Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 66.000 km |
KM-stand laatst | 99.600 km |
Prima, betrouwbare auto!
- 99.600 km
Na een wat minder goede ervaring met een Renault Megane (station) wilde ik nu graag een meer betrouwbare auto. Het is geen verrassing om het dan in de Aziatische hoek te zoeken, meer concreet in Japan. Naast betrouwbaarheid wilde ik graag een hoge zit, enigszins sportief uiterlijk én moest de auto onze toekomstige caravan kunnen trekken.
Na uitvoerig onderzoek leek de Mazda CX-5 aan mijn eisen te voldoen. De prijzen voor een occasion waren behoorlijk fors, wat maakte dat ik de mogelijkheden voor importeren verder ben gaan onderzoeken. Wat bleek; ik zou met importeren circa € 3.000 voordeliger uit zijn.
Daarmee startte de zoektocht naar een passende auto in Duitsland, na uiteraard een uitgebreide proefrit bij een Mazda dealer in Nederland. Na enkele weken een CX-5 gevonden bij een Mazda dealer bij onze Oosterburen en deze geïmporteerd naar Nederland. Het is mogelijk wat ‘gedoe’, maar ik vond het hele gebeuren ook wel interessant om te onderzoeken en uit te vogelen.
Waar ik erg aan moest wennen bij de CX-5 was het ietwat oubollige interieur. Als gezegd kwam ik uit een Megane met oa digitale tellers en een fancy interieur en wat dat betreft voelde deze Mazda op dat vlak als een achteruitgang. Ronde analoge klokken, oranje cijferverlichting… ik had niet het idee dat ik qua bouwjaren erop vooruitging.
Qua rijgedrag beviel de auto meer dan prima. Hij stuurt lekker en ligt goed op de weg, zeker met het verlagingsetje wat door de vorige eigenaar was geïnstalleerd. In combinatie met 19 inch velgen soms zelfs wat stug, maar voor mij niet hinderlijk. Wel viel het mij op dat het interieur wat kraakjes vertoont, vooral bij oneffenheden. Ook vertoont het lederen stuur slijtageplekken wat ik voor een auto van bijna 6 jaar oud met 66.000 op de teller niet oké vind. Het geeft geen kwaliteitsgevoel en dat is jammer. Dit heb ik uiteindelijk zelf verholpen door het stuur met speciale verf te behandelen. De versnellingsbak schakelt bij koude omstandigheden ietwat hakerig, maar eenmaal op temperatuur is het een heerlijke versnellingsbak. Dat moet ook, want het viel mij op dat je constant aan het schakelen bent, vooral als je in de stad rijdt.
De door mij gehoopte betrouwbaarheid heb ik absoluut gevonden in deze auto. Elk jaar de reguliere onderhoudsbeurt en in de tussenliggende periodes geen noemenswaardige mankementen. Eenmaal is de RVM module (dodehoek detectie) defect geraakt en dat was een prijzige reparatie. Gelukkig was er een module van een sloopauto beschikbaar waardoor de kosten wat gedrukt konden worden. Nu € 440,- tegen € 1200,- voor een nieuwe. Keuze snel gemaakt.
Na enkele jaren in Nederland op vakantie te zijn geweest met de caravan zijn we dit jaar richting Italië gegaan. De eerste echte test voor de CX-5 en ik was benieuwd hoe dit zou gaan. In het kort; de auto is een perfecte caravantrekker, ook met de 2.0 motor die ik heb. Goed op toeren houden, dan kom je niks te kort is mijn ervaring (caravan weegt beladen 1450 kg). Maar ook hier weer veelvuldig schakelen. Dat laatste maakt dat ik toch ben gaan kijken naar een automaat, maar wederom een Mazda CX-5. Voor mij is dit een prima reisauto gebleken, die betrouwbaar is, ruim genoeg en ook gewoon een mooie verschijning is. Bijna 35.000 probleemloze kilometers, wat in mijn optiek ook een boel waard is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren