Mazda MX-5 1.8 S-VT Touring (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 S-VT Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
MX-5 als tweede auto
- 92.000 km
Zo'n 3 jaar geleden bij mijn vrouw een balletje opgegooid om te kijken of ze interesse had in een MX5 als tweede auto. Waar ik wel wat tegenstand verwacht had, was het feit in slechts luttele seconden beslists. En dus op zoek naar een MX5 in zowel NL als DE. Voorwaarde was toch wel om een schadevrije auto te vinden met niet teveel kilometers voor zo'n €7000. Uiteindelijk een mooie zwarte NB Dynamic uitvoering gevonden bij een particulier in NL die er alleen in de zomermaanden mee de weg op ging en hem zelf uit Duitsland geimporteerd had. De Dynamic uitvoering heeft standaard rood met zwart leer en fraaie velgen.
3 jaar en 45.000km verder hebben we nog steeds een glimlach op ons gezicht als we ermee rijden. Wat een heerlijke auto! Nu vinden we open rijden geweldig en zolang het niet regent en de temperaturen niet onder nul zijn, kan dat eigenlijk altijd. Het bochten gedrag is super en hij heeft eigenlijk meer dan genoeg power. Op een nat wegdek is het wel even oppassen.
In principe is het een probleemloze auto, die prima te onderhouden is met een beperkt budget. Natuurlijk gaan de kosten wat omhoog als je er geld in gaat steken voor optische zaken. We hebben eigenlijk besloten om hem niet meer weg te doen, dus vonden we de meeste investeringen het wel waard. Zo hebben we de volgende zaken aangepast: dubbele sport uitlaat (staat zoveel beter dan zo'n enkel ielig uitlaatje), mistlampen voor (zaten er standaard niet op), rode striping (gedaan door SignworkX), 2-din radio met USB aansluiting, lichte reflectoren ipv oranje (nog niet op foto's) en een hardtop. Ook heb ik een goede poetsmachine aangeschaft en het resultaat was verbluffend! Hij staat binnen, dus met een beetje onderhoud, blijft dat ook zo. De zonnekleppen heb ik er ook uitgehaald want daar heb je dus helemaal niets aan, zo smal zijn ze.
Voor regulier onderhoud zelf een aantal zaken gedaan, maar ook een enkele beurt door de Mazda dealer laten uitvoeren. Mankementen zijn tot dusver het vastlopen van de remklauwen, deze heb ik ondertussen alle 4 vervangen. Ook heb ik nieuwe remschijven aangebracht want die waren vooral aan de achterkant van de schijf geroest. Zowel links als rechtsachter de dorpel laten lassen en spuiten. Verder geen bijzonderheden en het is eigenlijk altijd starten en lopen. De brom van de sportuitlaat is lekker en precies voldoende. Al met al de leukste auto, die ik tot nu toe gehad heb en hopelijk gaan we er nog vele mooie kilometers mee rijden. Mijn dochter heeft ondertussen haar rijbewijs gehaald en vindt het ook helemaal geweldig.
Ik zie vaak reacties van mensen op de autoweek site, die liever een BMW cabrio met 6 cilinder hebben, maar ik denk dat er weinig cabrio's zijn, die voor het budget van een MX5 te rijden zijn. Ik heb onlangs ook even met een MX5 ND 1.5 mogen rijden en alhoewel deze weer veel mooier in elkaar steekt (met name het dashboard), is de fun factor niet meer of minder. Sterker nog, zo'n NB heeft wat nostalgische waarde en een een hoop NB rijders zwaaien dan ook naar elkaar. "Behind the wheel of an MX5, the world gets just a little less serious!"
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.