Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2014)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst9.650 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog niet alles even soepel

  • 9.650 km

Ik had al een tijdje wat problemen met de Istop van mijn CX-5. Ofwel het werkte geheel niet of de motor sloeg snel al weer aan. Vermoeden, een accu met een wat te lage capaciteit. De dealer was het daar mee eens maar Mazda NL moest overtuigd worden voordat de accu, onder garantie, kon worden vervangen.
Eindelijk was dat zover en terwijl ik in de showroom zat te wachten kwam de verkoper een praatje maken. Beviel de auto nog en had ik al aan een nieuwe gedacht. Nee, dat had ik niet want ik was eigenlijk van plan 2 jaar garantie bij te kopen om dan 5 jaar zonder zorgen te rijden. daarna konden we wel eens naar een ander kijken.
Ik moest toch maar eens mee lopen, was het advies. Er was klaarblijkelijk veel belangstelling voor CX-5'n "met de kop eraf" en die had men nog steeds niet in de voorraad.
Gevolg een scherpe aanbieding voor inruil. En ja als de dealer het zelf wil, is er ruimte voor verder onderhandelen nietwaar?
Dus er een nachtje over geslapen, een nog scherper tegenbod gedaan en zoals gewoonlijk elkaar in het midden ontmoet.
Al met al zo'n 10% per jaar afschrijving vind ik niet verkeerd. En dan de nieuwe ook nog voorzien van een standaard reservewiel. Dat rijdt toch wat rustiger dan zo'n plakset vind ik.

Conclusie, je loopt niets vermoedend bij de dealer binnen voor een garantie "dingetje" en een paar dagen later staat je CX-5 niet meer voor de deur.
Nu wachten tot levering begin/midden mei (het is een donkerblauwe geworden) en ondertussen rijden in een leenauto.
Wat mij het meeste opviel (achteraf dan) dat ik werkelijk geen seconde heb nagedacht over het type auto. Alleen maar over de vraag of ik wel niet zou inruilen.
En dat is toch wel een groot compliment voor de Mazda CX-5. Dat zo'n auto zo bevalt!

17 mei was het zover en stond de nieuwe (de nieuwe donkerblauwe kleur) klaar bij de dealer. Vanaf de eerste km was het bekend en reed het even prettig.
Wel bleek er een nieuw softwarepakket in de navigatie/entertainment module te zitten. Dezelfde telefoon als in mijn vorige en dezelfde USB stick als de vorige CX-5 maar een hoop problemen. Mij telefoon koppelt met de CX-5 en begint dan minutenlang het telefoonboek te downloaden. Elke keer opnieuw. Bij de vorige onthield de module dat. Dat is redelijk ergerlijk want elke keer na het instappen zit je 5 a 6 minuten te wachten.
Maar met de USB stick werkt het menu ook niet zoals in het boekje staat. Elke keer de hele stick (2240 nummers dus dat duurt wel even) inlezen en na 10 minuten begint de CX-5 bij het eerste nummer. Elke keer opnieuw. Wil je iets anders horen dan zit je als een idioot te drukken en te scrollen. De CX-5 onthoudt dus ook niet waar wij gebleven waren (de vorige wel). Wij zijn nu 5 maanden verder en er zijn al diverse versies geladen (modules verwisseld) enz. maar het werkt nog steeds niet. De software is gewoon een puinhoop. De dealer doet zijn uiterste best maar het begint mij behoorlijk te irriteren.

Wel ben ik weer uiterst tevreden over het rijgedrag en het verbruik. Ik rij na 9650 km weer een strakke 6.32 liter per km. Precies hetzelfde als bij mijn vorige CX-5. Waarmee volgens mij bewezen is dat het verbruik niet zozeer in de auto als wel in de rechtervoet zit.
Zie mijn brandstof reviews.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.