Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 4WD Skylease+ (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 4WD Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 165.150 km |
Moet zich nog bewijzen
- 164.000 km
Bij het oriënteren op een andere auto raadpleeg ik allerlei informatie. Ook de gebruikersreviews van Autoweek. Wat mij daarbij opviel is dat er redelijk veel reviews zijn, die gaan over nieuwe auto's en dan heel vaak leaseauto's.
Dat kan wel nuttig zijn, maar voor mij als particulier heb ik geen boodschap aan bijtelling. Evenmin of een plasticje hard of zacht is. Wel ben ik geïnteresseerd in betrouwbaarheid, duurzaamheid en verbruik.
Om die reden schijf ik deze review. Gisteren gekocht dus kan ik nog niets zeggen over genoemde items.
Ik zal deze review van tijd tot tijd updaten.
We hebben een caravan Knaus 450 TUF, die op de weegschaal 1440 kilo aangeeft. In onze oriëntatie waren van belang: Trekgewicht, hoge instap ( leeftijd begint mee te spelen) en een automaat. (comfort) en gebruikskosten.
Door het vereiste trekgewicht vallen heel veel auto's af.
In feite kwam de keuze op twee voertuigen: Een Kia Sportage of een Mazda CX5.
Uiteindelijk is het dus de Mazda geworden waarbij het verbruik feitelijk de doorslag heeft gegeven en ook wel de 4 wiel aandrijving.
We hebben de auto gisteren gekocht met 6 maanden BOVAG garantie, een beurt, nieuwe banden en meteen een trekhaak laten monteren. Hij komt uit de lease en er zat een onderhoudsrapport bij, Tot nu toe is er eigenlijk alleen het normale onderhoud aan geweest ( beurten en banden) met als enige uitzondering een nieuwe kachel bij 105,000 km en een nieuwe parkeersensor.
Ik heb er dus nog nauwelijks ervaring mee.
Wel weet ik dat het een fijne auto is om mee te rijden, rust en ruimte. En wat al is opgevallen is de korte draaicirkel voor een auto van dit formaat.
Binnenkort hoop ik een heel positieve update te kunnen geven.
Een paar dingetjes
- 165.150 km
Hier dan de beloofde update. Een week na aanschaf wilde de auto niet starten. De display gaf aan dat er een sleutel controle moest plaatsvinden. Dat was misleidend. Na bezoek en overleg met de verkopende partij lukte het te starten met behulp van startkabels. De accu bleek de geest gegeven te hebben. Deze is dezelfde dag door de garage vervangen.
De auto rijdt heerlijk en de bediening begint meer en meer routine te worden. Ik had op mijn ingeruilde 13 jaar oude Citroën de functie dat bij afsluiten de ramen automatisch dicht gingen. Dat mis ik hier, evenals de automatische deurvergrendeling en de verlichting aan als deze wordt ontgrendeld. Dat zijn geen onoverkomelijke dingen, maar wel handig en ik mis het wel, vooral de raamsluiting.
Tijdens een rit begon de auto vreselijk te stinken. Bleek een vastzittende remcilinder te zijn op het voorwiel. Dit mankement is ook onder garantie keurig netjes en snel gerepareerd. Als service werd de ruitenwissers vloeistof en het oliepeil gecontroleerd. Geen olieverbruik in de afgelegd 1100 km.
De verbruiksmonitor geeft een gemiddelde van 8,9 l/100 km. Dat zijn allemaal kilometers op kleine afstanden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.