Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 4WD GT-M (2014)

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 4WD GT-M (2014)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 4WD GT-M
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst2.500 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 1.900 km

Eigenlijk waren we niet van plan deze Mazda te kopen maar de dealer (Freeroad in Almere) nam zelf initiatief door een proefrit met een CX5 aan te bieden en gaf een geweldige prijs voor onze 14 jaar oude Mitsubishi Spacewagon; samen met een gratis (afneembare) trekhaak was dit een aanbod you can’t refuse. Mijn vrouw gaat het meest in de Mazda rijden en we gaan hem ook samen gebruiken om de fietsen mee te nemen.
Voor definitieve aankoop hebben we alle leverbare crossover/SUV’s in deze prijsklasse bekeken: VW Tiguan, BMW X1, Audi Q3, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Honda CR-V, Toyota RAV4, Hyundai ix35. Wij vonden dat geen enkel model geeft zoveel ruimte en waar voor zijn geld (€ 42.000,=) geeft en zo compleet uitgerust is als deze CX5. De vergelijking die je op de autoweeksite kunt maken was hier een enorm hulpmiddel. Ook de reputatie van Mazda als maker van betrouwbare en duurzame auto’s woog mee; we vonden de CX5 er ook nog eens stoer uitzien.
De kleur (dark crystal blue mica) was een verrassing want kleur op een foto is soms totaal anders dan in werkelijkheid. Het bleek een goede keus te zijn geweest: prachtig donkerblauw met een glinstering in de lak. Samen met de standaard 19 inch wielen oogt de auto prima. Op mijn verzoek heeft de dealer de originele Toyo ! banden omgeruild voor Pirelli Scorpion.
De LED dagrijlichten (moet je er wel bijkopen voor 695 euri !) vergroten de zichtbaarheid. Toch raar dat op een auto met zo’n uitgebreide standaard uitrusting die LED lampjes er niet meer af konden.
Het heeft even geduurd voordat we alle features van deze GT-M versie doorhadden; het instructieboekje telt 653 ! bladzijden.

Nu, 2 maanden en 1900 km ná aankoop kunnen we onze eerste indrukken geven:

- Verstelbare bestuurdersstoel (zwart leren bekleding, met rode stiknaden) met geheugen, De USB-stick-achtige smart card (voor allebei één) is enorm gemakkelijk. Bij het open van het bestuurdersportier met mijn card wordt de stoel in de bijbehorende stand gezet; als mijn vrouw met haar card instapt idem dito. Overigens is de zit redelijk hard en vind ik de stoelen iets te smal (ik voel de wangen) voor mijn 110 kg /1.95 m lichte postuur.

- automatische verlichting, zowel het moment van aanzetten, als dimmen en terug naar ongedimd groot licht “bedenkt” het systeem zelf. Het werkt adequaat, zowel op nachtelijke snelwegen als op soms niet, soms wél verlichte regionale wegen; geen enkele tegenligger heeft nog geknipperd dat hij gehinderd werd. De bi-xenon lampen met bochtenverlichting geven op donkere landweggetjes een enorme bak licht.

- prima reagerend dode hoek waarschuwingssysteem (RVM) (zowel links als rechts) een lampje in spiegel geeft de eerste waarschuwing; bij aanzetten richtingaanwijzer volgt een geluidssignaal. Het door velen gemelde trillen van de spiegels in de eerste exemplaren is redelijk opgelost; ik zeg expres redelijk want soms zit er toch een licht trillinkje in een van de spiegels, maar hinderlijk wordt het nooit.

- de regensensor is qua gevoeligheid trapsgewijs instelbaar en doet zijn werk goed.

- het systeem dat waarschuwt als je over lijnen op de weg heen zwalkt Lane Departure Warning (LDW) hebben we uitgezet; je wordt er gek van: té gevoelig en een rotgeluid.

- de climat control doet zijn werk goed ook op hele hete dagen; echter bij instappen in een voorgekookte auto begint het systeem niet meteen op volle kracht te blazen dus verkoeling laat even op zich wachten. Ook de 4 roosters in het dashbord zijn lastig zó af te stellen dat je niet constant in een koude luchtstroom zit.

- Het klokje in het midden console zit ronduit ongelukkig; je moet altijd je rechterarm optillen om te weten hoe laat het is.

- Het ingebouwde Tomtom systeem (Europa) met touchscreen doet zijn werk prima en geeft mooie kaarten en zeer duidelijke aanwijzingen. Het invoeren van een adres kan ook spraakgestuurd, de computerstem herhaalt je opdracht en vraagt om bevestiging. De draaiknop in het middenconsole (Human Machine Interface) is een beetje dubbelop en wordt door ons amper of niet gebruikt. Als koper van een nieuwe Mazda CX heb je recht op één gratis kaart update (binnen 2 maanden ná aankoop) Dat vind ik wel wat krenterig.

- Vorige week onverwacht kennis gemaakt met de Smart City Brake Support (SCBS) Bij het oprijden van een door een slagboom afgesloten parkeerterrein maakte de auto een noodstop omdat het systeem de (nog) neergelaten slagboom “zag” en vond dat ik te hard op de boom afreed. Dat was wel even schrikken; maar het werkt dus wel! Hill Launch Assist (HLA) werkt ook prima; een supermarkt in de buurt heeft een parkeerkelder met de uitrijslagboom op een steile helling: stoppen, uitrijkaartje in automaat, voet van de rem en de Mazda blijft keurig staan.

- Parkeren is een fluitje van een cent, mede door de kleurencamera, die alles achter de auto in beeld brengt, aangevuld met parkeersensoren voor en achter.

- het i-stop systeem werkt snel en onmerkbaar. Bij elke stop en voet op de rem slaat de motor af. Voet van de rem: motor slaat aan. Als het buiten erg warm is slaat de motor soms eerder aan omdat de airco anders niet meer goed werkt.

- De 9 Bose speakers geven een prachtig surround geluid; alleen hebben we de automatische geluidsregeling afgezet: is onnatuurlijk en op hogere snelheid met windgeruis en bandenlawaai wordt het geluid naar ons gevoel té hard opgevoerd. We zetten de radio liever zelf harder of zachter. Overigens kun je van een heleboel systemen de parameters instellen naar persoonlijke voorkeur en aan/uit zetten.
De CX5 heeft een keyless entry met smart card (de al eerder gememoreerde grote USB stick) die ervoor zorgt dat de sloten vergrendeld worden na het uitstappen en ontgrendeld worden bij instappen. Werkt feilloos! Onlangs dachten we dat het systeem niet goed werkte maar toen bleek mijn vrouw haar card in een tas in de auto gelaten te hebben. In dat geval zet de auto zichzelf niet op slot maar geeft waarschuwingspiepjes; die worden ook gegeven als je uitstapt en vergeet op de stopknop te drukken.
Er is iets geks met de 40-20-40 neerklapbare achterbank.Als je z’n drieën rijdt met veel bagage lijkt met mij logisch dat de derde passagier rechts achter zit; de bijrijder en de passagier daarachter kunnen immers makkelijker de beschikbare ruimte verdelen. In dat geval kan het linker 40 gedeelte alleen sámen met het midden 20 gedeelte worden omgeklapt zodat de achterpassagier geen middenarmsteun overhoudt. Eigenlijk is het een 60-40 systeem waarbij het midden ook nog apart kan worden omgeklapt.
De auto rijdt makkelijk; stuurt scherp, remt strak en komt vlot mee met het verkeer en de automaat (6 sequentieel) schakelt zonder schokken, ook bij plankgas wegrijden. Wel schakelt de automaat bij kickdown té laag terug met als resultaat een loeiende motor.
De auto wordt pittig bereden en het laboratorium-verbruik (1 : 16,6) van de fabrikant is dan ook een utopie; op dit moment ( bij 1900 km) 1 op 10 á 11. Misschien wordt het verbruik in de toekomst iets beter.
De auto is mooi afgewerkt, je hebt geen eindeloze keus uit allerlei kleuren bekleding zoals bij sommige Duitse merken maar dat heeft weer als voordeel dat deze auto binnen een maand leverbaar was. De zit is lekker hoog zodat je over sedans heen kunt kijken. De bagageruimte, zonder neerklappen achterbank is groot genoeg, alleen jammer dat de zijkanten van hard (plastic) zijn. Wij hadden liever bekleding met een zacht materiaal gezien. De rolhoes van de kofferbak hebben we op zolder gelegd: onhandig, belemmert het zicht naar achteren als hij aan de achterklep hangt en is niet echt nodig omdat het privacy glass verhindert dat nieuwsgierigen kunnen zien wat er in de achterbak ligt.
Alles bij elkaar zijn we zeer tevreden, de CX5 voelt solide en is rammelvrij. De beschreven kleine onvolkomenheden nemen we voor lief.

kleine update

  • 2.500 km

Kleine update bij 2500 km
De CX5 rijdt zoals verwacht; geen problemen.
Er was wel een puntje van zorg. Deze CX5 GT-M staat standaard op 19 inch velgen met 225/55 R19 banden. De auto is afgeleverd zonder reservewiel of thuisbrenger; daarvoor in de plaats krijg je een compressor en een bus vulmiddel.
Ik vind dat een oplossing waar ik weinig vertrouwen in heb.
Navraag bij Mazda leerde dat er een zgn. thuisbrenger + krik + moersleutel + nieuwe (foam) mal ( waar alles in past) voor ónder de bagageruimte geleverd wordt voor het luttele bedrag van 720 euro. Ja, dat leest u goed 720 euro!
Ik ben op zoek gegaan naar een simpele thuisbrenger van de sloop en heb stad en land afgebeld.
Helaas, nergens te krijgen. De steek van het wiel: 5 x 114,3 bleek problematisch.
Via Profiletyrecenter in Huizen (ondergebracht bij Ford dealer Poll) heb ik een acceptabele oplossing gevonden: Zij hebben een 17 inch lichtmetalen velg met 225/65 R17 band geleverd, zodat de rolomtrek hetzelfde is, voor 190 euro.
Het is weliswaar geen thuisbrenger, maar bij lange ritten (naar het buitenland) leg ik het wiel in de kofferbak en hoef ik niet op stap met de gedachte: wat te doen als ik in Verweggiestan een lekke band krijg?

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.