Mazda MX-5 1.8 Touring (2008)

autoreview

Mazda MX-5 1.8 Touring (2008)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.8 Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf86.440 km
KM-stand laatst116.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MAZDAFUN !!!

  • 87.730 km

na inleveren van mijn tot dan toe gereden firmawagen Renault Mégane 1.5 dci EDC (wegens pensioen vanaf 1-12-18) heb ik eind november 2018 deze wagen gevonden via een internetadvertentie.Stond bij een erkende (algemene) tweedehandsdealer (met ervaring als tot voor enkele jaren nog MAZDA-dealer).Import vanuit Duitsland, gedocumenteerde voorgeschiedenis en in excellente staat.Enkel zeer lichte stoeprandschade aan enkele velgen (maar te weinig om te laten herstellen) en werd door de verkoper na afsluiten van de deal nog voorzien van 4 nieuwe banden.Vóór de aflevering werd nog een volledig nazicht en onderhoud uitgevoerd inclusief bijvullen van de aircovloeistof en de wagen kwam met een jaar garantie.
Bij thuiskomst vastgesteld dat het plafondlichtje defect was maar na contact met de verkoper heb ik dit mogen laten vervangen door een Mazda-dealer in mijn buurt en dit op kosten van de verkoper dus zeer tevreden over de garantie die deze tweedehandsdealer biedt!
In het begin wat moeten wennen aan de lage zit, het wat mindere uitzicht (vooral rechts achteraan zit er wel een flinke blinde hoek door de stoffen kap maar dat went snel).De koppeling "pakt" ook zéér vroeg zodat de eerste dagen bij het vertrekken wat meer gas diende gegeven te worden dan ik gewoon was bij andere handgeschakelde wagens.Lakwerk zo goed als perfect en tot op heden voor de rest nog geen enkel probleem tegengekomen.Olieverbruik over de voorbije +/- 1500 km nihil, benzineverbruik (tot nog toe slechts gemeten op een drietal tankvullingen) schommelt ergens tussen 8,2 en 9,4 lit./100km tot op heden.Comfort : zoals verwacht meer lawaai dan in een gewone personenwagen maar met gesloten kap is 110 à 120 km/h nog steeds vrij comfortabel te noemen.De standaard radio/CD doet het eveneens uitstekend dus de optionele BOSE-installatie die oorspronkelijk was bij te bestellen (toen hij nieuw was) mis ik zeker niet ; hoogstens zou het wel prettig zijn geweest mocht er een AUX-aansluiting aanwezig zijn of een mogelijkheid om USB-sticks af te spelen maar who cares : het gaat bij deze wagen toch vooral om het rijden zelf en (van het moment dat de weersomstandigheden het toelaten) genieten van het vrije gevoel bij rijden met open kap.Dit laatste lukt zonder veel tocht (mede dankzij de windgeleider tussen de hoofdsteunen).
Het enige echte gemis is het gebrek aan een reservewiel/ thuiskomertje - enkel een compressor en reparatievloeistof worden bij dit model geleverd evenals een autokrik en gereedschap, vermoedelijk vooral omwille van de al bij al beperkte kofferruimte (die nochtans meer kan bevatten dan eerst gedacht).Mogelijks ga ik in de nabije toekomst toch eens bekijken of een thuiskomertje geen optie is om toch wat geruster langere toertochtjes te maken...die zou zeker moeten passen in de kofferruimte.
In het interieur vinden we (naast het handschoenenkastje) nog wel een klein (afsluitbaar) opbergvak in het achterschot tussen de stoelen (tegen de ruimte waar de kap in wegplooit) en ook achter elke zetel is er zo'n vak aanwezig (niet afsluitbaar) evenals een netje op de bestuurderszetel maar die kan men allemaal alleen bereiken door naar voren schuiven van de stoelen dus enkel bij stilstand...verder nog een flessenhouder in iedere deur en een klein opbergvakje in de centrale console maar hierin kan men echt niet veel kwijt.
Het veercomfort is perfect wat ik had verwacht : een beetje harder dan ik gewoon was (zeker met de aanwezige 17"-velgen) maar niet echt oncomfortabel te noemen.
Enkel het uitlaatgeluid had voor mij best nog wat "virieler" mogen zijn (is nu vrij banaal en enkel wat sportiever bij hogere toerentallen) dus misschien ooit nog wel eens te upgraden met een sportuitlaat?
Binnen enkele maanden zal ik ook achteraan parkeersensoren laten monteren (aftermarket) om zo de beperkte zichtbaarheid naar achter (wat betreft het inschatten van de afstand tot een achterligger bij parkeren) te vergemakkelijken en carrosserieschade te voorkomen.
Voor de rest : laat de zomer maar komen! Ik heb mij intussen ook lid gemaakt van een MX5-club om samen met mijn echtgenote jaarlijks enkele toerritten te maken in het gezelschap van andere MX5-liefhebbers.Op 30-3-19 staat de eerste uitstap gepland - hopelijk is het goede weer dan van de partij!

Update juni 2019

  • 90.300 km

Tijdens de 4000 km die we intussen met onze MX5 hebben gereden nog geen enkel probleem tegengekomen.Vorige week hebben we door Roland Regeer in Putten ("parkeersensoreninbouwen.nl") de parkeersensoren achteraan laten inbouwen.Dit is zeer professioneel en snel gebeurd en tegen een zeer aantrekkelijke prijs (249 euro voor 4 op kleur gespoten sensoren + verborgen geplaatste pieper met mogelijkheid om de geluidsintensiteit zelf aan te passen) dus vanaf nu hopelijk nog iets makkelijker om ergens achteruit in te parkeren zonder schade op te lopen.
Ons verbruik (bij een rustige rijstijl) ligt nu gemiddeld ergens rond de 8,2 lit/100km en dit vind ik zeker acceptabel (de MX ND gaat daar volgens mede-clubleden wel nog een stuk onder en zit ergens rond de 6,5 à 7 lit/100km en dit zelfs voor de 2.0 met 184 pk - daaraan zie je natuurlijk dat de techniek er op die 10 jaar tijd wel op vooruit is gegaan...).
Intussen hebben we met de Flanders MX5-club al een drietal toerritten achter de rug en staat de volgende al gepland voor volgend weekend.Het bolletjes/pijltjessysteem hebben we ondertussen al wat beter onder de knie en tijdens/voor/na die voorbije ritten hebben we intussen ook al enkele goede vriendschappen gesmeed.Hopelijk blijft ons wagentje het ook in de toekomst nog even goed doen en blijven grotere defecten of herstellingen nog lange tijd uit!

OEPS!!!

  • 94.856 km

Vorige week de schrik van mijn leven beleefd...
In de voorbije maanden nog slechts heel weinig kms gemaakt door de Corona-toestanden.Toch had ik eind 2019 tijdens de laatste ritten met de Belgische Flanders MX5-club gemerkt dat er bij het gas loslaten een min of meer duidelijke tik/licht geratel uit het motorcompartiment te horen was.Ook deed de oliedrukmeter wat raar : op het ene moment (vooral tijdens het rijden met constante snelheid) werd een volledig normale druk aangegeven maar af en toe daalde het metertje naar nul gedurende max. enkele seconden om vervolgens weer terug door te zwiepen naar de gebruikelijke normale waarden.Nu is het zo dat deze meter zich altijd al wel wat onstabiel had gedragen (en volgens diverse MX5-forums zou dit perfect normaal zijn daar de meter geen echte oliedrukmeter zou zijn maar eerder de onderdruk in de motor (aanzuigspruitstuk) zou weergeven dus héél erg druk maakte ik mij daar niet over (enkel in de NA zou het nog om een échte oliedrukmeter gaan...) maar toch!
Ik dacht dat misschien de kleppen eens dienden gesteld te worden (tenslotte staan er toch al bijna 95.000 km op de teller) of misschien een wat lawaaierige distributie (ketting of kettingspanners)?
Tot ik vorige week nog eens het olieniveau ging peilen (als ik de wagen nog maar pas had had ik dit wel al enkele keren gedaan maar dat was er nu al een tijdje niet meer van gekomen daar de wagen in een onverlichte ondergrondse garagebox wordt gestald) en ook had ik een onwrikbaar vertrouwen in de Japanse techniek : nog in geen enkele van mijn vorige Japanse wagens was er tussen een onderhoudsbeurt in ooit enig olieverbruik vastgesteld en ook bij de Mazda 2 van mijn eega hebben we tot op heden nog nooit iets moeten bijvullen en deze wagen is van hetzelfde bouwjaar als mijn MX5 (2008).Het was dan ook een weinig aangename verrassing dat ik geen druppel olie meer vond op de peilstok!
Direct een bus van 5 liter synthetische olie gaan kopen (5W30) zoals voorgeschreven in het instructieboekje en beetje bij beetje terug bijgevuld en diverse malen opnieuw gepeild...Pas nadat ik al bijna 3 liter had bijgevuld begon de peilstok terug enige oliesporen te bevatten.Uiteindelijk ruim 3,5 liter olie moeten bijvullen vooraleer het normale peil terug was bereikt.Dit betekent dat ik op minder dan 9.000 gereden kms dik 3,5 liter olie heb verbruikt (er was nooit enig oliespoor gevonden onder de wagen en dit is ook nu nog steeds niet het geval).
Direct na het bijvullen een proefritje gedaan en zowaar : alle rare bokkensprongen van de oliedrukmeter zijn nu verleden tijd : geen doorschieten meer naar nulwaarden en steeds worden nu normale waarden aangegeven!Ook de hierboven vermelde tik/ratel is daarmee zo goed als volledig verdwenen dus hopelijk net op tijd ingegrepen!Ik maak me nog wel wat zorgen over de kms die de wagen intussen heeft gereden met zo weinig olie (inclusief oliefilter zou de motor in principe 4,5 liter olie moeten bevatten dus meer dan 1 liter zal er de laatste maanden niet meer hebben ingezeten, vrees ik).Allerlei visioenen van schade aan de krukaslagerschalen schoten door mijn geest en ook nu nog hoop ik ten volle dat er daar geen blijvende slijtage is ontstaan maar dat zullen we pas te weten komen tijdens de volgende maanden/jaren...
Mijn Mazdagarage adviseerde mij om bij de volgende onderhoudsbeurt (die er in september dit jaar aan komt) over te gaan naar iets dikkere olie (10W40) dus dat gaan we dan maar doen uiteraard.
Intussen hopen we dat we er alleen met de schrik vanaf zijn gekomen en regelmatig oliepeilen is uiteraard gepland!
Ondertussen had ik nog een tweedehands chromen OEM bagagerek (voor op het kofferdeksel) op de kop getikt voor een zacht prijsje dus dat wordt binnenkort gemonteerd voor als we er eens een wat langere periode op uit zouden trekken.Het bijhorende aluminium koffertje (50 liter inhoud) en bijhorende lederen bevestigingsriemen kreeg ik er nog bij dus dat was een goede aankoop.Enkel nog het derde remlicht (zit ingebouwd in het bagagerek) laten aansluiten en gaan met die banaan!Hopelijk zonder nog verdere motorschade...
In ieder geval rijdt de wagen terug super dus we duimen dat dit zo blijft!

NISEKO-uitvoering

  • 95.210 km

Even ter verduidelijking : het gaat dus wel degelijk om een NISEKO-versie (Sunlight Silver met donkerbruine kap).
Tot op heden alles nog steeds OK sinds het akkefietje met het motoroliepeil.Heb wel gemerkt dat het lichtjes tikkende geluid bij gas loslaten (zonder de koppeling in te trappen, dus vertragen op de motor) nog steeds wel hoorbaar is maar wel veel minder dan vóór de motorolie-affaire.Ik wacht dus verder af en rij vrolijk door (wat de wagen overigens voor de rest prima doet...).In september is een onderhoudsbeurt gepland (de eerste sinds de aankoop oktober 2018 - de wagen zal dan ongeveer een 10.000 à 11.000 km hebben gelopen sinds de aankoop) - afwachten wat de dealer dan al dan niet ervan vindt...
Ik was oorspronkelijk van plan om nog een sportiever klinkende einddemper te laten plaatsen (ik dacht aan het RVS exemplaar van IL Motorsport mét E-keuring) omdat ik nog steeds vind dat het geluid dat de wagen produceert toch maar mainstream is en niet echt een sportieve wagen waardig...In het licht van de motoroliehistorie heb ik echter besloten dit nog een jaartje aan te kijken : als zou blijken dat er toch dient gewerkt te worden aan de motor (distributieketting, kleppen stellen of in het slechtste geval motorrevisie) dan steek ik liever wat centjes in deze reparatie en zien we laten dan wel weer of de sportdemper alsnog erop zal komen.

MOTOR GEWISSELD!

  • 104.800 km

Op km stand 99.600 (juli 2021) heb ik de motor van mijn wagen laten vervangen door een revisiemotor omdat het tikkende geluid dat ik al een tijdje had waargenomen steeds uitgesprokener werd en (erger nog) het olieverbruik dramatisch toenam, tot ongeveer 5 liter op 500 à 600km!!!
Contact opgenomen met MX5 Sports in Ijmuiden waar ik zeer snel terechtkon voor het wisselen van de motor.Er werd een reeds door hen gereviseerd exemplaar geplaatst en de verwijderde motor werd nagekeken op mogelijke schade en die bleek niet min : vervorming van de krukas, vervorming van de eerste cylinder, versleten lagers en ga zo maar door - kortom een motor die enkel nog maar goed was voor de schroothoop en niet meer in aanmerking kwam voor revisie.
Ook meteen maar de condensor van de airco laten vervangen die al enkele maanden tevoren de geest had gegeven (was lek).
Sindsdien gelukkig geen enkel motorprobleem meer gekend : inmiddels zo'n 5000 probleemloze kms gereden zonder enig vaststelbaar olieverbruik tot op heden dus we zijn tevreden.Kosten van de hele ingreep (motorwissel + vervangen van de condensor) : €3.800 dus dat viel alles bijeen nog vrij goed mee.Enkele maanden geleden nog wel even de batterij laten vervangen wegens startproblemen na lange stilstand (was blijkbaar nog het originele exemplaar!) maar dat was slechts een kostprijs van €80 dus dat mag de pret niet drukken.Hopelijk kunnen we nog lang genieten van ons grijze cabriootje!

110000km!!!

  • 110.000 km

Inmiddels zijn we weer meer dan anderhalf jaar verder.Nog steeds heel tevreden over de wagen, de revisiemotor (geplaatst op 99600km) doet het uitstekend en heeft sinds de plaatsing ervan geen druppel olie meer verstookt!
Vorige week mijn wagen binnengebracht bij een pas ontdekte MX5-specialist in Brecht (B), in eerste instantie om de lederen binnenbekleding wat te laten opfrissen : reeds bij de aankoop in 2018 was er immers lichte instapschade aan de buitenste wang van de bestuurderszetel, waren er ook enkele krassen (veroorzaakt door het dragen van ringen door de vorige eigenaar???) op het stuurwiel en konden ook de deurpanelen wel een opfrisbeurt gebruiken.Daarnaast had ik de laatste tijd vastgesteld dat de wagen redelijk abrupt stopte bij zachtjes uitbollen voor bvb. een stoplicht.Aangezien een drietal jaren geleden de rem van het linker voorwiel al eens diende gangbaar te worden gemaakt wegens licht aanlopen vreesde ik dat dit nu weer opnieuw aan het gebeuren was.Ook wilde ik deze MX5-specialist wel eens laten kijken naar het onderstel, meer bepaald om te bekijken waar het gerammel op slechte wegen vandaan kwam (dit had de wagen al sinds de aankoop en nooit enige opmerkingen gekregen hierover bij de lokale Mazda-dealer waar ik mijn wagen jaarlijks binnenbreng voor een onderhoudsbeurt).Ook wilde ik wel eens weten wat deze garagist dacht over de staat van het onderstel qua roestvorming aangezien ook de NC niet altijd roestvrij blijkt te zijn na een aantal jaren gebruik.Uiteindelijk kwamen er wel enkele dingetjes naar voren na de inspectie : het rammelen zou vermoedelijk komen van wat speling op de voorste stabilisatiestangen, de rem linksvoor zat inderdaad terug lichtjes vast en bovendien werd er vastgesteld dat de rechter achterschokdemper een beetje olie lekte.Volgende werkzaamheden heb ik dan ook laten uitvoeren : vervangen van de remklauw links vooraan (volgens de garagehouder zou hij de oude tijdelijk wel weer hebben kunnen losmaken maar op termijn zou hij dan toch weer terug komen vast te zitten dus vervanging leek de beste oplossing), vervangen van beide achterschokdempers, vervangen van beide stabilisatorstangen vooraan en daarnaast ook het behandelen van de oppervlakkige roest aan de achterzijde van het onderstel (dit werd bespoten met Brunox, een roestomvormer die tegelijk een beschermingslaag legt op het behandelde oppervlak).Verder dan nog de lederen bekleding volledig opgefrist (zetels, stuur, pookknop en beide deurpanelen).Totale kostenplaatje : €1135.
Het rammelen op slecht wegdek is met het vervangen van de stabilisatiestangen effectief sterk verminderd - alleen is er nog wel regelmatig een "krakje" te horen in het onderstel, dit vooral bij vertrekken of vertragen (maar ook dit heeft de wagen al sinds de aankoop) maar dit zou blijkbaar geen kwaad kunnen en opsporen van de oorzaak ervan lijkt zeer moeilijk te zijn dus daar proberen we ons dan maar niet verder aan te storen...
Voorlopig karren we dus maar door met deze inmiddels 16 jaar oude MX5.Ik had wel eerst even gedacht aan inruilen op een MX5 ND maar (hoewel die vermoedelijk wel beter rijdt en ook beter klinkt) vind ik die generatie toch niet zo mooi als de NC.De NC is bovendien een stukje ruimer, zowel in het interieur als in de kofferruimte.Ook zou ik denkelijk wel het dashboardkastje gaan missen (daarover beschikt de NC nog wél maar de ND spijtig genoeg niet meer...).En omdat ik gemiddeld maar ongeveer 4000km per jaar rijd is het economisch ook niet erg te verantwoorden om hiervoor een pak extra-geld op tafel te moeten leggen.We gaan dus nog een tijdje door met deze toch wel fijn rijdende Niseko!

Batterijpech!

  • 113.000 km

Kleine tegenvaller : nadat de vorige (en originele) batterij het ineens had laten afweten (op 22-2-2022) had ik een nieuwe VARTA-batterij laten installeren bij een onafhankelijke batterijspecialist (voor het m.i. zéér redelijke bedrag van €72!).Op 12-8-24 wederom startproblemen (vermoedelijk doordat ik niet zo veel kms rijd per jaar?) waarvoor de pechdienst wederom diende langs te komen met de startbooster.Deze keer bij de officiële dealer langsgeweest vermits wij diezelfde dag voor 3 dagen naar de Ardennen gingen vertrekken en we dus weinig tijd hadden en zeker wilden zijn dat de wagen na enkele dagen stilstand terug zou starten.Diagnose : batterij slecht.Nieuwe batterij geplaatst.Kosten : €152...
Met dank voor de snelle service bij onze vaste dealer konden we aldus toch nog min of meer goed op tijd vertrekken op verlof...
Hopelijk in de eerstvolgende jaren nu geen batterijproblemen meer!Misschien moet ik toch terug wat meer gaan rijden!

Remprobleem

  • 116.000 km

Begin januari 2025 vastgesteld dat de wagen bij het vertrekken aan een verkeerslicht (waarvoor ik redelijk stevig moest remmen omdat het verkeerslicht onverwacht ineens op oranje/rood sprong) plots zeer hevig schudden van het stuur en naar rechts trekken van de wagen.Dit loste zich aanvankelijk wel vanzelf op na enkele keren het rempedaal te hebben ingetrapt maar kwam enkele dagen later opnieuw terug.Een bezoekje aan de MX5-specialist bevestigde mijn vermoeden dat de rechter voorrem vast zat.Dus een jaartje nadat de linker voorste remklauw werd vervangen was het nu de beurt om de rechter remklauw te laten vervangen.Tijdens dit garagebezoek bemerkten we toevallig dat er een schroefje in de rechter achterband zat-dit werd ook ineens aangepakt (rubberprop erin) zodat ik sindsdien weer probleemloos verder kan.
Tijdens een clubrit naar Noord-Frankrijk het verbruik even bijgehouden : 38,8 liter benzine verstookt op 579km-dit komt neer op een verbazingwekkend laag verbruik van 6,7 lit./100km!Vind ik niet verkeerd voor een wagen van 17 jaar oud!Het verklikkerlampje voor "reserve" ging pas branden na 578km dus er zat nog zeker genoeg benzine in de tank om nog ergens tussen de 50 en de 100km verder te kunnen komen...altijd fijn om te weten!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.