de markt prijst en je dwingt naar een universeel autobedrijf te gaan.
Kiezen?: De Peugeot voor de snelweg, lange afstanden en hobby’s.
De MX5 voor die eeuwige smile van oor tot oor en gaan met die banaan. Dus tot Zwitserland de 206cc en dan overstappen op de MX5.

MX5
Voordelen:
stuurgevoel; echte sportauto; betaalbaar sportief rijden, schakelen. Torsie en rammelvrij, pure cabrio.
Nadelen:
windgeruis en inslag, beenruimte voor passagier en hoofdruimte voor bestuurder te krap, zeer snel spinnende wielen bij rijden in sneeuw. Weinig praktische bruikbaarheid.

206 cc
Voordelen: praktische bruikbaarheid, comfort, winterhard. Goede conservatie van de carrosserie.
Nadelen: Enige torsie ( bij open rijden ) lange schakelweg , klein rammeltje.
Als er een zou weg moeten? Dan toch sneu voor de Peu vanwege het rijdersgevoel dat de MX5 geeft. Wensen? Ja, een tuning van BBR om de MX sneller en strakker door de bocht te laten gaan .



: Thom

Youngtimer status

  • 90.000 km

Wegens aanschaf van een EV als daily driver. Zijn mijn Peugeot 206CC en Mazda MX5 hobby auto's geworden. Mijn handicap is dat ik wel auto kan kopen, maar verkopen vind ik lastig. De MX5 gebruik ik nu tijdens clubevenementen waar de Evenementen regeling voor geldt. Daarnaast heb ik de Osning route gereden. Prachtige bochten richting Kurort (Bad)dorp of stad. zie: https://www.osnabruecker-land.de/tour/osning-route/
Ook 21 dagen door de Hoge venen, Eifel, Ardennen en Luxemburg was genieten niet al te ver van huis. De B wegen al daar zijn rustig en vol leuke stuurmansbochten. Ik kijk dus uit naar het voorjaar!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.