Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 5.100 km |
Mazda CX5 met Caravan
- 5.100 km
De nieuwe CX5 opgehaald 28 juni 2013. Prachtige auto in de uitvoering met leasepakket en sportpakket(skid plates en dagrij verlichting. Een witte auto met anthraciet velgen.
Kreeg de auto een week voor vertrek naar de vakantiebestemming met een forse caravan er achter. Leek mij niet zo best voor de auto om er direct een caravan achter te hangen maar ja het kon niet anders.
Rijden met de auto is een andere ervaring dan in de vorige auto (Ford Mondeo Wagon uit 2008 met 2.0 benzinemotor).
Positief is de zeer stille motor ten opzichte van de Mondeo. De hoge zit is lekker. De Mazda is wat stugger in de veren maar niet oncomfortabel. De stoelen zijn goed gevormd maar harder dan in de Mondeo.
Het rijden heeft me aangenaam verrast. Goede koersvastheid en weinig overhellen in bochten. Electrische systemen als regensensor, lichtsensor, dodehoekverklikkers, i-stop, remhulp < 35 km/uur doen het allemaal uitstekend.
De eerste 5100 km erop gereden binnen een maand waarvan 1000 km zonder en 4100 met caravan. Rijden met caravan gaat makkelijker dan met de Mondeo qua trekkracht. Motor is duidelijk wat sterker. Qua stabiliteit had de Mondeo een voordeel wat boven de 100 km/uur naar boven komt en dat is het gewicht. De Mazda is relatief licht. Met een forse caravan van om en nabij de 1450 a 1500 kg er achter merk je een zekere onrust boven genoemde snelheid.
Maar verder geen enkel probleem ondervonden tijdens de reis.
Trillende spiegels vielen mij mee. Trillende motorkap viel ook mee. Dat had de Mondeo ook.
Rare ervaring vond ik wel de dikte van het plaatwerk. Toen het regende leek het net of ik in de Mazda in een hol leeg blik zat. Zo goed hoorde je de regen tikken op het dak. Ondanks dun(ner) plaatwerk sluiten de deuren met een massieve doffe klap. Dat straalt degelijkheid uit.
Ander puntje vormen de lichte resonanties in het interieur als je rijd op een klinkerweg. Komt waarschijnlijk door de wat straffe demping van de auto vermoed ik.
In dit eerste review mijn ervaringen eens neergezet ten opzichte van mijn vorige auto. Dit is mijn eerste niet Europese auto. Hiervoor merken naast de Ford gehad als BMW, Renault en Fiat.
Ik rij met erg veel plezier in deze Mazda. Elke dag weer een feest om in plaats te nemen. Wordt vervolg....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.