Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease (2014)

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease (2014)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst77.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een heerlijke auto

  • 53.000 km

Mazda CX-5



Het betreft een MAZDA CX-5 SKYACTIV-G 2.0 SKYLEASE
Bouwjaar: 2014
Km. stand: 55000

Na een paar keer met mijn caravan (beladen ongeveer 1300 kilo) vakantie gevierd te hebben met de C4 bleef ik het gevoel hebben “te weinig auto” voor mijn caravan te hebben. Daarom op zoek gegaan naar een nieuwe (sterkere en grotere) auto. mijn voorkeur was hierbij wel echt een SUV. Vanwege de hoge zit en gewoon omdat ik het mooi vind. Dan komt tegenwoordig heel snel de vraag naar voren wat voor motor je wilt. Diesel is voor mij uitgesloten, dus de keuze blijft dan benz. motoren met of zonder turbo. Ik weet dat veel mensen het niet met mij eens zijn (en ongetwijfeld ook gewoon goede ervaringen hebben) maar ik geloof niet een “kleine” turbomotoren als ik een caravan van 1300 moet trekken (en dan ook in de bergen). Modellen als de Kadjar of de Tiguan vielen daarom af voor mij. Andere modellen zoals de Sportage of de Tucson zijn vrijwel alleen te vinden met een 1.6 liter motor met te weinig vermogen.

Conclusie: de Outlander of de CX-5

Ten opzichte van de Outlander koos ik snel voor de CX-5 omdat het een snellere, iets lichtere en zuinigere auto is. En ik vond hem mooier :)

Waarom een CX-5:
- Het is een zeer mooie auto (vind ik).
- De auto heeft naar mijn idee weinig poespas. Wat er niet is kan ook niet kapot
- Erg goede zit
- Simpel dashboard, ik geef weinig om de looks van een dashboard. Maar ik wil wel dat het goed werkt. En dat doet het. Ik heb wel dingen gelezen over het connecten met je smartphone, en heb hier tot nu toe niks negatiefs over te melden.
- Betrouwbaar, althans als ik de verhalen mag geloven. Ik kan hier later op terugkomen
- Ruimte, tja ruimte voldoende. We hebben kleine kinderen en op vakantie gaan met alle benodigdheden is geen probleem. Zeker niet met dakkoffer.
- Rijden met de caravan heb ik enkel in de buurt gedaan. Het voelde meer dan prima. Maar ik zal mijn “echte” ervaringen delen zodra ik naar het zuiden ben geweest.
- Relatief zuinig. Ik zit na 2 maanden rijden op gemiddeld 7.2 liter per 100 km. Dit zelfde verbruik had ik ook met mijn oude C4. Maar dan rijd ik nu toch een veel gavere auto.

Dan het rijden:
- vermogen is prima, ik durf hier ook zonder problemen een caravan (schat tot zo een 1500kg) mee door de bergen te trekken. Ja, in de bergen gaat een turbo je wel helpen. Maar ik heb meer vertrouwen in mijn CX-5 qua betrouwbaarheid. En af en toe terugschakelen, hoe erg is dat nou??
- Geluid in de auto: prima, geen klachten
- Verbruik: valt me niet tegen. 1-13/14, op zich prima. Maar je kosten zijn niet alleen je verbruik.
- rijgedrag: Die is wat mij betreft dikke prima. Veert erg goed, trekt goed op en ligt gewoon stabiel op de weg.

Zijn er dan nog negatieve dingen te melden? Tja er is altijd wel wat op te merken aan een auto.
- De spiegels klappen niet in als ik de auto op slot doe, vind ik altijd wel fijn
- Als ik mijn raam uit doe en de auto gelijk uitzet, stopt het dicht gaan van mijn raam. Vind ik jammer
- Maar 1 beker houder in het middenconsole
- vast nog wel meer kleine dingen. Het zit me eigenlijk nooit dwars tot nu.

Conclusie:
Een geweldige auto om trots op te zijn. Ik ben zeer benieuwd naar de betrouwbaarheid van deze auto (en zal dit bijwerken indien gewenst). Ik heb geen enkele twijfel dat ik met caravan zonder problemen overal kan komen. En ben simpelweg erg blij met de auto tot nu

Bijna 2 jaar tevreden

  • 77.000 km

Inmiddels heb ik de CX-5 nu bijna 2 jaar in mijn bezit. Dus ik kan denk ik een prima ervaring neerzetten. Maar eigenlijk zijn daar weinig woorden voor nodig. De auto bevalt mij buitengewoon goed.

Algemene ervaring tot nu:
De auto rijdt simpelweg heerlijk. In de twee jaar dat ik deze bezit heb ik nog geen (ongeplande) kosten hoeven maken. Tot nu toe is het gewoon netjes de onderhoudsbeurten laten doen en weer zorgeloos rijden.

Wat mij al vrij snel opviel was de beenruimte achterin. Waar onze kinderen in vorige auto's soms maar net genoeg ruimte hadden biedt de CX-5 echt zeer veel ruimte. Dit maakt de CX-5 echt een sublieme familie wagen naar mijn mening.

De bediening van de auto is wat mij betreft erg goed. Alles is duidelijk en zonder poespas.

De zit in de auto is erg goed, en samen met een goede middenconsole rijdt dit erg comfortabel.

Verbruik en prestaties:
Qua verbruik zit ik om 1:14 gemiddeld gezien. En ik rij veel stadsverkeer. Gemiddeld gezien zou de 1:15 denk ik haalbaar kunnen zijn. De prestaties zijn echt meer dan voldoende. Rijden zonder turbo betekent soms even terugschakelen. Maar goed, ik heb geen hekel aan schakelen :).

Met een caravan van ongeveer 1300 kilo heb ik inmiddels rondgereden en ook wat heuvels gereden. Hier kocht ik de auto voor, en de CX-5 doet het hier gewoon heel erg goed.

Wat bevalt er minder:
In mijn eerste review heb ik al wat puntjes vermeld. Andere negatieve dingen zijn wat mij betreft:
- Ruimte voor het reservewiel. Ik heb een volwaardig reservewiel in de auto gelegd. Wat ervoor zorgt dat de vloer van de bagage ruimte wat omhoog komt. Niet ideaal, maar ik heb al meerdere keren met andere auto's de reserveband nodig gehad. En ik wil simpelweg een goed wiel aan boord. De vloer gaat dus wat omhoog, maar het is nog steeds goed te doen.
- Met de caravan zakt de achterkant nog aardig in. Ik overweeg volgend jaar hulpveren te installeren. Met een hoge auto had ik gehoopt de grond niet te raken bij hobbels maar dit gaat helaas niet op (kogeldruk op 70-75)
- regen- en lichtsensoren reageren soms wat traag.

Afsluitend:
Mijn volgende auto wordt gewoon weer een CX-5.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Mazda
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 M Hybrid Centre-Line (5D/6H)
€ 619
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens