Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 41.712 km |
De eerste ervaringen
- 10 km
Na, met volle tevredenheid, een Mazda 6 diesel te hebben gereden werd er "thuis" op aangedrongen om te zien naar een vervoermiddel waar je je niet elke keer "uit moest hijsen". En ja de Mazda 6 heeft een redelijk lage instap. Dat verklaart ook zijn perfecte wegligging en sportieve karakter.
Maar "thuis" kan redelijk overtuigend zijn, dus de zoektocht begon. Van alles geprobeerd, C4, Peugeot 3008, Toyota verso, Renault scenic, Hyundai I35, Kia sportage enz. Ik vond het eigenlijk elke keer niet je dat. Of een hoog verbruik, of een dweil op de weg, ga maar door. Op dat moment waren er al wat geluiden over de nieuwe Mazda CX-5. En dan raak je enthousiaster en enthousiaster met elke review die je leest.
Verbruik 1 op 16.7 bij 210 Nm en 165Pk? Dat klinkt erg goed. De Mazda wegligging? Daar was ik al vertrouwd mee. Hoe zit het met de veiligheid? Je leest over DSC, TSC, ABS, SCBS, RVM, LDWS enz. enz. Het ging maar door. Ook de eerste rijtesten klonken goed (Zie ook de reviews van Autoweek) en dan doe je iets wat ik nog nooit eerder had gedaan, je bestelt "uit de folder".
Kennissen verklaren je voor gek, maar het gevoel was goed.
Enfin, 24 februari was het zover. Aflevering van mijn "auto-gok". Daar stond hij. De boekjes had ik enkele dagen eerder al opgehaald. Alleen al het instructieboekje was meer dan 600 pagina's leesvoer. Mazda CX-5 TS+ met lease pack.
Ik heb er bijna 100 km opzitten maar de auto maakt tot nu toe alles waar wat beloofd is.
Komend uit een diesel had ik wat twijfels bij het wennen aan een benzine, maar watis deze motor soepel, Heerlijk.
Tot verrassing blijkt er ook een schakelindicator in te zitten en de adviezen zijn bij 40 naar 4, bij 60 naar 5 en bij 80 al naar 6. Als de snelheid dan in de 6 terugzakt naar 70 loopt het nog als een zonnetje. Het verbruik is nog wat hoger dan de 6/100 maar we zijn al flink aan het zakken. Ik kreeg hem met 10 km en een gem verbruik van 12.3/100 en dat is in enkele tientallen km korte ritten al gezakt naar 7.3/100 km.
En de boordcomputer laat zien dat dit nog wel verder zal zakken.
Volgende week de eerste rijkswegkilometers maken en rustig inrijden.
Zodra de eerste 1000 er opzitten komt er wel meer commentaar.
De eerste 250
- 250 km
Het model is nog zo nieuw dat mijn eerste ervaringen maar wat eerder komen dan oorspronkelijk bedoeld.
Verbruik:
De eerste 250 km bestaan uit ca 25 bebouwde kom, 125 km provinciaal en 100 km snelweg. Het verbruik is nu (boordcomputer) gezakt naar 6.6l/100km. Eerlijk gezegd doe ik daar ook nu wel mijn best voor. Het moderne rijden zogezegd, maar dat gaat ook heel goed. Vooral op 60 km wegen. 80 in de 6, iets terug laten zakken naar 70 en hij glijdt soepel met en verbruik tussen 4 en 5 liter per 100 km.
Op de rijksweg tussen 5.5 en 6.0 /100 bij ca 110 km/uur. We zijn hem tenslotte nog rustig aan het inrijden nietwaar?
Wat mij het meest opvalt is hoe soepel de motor alles levert.
Istop:
HIets waar ik nog nooit mee gewerkt had en ik was er wat huiverig voor. Reageert het snel genoeg bij een verkeerslicht? Nou dat doet het zeker. Je trapt de koppeling in, zet de auto in zijn 1 en je kunt direct wergrijden alsof de motor nooit uit is geweest. Het werkt inderdaad geruisloos en snel en nu al vertrouw ik het volledig.
Verlichting:
Met de dagverlichting was iets raars. Bij controle (lichtschakelaar op off en contact op on) liep ik rond de auto maar geen dagrijverlichting te zien. Wat blijkt, het licht (de twee binnenste lampen) gaan pas aan als de handrem niet aangetrokken is en als je uit de auto stapt trek je meestal de handrem eerst aan.
Je moet het maar weten.
High beam control:
Dat is een zegen op bochtige provinciale weggetjes. Een zee van licht en geen enkele reactie van tegemoetkomend verkeer. De HBC schakelt dus vroeg genoeg om van groot naar dimlicht. Toch even wennen als de auto dat voor je doet.
Speeltjes:
Dat vind ik de stembesturing van de navigatie en telefoon. Druk op opnemen, zeg bel thuis en je krijgt het thuisfront aan de lijn. Een echt luxe speeltje, maar het werkt goed.
Navigatie:
Zeer beknopte handleiding werd bij de auto meegeleverd en op de TomTom site was niets te vinden onder Mazda CX-5. Dus al een paar keer getobt bij TomTom. Men heeft beloofd de uitgebreide online handleiding zsm op de site te zetten. Komt er dus aan.
Nadelen?
Je hoort de motor gewoon niet bij het stationnair draaien. Eerst was ik daardoor geneigd bij het wegrijden teveel gas te geven. De motor is inderdaad heel stil. Nu is hij mij zelfs al een keertje afgeslagen omdat ik te weinig gasgaf.
Maar als dat het enige nadeel is wat ik kan vinden, dan worden het mooie CX-5 jaren.
Nu eerst inderdaad de 1000 km volmaken.
Hoe lang heb ik deze auto al?
- 2.010 km
Ik heb wel eens gelezen dat er een simpele methode bestaat om te checken of je een "klik" hebt met je auto.
Rij ergens heen, parkeer de auto en loop naar binnen. Als je, voordat je binnen bent, snel nog even omkijkt, heb je een goede klik met je auto. En ik kijk tegenwoordig altijd nog even om. Wat is ie mooi he?
Complimenten ook van iedereen die als passagier meegaat. Lovende woorden tot nu toe. En ook veel kennissen die "even willen kijken, want ze denken ook na over een CX-5".
Goed, dan de afgelopen 2000 km. Het is verbluffend hoe snel ik alles gewoon ben gaan vinden, hoe snel ik mij thuis voel in deze auto. Het "klopt" gewoon. Alles zit waar ik het verwacht en alles doet wat ik wil. Als je te hard een afrit instuurt en denkt, Oeps, remmen dit is een SUV! Dan denk je heel snel daarna, valt mee het is een Mazda CX-5. Stuurt als een sedan.
En het verbruik blijft mij meevallen. Ik hou de verbruiksmonitor bij, dus dat is te volgen. Ik had wat lange rijkswegritten gereden en de snelheid wat opgevoerd. De BC (over ale gereden km) ging daardoor van 6.2 naar 6.3. Nog niet erg spectaculair, maar ondertussen zit ik al weer op 6.2. En de tankresultaten bevestigen dit.
Op Fora heb ik gelezen dat sommigen melden dat de buitenspiegel gaat trillen bij hogere snelheden. Ik heb het tot 140 getest en geen trilling gemerkt. Dat valt dus mee.
Ondertussen zijn we met twee "kinderziektes" bij de dealer geweest. De achterklep sloot slecht. Vaak gaf de CX-5 dan een alarm op het display en moest ik de klep nog extra stevig nadrukken. De dealer wilde het slot wel verstellen maar dacht dat de rubbers nog moesten zetten. Dat blijkt te kloppen. De klep sluit nu, na twee weken, al steeds beter.
Het tweede is de i-stop. Een paar keer sloeg de motor niet af. Was wel warm, versnelling in de vrij en de koppeling op. Toch bleef de motor gewoon stationnair draaien. Laatst in de rij voor de wasstraat, versnelling in de vrij en i-stop laat de motor gewoon afslaan. Sta ik te wachten slaat de motor na een 20 seconden uit zichzelf weer aan. Net of het systeem vond dat aan een van de voorwaarden niet was voldaan en veiligheidshalve de i-stop ophief. Daarmee ben ik direct naar de dealer gegaan. Niets uit te lezen. Dealer zou contact opnemen met Mazda Nl. Gaan we oplossen, is mij beloofd.
Ondertussen werkt de i-stop wel weer zonder problemen.
Lane departure warning.
De meeste systemen van de CX-5 worden bij het starten gactiveerd en moet je uitzetten als je dat wilt. LDWS werkt precies andersom. Normaal staat het uit en je moet het bewust activeren. Maar het werkt prima. Als je onbewust een witte lijn nadert of overschrijdt gaat aan die kant de auto "brommend sterk vibreren". Dat merk je direct. Zelfs zo sterk dat mijn (vrouwelijke) passagier het wel een "heel prettig" systeem vond!
Rear Vehicle Monitoring.
Dat kende ik nog uit mijn Mazda 6. Alleen wordt de visuele waarschuwing bij de CX-5 in de buitenspiegels getoond. Ik heb het standaard aanstaan. Niet omdat ik het nodig heb, maar omdat het niet in de weg zit en toch een extra waarschuwing geeft als je even niet goed zou opletten.
Wat mij ook opvalt is hoe goed de CX-5 remt. Als ik met dezelfde kracht rem als in mijn vorige auto, hang ik in de gordels.
Je kunt uiterst gedoseerd remmen. Mijn zoon reed een stukje en had precies dezelfde ervaring. Het geeft een heel vertrouwd gevoel.
Tot nu toe blijft mijn conclusie dat de uit de folder aankoop een heel goede is geweest.
Op naar de 10.000 km.
Gewoon lekker
- 5.600 km
Rijden met de CX-5 is gewoon lekker. Ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf. De auto "smoelt" goed, zit lekker, rijdt prima en blijkt in de praktijk te leveren wat beloofd was. Het verbruik liep de afgelopen tankbeurten iets op, maar dat was volgens mij te danken aan veel rijksweg en veel wind. De BC geeft 6.3 aan en de verbruiksmonitor laat 6.4 zien. Daar hoeven zowel de CX-5 als ikzelf ons niet voor te schamen. Langzamerhand let ik ook niet meer op het verbruik maar gaat het rijden vanzelf.
SCBA (Smart City Brake Assist)
Werkt als een tierelier. Als ik de auto onder de carport voor de garagedeur wil zetten, zoek ik vaak snel naar het knopje voor de voorste parkeersensoren. Dat is even zoeken en de eerste keer vond de Cx-5 waarschijnlijk dat ik ondertussen iets te hard op die deur afreed. Pof, stil stond hij. Eerst denk je, ik heb de garagedeur toch niet geraakt? Maar het was de CX-5 zelf. Later merk je ook dat als je de auto iets te makkelijk laat doorrollen de remmen al iets worden aangetrokken. Prima voorziening.
Problemen?
Ja zijn er ook, maar zijn klein. I-stop laat het soms afweten en een enkele keer spring de motor dan vanzelf weer aan (is mij 4 keer gebeurd). Volgens de dealer is dit te wijten aan de capaciteit van de accu. Nu heeft men I-stop nog een keer ingeleerd. Als dat niet helpt, komt er een nieuwe accu in.
RVM heb ik standaard aanstaan. Maar dan rij je op de snelweg en valt het je plots op dat er geen lampje brand, dat er geen piepje klinkt. Dan blijkt RVM uit te staan, wat niet zou moeten kunnen. Dealer heeft wel iets uitgelezen van een storing van een van de sensoren. Voorlopig houden we het in de gaten hebben we afgesproken.
Accessoireprijzen.
Vind ik heel erg hoog. Omdat ik aan de grens met Duitsland woon, zijn de Duitse prijzen interessant voor mij. Die zijn letterlijk ongeveer de helft van de Nederlandse. Duitse dealer in de buurt bezocht en die wilde met alle liefde zaken monteren. Na overleg met mijn NL Dealer kreeg ik echter een prima prijs voor de door mij gewenste welkomstverlichting en dorpelbeschermers. Na montage bleek echter dat de dealer het (volgens hem) alleen over de dorpelbeschermers had gehad. Dat scheelt nogal en dat moeten we dus nog "uitvechten".
Brandstof.
Ondertussen denk ik ook nog na over de mogelijkheid van LPG. Volgens de dealer zou dat niet kunnen i.v.m. de hoge compressie en dus hoge temperatuur. Ik heb wat gemaild met Prins autogas in Eindhoven en die claimen binnen enkele maanden met een systeem (Direct Liqui max systeem) speciaal voor de Mazda CX-5 2.0 te komen. Interessant wat daar uitkomt. Het zou de CX-5 helemaal een ijzersterk aanbod maken.
Ik rij nu 6.4/100 km. Dat is 1 op 15.6. Bij een gasprijs van ca. 70 ct. is dat nog geen 4.5 ct/km!
Voor zo'n grote, mooie en stevige auto, bijna ongeloofwaardig.
In ieder geval dus de moeite van het uitzoeken waard. Resultaat daarvan laat ik hier wel weten.
Op naar de 10.000 km.
Bijna twee jaar
- 36.300 km
Time flies if you're having fun. Dat gaat zeker op voor het rijden met de Mazda CX5. Er staat alweer meer dan 36.000 op de teller, dus is het hoog tijd om de ervaringen weer eens op te sommen. Dat het zo lang duurde is al een goed teken. Er was geen enkele aanleiding om ook maar ergens "mijn gal over te spuwen". Ik vind het nog steeds een heerlijke auto.
Pech, ja dat was er wel. Iemand die op een parkeerplek een deuk in mijn rechterportier had geramd en "vergeten" was om wat gegevens achter te laten. Koste mij mijn eigen risico en wat treden in de No-claim maar daar kan ik mijn Mazda niets over verwijten. Ook de scheur in de voorruit door steenslag die mij bij 10.000 km overkwam, had in elke auto gekund. Nee wat dat aangaat waren het zorgeloze kilometers.
Het verbruik heb ik tot nu toe trouw bijgehouden en staat stabiel op 6.37 l/km.
Ook niet iets om je over te schamen. Dat zal wel komen omdat ik veel Provinciaal en Rijksweg rij. Bovendien gaat overal waar het maar even kan, de cruise control erop.
Als ik na veel nadenken een minpuntje zou moeten noemen dan is het dat de I-stop in de zomer perfect werkt maar in de winter veel minder. Heel snel start de motor dan zichzelf weer bij een verkeerslicht. Vermoedelijk ligt dat aan de acccu. Die zal wel een te kritische capaciteit hebben. Zeker ook als airco en/of kachel hard moeten werken. Maar als dat het enige is...
Als accessoire heb ik nog een keer een kofferbakmat aangeschaft. Niet bij de dealer maar gewoon bij een Duitse site. Scheelde de helft in de kosten en werd netjes thuis afgeleverd.
Voor de rest ben ik langzamerhand met de auto vergroeid.
Malheur met de Tom Tom (lees je bij sommigen wel eens iets over) heb ik ook niet. Gewoon van tijd tot tijd de SD kaart in de computer en even updaten.
In de eerste maanden heb ik nog de mogelijkheid van LPG uitgezocht. Dat was toen niet mogelijk. nu heeft Prins Autogas een systeem ontwikkeld waar men al meer dan 60.000 km mee heeft gereden in een CX5. Alleen is het de vraag of dat gaat lonen. Omdat ik enkele km van de grens met Duitsland woon tank ik altijd daar. Literprijs is momenteel 1.48. Gelet op de hogere wegenbelasting bij LPG, de kosten aanschaf van de installatie en het verhogen van de accijns in 2014, vraag ik mij af of dat ooit nog rendabel zal gaan worden. Als de aanschafprijs bekend is, zal ik dat maar eens uitrekenen.
Ook nog maar eens bij de dealer vragen hoe zij daar in staan. Tenslotte zit er nog een vol jaar garantie op de CX5 en ben ik eigenlijk van plan die garantie met twee jaar te verlengen.
Dat zal wel bijten met LPG.
Conclusie tot zover. De CX5 is een prettige rijauto met veel ruimte, een prima zit, een laag verbruik en ik ben nog elke dag tevreden.
Hij is weg!
- 41.712 km
Ik had al een tijdje wat problemen met de Istop. Ofwel het werkte geheel niet of de motor sloeg snel al weer aan. Vermoeden, een accu met een wat te lage capaciteit. De dealer was het daar mee eens maar Mazda NL moest overtuigd worden voordat de accu, onder garantie, kon worden vervangen.
Eindelijk was dat zover en terwijl ik in de showroom zat te wachten kwam de verkoper een praatje maken. Beviel de auto nog en had ik al aan een nieuwe gedacht. Nee, dat had ik niet want ik was eigenlijk van plan 2 jaar garantie bij te kopen om dan 5 jaar zonder zorgen te rijden. daarna konden we wel eens naar een ander kijken.
Ik moest toch maar eens mee lopen, was het advies. Er was klaarblijkelijk veel belangstelling voor CX-5'n "met de kop eraf" en die had men nog steeds niet in de voorraad.
Gevolg een scherpe aanbieding voor inruil. En ja als de dealer het zelf wil, is er ruimte voor verder onderhandelen nietwaar?
Dus er een nachtje over geslapen, een nog scherper tegenbod gedaan en zoals gewoonlijk elkaar in het midden ontmoet.
Al met al zo'n 10% per jaar afschrijving vind ik niet verkeerd. En dan de nieuwe ook nog voorzien van een standaard reservewiel. Dat rijdt toch wat rustiger dan zo'n plakset vind ik.
Conclusie, je loopt niets vermoedend bij de dealer binnen voor een garantie "dingetje" en een paar dagen later staat je CX-5 niet meer voor de deur.
Nu wachten tot levering begin/midden mei (het is een donkerblauwe geworden) en ondertussen rijden in een leenauto.
Wat mij het meeste opviel (achteraf dan) dat ik werkelijk geen seconde heb nagedacht over het type auto. Alleen maar over de vraag of ik wel niet zou inruilen.
En dat is toch wel een groot compliment voor de Mazda CX-5. Dat zo'n auto zo bevalt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.