Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 109.732 km |
1e verslag van 6 tot 3025 km
- 3.025 km
Mijn vorige auto (Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4) was bijna 5 jaar oud met een tellerstand van ca. 74.000 km.
De Yeti lustte wel een flinke slok benzine (1 ltr op 10,43 km), en ik heb mij heel erg moeten inhouden. Het is wel met 15.300 km caravan trekken!
Ook het tussentijds olieverbruik met 9 liter dure LongLife olie was flink.
Na 3,5 jaar en bij 55.000 km begon de waterpomp van de Yeti te lekken. Dit geintje kostte mij bijna € 600 en geen enige mogelijkheid van aanspraak op garantie/coulance. Mijn vertrouwen in de VAG groep heeft toen wel een flinke deuk opgelopen.
Van meerdere zijden ook gehoord over het opblazen van hun turbo met erg veel kosten voor herstel.
Dus vond ik het weer tijd om naar iets anders uit te kijken. De auto gebruik ik bovendien geheel privé.
Mijn auto moet wel een caravan kunnen trekken van 1400 kg en uiteindelijk viel mijn keuze op deze Mazda CX-5.
Gekocht op de valreep van 2014, zodat Dijsselbloem achter het net vist m.b.t. de fiscale straf van 1,2% over je vermogen.
Vanwege een model update in 2015 ging de oude voorraad CX-5 met een leuke actie van gratis LM velgen met winterbanden en gratis afneembare trekhaak weg. (waarde ca. € 3.000)
Omdat de auto al op kenteken stond (eind sept. 2014 met 6 km) werd er ook een leuke inruilprijs berekend.
Gekozen voor de mooie kleur Soul Red en met uitvoering Limited Edition bestaande uit Smart Keyless Entry en Bose Surround System met 9 speakers.
Verder gekozen voor het Stylish pakket voor een warm welkom bij het openen van de deuren, en voor het leveren van een thuiskomer met krik en bijbehorende kunststof opvulstukken in de bagageruimte.
Voor de thuiskomer, krik en opvulstukken heb ik niet die belachelijke prijs uit de catalogus van € 725 betaald, maar slechts € 370! Dealer Noteboom uit Barendrecht dacht goed met mij mee.
Ook een Mazda alarminstallatie laten plaatsen door de dealer. Kosten daar van was € 544,00.
Mijn eerste indrukken zijn:
De stoelen vallen iets kleiner uit vergeleken met de Yeti en zijn vrij hard, doch zitten wel goed. De verstelbaarheid, ook die van het stuur, is goed.
De CX-5 voelt direct aan alsof je je oude schoenen aantrekt. Het zit goed en vertrouwd, en je voelt je onmiddellijk thuis.
Jammer is alleen dat de bijrijder er karig vanaf komt. Geen hoogteverstelling en geen instelbare lendensteun. Ook geen opbergladen onder de stoelen.
Je mist wel de nodige kleine opbergruimten in de CX-5 en bij het overplaatsen van alle spullen is het puzzelen waar je het moet laten.
Met je blik op de meters valt het op, voor zowel de snelheidsmeter en de toerenteller, dat er een dubbele wijzerplaat vlak boven elkaar gebruikt wordt. Hoe je ook kijkt, er vallen altijd streepjes niet gelijk, dus dubbele strepen te zien. Waarom dit toch zo gedaan?
Wat ik ook mis is de automatische deurvergrendeling bij het wegrijden. Een heel veilig systeem, maar nu moet je het zelf doen met kans op vergeten.
Het instructieboekje nagekeken, en nu blijkt dat dit in mijn uitvoering niet instelbaar is in de boordcomputer, maar wel bij het basismodel zonder Smart Keyless Entry systeem.
In de boordcomputer gekozen voor automatisch deuren op slot bij verlaten van de auto. Zo gebeurde het bij een tankstation, dat het autoalarm afging, terwijl ik bij de kassa afrekende.
Mijn vrouw zat nog in de auto en de sleutels zaten in mijn jaszak, en zij zat dus voor schut in de auto.
Dus volgende keer de sleutels in de auto laten of de deur op een kier laten.
Er is veel geschreven in diverse reviews over trillende spiegels en motorkap.
Dus je gaat er nu extra op letten. Inderdaad valt er soms een zeer geringe trilling in de linkerspiegel waar te nemen. Als ik het niet gelezen had, dan was het mij niet opgevallen. Idem voor de motorkap.
Ik ben benieuwd hoe het gaat met de caravan opzetspiegels, meer windweerstand en extra gewicht. Wie heeft er ervaring?
Wel een bijzonder goed punt is, dat de deuren een kunststofstrook aan de onderkant hebben. Deze stroken sluiten de gehele dorpel af, ook aan de onderzijde.
Dus nooit meer vuile broekspijpen, jas of jurk bij in/uitstappen!
Ik krijg heel wat positieve complimenten met mijn Mazda CX-5, ook de kleur valt goed in de smaak. Het interieur ziet er wat mooier uit dan vergeleken met de Yeti.
De versnellingsbak voelt bij koude motor wat hakerig aan bij inschakelen van 3e en 4e versnelling, maar even later gaat het als het bekende warme mes in de boter.
Wat schakelt deze auto toch lekker licht, kort en trefzeker!
Ook het insturen met hoge snelheid in lange bochten voelt heel zeker en prettig aan. Geen tussentijds gekorrigeer nodig. En messcherp en snel sturen in korte bochten.
Bij rechtuit rijden voelt het sturen voor kleine correcties iets zwaarder aan dan vergeleken met vorige auto.
Ook het stuurwiel had iets dikker uitgevoerd mogen worden. De leerlaag is erg dun en voelt nogal glad en koud aan. Een paar millimeters kunnen al veel verschil uitmaken.
Als je naast de CX-5 staat valt het op hoe groot deze auto eigenlijk oogt.
De zitruimte achter is ruim voldoende en de bagageruimte is vergeleken met de Yeti een stuk dieper en ook enkele cm. breder en meer praktisch van vorm.
Even wennen aan de ISO-stop systeem. Dus stilstaan voor stoplicht, versnelling in neutraal, koppelingspedaal loslaten, en dan een oorverdovende stilte in de auto. Intussen al ruim 1,5 uur bespaard volgens de computer. Bij het inschakelen van de versnelling start de motor direct.
Erg fijn is ook het RVM systeem. De detectie meet ook buiten de dode hoek, en word je al in een zeer vroeg stadium gewaarschuwd. Sla je geen acht op de signaallampjes in de spiegels, en geef je dan toch richting aan, dan gaat er een piepend alarm af.
Bij rotondes met 2 afslaande rijstroken naar rechts, rijdend op de linkse baan met knipperlichten aan (want je moet richting aangeven bij het verlaten van de rotonde), gaat dan plotseling het piepalarm af voor de auto rechts vlak naast of schuin achter je.
Begin april de winterbanden gewisseld. De zomerbanden waren nagelnieuw en ongebruikt.
Deze zomerbanden (Yokohama's) maken wel wat meer afrolgeluiden, wat je goed merkt bij het gas-los uitrijden naar een rood stoplicht. Misschien wordt het na het inrijden van de banden wat minder.
De eerste maanden weinig gereden, hoofdzakelijk korte afstanden en stadsverkeer.
Ook diverse keren ruiten krabben met stationair draaiende motor.
Ja ,foute milieu-boel natuurlijk. Maar intussen maakt de kachel in de auto-stand en de speciale ontwasemingknop aan, al gauw een brandgat in de ijslaag op de voorruit, en de achteruitverwarming doet intussen ook zijn best.
Over de eerste 2922 km komt het brandstofverbruik uit op 7,4 ltr per 100 km, of 1 ltr op 13,5 km.
Wel ruim 1500 km aan lange afstanden achtereen gereden in Nederland en Duitsland en aldaar Super E10 getankt. Je merkt geen verschil met deze brandstof.
Op de lange afstanden kwam het verbruik op bijna 15 km op 1 ltr uit bij een ingehouden rijstijl met gemiddelde snelheden tussen 100 en 110 km op de cruise control.
Ik probeer ook zoveel als mogelijk de zgn. "nieuwe" rijstijl te gebruiken.
(N.B. in de jaren 80 werd toen al over deze rijstijl gesproken.)
Deze snelheden zijn dan wel de echte GPS snelheden. Bij 100 en 110 km/uur op de teller, maar ook ver daar onder, komt de afwijking uit op 3 à 4 km per uur.
De autoteller is dus, zoals gebruikelijk, te optimistisch.
De zelfde afwijking vindt je ook terug tussen het daadwerkelijke gemiddelde verbruik en het gemeten gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer.
Na elke tankbeurt reset ik deze gegevens, noteer ze, en verwerk ze in een spreadsheet en bereken het gewogen gemiddelde van deze boordcomputer. (sorry, het is een beroepsdeformatie).
Dit gegeven komt uit op 13,96 km per liter in deze verslagperiode.
Afgelopen week ook het oliepeil nagekeken. Er was geen verbruik te bemerken. Onder de kap valt het weer op hoe netjes, schoon en geordend alles er uit ziet.
Geen modder- of stofsporen. Tijdens mijn zoektocht naar een andere auto ook gekeken naar de Nissan QQ. Wat ziet dat er toch rommelig uit!
Niet gekozen voor de in de catalogus genoemde ingebouwde GPS systeem. Erg duur in aanschaf en onderhoud van kaarten/flitspalen.
Ook is deze unit, welke in een speciale ruimte, links van het stuurwiel, in het dashboard wordt ingebouwd, erg diefstalgevoelig.
Ik had al een los systeem van MIO, incl. truck modus, gekocht voor € 149.
Dus dit systeem stuurt mij nooit meer een weg op die niet toegankelijk is voor mijn caravan.
Bovendien lifetime gratis updates en mijn vrouw kan het ook in haar auto gebruiken of bij vliegvakanties in huurauto's.
Ook handig als je de auto parkeert ergens in een vreemde stad. De parkeerplaats opslaan, de MIO gaat dan in voetganger modus, en je vindt altijd je auto weer terug.
Eind van dit jaar, als ik 2x met de caravan naar Frankrijk ben geweest, zal ik een nieuwe update schrijven.
2e verslag na vakantie naar Frankrijk met caravan
- 6.560 km
De CX5 valt als caravantrekker absoluut niet tegen i.v.m. mijn vorige auto, de Yeti 1.8 TSI 4x4.
De 6e versnelling is nu praktisch niet te gebruiken, slechts alleen bij lange afdalingen of met een leuke wind in de rug en/of op vlakke wegen. De 5e versnelling in combinatie met de cruise control is prima te gebruiken en het motorgeluid is niet storend.
Ik let wel steeds op het actuele brandstofverbruik volgens de display. Zodra ik zie dat dit oploopt dan terugschakelen naar 4 of eventueel naar 3. Niet bang zijn om af en toe even flink in de toeren te gaan wat gepaard gaat met hevig motorgeluid boven de 4000 toeren.
De CX5 komt met de hele combinatie makkelijk weg, ook het filerijden op een helling omhoog gaat wat makkelijker, omdat de CX5 geen last heeft van een turbogat.
Wel merk je het gemis aan 4x4 zoals op een camping, waar je bij het verlaten moet stil staan voor de slagboom op een helling omhoog, en dat op een gruisweg. Bij het wegrijden slaan dan de voorwielen even door.
De bewegingen van de caravan zetten wel wat meer door op de CX5, althans de vering is nogal stug en elke kuil in de weg voel je twee keer. Na een lange rit had ik het na het uitstappen net dat gevoel zoals je dat hebt als je, na een dag zeevissen, weer op de kade stapt.
De cruisecontrol op 96 km vast gezet en de GPS geeft dan een snelheid aan van 93 km/uur. Dus nog net binnen de snelheidscontroles. Met deze snelheid kan je de meeste vrachtauto's inhalen. Indien nodig even wat gas bijgeven en de combinatie blijft zich rustig gedragen tot 110 km/uur. Daar boven ben ik niet geweest.
Het brandstofverbruik is ook wat bescheidener dan bij de Yeti. Bij het terugrijden uit Frankrijk de eerste dag flink last gehad van de Mistral met windkracht 6 pal uit het Noorden. Verbruik dan gemiddeld 7,9 km/ltr bij een kruissnelheid van 93 km/uur. Bij windstil of wind van achteren een gemiddeld verbruik van 8,9 km/ltr, waarbij een verbruik van 10 km/ltr mogelijk moet zijn als er geen hellingen zijn. Zie mijn verbruiksmonitor op Autoweek.
Ook de CX5 laat zich makkelijk aftanken tot vol. Bij de Yeti, als je genoeg geduld had, kon je nog wel 4 liter erbij stoppen na de eerste afslag.
Het oliepeil gecontroleerd en staat nog steeds op maximaal. Prima!
De spiegels trillen met de opzetspiegels wel wat meer, zeker met een forse tegenwind. Voor de linker spiegel gebruik ik een David, een ceintuur met zuignap op het spatbordscherm, die de spiegel belet om te klappen op 2 baanswegen bij passeren van een tegemoetkomende vrachtwagen.
Jammer dat de trekhaak niet wat langer/hoger is gemaakt. Nu raakt de beugel onder de dissel soms het wegdek zoals bij een verkeersdrempel.
De totale combinatie staat niet geheel horizontaal, maar knikt in het midden wat door. Ook is het zeer lastig om de stekker aan te sluiten en de kabel van de losbreekreminrichting vast te maken.
Wel prettig is het hoge toegestane drukgewicht op de trekhaak van 88 kg. Tijdens het rijden en bij passeren van vrachtauto's maakt de combinatie een stabiele indruk en je zit nimmer met geknepen billen in je stoel.
Trouwens die stoelen zitten erg goed en geven veel houvast en je houdt het een hele dag lang er goed op uit.
De standaard Yokohama's zomerbanden maken wel erg veel lawaai afhankelijk van het soort wegdek/asfalt. Geen wonder dat de nieuwe CX5 nu staat op Conti's, althans volgens de laatste Autoweek duotest met de nieuwe Nissan QQ. Zal je het net zien dat de standaard banden erg slijtvast blijken te zijn zodat een bandenwissel lang op zich laat wachten.
Mijn opmerking in het eerste verslag over de wijzerplaten van de meters is niet juist. Bij nader onderzoek blijkt dat de de streep van de 10-tallen op een soort wigvormige verhoging staat, waardoor het lijkt op een dubbele wijzerplaat/streep.
De CX5 laat zich wel lastig inparkeren op nauwe parkeerplekken. De grote draaicirkel is daar debet aan en de parkeersensoren geven gauw een heel concert weg. Dus soms meerdere keren steken.
Wat rijdt de CX5 toch lekker op die bochtige bergwegen en laat zich messcherp en snel door de chicanes en hairpins sturen. Wel lastig zijn die nogal forse A-stijlen. Je moet je lichaam steeds verschuiven om langs die stijlen heen te kijken.
Die stijlen zien er wel uit dat die je goed beschermen bij een ongeval.
In Frankrijk veel last gehad van de Mistral. Veel stofwolken en veel last van pollen en stuifmeel. De auto zag er niet uit. Bij thuiskomst onder de motorkap gekeken en mij is opgevallen dat alles er nog zeer schoon uitziet.
Verder geen bijzonderheden of nare gebeurtenissen die tot een garagebezoek hebben geleid.
Dus tot zover een probleemloze auto zonder afleveringstekortkomingen/ fouten.
3e verslag na vakantie naar Frankrijk met caravan
- 11.768 km
Mijn CX 5 heeft zijn taak naar behoren gekweten in deze verslag periode. Er zijn geen problemen en/of klachten geweest.
Weer veel met caravan gereden en het benzineverbruik kwam dan nu uit op gemiddeld 9,1 km per liter. Er was nauwelijks wind, zodat op vlakke stukken weg in de 6e versnelling gereden kon worden.
Ik rijd altijd met een GPS-snelheid van 93 km per uur en zet dan de cruisecontrol op 97 km. Ik houd het cijfer van actuele brandstofverbruik in de gaten. Loopt dit op, dan snel terugschakelen naar 4 of 3.
Bij inhalen van vrachtauto's geef ik wat gas bij, zodat het inhalen sneller gaat.
Zonder hellingen moet het met, caravan aan de haak, mogelijk zijn om 1 liter op 10 km te rijden.
Op zijn duurst dit jaar met caravan 1 liter op 7,9 km gereden.
Zonder caravan op zijn voordeligst 1 liter op 15,13 km gereden. De airco wordt regelmatig gebruikt, meestal in de ECO-modus.
Slechts een paar keer was het noodzakelijk om met caravan aan de haak terug te schakelen naar de 3e versnelling op hellingen van 8% en meer. Je moet niet bang zijn om tijdelijk in een lagere versnelling met wat meer toeren te draaien en wat verder door te trekken. Het maximum koppel wordt pas bereikt bij 4000 toeren. Dat is dus duidelijk hoger dan bij benzine motoren met turbo of bij diesels.
Als ik op de snelweg met caravan wil invoegen, trek in in zijn 2e versnelling flink door richting maximum toerental, zodat de combinatie zo snel mogelijk een snelheid bereikt waarbij je makkelijk kan invoegen.
Na mijn eerste lange rit, in de maand mei, naar Frankrijk met de caravan heb ik wat olie moet bijvullen. Echter nu na de 2e lange caravan rit staat het oliepeil nog steeds op het maximum. Waarschijnlijk is gedurende de inloopperiode wat olie verbruikt, wat gebruikelijk is.
In juni, toen we op een boerencamping stonden, had ik startproblemen na enkele dagen de auto niet gebruikt te hebben. Waarschijnlijk door mijn eigen schuld veroorzaakt. Ik had toen waarschijnlijk vergeten de START-knop uit te zetten.
Druk bezig de auto uitladen en, meestal als je wegloopt met de sleutels in mijn tasje, sluit de auto zich zelf af. Ik heb deze optie in boordcomputer aangezet.
De accu was geheel leeg en dood, en de deuren stonden van het slot af. Ik had de hulplijn gebeld, en een half uur later kwam er een zeer grote sleeptruck aanzetten, die de grootste moeite had op de zeer smalle aanrijdroute door het polderlandschap. Even de startkabels gebruikt en probleem was over. Een beetje overkill die truck!
De CX5 zit boordevol met allerlei piepjes die je ergens voor waarschuwen, zoals de auto verlaten zonder de START-knop uit te zetten.
Ik moet wel bekennen dat ik lijd aan gehoorverlies, met name de hoge tonen vallen weg.
Fabrikanten moeten toch er iets aan gaan doen, want dit is een veel voorkomend probleem bij het ouder worden. Waarom geen instelbare Herz-hoogte en geluidsniveau in het instellingenmenu?
Denk maar eens aan je wekker, magnetron, oven, afstellen satelietschotel, etc., etc..
Over het ISO-stop systeem is in meerdere reviews geschreven dat dit systeem het soms niet doet.
M.i. heeft dit alles te maken met het laadniveau van de accu en de stroomgebruikers die op dat moment aan staan. Denk daarbij aan de airco, de verlichting, het Bose systeem met 9 speakers, opladen van je GSM etc.
Het systeem beschermt zich zelf tegen te verre ontlading en dan niet snel genoeg starten van de motor. Overigens kan je de airco ook in de ECO-stand zetten.
Nu na 12000 km staat de teller voor de ISO-stop op 4 uur en 8 minuten.
Dus zo'n bespaarsysteem heeft wel degelijk zin, zeker als je in de Randstad woont met zijn vele stoplichten.
Wat mis ik in deze auto nu het meest:
- Afleg mogelijkheden voor kleine spullen, en laden onder stoelen.
- Automatische deurvergrendeling bij wegrijden.
- Betere geluidsisolatie van de wielkasten. Op sommige wegdekken maken de banden wel erg veel herrie.
- Enkele cm. meer hoogte van de trekhaak; nu raakt de caravanbeugel soms het wegdek bij drempels.
Mijn vrouw klaagt steeds over het feit dat ze koude voeten heeft. De dashboard openingen aan haar kant sluit ze al volledig af, zodat aan haar kant de warme lucht alleen naar de benen moet gaan. Het systeem staat dan op automatisch, dual en met airco uit. In de display zie je pijltjes staan die aangeven dat er een luchtstroom is zowel boven en onder. Ik moet haar toch eens laten rijden zodat ik het zelf kan uit proberen op haar stoel.
Overigens deze klacht had ze ook al over de vorige auto, die ook een automatisch systeem had.
In augustus kreeg ik een felicitatie-mail van mijn dealer Notenboom uit Barendrecht vanwege de eerste verjaardag van mijn auto. Tevens het verzoek om de eerste beurt in te plannen in september.
Mijn auto heb ik gekocht op 30-12-2014, echter stond al op kenteken met datum 30-9-2014.
Pas na één jaar gebruik of 20.000 km, wat het eerst komt, is bepalend voor het tijdstip van onderhoud.
Ik heb mijn dealer gemeld dat de verjaardag pas op 30 december valt, maar dat zag ik volgens de dealer verkeerd. Ook de garantietermijn is op datum kenteken, dus 30-9-2014, ingegaan.
OK, ik heb wel extra korting gehad bij aanschaf, maar mij is niet verteld of anderszins mede gedeeld, dat de garantietermijn met 3 maanden is ingekort. Dat neem ik de dealer Noteboom kwalijk en vind ik toch misleidend.
Dat hadden ze mij toen moeten mede delen!
Ik hoop niet dat ik de garantie nodig heb, anders komt er echt een juridisch probleem.
Als je een nieuwe TV koopt, en na 9 maanden doet hij het niet meer, dan heb je er toch ook geen boodschap aan als de winkelier je verteld, dat deze TV al 8 maanden in zijn magazijn stond, en de garantietermijn dus nu al verlopen is?
Afsluitend wil ik vermelden dat de Mazda CX 5 een heerlijke auto is, mij veel rij- en gebruiksplezier geeft, en mij bijzonder goed bevalt.
Mochten er in de toekomst bijzondere zaken zijn te melden, dan zal ik een aansluitend review geven.
4e verslag na 3 jaar gebruik
- 38.400 km
Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn CX5, welke onlangs zijn eerste grote beurt heeft gehad.
Kosten bedroegen € 454,04 incl. het vervangen van remolie, aircoluchtfilter en batterijtje voor de autosleutel.
De eerste kleine beurt was in mei 2016 en de kosten bedroegen € 261,00.
In het voorjaar van 2016 heb ik achter hulpveren van Car Support uit Krimpen ad IJssel laten monteren door een garage in mijn woonplaats, die jaarlijks de bandenwissel doet van zomer --> winter en v.v.. De plaatsing tegelijkertijd laten uitvoeren met bandenwissel, want de wielen moesten er toch ook af. De kosten incl. wissel bedroegen € 255,86.
Met deze hulpveren heb ik geen last meer van sommige verkeersdrempels bij het rijden met een caravan, omdat de auto nu aan de achterzijde enige cms. hoger staat.
Het ISO-stop systeem staat nu op een cumulatieve tijd van 16 uur en 11 minuten. Nooit gerealiseerd dat men zo lang stil moet staan voor stoplichten. Ja, dat heb je als je in de Randstad woont.
Het olieverbruik is nu wel wat toegenomen. In totaal 1,5 liter verbruikt.
Ik denk dat het komt door het caravanrijden. Je rijdt doorgaans in de 5e versnelling en maakt zo dus meer toeren.
Ook heb ik in najaar 2016 een andere caravan gekocht die beladen mag worden tot max. 1500 kg. Het is nu een Fendt geworden en voorheen was het een Hobby.
De Fendt heeft een iets minder gunstige stroomlijn, de voorzijde staat wat steiler en de hoeken wat minder afgerond. Ook hebben de wielen van de Fendt wat toespoor wat meer wrijving betekent.
Dat zie je ook terug in het brandstof gebruik. Najaar 2015 zijn we met de Hobby naar het eiland Rügen in de Oostzee geweest. Heen en terug kwam het brandstofgebruik uit op 1 liter per 10,1 km . Een zeer nette waarde. Ook weinig hellingen onderweg en een klein beetje wind in de rug.
Najaar 2017 naar de Provence met de Fendt. Verbruik lag tussen de 8 en 8,5 km, het duurst 1 op 7,47. De helft van de route binnen door gereden met veel lange hellingen, door dorpjes en veel rotonde's
Het gemiddelde verbruik over deze 3 jaren ligt op 1 op 12,46 en volgens de boordcomputer ligt het gewogen gemiddeld op 1 op 13,11, dus zo'n 5% gunstiger beeld, wat overeenkomt met de afwijking tussen GPS snelheid en de autosnelheidsmeter met 4 km .
Het verbruik wijkt dus veel af met de fabrieksopgave. Dat wordt grotendeels veroorzaakt door het rijden met caravan met 9.844 km in deze 3 jaren.
In deze jaren heeft de CX5 het zuinigst gereden met een score van 1 op 17,27 en meerde malen een verbruik tussen de 1 op 16 en 17 en dat bereikt met een ingetogen rijstijl.
Het grootste minpunt aan de CX5 is het bandenlawaai van de zomerbanden. Ik ben altijd weer blij als de winterbanden er onder zitten. De CX5 is geen toonbeeld van stilte tijdens het rijden.
Als zeer tevreden Mazda CX5 rijder sluit ik dit verslag af.
5e verslag na 4 jaar gebruik
- 53.660 km
In het afgelopen jaar zijn er geen problemen geweest met de auto noch bijzondere gebeurtenissen.
De kleine beurt van 60.000 km wordt uitgesteld tot begin zomer 2019 .
Het gemiddeld brandstof verbruik in 2018 bedroeg 1 ltr op 11,74 km. Daarbij zij opgemerkt dat er dit jaar 15.288 km zijn verreden, waarvan 4.531 km gereden met een beladen caravan van 1500 kg.
Het zuinigst heeft de auto gereden bij een tankbeurt met een verbruik van 1 ltr op 17,54 km.
Het onzuinigst gereden met caravan bij een tankbeurt met een verbruik van 1 ltr op 7,49 km.
Het overall brandstof verbruik bedroeg in deze 4 jaar 1 km op 12,45 km
De eerste zomerbanden zijn nog niet geheel versleten. Met de winterbanden is er in totaal 13.194 km gereden. In afgelopen voorjaar is er wel een kruislinge wissel geweest van de zomerbanden.
De verwachting is om pas in het voorjaar van 2020 nieuwe zomerbanden aan te schaffen.
De bespaarde motordraaitijd bij stoplichten etc. bedraagt in totaal 21 uur en 27 minuten. Dit ISO systeem werkt prima.
6e verslag na 5 jaar gebruik
- 63.208 km
In het jaar 2019 waren geen bijzondere gebeurtenissen en/of problemen . Eind augustus de auto weggebracht voor de 2e kleine beurt bij 60.000 km. De kosten bedroegen € 686 en, buiten de beurt, werden de remblokjes voorzijde, batterijtje sleutel, alle ruitenwissers en een aircofilter vernieuwd. De remblokjes zouden de eerstvolgende beurt niet meer halen werd mij verteld. Batterijtje had ik zelf een maand eerder al vernieuwd en lijkt het er op, dat men dit standaard bij elke beurt automatisch uitvoert. Al met al toch een dure kleine beurt! Bij het verlaten van de garage bleek op de snelweg dat de airco het niet deed, terwijl het een van de heetste dagen van het jaar was. Dus weer terug naar garage. Voor het ongemak werd een fles wijn gegeven.
Gemiddeld benzineverbruik in 2019 was 1 op 13,8 bij een jaartotaal van slechts 9250 km, waarvan 834 km gereden met caravan 1500 kg.
Dit jaar dus weinig met caravan gereden wegens gezondheidsproblemen.
Het minst zuinige gereden met caravan 1 op 8,7 en het zuinigst 1 op 17,54.
Het overall gebruik in deze 5 jaren is 1 op 12,54 waarbij 63.208 km is gereden, waarvan 15.230 km met caravan. De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 1 op 13,14.
Het ISO systeem geeft aan een cum. tijd van 25 uur en 19 minuten wachttijd met stil gevallen motor.
De zomerbanden hadden bij de 60.000 km beurt nog een profiel van 4 mm.
Met de winterbanden heb ik tot eind 2019 17.100 km gereden en met de zomerbanden 46.108 km. Waarschijnlijk red ik het met deze set zomerbanden tot aan de wissel naar winterbanden in het jaar 2020. Dus dat wordt een nieuwe set zomerbanden in voorjaar 2021 bij de wissel.
Tot dusverre bevalt mijn CX5 mij uitstekend, een prettige auto om te rijden, en een goede caravantrekker. Alleen jammer van de banden herrie!
7e verslag na 6 en 7 jaar gebruik
- 80.157 km
In deze jaren 2020 en 2021 zijn er geen bijzondere gebeurtenissen te vermelden. De CX 5 blijkt een zeer prettige en betrouwbare reisgenoot.
In okt 2020 bij een km stand van 70.898 was het zover om mijn banden te vernieuwen. Met de originele zomerbanden 52.268 km en met de winterbanden 18.630 km gereden.
Gekozen voor Vredenstein Sportrac, omdat deze band goed uit testen kwam met een laag geluidsniveau van 69 DB. Kosten incl. balanceren, uitlijnen en inleveren oude banden € 548,48. Toen ook besloten om afscheid te nemen van mijn winterbanden en deze voor een leuke prijs via Markplaats met velgen verkocht. Er zat nog 6 mm profiel op deze banden.
Aangezien ik niet meer werk, en niet perse elke dag mijn auto moet gebruiken, noch dat ik naar wintersportgebieden ga, bespaar ik mij de kosten en het gesleep van mijn banden voor de wisselingen.
De laatste jaren hebben wij overigens nog nauwelijks winterweer gehad.
Vanwege Corona hebben wij deze jaren weinig met onze caravan kunnen trekken. In 2020 naar Saarburg en verder getrokken naar Neuf-Brisach en wat weken gestaan in het weiland bij familie in Zwolle. In 2021 helemaal geen buitenland en weer lange tijd gestaan in Zwolle en 3 weken in Hardenberg. De rit naar Saarburg ging via Grevenmacher in Luxemburg, daar de brug over de Moezel, en dan ben je in Duitsland. Links af en enkele km's verderop ligt het plaatsje Temmels, en daar begon de klim uit het Moezeldal. Nergens op Google kon ik het hellingspercentage vinden, maar het was een zeer steile klim. In het beging gaat het op en neer met veel bochten in de bebouwde kom, en dan ben je bang om stil te vallen of te moeten stoppen. Ik heb de rit naar boven constant in de eerste versnelling gereden.
Daarom heb ik vorig jaar in april besloten om een zgn piggyback te laten instaleren door een bedrijf in Huizen. De winst aan vermogen en koppel zou 10% moeten bedragen. Je merkt wel dat de motor feller reageert en voortaan verstook ik op aanraden van dat bedrijf Super plus Euro 98, het liefst zonder ethanol. Kosten € 250,00.
Ook vorig jaar april een kleine carrosserieschade laten herstellen. Wat schade opgelopen op de linkerhoek van de voorbumper. In een vooroorlogse wijk in mijn woonplaats had ik in een nauw straatje achteruit ingeparkeerd direct achter een grote en lage kunststof bloemenbak. Achteruit inrijden heb je het gemak van de parkeersensoren. Later bij het vertrek dacht ik dat ik wel langs die grote bloemenbak zou kunnen rijden, echter de parkeersensoren gaan bij vooruit niet automatisch aan, en derhalve deze bak licht geschampt met wat schade. Kosten € 275.
Het was wel even wennen dat de dealer in Barendrecht, Nooteboom plotseling het dealerschap van Mazda was ontnomen. Mulder uit Waddinxveen en Rotterdam Noord heeft het overgenomen, en in het eerste jaar verzorgde Mulder de service vanuit de garage van Nooteboom, terwijl Nooteboom ook aanbood de service te verzorgen. Nu heeft Mulder er naast een pand betrokken. De 80.000 km beurt op 25-11-2021 nu door Mulder laten verzorgen en de monteur liet mij de oude luchtfilters zien, die vervangen moesten worden. Wel wat anders dan bij Nooteboom, die ongevraagd de batterij van de autosleutel vernieuwde, welke ik enige weken er voor zelf vervangen had. Evenzo met de ruitensproeier reservoir, welke ik altijd afvul alvorens de auto voor onderhoud te geven. Nooteboom voerde gewoon weer kosten er voor op. De kosten voor deze beurt incl. airco, bedroegen € 558,14. Toch wel een hoop geld. Omdat ik mijn auto slechts aanbied per 20.000 km en niet per jaar, past dat niet goed in het computersysteem van Mazda. Volgens Mazda zou dit de 6e beurt zijn bij 120.000 km, terwijl het in werkelijkheid de 4e beurt is, dus nu pas de 2e grote beurt.
In 2020 slechts 9.304 km gereden, waarvan 1718 km met caravan van 1500 kg. In 2021 7.942 km gereden, waarvan 736 km met caravan.
In 2020 was de zuinigste tankbeurt met een verbruik van 1 op 17,23 en duurste van 1 op 7,94 (rit van Grevenmacher naar Saarburg) en gemiddeld 1 op 12,76. In 2021 was het zuinigst 1 op 17,49, duurst 1 op 9,9 (alleen maar vlakke wegen) , gemiddeld 1 op 13,63 . Overall verbruik is 1 op 12,6
De ISO stop-start systeem stand bedraagt nu, 31 april 2022, 32 uur en 21 minuten en dat in 7 jaar tijd. De accu moet wel van een bijzonder goede kwaliteit zijn, want het systeem werkt nog steeds prima. In de wintermaanden wat minder bij koude temperaturen en veel stadsritjes, maar zodra je wat langere afstanden rijdt werkt het goed. In de jaren 2000 t/m 2010 reed ik in een Toyota Yaris Verso, eerst een 1300 cc, later een 1500 cc. Exact na 3 jaar bij de eerste koude dag, lieten de accu's het afweten.
8e verslag na 8,9 en 10 jaar gebruik
- 109.732 km
Jaar 2022
Als bijzonderheid kan vermeld worden dat het zijruitje links achter gebroken was. Vanwege de donkere folie is dat van buitenaf nauwelijks te zien en lijkt het of er een pekelaanslag op de ruit zit. Toe ik de achterdeur rechts opende zag ik toen pas de barsten. Waarschijnlijk veroorzaakt door een passagier die te enthousiast de autogordel had losgemaakt en van zich heeft afgeworpen. Dure gein voor zo'n klein ruitje, ruim € 800,00, en door verzekering geheel vergoedt.
OP 28-9-2022 kwam de APK er aan, en samen met interieurfilter, waren de kosten € 90,16, uitgevoerd door mijn lokale algemene garage bij een km stand van 87500. Verder geen bijzonderheden.
Jaar 2023
Op 28-9-2023 door de Mazda dealer Barendrecht een kleine beurt met APK en airco onderhoud laten uitvoeren bij een KM stand van 97450. Extra werd de accu vervangen. Alhoewel het ISO systeem nog steeds goed werkte was er volgens de dealer een accu cel kapot gegaan en zou dit problemen gaan opleveren in wintertijd. Ook de achterruitwisser werd vervangen. Kosten € 701,85. Verder geen bijzonderheden.
Jaar 2024
Op 19-09-2024 werd er weer een APK met kleine beurt uitgevoerd door lokale algemene garage bij een km stand van 106.400. Extra werd het interieur filter en een banden wissel voor -> achter v.v. uitgevoerd. Kosten waren € 277,49. Verder geen bijzonderheden.
Heden 2 april 2025 staat de teller op 110.050 km. Het ISO systeem staat op 42 uur en 12 minuten. Het gemiddeld brandstof verbruik staat nu op 1 op 12,78 km waarbij aangetekend dat er met de caravan 20.577 km is gereden.
De zuinigste tankbeurt was 1 op 17, 59 km en in alle voorgaande
jaren waren er meerdere tankbeurten in de 1 op 16 en 1 op 17 km. Je kan dus met de CX-5 aardig zuinig rijden ondanks zijn gewicht en hoogte van de auto. Tegenwoordig wordt het meestal verpest door de vele files waarin je verzeild raakt.
De caravan is in 2023 verkocht na een flinke storm en hagelschade in Nederland. Ook het kamperen op zich viel ons elk jaar fysiek zwaarder. Dus voortaan gaan wij recreëren in hotels en bungalows.
De laatste jaren licht er achter in de bagageruimte tussen de wielkasten een kleine demontabele scootmobiel. Deze zit precies klem en weegt ca. 45 kg. wat ook invloed heeft op het brandstofverbruik. Er is nog ruimte over voor een tweetal koffers.
De CX-5 heeft ons nimmer in de steek geladen en is een zeer betrouwbare en fijne auto gebleken. Op naar de 20 jaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.