AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda MX-30 Luxury (2020)

autoreview

Mazda MX-30 Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringMX-30 Luxury
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf3.000 km
KM-stand laatst43.500 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van geïnteresseerde tot het aanschafmoment

  • 3.600 km

Een foto van een MX-30 bij een laadpaal, beetje zelfspot.

Ten eerste, ik ben geen type die op een verjaardag aan wil geven dat ik de grootste, snelste of duurste auto heb. Een Tesla is een mooi stuk techniek, maar ik heb die actieradius helemaal niet nodig. 0-100 lanceertijd is irrelevant, energieverbruik bij 100km/h is daarentegen wel weer interessant. Als het snel moet pak ik de motorfiets wel, als het comfortabel moet de Mazda.

Wat ik wel belangrijk vind is een auto te vinden die past binnen de mobiliteitsbehoefte die wij hebben en waarmee ik een klik heb. Zo vinden wij design, uitstraling en materiaalgebruik belangrijk, maar ook de rijeigenschappen moeten goed zijn.

Dat gezegd hebbende zal ik hierna wat meer over de aanschaf melden en de eerste 600km. Onze Audi A1 functioneerde probleemloos, toch na acht jaar werd het tijd deze te vervangen. Als kleine zelfstandigen speelt fiscaliteit nu eenmaal ook een rol, maar daarnaast staat de tijd niet stil. Waar ik vroeger nog tevreden in een Espace diesel in mijn eentje rondtokkelde, daar zal ik dat nu minder snel naar neigen. Uitgangspunt bij de zoektocht was een auto waarmee we ook weer de gezinskilometers mee konden maken. De kilometerregistratie gaf aan dat we zelden meer dan 150 per dag rijden. Die gegevens zorgen ervoor dat bijna elke elektrische auto zou voldoen aan onze actieradius-criterium. Tel daarbij op dat we in de gelukkige omstandigheid zijn dat we op ons eigen erf kunnen laden en de keuze wordt steeds begrijpelijker.

De Mazda met zijn Human Modern-designtaal sprak ons eigenlijk gelijk aan, voldeed aan alle eisen. Lekker apart met de freestyle-deuren, driekleurenlak en het ‘heritage cork’ in het interieur. Ook de filosofie die Mazda hanteert is interessant en passend bij onze behoefte. Uitgangspunt is de 48 kilometer per dag die de gemiddelde Europeaan in zijn auto rijdt, de 35,5kWh-accu zou hierdoor in de basis dus voldoende moeten zijn, en wat je niet nodig hebt hoef je niet te betalen, of hoeft niet meegezeuld te worden en ook niet geproduceerd te worden.

Vanuit de proefrit bij de lokale dealer en de offerte hebben we ook nog even over de grens gekeken. Op elektrische auto’s zit geen BPM en in Duitsland wordt de subsidie na zes maanden eigendom in de prijs verrekend. Wij hebben bij een dealer een demo in de kleur Ceramic metallic 3-tone gekocht, full-option buiten het schuifdak. Dan heb je echt alles wat je nodig hebt in het dagelijkse verkeer. De LED-koplampen zijn super, de 360-gradencamera erg gemakkelijk en de cruise control met radar zeer ontspannen. Verder allerlei veiligheidsvoorzieningen aanwezig op de auto zoals een vermoeidheidsassistent, maar ook een 150W stopcontact.

Ongereden gekocht, ervanuit gaande dat de rijeigenschappen identiek waren. En dat is ook zo gebleken gelukkig. Financieel voordeel door hem uit Duitsland te halen bedraagt rond de 6.500 euro. De moeite waard dus.

Twee laadpassen aangevraagd en via de elektrische bus naar de metro en met de ICE naar Duitsland vertrokken. Daar aangekomen met de elektrische step naar de dealer om te beginnen aan de terugreis. Geheel elektrisch heen en weer. Uitgaande van een effectieve actieradius van 180km noodzakelijk om tussentijds bij te laden gezien de ritafstand van 300km. Dit laten berekenen via de app van Chargemap. Werkt erg prettig. Op de snellader gezet in Duitsland en nog even 15 minuten, te weten een kopje koffie en mail beantwoorden, in Nederland. Prima gegaan, geen stress gehad. Sterker nog, erg tevreden over de beleving. In mijn Alfa-club zeggen ze dat de ziel uit de auto is bij BEV’s, dat is enigszins ook wel zo, maar ik denk dat het een beetje appels met peren vergelijken is. Mijn Alfa 166 is leuk, maar de Mazda rijdt echt relaxder.

Wat niet helemaal duidelijk gecommuniceerd wordt op de website is de laadtijden van de MX-30. Omdat de meeste woningen niet meer dan 3-fase 25 ampère hebben kom je met een wallbox niet tot bijster hoge laadvermogens. Zeg maar gerust belabberd laag. Even snel wat bijladen is er gewoon niet bij, maar als je dat eenmaal weet voldoet het laden met de wallbox (Alfen) prima. Het vergt iets meer afstemming over wat je de volgende dag voor ritten gaat maken. Maar ons uitgangspunt was laden thuis en dat werkt.

Wat verder iets beperkt is zijn de connected services van de app van Mazda. Het is hun eerste auto en het werkt, maar het gaat wel traag en is beperkt in de mogelijkheden. Op zich ook hier weer net voldoende voor wat je nodig hebt, maar zeker geen uitblinker van niveau.

Ons uitganspunt is om weer geruime tijd de auto in bezit te houden en er lekker comfortabel mee te kunnen reizen. Ik verwacht dat 99% van de ritten prima gemaakt kunnen worden voor ons. Als je in de markt bent voor een Mazda MX-30 dan adviseer ik je wel goed te kijken naar de mobiliteitsbehoefte die je hebt en de laadmogelijkheden die beschikbaar zijn.

Eerste ervaringen

  • 5.750 km

Wij hebben de eerste paar duizend kilometers inmiddels achter de kiezen en daarom tijd voor een korte update over de ervaringen.

Wat bevalt er aan de MX-30?
+ Veel! Algeheel gevoel van de auto is gewoon erg goed;
+ Auto rijdt heerlijk, stoelen zitten bovengemiddeld goed;
+ De LED-matrixlampen zijn geweldig, zeker nu het donker wordt;
+ DE HUD is heerlijk informatief;
+ De rust en het comfort van de auto.

Wat bevalt minder aan de MX-30?
- De veiligheidsvoorzieningen staan redelijk strak afgesteld;
- De zijramen willen licht beslaan bij vochtig weer;
- Verder is de app geen technisch hoogstandje.

De vraag was natuurlijk als newbie in de BEV-wereld of de range tegen zou vallen. Gebleken is dat dit is niet het geval is tot op heden. Op Engelse fora wordt er wel eens gekscherend gesproken dat je het ABC vanzelf aanleert, Always Be Charging. Maar in de realiteit hebben wij de Mazda nu gemiddeld 3x per week aan de wallbox aangesloten. Als ik het kilometrage een beetje doorreken komen we uit tussen de 20 en 25dkm per jaar. Dan is drie keer per week in de avonden laden niet zo spannend.

In het begin zaten we wel met bovengemiddelde interesse te kijken naar de actieradius. De voorspelling is echter spot-on. Dus met 15% restcapaciteit thuis aankomen is na de korte ervaring met de auto stressloos. Voor de test wel één keer aan de snellader gehangen in de woonplaats: 39mn, 18kWh voor € 5,28 ex BTW. Niet snel, wel goedkoop.

Gemiddeld verbruik ligt momenteel op 15,6kWh. Met een stroomprijs thuis van € 0,236ct p/kWh rijden we dan 100km voor € 3,68. Onze Alfa 166 is sinds 7 oktober niet meer getankt en er is slechts 225 kilometer mee gereden afgelopen maand. De Alfa kost € 21,00 per 100 kilometer en daarmee is het voor ons duidelijk dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Daarnaast rollen de kilometers met de MX-30 ook nog eens erg plezier onder je weg.

De range zie je tijdens de koudere dagen wel wat teruglopen. Komende periode gaan we wel ook wat langere trips maken, mogelijk dat dan tussentijds ook (bij)geladen moet worden tijdens bezoek. Dit vind ik persoonlijk niet storend, zeker niet omdat er altijd wel een laadoplossing in de buurt te vinden is. Misschien dat we een keer misgrijpen, maar ik vermoed dat er dan wel een andere optie in de buurt zal zijn.

De veiligheidsvoorzieningen zijn prettig om te hebben, maar staan wel iets Amerikaans strak afgesteld. De lane-departure warning doet zijn werk goed. Als je op een carpoolstrook rijdt wil hij wel eens een forse trek aan het stuur geven. Idem met paaltjes in de tussenberm, je moet er niet te recht op af sturen zeg maar anders word je gelijk getrakteerd op een groot WARNING bericht.

Verder was natuurlijk bekend dat de freestyle deuren leuk zijn, maar ook niet het meest praktische. En dat de app niet alle functionaliteiten heeft die ik zou willen, maar er is enige hoop dat Mazda dit misschien nog eens een grote update geeft.

Even twee foto's ook van het interieur toegevoegd. Tot de volgende update maar weer :-)

Gewend

  • 17.303 km

Even een korte update. De Mazda wordt nog steeds als eerste auto ingezet en voldoet volledig in onze vervoersbehoefte. Inmiddels is de 'spanning' er ook wel af, of de actieradius voldoende is en of er een laadpaal beschikbaar is. Inmiddels zelf 14.500km met de auto gereden.

Positieve punten blijven staan, Hij rijdt geweldig, zit vol in de juiste opties, super comfortabel en een mooie auto om te zien.

Ook de negatieve punten zijn blijven bestaan, te weten de overijverige veiligheidsvoorzieningen en in mindere mate de opening van de achterportieren. Dit laatste is eigenlijk alleen nadelig bij fileparkeren.

Wij hebben een viertal laadpassen, puur voor het gevoel om niet een probleem te hebben dat een pas het niet zou doen.

Over laadpassen gesproken, ik heb even gekeken hoe vaak we gebruik maken van publieke palen. Dit blijkt 17% te zijn. De overige 83% laden we thuis. Over de 14500km is er totaal 2763kWh geladen met een totaal kostenplaatje van € 784,96. Dat komt neer op 5,41 euro per 100km. Totaal is er maar 75kWh (2,7%) afgenomen van de snellader.

Verder valt op dat het verbruik gemiddeld 16,0 kWh/100km staat in de auto, maar als ik de geladen kWh's bereken komt ik op 19,0 kWh/100km uit, een laadverlies van 16%. Dit is iets minder dan in het artikel wat Autoweek zelf heeft geplaats op 30 november 2021. Daar komen ze tot 18,7%. Schijnt verder normaal te zijn. Ik heb niet de wens om het verbruik verder bij te houden, maar deze berekening vond ik nog wel interessant om uit te voeren.

Vertrouwen in de Mazda is best groot. Geen klachten tot dusver, auto rijdt gewoon super prettig.

Bijna een jaar in bezit

  • 21.035 km

De MX-30 is nu bijna een jaar in ons bezit en totaal twee jaar oud.

Afgelopen maand heeft hij zijn 'onderhoudsbeurt' gehad. Belangrijkste was het vullen van de ruitensproeiervloeistof, geen andere bijzonderheden te benoemen. Wel een relatief flinke rekening ad. € 182,- voor 50 minuten werkzaamheden (inpluggen in een PC en natuurlijk 21% BTW), maar dat is tegenwoordig wel vaker, dat je je afvraagt waar de prijzen naartoe gaan...

Gemiddeld verbruik volgens boardsysteem is 15,9kWh, daarbij melding dat wij niet constant de eco-stand opzoeken, maar de auto gewoon gebruiken als elke andere auto inclusief verwarming en airco. Over verwarming gesproken, de stuurverwarming, dat is echt wel een prettige optie om te hebben. De 230v-aansluiting daarentegen is handig, maar die hebben we dan maar weer één keer gebruikt.

Laden: Afgelopen jaar geen enkele probleem gehad bij laadpalen, altijd beschikbaarheid als je er eentje nodig had. Wel een of twee keer een paal gehad die niet reageerde op een laadpas, andere paal werkte wel weer, lag dan kennelijk niet aan de auto. Maar de angst die ik vooraf nog wel had of de laadinfrastructuur nog niet helemaal voldoende zou zijn is niet terecht gebleken. Het aan huis laden is ook simpel. Heeft mij al veel 'even-5-minuten-benzine-tanken'-stops gescheeld.

Veiligheidssystemen staan redelijk strak afgesteld. Ik ben van de vloeiende lijnen rijden en zodra er ook maar richting een witte wegstreep gereden wordt begint de Mazda te piepen en corrigeren. De achteruit bots-waarschuwing werkt ook, staat ook redelijk ruim afgesteld, een takje herkent hij en gooit de rem er vervolgens volledig op met als resultaat dat je met hartslag 200 binnen no time stilstaat.

Op naar het volgende jaar!

Ervaring na twee jaar

  • 34.214 km

Vandaag heeft onze MX-30 weer zijn jaarbeurt ondergaan, de 2e onderhoudsbeurt met vervanging van het interieurfilter en remvloeistof. Verder controle, inspectie, updates en twee nieuwe ruitenwisserbladen om de najaarsregen weer te kunnen trotseren. Geen overige bijzonderheden of klachten te melden eigenlijk. Rekening bedroeg € 400 ex BTW.

Auto rijdt voortreffelijk, voldoet 99,9% van de tijd aan onze vervoersbehoefte. Afgelopen jaar ook niet aan de snellader hoeven hangen eigenlijk. Wel met de achterlijke hoge energietarieven in de winter aan de laadpaal in de straat opgeladen i.p.v. thuis. Kon het Vattenfall niet gunnen om ze nog meer te spekken dan ik al doe.

Wel overwogen om de MX-30 in te ruilen voor bijvoorbeeld een Y. Die zal op veel vlakken wat beter zijn, maar esthetisch trekken we een standaard Tesla Y niet echt. Verder zijn de kosten gewoon weer hoger voor alles en voldoet de MX-30 ondertussen prima. Feitelijk dus geen reden om hem te vervangen en hebben we besloten om weer door te zoom'en met de Mazda MX-30

40000km aangetikt

  • 40.000 km

Deze maand de ODO-teller op 40-duizend elektrische kilometers gezet. Korte update: Geen bijzonderheden te melden. Enige is dat ik mij wat begin te irriteren aan de standaard Bridgestone banden, ondanks voldoende profiel. Licht cuppen waarschijnlijk. Bijna niet merkbaar, maar omdat de auto van zichzelf zo stil is voel en hoor ik het een beetje. Verwacht ook niet dat ik bij vervanging voor een nieuwe set Bridgestones zou gaan. Als iemand een goed alternatief kent voor de MX-30 dan hoor ik het graag.

Verder eigenlijk geen nieuwe bevindingen. Actieradius voldoet nog steeds, afgelopen jaar geen snellader hoeven te gebruiken. Standaard instelling AC staat op 90% en laden kunnen we aan huis. In principe is er dan bij 90% lading een bereik van 160km (realistisch) beschikbaar. Dat voldoet volledig voor alle standaard ritten die wij maken en dan eventueel tussentijds op een afspraak nog even opladen. Hiermee komen we heel Nederland door en weer terug. Buitenlandse reizen zou ik niet ondernemen met de MX-30, daar is hij ook niet voor gekocht.

Achilleshiel

  • 43.500 km

Zaterdag 25 mei wilde ik de auto even opladen aan onze huislader van Alfen. Even de laadkabel inpluggen en weer naar binnen. Ik hoorde een tik uit de meterkast komen, laadgroep schoot eruit. Dat was de voorbode van een niet zo prettig vervolg. Afgelopen vrijdag 31 mei de MX-30 weer op kunnen halen.

Kort verhaal: de onboardcharger (OBC) had de geest gegeven.

Lang verhaal: ik dacht in eerste instantie dat de 12V boordaccu de geest haf gegeven. De 42Ah-accu schijnt veelvuldig problemen te veroorzaken en een niet al te lange levensduur te hebben. Het was zaterdag, de dealer kon de auto niet uitlezen en gaf aan dat ik maandag welkom was. Dus ik heb zelf een 52Ah Bosch accu geregeld en de Yuasa vervangen. Deze gaf een waarde van 11,92 tot 12,22 aan, vandaar mijn verdenking dat die 12V-accu de problemen veroorzaakte. Helaas helaas, dit was geen oplossing. De groep schoot er niet meer uit, maar het opladen startte wel op maar sloot eigenlijk bijna gelijk ook weer af. Ook aan de straatlaadpaal wilde het niet lukken. Wel opstarten en herkennen, maar niet laden. Maandag de MX-30 naar de dealer gereden, dat ging op zich prima. Die hebben hun uiterste best gedaan om een goede oplossing te zoeken. Na inventarisatie was de diagnose dat de OBC de geest had gegeven. Voor een auto van nog geen vier jaar oud redelijk vervelend, moet niet mogen eigenlijk. Nu rijden we in een BEV vanwege meerdere redenen. Financieel, de rust, het minder onderhoud, comfort, geen fossiele brandstof meer afnemen etc. Het nadeel, of de achilleshiel, van de BEV is ook gelijk zichtbaar geworden. Als de motor, accupakket of OBC kapot gaat dient de portemonnee omgekeerd te worden. Ik heb ook even na moeten denken wat ik nu precies van dit gebeuren vind. Het is dat de dealer een coulanceregeling met de importeur heeft weten te sluiten, anders hadden we tegen een rekening van ruim €5k aangekeken. Nu na coulance €1,5k. Nog steeds veel maar gezien de korting iets om blij mee te zijn. Ik ben nog in dubio wat ik hier nu precies van vind. Momenteel geeft Mazda 6 jaar garantie op zijn auto's. Maar stel nu dat dit je overkomt als particulier in jaar zeven en je moet 6k betalen.... De nieuwe OBC heeft dan wel een ander versie nummer die doet vermoeden dat er al een paar verbeteringen doorgevoerd zijn. Maar als een OBC zonder aantoonbare reden zomaar kapot gaat, dan moet er iets geks aan de hand zijn met het onderdeel. Wij laden via de Alfen wallbox met slechts 3,6kW, niet echt een belasting zou je zeggen voor de OBC. Dus, hoe kan het dat dit onderdeel toch de geest geeft. Hier zal ik geen antwoord op ontvangen. Zelf nog gekeken naar revisiebedrijven voor OBC's, die zijn er al. Ook 2ehands is er aanbod te vinden, dus voor 550 euro heb je in principe een OBC uit waarschijnlijk een sloopauto. Goedkoper repareren kan dus wel, monteren is ook niet echt een ingewikkelde klus.

Voor nu rijden wij dus weer door met een geüpdatete OBC, maar wel met een knauw in het vertrouwen van de MX-30. Zeker omdat ik met mijn Alfa's, Lancia en Fiat nooit eerder dermate pech heb gehad en bij andere voertuigen nimmer een reparatie heb gehad van een dergelijk hoog bedrag.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren