Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 S (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 6.589 km |
niet te geloven dit navigatiesysteem
- 6.589 km
Dit is mijn 2e CX5. Deze is nieuw aangeschaft in april 2017.
Ik zal het verder niet over de auto zelf hebben aangezien dit dus niet het nieuwste model is. Maar ik ga het wel hebben over het navigatiesysteem. Ik kan het alleen in nette bewoording op deze site kwijt anders stond dit bol van ziektes en geslachtdelen. Kort gezegd, je zou toebetaald moeten worden dat dit systeem in je auto mag zitten als zinloze ballast. Mijn vorige CX5 had TomTom met wat issues, maar dit systeem (Navteq/Here) spant de kroon. Een opsomming: idiote routes, waarschuwingen van trajectcontroles die de verdere route op de display blijven staan, audio waarschuwingen die de hele verdere route om de 5 sec. blijven roepen dat je je snelheid moet minderen zelfs terwijl je voor een stoplicht of geparkeerd staat, waarschuwingen voor flitspalen/roodlichtcamera's waar je helemaal niet bij komt of kan komen. Stoppen op een parkeerplaats en het systeem opnieuw opstarten helpt niet, hij moet dus een x tijd uitstaan voordat dit verdwijnt. Voorbeeld van route naar Barendrecht/Ridderkerk vanuit Rijswijk (hoornbrug A13). Er wordt altijd een route via de A4 berekend terwijl dit zeker niet de snelste route is. Dat is nl de A13/A20/A16/Brienennoordbrug. Gezien deze dorpen/steden vanaf de Hoornbrug gezien links van Rotterdam liggen, waarom wordt er dan consequent een route rechtsom Rotterdam heen via de beneluxtunnel berekend? Het nadeel is, dat als je die negeert en wel de snelste route kiest, je niet weet of er schokkende files staan op die route. Of het is dan te laat. Zo heb ik wel meer routes die belachelijk zijn. Het systeem is gevoelig voor bovenleidingen van de tram (trolliebus??). Rijdt je naast een bovenleiding (geconstateerd op de Hoornbrug verder kom ik (nog) niet bij andere bovenleidingen) dan bevriest je beeld en komt pas weer los als die bovenleiding onder de grond verdwijnt. Rijdt er op dat moment ook nog een tram in de buurt, dan is het systeem volledig de weg kwijt en kan zijn locatie niet meer bepalen. De kaart draait dan alle kanten op. Ben je dan ook nog binnen het waarschuwingsbereik van een camera dan krijg je binnen zo'n 100m tot 5x een waarschuwing. Dus alles gemeld op de site van MazdaConnect waar je moet zijn voor softwareproblemen met de nav. Citaat uit de retourmail "Als u problemen hebt met de navigatiesoftware, helpen wij u graag." uhuh. Die gaan vervolgens roepen dat het aan de kaart ligt "en dat ligt buiten onze mogelijkheden". Die zeggen wacht op een kaartupdate en doe eens een factory reset. Maar een kaartupdate kan zomaar 1 jaar duren bij de Fa. Here. Om er dan alsnog achter te komen dat de problemen er nog zijn? En ondertussen? Maar ja dan zijn we wel weer een tijd verder natuurlijk, rekken rekken rekken en niets oplossen. Ondanks dat de kaart alleen maar data is, en de software de berekeningen en waarschuwingen doet blijft het volgens Mazdaconnect aan de kaart liggen. Het vervelende is dat je als klant geen mogelijkheid hebt om je constateringen aan Navteq/Here door te geven. Die verbergen zich op de website map reporter achter een feedback knopje waar je alleen kaartcorrecties mee kunt doorgeven. Verder geen enkele andere manier voor contact. Mazdaconnect, die je wel kunt mailen, blijkt dus niet genegen om contact met Here op te nemen. Ik ga er toch van uit dat die wel een andere ingang hebben daar? Mij is onduidelijk wie nou echt de software maakt. Dat er kaartmateriaal van Here onder zit maakt niet uit, het had ook van een andere leverancier kunnen zijn. Dit is dus mijn 2e Mazda met een navigatiesysteem wat rammelt, ondanks dat de verkoper me verzekerde dat er geen problemen mee waren. De Fa. Mazda ziet een navigatiesysteem dus duidelijk als een sluitpost en biedt 0 tot weinig ondersteuning aan de klant. Mijn volgende auto zal wel duidelijk zijn lijkt me?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.2d SkyActiv-D 150 Skylease GT Trekhaak, leer, LED
- 2015
- 183.552 km

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M 4WD Trekhaak Pano-dak BOSE Adapt. Cruise
- 2017
- 113.604 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease GT , L BEKL , ST+STUUR VERW , A UITRIJ CAM , PDC V+A , NAVI , CLIMATR ,
- 2017
- 154.685 km