Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ (2014)

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ (2014)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst37.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

onze allereerste nieuwe wagen.....

  • 14.000 km

na meer dan 8jaar en 450.000 km min of meer tevreden jong tweedehands bmw-rijder te zijn geweest wilden we graag eens een nieuwe "hoge" wagen hebben, kwestie makkelijke instap, goed overzicht en de looks natuurlijk.Er stonden eerst 2 wagens op het vervanglijstje, nl een nieuwe BWX x1 18d of een jonge tweedehands X3, sowiezo een automaat omwille van de vele kilometers die we afleggen.
de laatste viel al meteen af omwille van te hoge prijs en de te lage inruilwaarde voor onze 318d.....ook een nieuwe x1 met wat toeters en bellen pastte niet echt meer in ons budget....
intussen had ik al enkele keren de mazda cx5 zien rijden en eigenlijk was het liefde op het eerste gezicht, na veel opzoekwerk,testverslagen, zelfs spontaan bij eigenaars gaan aanbellen eens een testrit aangevraagd...zo gezegd zo gedaan,nu moesten er nog 2 "hindernissen" overwonnen worden, nl vrouwlief overtuigen van het imagovolle BMW over te stappen naar "maar" een Mazda en meteen ook nog eens een goede overname afdwingen voor onze bmw met intussen 175.000km op de teller..de 2 vliegen werden meteen in 1 klap gevangen,de testrit overtuigde haar zodanig en ook de overname lag zodanig hoog dat de beslissing meteen viel.
Alleen de kleur bleek nog een twistpunt te gaan worden, ik zag graag alle kleuren, behalve zwart, terwijl de mening thuis net andersom was...
het werd uiteindelijk een parelmoer witte cx5 diesel automaat in de sense uitvoering(in belgie op 1 na meest uitgeruste uitvoering).
enige smet was de lange levertijd, besteld in januari, levering op .....15juli!

en dan nu de eerste indrukken over 14000km...

nu de eerste verliefdheid zogezegd wat over is en alles al een beetje vanzelfsprekend lijkt aan de wagen heb ik bewust gewacht tot vandaag om een revieuw te schrijven, zodat eventuele minpunten ook vermeld kunnen worden.

HET IN en EXTERIEUR:

Het interieur is zeer ruim,veel beenruimte achterin,ook de kofferruimte is optimaal en makkelijk bereikbaar door het feit dat er geen hoedeplank maar een soort gordijn mee naar boven rolt bij het openen,alle bedieningsknoppen voelen solide aan en zitten netjes op zijn plaats waar je het verwacht,het ziet er ook netjes afgewerkt en opgeruimd uit, een beetje (te) zakelijk misschien,de stoelen bieden voldoende steun ,verder heeft deze uitvoering alles wat je maar wensen kan, met als belangrijkste zaken ingebouwde navi met touchscreen, regen licht sensor,dodehoekwaarschuwing,verwarmde zetels, autom.dual airco,parkersensoren voor en achter, donker getinte ruiten achteraan,Bose geluidsinstallatie,enz....
het navigatiesysteem is van Tom Tom en werkt zeer gebruiksvriendelijk en is het beste wat ik tot nog toe gehad heb,enkel moet je wel jaarlijks betalen voor de updates.
de rest vh infotainment (radio,bluetooth,enz) ben je ook snel gewoon.
Zoals gezegd is alles wel goed afgewerkt, maar je merkt natuurlijk wel dat het allemaal niet zo "premium" aan voelt als bij BMW,al rijdt ie nog altijd volledig kraak en rammelvrij, de plastics vooral vanaf het tweede deel vh daschboard zijn wat harder en minder dik,maar is dit daarom minder goed? tijd zal het uitwijzen....
zijn buitenkant doet mij na een half jaar nog steeds achterom kijken als ik hem voorbij wandel,door het feit dat je hem niet op elke hoek van de straat ziet krijg ik nog steeds goede reacties van de meesten.
na de winter wel eens zien om de 17" velgen te vervangen door de 19" van de sport (gt-M) uitvoering, wat hem compleet zal maken.

HET RIJDEN :

Wat al meteen opvalt is de enorme stilte aan boord, de eerste dagen moest ik compleet de vensters laten zakken om te horen als de wagen nog bolde
onder de kap steekt een 150pk sterke 2.2 dieselmotor met automaat, hij is enorm stil, soepel en met zijn 380nm aan koppel kom je nooit te kort, vooral op dit gebied moet de mazda zeker niet onderdoen voor de eerder geteste 3000eur duurdere handgeschakelde BMW x1,die meer herrie maakte binnen in, minder koppel en pk's had.
de ophanging van de wagen is aan de sportieve kant zonder veel aan comfort in te boeten, dat betekent dat je ondanks het feit dat je met een hoge wagen rijd toch nog vlotjes bochten en ronde punten kunt nemen zonder bij je passagier op de schoot te liggen, want ik heb beroepshalve in alles wat de naam auto draagt mogen meerijden,en vooral was dit toch een kwaal bij de eerste suv's (en zelfs bij huidige nog).
de automaat schakelt ook heerlijk vlot en schokvrij,alleen is het wat opletten als je achteruit bent gereden en je wil vlot vooruit vertrekken heeft de bak heel eventjes herneemtijd nodig.
Over het verbruik kan ik kort zijn, dat wisten we op voorhand dat dit omwille van zijn omvang en hoogte wat hoger zou uitvallen als bij de vorige wagen,het feit dat ik nu van de toch wel lange en zware koppeling af ben is met niks te betalen.
ook bij hogere snelheden voelt de mazda nog steeds baanvast aan en ook de windgevoeligheid is bijna te verwaarlozen,vooral de voorbije dagen is me dit possitief opgevallen, want tijdens een testrit op een rustige zomerdag kan je dit niet testen.
zijn er dan geen minpunten,helaas wel enkele kleine punten die bij de eerste servicebeurt onder garantie worden verholpen,ik had namelijk bij de revieuws van de allereerste modellen gelezen over trilling in de linkerbuitenspiegel,normaal zou dit bij modeljaar 2014 niet meer voorkomen, maar ook ik merk bij snelheden vanaf 90 a 100km per uur een trilling....
verder dient de module van de usb te worden aangepast zodat niet telkens het eerste liedje begint te spelen nadat de wagen is stil gelegd,iets wat me niet zo moeilijk lijkt me,aangezien mijn radio van 50 euro uit mijn woon-werkwagen dit wel kan.

dus samengevat:
+ looks buitenkant
+ stilte en soeplesse van de dieselmotor
+ wegligging en rijeigenschappen voor een SUV
+ werking automaat
+ gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem
- trilling spiegel
- usb probleem (zie boven)
- iets meer "fantasie" was welkom geweest binnen in.

is de overgang van duitse degelijkheid naar japanse betrouwbaarheid een juiste beslissing geweest,de kilomters en de tijd zullen het uitwijzen, maar vooralsnog geen minuut spijt van onze aankoop, enkel misschien de witte kleur doen wel meteen de eerste steenslagschade aan de motorkap duidelijk zichtbaar worden...
ook hebben reeds enkele tiguan,x1 en andere "testers" een keertje met de mazda gereden, ook zij waren allen possitief verrast.

de kilometers tikken alweer vlotjes aan

  • 37.000 km

een kleine 20.000km en weer hoog tijd voor een kleine update, tja eigenlijk geen negatieve zaken te melden, het rijden is nog steeds een feest, met name zijn stille koppelrijke motor met zachte automaat maken van het rijden een ontspannen activiteit.
intussen ook een vakantieritje naar Toscane en terug erop zitten,waarbij de airco en al de rest betrouwbaar zijn werk heeft gedaan.
als ik dan toch enig minpuntje mag noemen zijn het de plastics die hier en daar gebruikt worden, heb mn twijfels dat die ook een hele autoleven zullen mee gaan, ok het geheel zit goed in elkaar en rammels komen niet voor, zelfs op de slechtste wegen,maar in vergelijking met mijn vorige bmw's zal daar dan wel het verschil in prijs in zitten (al lijkt me dat dan ook het enige!)
een reden kan misschien wel zijn dat (bij alle merken?) alles tegenwoordig lichter en lichter dient gemaakt te worden ivm gewichtsbesparing....
wat het usb en navi betreft, het eerste is met een andere module onder garantie opgelost en bij de navi krijg ik sinds kort niet altijd een flitspaalwaarschuwing, alhoewel de jaarlijkse update nog geldig is tot 12/2015.....

zou verder graag de 17 duims standaard velgen vervangen zien door de 19 inch van de gtm of sportuitvoering, maar het verlies aan comfort doen me vooralsnog twijfelen...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.