Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 9.650 km |
Nog niet alles even soepel
- 9.650 km
Ik had al een tijdje wat problemen met de Istop van mijn CX-5. Ofwel het werkte geheel niet of de motor sloeg snel al weer aan. Vermoeden, een accu met een wat te lage capaciteit. De dealer was het daar mee eens maar Mazda NL moest overtuigd worden voordat de accu, onder garantie, kon worden vervangen.
Eindelijk was dat zover en terwijl ik in de showroom zat te wachten kwam de verkoper een praatje maken. Beviel de auto nog en had ik al aan een nieuwe gedacht. Nee, dat had ik niet want ik was eigenlijk van plan 2 jaar garantie bij te kopen om dan 5 jaar zonder zorgen te rijden. daarna konden we wel eens naar een ander kijken.
Ik moest toch maar eens mee lopen, was het advies. Er was klaarblijkelijk veel belangstelling voor CX-5'n "met de kop eraf" en die had men nog steeds niet in de voorraad.
Gevolg een scherpe aanbieding voor inruil. En ja als de dealer het zelf wil, is er ruimte voor verder onderhandelen nietwaar?
Dus er een nachtje over geslapen, een nog scherper tegenbod gedaan en zoals gewoonlijk elkaar in het midden ontmoet.
Al met al zo'n 10% per jaar afschrijving vind ik niet verkeerd. En dan de nieuwe ook nog voorzien van een standaard reservewiel. Dat rijdt toch wat rustiger dan zo'n plakset vind ik.
Conclusie, je loopt niets vermoedend bij de dealer binnen voor een garantie "dingetje" en een paar dagen later staat je CX-5 niet meer voor de deur.
Nu wachten tot levering begin/midden mei (het is een donkerblauwe geworden) en ondertussen rijden in een leenauto.
Wat mij het meeste opviel (achteraf dan) dat ik werkelijk geen seconde heb nagedacht over het type auto. Alleen maar over de vraag of ik wel niet zou inruilen.
En dat is toch wel een groot compliment voor de Mazda CX-5. Dat zo'n auto zo bevalt!
17 mei was het zover en stond de nieuwe (de nieuwe donkerblauwe kleur) klaar bij de dealer. Vanaf de eerste km was het bekend en reed het even prettig.
Wel bleek er een nieuw softwarepakket in de navigatie/entertainment module te zitten. Dezelfde telefoon als in mijn vorige en dezelfde USB stick als de vorige CX-5 maar een hoop problemen. Mij telefoon koppelt met de CX-5 en begint dan minutenlang het telefoonboek te downloaden. Elke keer opnieuw. Bij de vorige onthield de module dat. Dat is redelijk ergerlijk want elke keer na het instappen zit je 5 a 6 minuten te wachten.
Maar met de USB stick werkt het menu ook niet zoals in het boekje staat. Elke keer de hele stick (2240 nummers dus dat duurt wel even) inlezen en na 10 minuten begint de CX-5 bij het eerste nummer. Elke keer opnieuw. Wil je iets anders horen dan zit je als een idioot te drukken en te scrollen. De CX-5 onthoudt dus ook niet waar wij gebleven waren (de vorige wel). Wij zijn nu 5 maanden verder en er zijn al diverse versies geladen (modules verwisseld) enz. maar het werkt nog steeds niet. De software is gewoon een puinhoop. De dealer doet zijn uiterste best maar het begint mij behoorlijk te irriteren.
Wel ben ik weer uiterst tevreden over het rijgedrag en het verbruik. Ik rij na 9650 km weer een strakke 6.32 liter per km. Precies hetzelfde als bij mijn vorige CX-5. Waarmee volgens mij bewezen is dat het verbruik niet zozeer in de auto als wel in de rechtervoet zit.
Zie mijn brandstof reviews.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.