Mazda MX-5 1.8 Executive (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
- 31.000 km
In 2009 heb ik zelf een MX-5 NB 10th Anniversary van 1999 geïmporteerd. De bedoeling was hierin een tijdje te rijden en in de tussentijd mijn oude trouwe rode NA te verkopen.
Af en toe moest er wel eens wat aan de 10th gebeuren en dit liet ik doen bij een MX-5 specialist. Op een zekere dag kwam ik daar een NC uit 2005 tegen. De kleur en uitvoering spraken mij erg aan en weinig kilometers (28.500). Toch gewoon weer naar huis want de 10th Anniversary was voor mij nog vers en reed erg goed. Een tijdje later kwam ik terug voor wat onderdelen en weer stond daar die NC! Uiteindelijk eens over aankoopbedragen en inruilprijzen gehad. Lang verhaal kort: ik heb mijn 10th Anniversary ingeruild.
Ineens heb je een hele andere wagen! En wat voor eentje! Er zit climatecontrol in, een Bose audioinstallatie, een mooie stoffen kap, keyless entry, etc.
Het rijden is echt weer geweldig, de auto is gek op bochtige wegen en de power uit de 1800cc is voldoende. Zo zwaar is de MX-5 niet en hij beschikt best wel over wat koppel. Je wint niet iedere stoplichtsprint, maar daar is zo'n auto ook niet voor. Ik zoek de binnenweggetjes liever op.
Ik vond de auto op zijn originele veren veel te hoog op de poten staan. Daarom heb ik een Eibach-verenset laten plaatsen (optie uit de accessoire-folder) en sindsdien zijn de looks verbeterd, maar zeker ook het weggedrag. Het gaat allemaal een stuk strakker.
Het comfort is prima. De binnenruimte van de NC beter voor elkaar dan in de vorige. Bij de NB kreeg ik wel eens wat pijnklachten in mijn linkerknie op langere afstanden, maar dat is bij deze NC niet aan de orde! Het verlagen heeft trouwens voor mij geen merkbaar effect gehad op het comfort.
Kosten:
- Ook deze Mazda is geen zuipschuit, 1:12
- Verzekering is via de club tegen aankoopprijs, als hij wat ouder wordt kan dat tegen taxatie waarde.
Onderhoud:
Deze Mazda heeft zijn reguliere onderhoud bij de Mazda-dealer gekregen. Rare dingen? Eén schokbreker achter, een nieuwe radiateur/condensor (had een dikke kei geraakt), afdraaien van remschijven (remblok bedekte niet het gehele remschijfoppervlak). De schokbreker en de remschijven zijn slijtage delen, de radiateur/condensor was een geval waar de auto ook niets aan kon doen.
Aanpassingen:
- Nieuwe lichtmetalen velgen met winterbanden (UltraGrip 7+) voor de winter (antraciet, zie foto)
- Verlagingset van Eibach waardoor de auto 35mm zakt en een stuk strakker stuurt
- Chromen afdekkappen op de rollbars
- Xenon
- K&N-inlegfilter
Wensen:
- toch nog een 57i-kit van K&N
Problemen:
Heel af en toe wil de keyless entry niet wat ik wil. Verder geen noemenswaardige dingen.
Verkocht
Medio 2013 heb ik de Mazda verkocht. Na het behalen van mijn motorrijbewijs 'moest' er een motorfiets komen en werden drie auto's plus een motor iets teveel van het goede. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar ook heel veel plezier van deze auto gaat hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.