Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 125.500 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Plezierige reiswagen
- 136.000 km
In maart 2019 hebben we onze Opel Zafira diesel uit 2005 na 10 jaar ingeruild op deze Mazda CX-5 uit 2014 op benzine.
Om tot deze keuze te komen hebben we lang zitten wikken en wegen. De CX5 heeft hele goede recensies qua betrouwbaarheid maar iets minder qua verbruik en ondanks dat vielen we toch voor de auto toen we de eerste testrit maakten. Die eerste testrit was overigens niet in deze auto maar viel ondanks wat mankementen wel goed uit. Toen we de testrit in deze CX5 maakten viel alles echt op zijn plek.
De auto is best ruimt te noemen al is in mijn ogen de instap achterin iets aan de krappe kant. Zit je eenmaal achterin dan is de ruimte prima te noemen.
Rijden in de auto gaat prima en je hoort vaak bij de snellere auto's al voelt dit niet zo en dat heeft ons verbaast. Kon je met de Zafira in plm 13 seconden op 100 zitten dan voelde je de turbo inkomen en had je het idee dat je echt als een speer ging. De CX5 heeft geen turbo en dus voel je die druk ook niet, maar zit je wel binnen 10 sec op de honderd. Veel sneller dus maar het voelt niet zo. Best vreemd eigenlijk.
Ook is de CX5 een prima reisauto gebleken.
We zijn in Juli 2019 met 4 personen in de auto en een volle kofferbak en gemiddeld 160km/h in Duitsland naar Rome gereden en dit ging moeiteloos en best comfortabel. Tijdens de heen- een terugreis reed hij rond de 1 op 13 wat hij normaal ook doet. Prima dus.
Nu we op onze snelwegen maximaal 100km/h mogen rijden gedraagt de CX5 zich ook behoorlijk zuinig namelijk tussen de 1 op 16 en 17. Wel verklaarbaar maar die had ik gezien de recensies niet zien aankomen.
Inmiddels is de CX5 ook al meerdere keren als trekauto gebruikt voor zware karren en een caravan. Ook daar geen enkel probleem gehad. Ondanks dat onze oude Zafira een veel groter koppel had kan de CX5 toch veel gemakkelijker zware lasten trekken. Verder is een fietsenrek met 2 e-bikes ook geen probleem gebleken qua vering.
De mazda heeft een Tomtom navigatie en helaas is het up to date houden van de kaarten prijzig te noemen zeker ook omdat je alleen tomtom updates kunt gebruiken en deze maximaal een jaar ondersteunt worden. Daarin tegen zijn de updates van hoge kwaliteit en niet zoals ik eerder bij VW heb ervaren duur en alsnog achterhaald.
De navigatie van mazda en tomtom is accuraat en reageert goed op file nieuws.
Al met al is de verwachting die we hadden van de auto tot nu toe positief uitgekomen en zijn we erg tevreden met onze CX5!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.