Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2015)

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2015)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst240.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

10 jarig jubileum

  • 240.000 km

Inleiding

Wij hebben onze Mazda CX5 inmiddels meer dan 10 jaar in gebruik. Destijds nieuw aangeschaft omdat ik een leaseauto (Mazda 3 in GTM uitvoering) ter beschikking kreeg en er daarmee drie auto’s voor de stoep stonden. Dus twee Renaults ingeruild voor een Mazda omdat we met eerder een 626 en een 323F al jaren goede ervaring mee hadden.

Deze CX5 in Skylease GT uitvoering was destijds de op een na meest uitgebreide versie. Alleen de GT-M met Automaat, 4WD, grotere wielen en een sunroof was nog uitgebreider, maar financieel een beetje in onbalans, en ik wilde liever ook een handbak. Maar, nog steeds een model met alles wat we wensten. Verwarmde lederen stoelen met elektrische verstelmogelijkheid en geheugen op sleutels. Key less entry, Navigatie van Mazda zelf als opvolger van de TomTom in de oudere versies, Bose geluidsinstallatie, climate control, cruise control, parkeer sensoren… allemaal prima en zeker passend bij 10 jaar geleden. Bij aanschaf nog het automatisch inklappen van de spiegels en after-market achteruitrijcamera bedongen en in mei 2015 stond de Meteor Gray Mazda bij Mulder Mazda in Rotterdam Noord op ons te wachten. Helaas met een kras op de bumper, maar dat is uiteraard onder garantie opgelost.

Na een paar maanden is er een trekhaak gemonteerd en voor de winter kwam er een setje velgen met winterbanden en een set rubber interieur matten bij. Toen het leren stuurwiel wat krassen begon te vertonen (ringen of ritsen?) een chinees leren cover erover gemonteerd (gelijk wat dikker = prettig) en een jaar of drie terug heb ik Carplay geïnstalleerd, een upgrade die voornamelijk de navigatie opties verbeterd, en tot zover de extra’s.

Technische zaken

In de begin periode is er een terugroepactie geweest voor de hydraulische dempers van de achterklep, die na vervanging meer kraakten dan de originele, dus daar opnieuw twee andere voor gekregen. Er was een terugroep actie voor de koplampen, maar niet voor de serie waarin onze auto was gemaakt. Ook de kachel heeft een keer aandacht gevraagd. Hij werd maar niet warm en dat was een bekend euvel. Na gespoeld te zijn (wat op zich wel een flinke klus is) werd de auto weer normaal warm. Het duurt overigens wel even voor de warmte binnenkomt, dus in de winter is de stoelverwarming fijn om te hebben.

Verder nog mankementjes? Jawel, er is een keer een Bose deurspeaker vervangen omdat de conus los liet met krakende muziek als gevolg. Er was vochtvorming in de behuizing die dit veroorzaakte. Na de garantie was de andere deur aan de beurt voor hetzelfde, maar dat heb ikzelf opgelost met behulp van YouTube en secondelijm. Dan nog een losse moer in de achterklep die eigenlijk de spoiler moest vasthouden, half uurtje sleutelen en gelijk de andere kant vastgezet, en in de bestuurders deur is een boutje losgetrild wat hoorbaar was. Opnieuw een halfuurtje sleutelen en klaar. Tja, dat is eigenlijk alles wat ik in die 10 jaar extra heb moeten aanpakken.

Daarnaast natuurlijk wel nog het reguliere onderhoud; Olie, filters, banden, ruitenwissers, bougies, remvloeistof, remblokken en voor remschijven, een accu, koelvloeistof en de multi riem horen er natuurlijk bij en zijn of worden op de juiste momenten uitgevoerd. In het begin bij de dealer i.v.m. de garantie, maar daarna voornamelijk zelf uitgevoerd. Groot voordeel, ik weet hoe het moet en heb hulp van een handige zoon die het ook nog eens leuk vind om te helpen, en ik moet bekennen dat het soms andersom is …

Rijden

Tja, en dan de kilometers in de auto. Voor het rijden natuurlijk de zitpositie instellen. Dat gaat makkelijk met het geheugen in de sleutels en de stoel zelf. Op die manier kunnen vier personen hun eigen positie vastleggen, en samen met het verstelbare stuur heb nooit gehad dat ik niet lekker zat, en stap altijd zonder rugklachten of rij vermoeidheid uit de auto.
Bij het kiezen van een nieuwe set banden wel speciaal aandacht gegeven aan het geluid, dat komt namelijk wel een beetje binnen. Inmiddels zijn de standaard Yokohama banden verwisseld voor een set Vredesteins die op hun beurt weer zijn vervangen door een set van Bridgestone. Een set Pirelli winterbanden gaf duidelijk meer geluid door, en zijn vervangen door Dunlop. Minder geluid dan Pirelli, maar ook minder grip op een natte weg… Tja, ik weet nog niet wat mijn volgende set winterbanden gaat worden.

Over geluid gesproken, het Bose systeem klinkt prima. En klacht in het begin over trillende spiegels was te herleiden naar de instelling van de bas en het volume waarop de radio stond ingesteld, .. ik bedoel maar.
Carplay biedt met Maps of Waze een betere navigatie dan het Mazda systeem dat natuurlijk allang veroudert is en een hoop centen kost om te updaten. Eventueel telefoneren (ik probeer het te beperken) gaat prima en ik ben goed te verstaan door de personen aan de andere kant van de verbinding.
Achterin is knieruimte genoeg voor de passagiers (jawel, ook voor die lange zoon) en als er dan toch nog iets wat minder mag zijn, dan is het de bagageruimte achter de achterbank bij een vakantie. In de jaren dat we met vier mensen en een hondje op vakantie gingen had ik wel een dakkoffer nodig om alles mee te kunnen nemen, maar we hadden dan ook wel best veel bij ons.

Het rijden zelf dan, ik ervaar een prima wegligging en comfortabel weggedrag. Soepel schakelend en vloeiend op snelheid komen. Okay, ik ben geen racer maar rij wel redelijk door binnen de snelheidslimieten.
We reden eerst voornamelijk in de regio van onze woonplaats omdat het de gezinsauto was. Voor de leaseauto hield ik kilometers bij om geen bijtelling te hebben dus in de weekenden en vakantie werden de echte kilometers gemaakt. We zijn met de ‘5’ naar onder andere Praag, Berlijn, Wenen en Parijs geweest (niet in hetzelfde jaar natuurlijk) en hebben ook de nodige reisjes gemaakt naar andere vakantie bestemmingen in de om ons heen liggende landen.

De leasewagen is uiteindelijk weer ingeleverd en ik ben de 5 gaan gebruiken voor mijn woon/werk verkeer. Inmiddels al weer dik 6 jaar iedere werkdag 140 km, voornamelijk over de A4, geeft de kilometerstand wel een boost. Inmiddels staat de teller dan ook rond de 240000 (and counting) en blijft de 5 lekker door snorren.

In al die jaren heb ik het verbruik netjes bijgehouden. Met de kortere stukjes in het begin was het verbruik gemiddeld 1 op 13 a14 maar toen ik de dagelijkse lange ritten ging maken verbeterde dat naar 1 op 15 a 16. In de zomer, lekker warm dus snel op temperatuur en met minder files, heb ik de 1 op 18 op een tank ook wel aangeraakt! Toch netjes voor een 2 liter benzinemotor.
Even voor de statistici, in al die jaren tot de laatste tankbeurt dus 243948 km gereden, 15950 liter getankt, €26947 (oeps) aan uitgegeven, maakt dat de brandstof gemiddeld €1.69 per liter heeft gekost en dat we een verbruik overall van 1 op 15,3 of 6.52 liter per 100 km hebben gerealiseerd.

Als laatste dan nog een opmerking over de Skyactive motor en de prestaties. Ik heb reacties gelezen die over het vermogen gaan. ‘De power komt pas bij hogere toeren boven’ bijvoorbeeld. Ik moet bekennen, geen idee! Ik schakel al snel naar 6 en boven de 54 km/h rolt de auto met laag toeren op cruise control soepel door, en als ik met 104 een tunnel uitrij op cruise control dan houdt de auto de snelheid netjes aan zonder dat ik terug hoef te schakelen. Tja, ik hoef niet binnen 8 seconden op de 100 te zitten en als ik comfortabel gezeten na een paar uur fit weer uitstap ben ik blij en tevreden met m’n 5.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.