Mazda MX-5 2.0 S-VT 3rd Generation Limited (2006)

autoreview

Mazda MX-5
Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5 - interieurMazda MX-5 - interieurMazda MX-5 - interieurMazda MX-5 - interieur

Signalement

UitvoeringMX-5 2.0 S-VT 3rd Generation Limited
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De NC is ondergewaardeerd

  • 155.000 km

Ik heb deze auto inmiddels zo'n 8 jaar en heb er zo'n 100.000km met veel plezier in gereden, en hoop er nog lang van te kunnen genieten.
Voor deze auto had ik het klassieke NA model van de MX5 met de klaplampen. Die begon toch wel duur te worden in onderhoud (roest), dus heb hem mijn pijn in het hard uiteindelijk ingeruild voor deze mooie NC '3rd gen limited'.
Met de metallic rode lak met vele chrome accenten, en het rode lederen interieur vind ik het nog steeds een mooie verschijning.

Vergeleken met de klassieke oude MX5 NA is het NC model een iets andere ervaring: Het is allemaal wat luxer, ietsje minder puristisch, en de NC is wat gegroeid.

Veel MX5 enthousiastelingen zien dat als een nadeel van de NC, en daar kan ik tot op zekere hoogte wel in meegaan, zeker als het een auto voor erbij is.
Voor mij is het echter mijn 'daily driver' en als ik nu zou moeten kiezen tussen de NA en NC zou ik zonder meer voor de NC gaan.

De rij eigenschappen zijn naar mijn mening nog steeds puur MX5 roadster fun. De 2.0L is een fantastische motor die de MX5 perfect past: Lekker punchy en trekt lekker door in de toeren, zonder dat het ooit overweldigend wordt qua power.
De remmen zijn ook een stuk beter dan in de oude MX5.
Deze versie heeft ook het sperdifferentieel, wat hem in de bochten echt leuker maakt (mijn NA had een open differentieel). Tip: Kies een NC met de 6-bak, die zijn altijd ook uitgerust met het sperdifferentieel.

Ik vond het standaard onderstel iets te veel overhellen in de bochten. Ik heb daar iets aan laten doen, wat geen dure upgrade was en zeker de moeite waard.

Het interieur is prima en degelijk.
Ietsje meer ruimte dan in de oude MX5, maar het is natuurlijk nog steeds een kleine roadster. De rode lederen stoelen zien er nog steeds goed uit, maar op een zonnige dag met open dak ga je wel zweten in die stoelen en dat is roch wel een beetje een nadeel van leder.

De '3rd gen limited' versie is verder uitgerust met een prima airco, stoelverwarming, en een Bose stereo met 6-CD wisselaar.
Dat laatste is wel een beetje een nadeel. Die Bose installatie klinkt niet heel slecht (maar ook niet erg goed) en geen optie voor iets anders dan ouderwetse CDs. In mijn oude NA kon ik een gemakkelijk een aftermarket stereo installeren met USB en bluetooth, maar zoiets is lastiger in de NC.
Die stoelverwarming heb ik af en toe toch wel plezier van op momenten dat het koud is maar toch open wil rijden.

Qua betrouwbaarheid is de NC in mijn ervaring prima. Ik heb nooit langs de weg gestaan met pech ofzo of andere onverwachte zaken. Gewoon normale onderhoudskosten, en onderdelen voor een MX5 zijn niet duur.
Ik had een keer een 'Check Engine' lampje, en dat bleek een lambda sensor te zijn. Daar merkte ik verder niet zo veel van, en was geen dure reparatie.

Maar hoe fijn die 2.0L motor ook is, het lust wel een slok benzine. Reken op 1:12 ofzo gemiddeld, afhankelijk van hoe ver je het gaspedaal intrapt.

Conclusie:
Mijn NC MX5 is *geweldig* geweest, en is het nog steeds. Misschien nog wel meer geweldig dan mijn oude NA MX5.
Je stapt in, alles is simpel en je weet dat het leuk wordt om gewoon te rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.