Mazda MX-5 2.0 S-VT 3rd Generation Limited (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 2.0 S-VT 3rd Generation Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
De NC is ondergewaardeerd
- 155.000 km
Ik heb deze auto inmiddels zo'n 8 jaar en heb er zo'n 100.000km met veel plezier in gereden, en hoop er nog lang van te kunnen genieten.
Voor deze auto had ik het klassieke NA model van de MX5 met de klaplampen. Die begon toch wel duur te worden in onderhoud (roest), dus heb hem mijn pijn in het hard uiteindelijk ingeruild voor deze mooie NC '3rd gen limited'.
Met de metallic rode lak met vele chrome accenten, en het rode lederen interieur vind ik het nog steeds een mooie verschijning.
Vergeleken met de klassieke oude MX5 NA is het NC model een iets andere ervaring: Het is allemaal wat luxer, ietsje minder puristisch, en de NC is wat gegroeid.
Veel MX5 enthousiastelingen zien dat als een nadeel van de NC, en daar kan ik tot op zekere hoogte wel in meegaan, zeker als het een auto voor erbij is.
Voor mij is het echter mijn 'daily driver' en als ik nu zou moeten kiezen tussen de NA en NC zou ik zonder meer voor de NC gaan.
De rij eigenschappen zijn naar mijn mening nog steeds puur MX5 roadster fun. De 2.0L is een fantastische motor die de MX5 perfect past: Lekker punchy en trekt lekker door in de toeren, zonder dat het ooit overweldigend wordt qua power.
De remmen zijn ook een stuk beter dan in de oude MX5.
Deze versie heeft ook het sperdifferentieel, wat hem in de bochten echt leuker maakt (mijn NA had een open differentieel). Tip: Kies een NC met de 6-bak, die zijn altijd ook uitgerust met het sperdifferentieel.
Ik vond het standaard onderstel iets te veel overhellen in de bochten. Ik heb daar iets aan laten doen, wat geen dure upgrade was en zeker de moeite waard.
Het interieur is prima en degelijk.
Ietsje meer ruimte dan in de oude MX5, maar het is natuurlijk nog steeds een kleine roadster. De rode lederen stoelen zien er nog steeds goed uit, maar op een zonnige dag met open dak ga je wel zweten in die stoelen en dat is roch wel een beetje een nadeel van leder.
De '3rd gen limited' versie is verder uitgerust met een prima airco, stoelverwarming, en een Bose stereo met 6-CD wisselaar.
Dat laatste is wel een beetje een nadeel. Die Bose installatie klinkt niet heel slecht (maar ook niet erg goed) en geen optie voor iets anders dan ouderwetse CDs. In mijn oude NA kon ik een gemakkelijk een aftermarket stereo installeren met USB en bluetooth, maar zoiets is lastiger in de NC.
Die stoelverwarming heb ik af en toe toch wel plezier van op momenten dat het koud is maar toch open wil rijden.
Qua betrouwbaarheid is de NC in mijn ervaring prima. Ik heb nooit langs de weg gestaan met pech ofzo of andere onverwachte zaken. Gewoon normale onderhoudskosten, en onderdelen voor een MX5 zijn niet duur.
Ik had een keer een 'Check Engine' lampje, en dat bleek een lambda sensor te zijn. Daar merkte ik verder niet zo veel van, en was geen dure reparatie.
Maar hoe fijn die 2.0L motor ook is, het lust wel een slok benzine. Reken op 1:12 ofzo gemiddeld, afhankelijk van hoe ver je het gaspedaal intrapt.
Conclusie:
Mijn NC MX5 is *geweldig* geweest, en is het nog steeds. Misschien nog wel meer geweldig dan mijn oude NA MX5.
Je stapt in, alles is simpel en je weet dat het leuk wordt om gewoon te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.