Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-7 2.3 DISI Turbo Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 59.000 km |
ERVARINGEN
Dat het weer een Mazda moest worden was zeker, maar waarom de CX-7?
We hebben even gewacht op de komst van de nieuwe 6, toch gekozen voor de CX-7 omdat het een hogere auto is en over een geweldige motor (2.3 liter Turbo) beschikt.
Ook zeer belangrijk, het design vinden we erg mooi.
Hoewel een soort SUV is het geen lompe bak, het is eigenlijk zoals Mazda zegt, een cross-over tussen SUV en sportauto, en dat laatse is ie zeker.
Het stoere uiterlijk met de oplopende heuplijn en de geknepen zij-achterruiten, in combinatie met de zwarte kleur en de donkere achterramen....een plaatje.
Het dashboard is zeer fraai vormgegeven, oogt chique en sportief.
De ruimte is voldoende, fractie minder dan de 6 Sportbreak, maar voor ons gezin(4 pers.) groot genoeg.
Het design binnen is ook erg fraai, het zwarte leder van de stoelen met sierstreep in het midden, erg mooi.
Stoelen zitten goed en voldoende verstelbaar, ook op lange ritten is het goed toeven (ben zelf ongeveer 1.85 meter).
Achterin kunnen de kinderen ruim zitten, wordt misschien iets te krap als je richting de 2 meter lang bent.
Opbergruimte is aan de magere kant, in de deuren zijn de portiervaken erg klein.
Dashboardkastje normale afmeting en een vak in de middenarmsteun (met 12 Volt-aansl!).
Helaas geen lade onder de passagiersstoel of andere slimme vakjes.
In de 6 zaten de bekerhouders tussen de voorstoelen onder een fraai klepje weggewerkt, in de CX-7 zijn ze open, staat wat goedkoper/rommeliger.
En let op; geen asbakken voor en achterin, nu roken we niet, maar was wel handig geweest voor de kauwgom, snoeppapiertjes e.d.
Alles zit er op en eraan, alleen geen echte inbouw-navigatie leverbaar.
Maar gezien het weinige gebruik en de hoge kosten van zo’n systeem voldoet onze Tom-Tom, als je deze geladen hebt hoeft dat snoertje ook niet over het dashboard te hangen.
Wat zit er zoal op; (meesturende)Xenon verlichting incl. automatische reinigingsinstall., regen en lichtsensoren, tractioncontrol, stabiliteitscontrole, smart-card (dus geen sleutel nodig),Bose soundsysteem met 6 cd wisselaar en 9 speakers, elektr. verstelbare bestuurdersstoel (helaas zonder geheugen).
Voorstoelen zijn ook te verwarmen, is erg lekker met dit weer.
Hoe rijdt ie?? als de brandweer !!
2.3 liter met Turbo, goed voor 260 PK, enof dat rijdt.
Onderin de toeren is hij vrij tam, maar vanaf 2000/2500 toeren wordt het beest wakker. Kicken om af en toe even een sprintje te trekken, inhalen en invoegen geen probleem om even te versnellen (moet de teller wel in de gaten houden).
Op de snelweg is het ook heerlijk toeren bij 120 a 130 km/uur, rond de 2000 toeren in de 6e versnelling, heerlijk rustig en stil.
Ook bij hoge snelheden ligt ie als een blok op de weg en is nog opvallend rustig, wel kunnen je dan wel de windstroming langs de spiegels horen (geen fluiten!)
Die 18 inch wielen met rondom geventileerde schijven geven ruimte voor sportief rijgedrag. Vermogen wordt onder normale omstandigheden aan de voorwielen afgegeven, indien deze het vermogen niet kwijt kunnen wordt er electronisch de 4 wielaandrijving ingesteld waardoor er maximaal 50% van het vermogen naar de achterwielen gaat.
Echt zuinig is ie niet natuurlijk, het verbruik zakt nog, verwacht dat 1 op 9 gemiddeld haalbaar moet zijn.
Moest wel wennen aan het zicht, vooral bij verkeer van rechts moet je goed langs de A-stijl en de achteruitkijkspeigel kijken.
Ook zicht naar achteren is even wennen door de hoge achterkant, parkeersensoren achter laten monteren.
Wij zijn, zoals u leest, zeer enthousiast over deze auto.
We hebben meer het gevoel in een wat hoge sportauto te rijden dan een ruimtewagen.
Ik denk dat je de auto ook niet moet kopen als je een echte ruimtewagen zoekt, wel kopen als je je wilt onderscheiden in SUV-land.
Merk wel dat veel mensen deze auto (nog) niet kennen, geeft een beetje exclusief gevoel. Ze zijn allemaal verrast dat Mazda zo’n brute auto heeft.
PROBLEMEN
Te kort in bezit om al iets te kunnen melden.
Gebruikskosten voorlopig maar op goed gehouden ervan uitgaande dat deze auto net zo goed dienst doet als de vorige Mazda, was uitstekend, maar gezien het dorstieg karakter van deze auto een sterretje minder.
Nieuwwaarde/afschrijving buiten beschouwing gelaten, zie hieronder.
Update, ruim 8000 km.
Auto bevalt zeer goed, het vermogen en de weglegging geven veel rijplezier.
Enige probleem tot nu toe was storing in de (achteraf ingebouwde) parkeersensoren.
Dealer heeft module vervangen. Na 6000 km de auto even nagezien voor controle turbo en olie verversen. Auto bij huis opgehaald, en gepoetst weer terug gebracht.
Service met een grote hoofdletter S.
Verbruik blijft rond de 1:8, op snelweg bij 130 km uur ligt verbruik zo rond de 1:11/1:10. Mensen blijven nieuwsgierig wat voor merk het is en spreken je aan.
Foto’s toegevoegd.
Update, 11.000 km.
FOTO’S VERVANGEN voor betere.
Voor het eerst naar Frankrijk geweest, zag een beetje tegen de lange afstand aan maar met deze auto relaxt rijden, zitpositie was ook prima, 900 km in 10 uurtjes zonder echt vermoeid te zijn.
De auto had geen problemen met de vouwwagen (ong. 600 kg)en de ’heuvels’ op de tolweg, gewoon in de 6e versnelling, cruise control op 120 a 130 km/uur, terugschakelen niet nodig.
Na 11.000 km slechts 2 andere exemplaren onderweg gezien, mensen blijven achterom kijken om het merk en type te spotten.
NOG STEEDS TEVREDEN
- 59.000 km
Nu bijna 60.000 km op de teller, ben nog steeds zeer tevreden en het vermogen blijft je verbazen en houdt het rijden in deze auto leuk.
Zo leuk zelfs dat we een nieuwe besteld hebben, zelfde type maar andere kleur (wit) en uiteraard de nieuwe uitvoering.
Zijn er dan geen minpuntjes, naast het verbruik (1:8, maar dat was ingecalculeerd) alleen het gevoel dat de auto na bijna 3 jaar iets rumoeriger wordt maar hebt het idee dat het vooral rolgeluid is van de achterbanden, ook bij onze vorige Mazda (6) bleek dit aan de Bridgestone banden te liggen als deze veel kilometers afgelegd hebben. Daarom de nieuwe auto direct met Michelins besteld.
De auto is nog steeds geen dagelijkse verschijning en wordt ook nog regelmatig bekeken en krijgen we positieve reacties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.