Mazda MX-5 1.8 S-VT Sportive (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.8 S-VT Sportive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 126.368 km |
KM-stand laatst | 167.708 km |
De eerste ervaring!
- 126.450 km
Beste lezers, sinds kort ben ik eigenaar van een Mazda MX-5 NB 1.8 SV-T Sportive (hele mond vol...).In deze blog/review ga ik mijn ervaringen en bevindingen delen.
Eerst iets over mijzelf:
Vanaf kinds af aan heb ik al iets met auto's, het begon een beetje met Need For Speed Underground 2. Rond mijn 15e ben ik langzaam gaan nadenken wat mijn eerste auto moest gaan worden, hierbij ontdekte ik ook mijn voorliefde voor Japanse auto's. In het begin keek ik nog vaak naar een Peugeot 106 GTI, maar mijn visie verplaatste zich steeds meer naar dat van Subaru's, Mazda's en Nissan's.
Ja dan zit je te dromen over een GT-R of een RX-7, dat wordt hem natuurlijk niet met mijn budget. Ik ben zelf enorm van het sturen, niet perse van pk's en rechtuit hard gaan. Het duurde ook niet lang voordat ik met mijn budget en eisen bij de Mazda MX-5 uit kwam. Specifiek wil ik de NB generatie omdat die qua rijeigenschappen en aankoop- en onderhoudskosten superieur zijn aan de NA en de NC, de NA is daarnaast dermate in waarde aan het stijgen dat de NB een veel interessantere optie leek. In 2018 op mijn 18e had ik dus mijn doel gesteld en begon het sparen.
In verband met studie en een studenteninkomen duurde het tot 2020 voordat een MX-5 binnen handbereik kwam. Het zoeken op AutoScout werd een dagelijkse bezigheid. In Juni 2020 liet ik de filters toe om ook buiten Nederland een MX-5 te zoeken, meteen verscheen er een MX-5 NB met 126k op de teller waar mijn oog op viel. Hij stond net over de grens in Turnhout (BE) bij een erkend Mazda dealer, dat is voor mij zo'n 50km rijden. Meteen een afspraak gemaakt om naar de auto te kijken. Op locatie vriendelijk te woord gestaan en wat zag de auto er goed uit, dat kwam doordat de vorige eigenaar een garagehouder was die 10 jaar lang alleen in de zomer reed en in de winter de auto overdekt stalde. Toen kwam de testrit en ja dan wordt je toch meteen verliefd, wat een rijplezier biedt de auto. tijdens de inspectie bleek dat de auto goed was onderhouden, zo was de auto getectyleerd, was recent de kap vervangen, zaten er nieuwe Bilstein dempers op en waren de distributieriem en waterpomp vervangen. Nu was het niet alleen maar zonneschijn, een van de vorige eigenaar heeft ooit een kleine tik gehad op de voorbumper en dat heeft gezorgd dat de bevestigingspunten van de voorbumper licht verbogen waren. Je kon dus zien dat de "panel gaps" niet perfect waren hierdoor, daarnaast deed de stoelverwarming het ook niet. Toch de aankoop gedaan aangezien het plaatje mij beviel en de Mazda dealer goed stond aangeschreven.
Ja en toe kon het importeren gaan gebeuren.... En dat is een gedoe!
Vooral in corona-tijd zijn de zaakjes bij het RDW niet lekker geregeld. Ik ben gaan kijken of ik bij een RDW-erkend bedrijf eerder terecht kon, door meerder garage's afgewezen. Uiteindelijk kon ik wel terecht bij een importeur die ik kende, mooi dacht ik: "kan het vast niet lang meer duren". Echter zat er nog een adertje onder het gras, de Mazda dealer had mij niet alle papieren meegegeven. De dealer heeft dit gelukkig snel opgelost en circa 2 weken nadat ik de Mazda had opgehaald stond de auto op naam en kreeg ik de kentekenplaten overhandigd.
De eerste kilomters!
- 127.050 km
De eerste kilometers met de auto en wat wordt ik er toch blij van, met het weer van de afgelope week gaat de kap vaak open. De auto daagt je uit tot sportief rijden en dat heb ik dan ook gedaan, aangezien ik nog nooit snel in sportauto's had gereden verbaasde ik mij over de grip die de auto heeft. Hiervoor reedt ik in de Ford of Renault van mijn ouders. Voor mijn werk rijd ik wel eens snelle auto's, maar hardrijden is er niet bij. Zoals ze zeggen is de Mazda echt een kart voor op de openbare weg, daar is niks van gelogen!
Naast de ongelofelijke hoeveelheid grip, biedt de auto ook heel veel feedback. Je merkt heel goed wanneer je teveel gas geeft in de bocht en de achterkant je voorbij probeert te komen, tegensturen voelt dan ook heel natuurlijk aan. Je kunt de auto lekker plaatsen en met het gas en rem kun je de auto mooi de bocht in laten duiken. Het zorgt ervoor dat ik de afgelopen 500km alleen maar een lach op mijn gezicht heb gehad, maar ook dat bij vrienden en familie het angstzweet uitbrak als ik liet zien waar de limieten van de auto zat. Ben benieuwd hoe lang mijn bandjes het gaan volhouden...
Komende week ga ik een autoradio kopen met bluetooth, vooralsnog moet ik het doen met de standaard Mazda radio uit 2001. Deze heeft beide geen AUX en bluetooth en ik luister toch echt heel graag naar mijn eigen muziek op Spotify. Next op de list staat het verlagen van de stoelen, met mijn 1,87m ben ik niet bepaald klein en dat merk je achter het stuur van deze Mazda. Echter ben ik nog aan het uitzoeken of er een mogelijkheid is om de rails van de stoel te verlagen zodat ik wel de standaard stoel kan behouden, anders wordt het een aftermarket stoelen halen. Misschien Lotus Elise S2 stoelen (goede verhalen over gelezen), Een van jullie nog een idee of tip?
Einde van het jaar
- 130.220 km
Intro:
Het einde van het jaar is in zicht, een mooie tijd om terug te blikken naar de afgelope periode. Inmiddels zijn er weer 3.000km bijgekomen. Een hele hoop, waarvan bijna de helft door toertochten is gereden. Als wielrenner vind ik het enorm leuk om zelf tourritjes uit te zetten, ik vind het dan leuk om de rit zo bochtig/heuvelachtig mogelijk te maken. Even een korte opsomming van de tourritten die ik heb gemaakt:
1. Tourrit Sankt-Vith (Ardennen) - 550km
2. Tourrit Eifel, Ardennen en Limburgse heuvelrug - 520km
3. Racen door de Limburgse heuvelrug - 300km
Verbruik:
Hangt natuurlijk erg af van je rijgedrag, met een fluwele rechtervoet kwam ik uit op 8L/100km (op de snelweg met constante 100km/h kan het naar 7L/100km). Met het stevige rijden in het bochtige Limburg heb ik het slechts weten te scoren met 9,5L/100km. Het gemiddelde ligt nu op 8,7L/100km, gezien ik met semislicks rond rijdt niet al te slecht.
Betrouwbaarheid:
Kan ik nu nog niet al teveel over zeggen, daarvoor heb ik de auto nog niet lang genoeg voor. Vooralsnog heb ik 1 keer een motormanagementlampje gekregen, bij de garage hebben ze de auto uitgelezen. Bleek een slecht lezende VVT sensor te zijn, "niks om je zorgen over te maken". Sindsdien is het lampje nog 1 keer kort terug gekomen, maar rijdt ondertussen al weer een tijdje zonder de foutmelding. Zodra ik de 5000km heb aangetikt met de auto zal de olie(-filter) worden vervangen, maar tot dusver mag ik niet klagen.
Afsluiting:
Elke rit weer een lach op mijn gezicht, dat is mijn ervaring met de auto. Wat een geweldige sportieve auto, waar je daarnaast ook eens verrassend lekker kunt cruisen. Ook in de winter gaat de kap nog regelmatig open (als deze droog is), de volledige MX-5 experience. Begin ook aan de hoge zit te wennen, voorlopig laat ik de OEM stoelen dus lekker zitten :). Daarover gesproken, het lijkt me zo vet om een goeie set van KW-suspension (of iets soortgelijks) onder de auto te zetten. Een set stijvere stabilisatorstangen en nieuwe velgen en banden, dan is de auto echt af voor mij. Voor mij als student nog net buiten bereik, wil mijzelf financieel niet ten onder laten gaan... Voorlopig nog maar even dromen dan. Bij deze mijn eindejaarsupdate, vrolijke kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar!
Door karten!
- 136.552 km
Een tijdje geen update betekent niet dat er weinig gereden is, sterker nog heb er nu zo'n 10.000km op zitten binnen een jaar tijd! Er wordt veel mee gereden. Meer dan voorheen gedacht.
In de tussentijd is de auto voorzien van nieuwe sloffen, OZ Racing Ultraleggera 16x7 met Nankang NS-2R semislicks. Heb vervolgens de auto laten uitlijnen, waaruit uit bleek dat de uitlijning nogal ehmm... apart stond. Veel positieve camber en toe, dat uitlijnen was dus geen slecht idee... Dat heeft de auto ook wat doen veranderen, de auto heeft over de gehele linie nu negatieve camber (-0,3 voor ; -0,8 achter) en toe is zowel voor als achter lichtjes positief, achter iets meer dan voor. Het resultaat is een bizar strak sturende auto. Het kan nu nog harder door de bochten, hierdoor bieden de stoelen eigenlijk te weinig sidesupport. Op deze manier zouden kuipstoelen geen verkeerd idee zijn, gezien de G-krachten die worden gemaakt met de auto. De auto is wel gevoeliger geworden voor spoorvorming, maar hier valt mee te leven.
De auto heeft nog steeds zijn positieve karakter, hiermee wil ik zeggen: de auto is overstuurd als je hard de bocht in stuurt, als je en portie gas geeft of lichtjes remmend de bocht in gaat. Onderstuur krijg je pas als je in de bocht tegen de limiet zit en net niet genoeg gas geeft om de auto te laten roteren. De NS-2R banden zijn werkelijk fantastisch, bizar veel grip wanneer warm. Ook in de regen niet slecht, mits de rijstijl wordt aangepast (semislicks hebben in de regen gewoon hun beperkingen).
17 t/m 20 Juni een weekendje Eifel gehad, van tevoren de auto een beurtje gegeven. Motorolie (-filter), versnellingsbak- en differentieelolie vervangen. De motorolie bleek toch wat vuil te zijn, dus gelukkig mooi voor het weekend vervangen. V-snaar aangespannen en de auto was gereed voor een leuk weekendje Eifel.
De Eifel was echt een genot, hier komt de auto echt tot zijn recht, vooral snelle bochten achter elkaar is echt zijn terrein. De balans en grip is perfect, zo heb ik een Audi TTs weten te verassen. Op de rechte stukken natuurlijk geen partij, maar in de bochten kon ik de TTs zonder moeite bijbenen. De auto heeft weer eens bewezen een betrouwbare kompaan te zijn, die wel van een potje sturen houdt. Op de terugweg naar huis de topsnelheid van 208kph (GPS gemeten) aangetikt, om vervolgens weer rustig 120kmh naar huis te toeren. Geheel relaxt is dat niet hoge snelheden in de mx5, wel leuk voor een minuut of 2!
Resultaat van de Eifel was: kalere banden en kromme remmen, de remmen kunnen dus vervangen worden. Het was de kromme remmen dubbel waard zullen we maar zeggen!
De stilte doorbreken
- 167.708 km
Waar zal ik beginnen... Er is in 3 jaar tijd veel gebeurd. Een ding is zeker, ik en de auto leven nog en zijn nog steeds samen ;)
Ga het proberen kort te houden. In de afgelopen 3 jaar heb ik veel geleerd om zelf te sleutelen, deels door hulp van vrienden, maar ook omdat de MX5 lekker simplistisch en overzichtelijk is. Wat is er gedaan in de tussentijd:
- Vering: schroefset van BC-Racing en opnieuw uitgelijnd (December 2021)
- Kleine beurt: olie en filter vervangen (~12.500km interval) (December 2021)
- ECU: ME 442 standalone ecu, met bijbehorende randzaken (Mei 2022)
- Remmen: gegroefde OEM schijven, PBS pro track pads, Goodrigde RVS remslangen, Motul 660 remvloeistof (Mei 2022)
- Radiateur: RVS 42mm radiateur van cabriohoeve. Oude was bruin geworden (Mei 2022)
- Kuipstoelen: M2 Motorsport GTS (Mei 2022)
- Uitlaat: 4-2-1 spruitstuk van RacingBeat en 200cell sportcat (Juni 2022)
- Groot onderhoud: olie(-filter), bougies, dynamo, v-snaren en accu vervangen (November 2022)
- Klein onderhoud: krukassensor en thermostaat (Mei 2023)
- Rolbeugel: GC-racing (Juni 2023)
- Hertunen: 157pk en 184nm! (September 2023)
- Oliekoeler, motorsteunen en coolingduct (Januari 2024)
- ECU: EMU Black + tunen (Maart 2024)
- Diffkeerringen vervangen (Maart 2024
- Shifter rebuild: alle rubbers vervangen + koperen bushing (Oktober 2024)
Wat wil ik nog doen:
Een hele hoop is er aan de auto gedaan. Eigenlijk het enige waar ik spijt van heb is de ME442 ecu, dat reed gewoon niet verfijnd. Nu er afgelopen jaar een EMU Black in is gekomen rijdt het weer als een OEM+ auto. Er staan nog een paar dingen op mijn lijst om te doen, dat zijn vooral grotere zaken die ik niet 1,2,3 durf/wil aanpakken.:
- Auto uitdeuken (hagelschade) en dorpel aan 1 zijde laten doen, constateerde afgelopen jaar 2 blaasjes bij de dorpel. Vervolgens auto spuiten in originele kleur.
- Subframes laten vernieuwen, poedercoaten en van nieuw rubber voorzien.
- Nieuwe sportcat die kwalitatief beter is en einddemper netter maken.
- Motor laten bouwen: opboren naar 85mm en atmosferisch ~185pk , ~210nm maken?
Als dat is gebeurd kan ik de auto echt af noemen.... Maar ben nu mentaal nog niet bereidt dat geld eraan uit te geven. Nu ik in België woon mag ik niet met de MX5 rijden, omdat deze hier niet op kenteken komt. Voorlopig zie ik niet het nut om bovenstaande punten aan te pakken. Dat zou ik willen doen zodra ik weer in Nederland woon. Ondertussen ben ik zo gehecht geraakt aan deze auto dat hij niet meer weg gaat, het is oprecht een verlenging van mijzelf als ik aan het rijden ben.
De minder ervaringen de afgelopen jaren:
Na bijna 5 jaar en 40dkm heeft de auto mij 2 keer laten staan, 1x door een kapotte krukassensor en de 2e keer door een kapotte dynamo. Die 1e keer was een vervelende, die dag stormde het en stond ik voor werk in Rosmalen. De ANWB heeft me toen naar Den Bosch gesleept. Een rit waar ik de billen samenkneep, het waaide hard en onderweg zag ik omgevallen bomen langs de weg. Wel netjes een leenauto gekregen. Kia Niro hybride, reed prima. Auto 2 dagen later gerepareerd en wel kunnen oppikken in Den Bosch.
De auto heeft op het circuit 1x een falende nokkenassensor gekregen, toen begon deze te hikken als de malle en viel zelfs uit. Op een circuit niet zo'n prettige ervaring. Uiteindelijk wel mee naar huis kunnen rijden, fijn is anders...
De mooie ervaringen:
Ja hier kan ik een heel betoog over houden, maar die zal ik jullie besparen. De leukste ervaringen zijn stiekem toch die met de lokale MX5 groep geweest, of de dagen dat ik naar het circuit ging. Teveel moment om hier te benoemen. Door de MX5 heb ik zoveel mensen leren kennen, maar ook mijzelf als bestuurder ontwikkelt. Een van de leuke momenten:
- Weekend Eifel 2021 met vrienden
- Diverse Ring tripjes van 2021 tot 2023
- Vakantie Vogezen 2022
- Weekend Ardennen met MX5 groep 2023
- 1 uur vrij rijden Zandvoort 2023
Ik wil nog graag een keer een trip door het Zwarte Woud en de Alpen maken. De route voor die vakanties heb ik al uitgezet, dat gaat zeker nog eens gebeuren!
Tot de volgende update!
p.s. dat kan even duren aangezien ik nu niet veel rijdt ;P
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.