Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 61.000 km |
De eerste ervaringen met de CX-5
- 4.500 km
"De kop is er af." Een bekende spreuk wanneer je start met iets nieuws.
Na ruim 200.000 km in mijn Reanult Scenic 2.0T doorgebracht te hebben, werd het tijd voor vervanging. Niet omdat deze auto met niet beviel, integendeel, maar omdat ik de eventuele kosten graag voor wilde blijven. Helaas voor Renault, geen nieuwe Phase III. Het model spreekt me niet aan en ook de motor kon me niet overtuigen. Na lang zoeken via Hyundai, Kia, Peugeot, VW, Honda en Ford bij Mazda uitgekomen. Waarom? Een goed ogende auto, ruim van binnen, prima rijdend ( proefrit ) nieuwe technieken, veel veiligheidssystemen aan boord en natuurlijk de scherpe prijs. Daarnaast een kundige dealer ( Jan Voets in Sint-Oedenrode ) die met je meedenkt en absoluut geen druk legt. Prima afspraken gemaakt, goede inruil en keurig op de hoogte gehouden van de status van de Mazda. Snel mijn Scenic ingeleverd ( 4 maart ) en gratis gebruik mogen maken van een leenauto gedurende ruim drie maanden. Wachttijd.....tot 6 juni.
Onlangs bezitter geworden van een CX-5 in TS+ uitvoering met het lease-pack aan boord.
Kleur zwart met als opties: waxoil behandeling, afneembare trekhaak en een extra bagage-mat met flap ter bescherming van de bumper met laden van de auto.
Na een uitgebreide aflevering en heel veel instructies dan eindelijk de weg op.
1000 km Verder.
De auto bevalt prima. Wat erg opvalt is dat de auto erg sportief is afgesteld. Helt nauwelijks over in bochten, kent een prima wegligging, stuurt erg strak en is zowel sportief als behouden te rijden. Beide varianten geven je een groot gevoel van tevredenheid. Je voelt dat de auto strak is afgesteld maar toch wel het nodige comfort geeft. Richels, oneffenheden en drempels worden goed opgevangen en verwerkt. Auto stoot en deint niet. Tot nu toe absoluut niet storend. sterker nog, je voelt beter wat er onder je gebeurt zonder dat dit irritant wordt.
Rijd je sportief kun je je echt snel door het verkeer begeven. Auto pakt na 3500 toeren prima op en stuwt je met gemak naar hoge snelheden. Rijd je rustig, kun je heerlijk schakellui door het verkeer cruisen. Koppel en trekkracht zijn natuurlijk minder, maar nog steeds voldoende. Wil je even snel inhalen, is terugschakelen wel aan te raden. ( Trouwens geen straf met de heerlijk snel en kort schakelende versnellingsbak ). Het brandstofverbruik blijft me aangenaam verrassen. Tot nu geeft de computer gemiddeld 6.4 ltr per 100 km aan. Ritten in stad en dorp, autosnelweg en binnenwegen. Dit met steeds wisselende snelheden en toerentallen. Advies van de dealer om de motor de eerste 1000 afwisselend te belasten. Ben benieuwd wat het verbruik in de toekomst gaat doen.
De hulpmiddelen aan boord werken tot op heden zonder haperingen.
- Het i-stop systeem heeft al bijna 48 minuten zijn best gedaan. Auto stil versnelling in neutraal en de motor stopt. Koppeling in en de motor slaat binnen een halve tel aan.
- Het RVM ( dode-hoek-waarschuwingssysteem ) werkt perfect. Symbool in beide spiegels, die trouwens zo groot zijn dat je amper een dode-hoek hebt, waarschuwen ruim op tijd voor een auto die naast je rijdt of je benadert.
- Het LDW. systeem wat je letterlijk wakker bromt als je de belijning van de weg ongewild raakt. Staat bij mij aan,maar kun je ook uitzetten. Hopelijk ben je fit als je achter het stuur kruipt.
- Bi-xenon met adaptieve bochtverlichting. Mooi systeem dat je in het donker meedraait als je een bocht maakt. Tevens kun je het groot licht automatisch activeren. Groot licht wordt weer dimlicht als de sensor een tegenligger detecteert.
- Het systeem dat de auto bij snelheden van minder dan 30 km p/u zelf remt als deze een object vóór de auto waarneemt. Is me één keer overkomen. De auto vond de garagedeur wel erg dichtbij komen en trapte zelf op de rem. Vreemde gewaarwording, wel geruststellend.
- De parkeersensoren voor en achter helpen bij het inparkeren. Tevens wordt de auto dan zichtbaar op het navigatiescherm en het parkeren wordt zowel optisch als akoestisch ondersteunt.
Het Tom-Tom navigatiesysteem functioneert erg goed. Is snel met berekeningen en her-berekeningen en eenvoudig in bediening. Het bluetooth systeem is een geweldig speeltje. Spraakgestuurd kun je bellen of je navigatie bedienen.
Zijn er dan geen verbeterpunten . Ik denk het wel.
- Weinig opbergruimte in de auto. Kleine portierbakken, een middelgrote opbergruimte in de middenconsole annex armsteun en een niet al te ruim bemeten dashboardkastje.
- Trillende spiegels. Reeds meerder keren genoemd. Moet eigenlijk niet kunnen, maar ondanks dit trillen, blijft het zicht goed.
Meer verbeterpunten heb ik op dit moment (nog) niet opgemerkt.
Gisteren bij de dealer geweest omdat de auto na het uitzetten van de motor of contact nog even na zoemt. ( Onder de motorkap ) Dealer was bekend met dit "zoom-zoom fenomeen" en heeft contact met Mazda gezocht. Het antwoord laat nog even op zich wachten, maar komt z.s.m. Het zoemen kan geen kwaad, dat staat vast. Maar toch wil ik graag de oorzaak weten.
Tot zover.
Op naar de volgende 1000 km. Dan volgt een update.
Blijft de CX-5 met verrassen??????? De tijd en de km's zullen het leren.
Scores zijn nog niet echt te geven. Worden zeker aangepast bij wat meer ervaring.
Ondertussen 2500 km verder. ( 29 juni )
Tot op heden geen verdere opvallende zaken ervaren met de auto dan eerder genoemd.
Wel een paar interessante cijfers:
Het brandstofverbruik is bij rustig rijden en afwisselend snelweg, stad en buitenweg 6.0 ltr per 100 km. Het beloofde getal door Mazda. Echter....je moet echt beheerst rijden, vermijd snel optrekken, laat de auto uitrollen, kom niet boven de 110 km p/u, schakel als de indicator het aangeeft en anticipeer goed. Maar of dat altijd leuk is....nee.
Tijdens een trip naar Zeeland de motor van de auto op de snelweg meer belast. Wat feller gereden en de max snelheid zo nu en dan niet gevolgd. Het verbruik kwam niet boven 7.6 ltr per 100 km uit. Toch nog een redelijk cijfer gezien de gehanteerde sportievere rijstijl.
Om de gang er goed in te houden, is het wel van belang de motor wat op toeren te houden en niet in het 6e verzet te accelereren. Dat kost de nodige tijd en meters. Wil je wat vlotter inhalen, is terugschakelen een prima optie (naar 4e of 5e versnelling). Als je de naald van de toerenteller niet onder de 3500 r p/m laat komen is er weinig voor nodig om met de auto snel uit de voeten te kunnen. Ook na een lange tijd van beheerst rijden, krijg je geen tegen gesputter als je de motor flink belast.
Nog steeds ervaar ik veel rijplezier met deze auto.
Het comfort van de auto vind ik goed. Harde stoelen ( houd ik wel van persoonlijk ) een sportief maar niet te hard onderstel en de stilte in de auto, ook op snelheid, vind ik elke dag nog een verademing in vergelijk met mijn oude auto.
Het gebruiksgemak blijft me ook nog steeds verbazen. Ofschoon de auto toch wel erg fors is, is deze erg overzichtelijk en vrij eenvoudig in en uit te parkeren. Overzichtelijk omdat de neus goed zichtbaar is vanachter het stuur en ook de dode hoeken ter hoogte van de C-stijl zijn klein. De parkeersensoren en het scherm in de auto helpen je met het eerder genoemde in en uit parkeren. Let wel opdat lage obstakels vóór niet altijd worden opgemerkt omdat de sensoren aan de voorzijde vrij hoog in de gril geplaatst zijn. Echt een aandachtspunt bij het inparkeren!!
Een aparte ervaring was dat de garagedeur wat te dichtbij kwam volgens de camera achter de voorruit en de auto uit zichzelf remde; net voordat ik het rempedaal wilde intrappen. Let op bij filerijden dat het systeem niet té enthousiast wordt en al het remmen van je overneemt.
Dan het i-stop systeem. Staat bij mij standaard aan en heeft intussen bijna 60 minuten zijn werk gedaan. Je bent je niet bewust van het feit dat je eigenlijk zoveel tijd stilstaat en dus ook kunt besparen op de brandstof. Bij langer stilstaan springt de motor vanzelf weer aan. Navraag leerde me dat dit komt omdat de accu te zwaar belast wordt omdat alle elektrische systemen en dus ook de energie snoepende airco aan blijven staan. Om toch nog te kunnen starten is er een systeem ingebouwd dat de accu op tijd oplaadt. Je moet het maar weten.
De bi-xenon verlichting met meedraaiende "ogen" en groot licht assistent, is op een donkere weg een welkome hulp. Soms wat knipperend omdat een verkeersbord wat het licht weerkaatst, zorgt dat de assistent om de tuin wordt geleid en weer snel naar het dimlicht schakelt. Maar niet echt storend en dus laat ik het maar op de automaat staan.
Ofschoon de auto twee grote, erg grote, buitenspiegels heeft, staat de dodehoek-waarschuwing bij mij altijd aan. Heeft me één keer bijna verrast omdat een auto vanuit de derde rijstrook naar de tweede kwam en dus niet vroegtijdig door het systeem werd opgemerkt. Zelf goed opletten is en blijft een vereiste.
Het lane-departure-systeem heb ik uitgezet. Dat begon me toch wel na enige tijd te irriteren. Het doffe gebrom rechts of links van je als je richting de belijning gaat. Bij wegwerkzaamheden en dus smalle rijstroken is het gebrom niet van de lucht.
Een paar nieuwe verbeterpunten wil ik toch wel vermelden:
- De portieren sluiten niet vanzelf als je wegrijdt. Tegen onverlaten die ongevraagd je auto binnen willen wanneer je ergens stilstaat. (Zou een keuze moeten zijn om in en uit te schakelen.)
- De spiegels zouden uit zichzelf moeten inklappen bij het sluiten van het portier.
- Alle raamschakelaars aan de bestuurderszijde zouden verlicht moeten zijn. Nu alleen dat van de bestuurder.
Aan de andere kant kun je natuurlijk niet altijd alles hebben en blijven bovenstaande verbeterpunten natuurlijk erg persoonlijk.
Conclusie tot zover: een prima keuze gemaakt met de CX-5. Veel rijplezier, een prima uitrusting en gezien de prijs een prima product-prijs kwaliteit.
Op naar de 10.000 km.
Update
- 23.500 km
De km's gaan sneller dan in eerste instantie gedacht en verwacht....goed gevoel derhalve.
Het fijne en prettige gevoel bij en met het rijden van de CX-5 blijft me nog steeds verrassen en bekoren.
De laatste 9000 km hebben geen nieuwe of andere opvallende zaken gebracht.
Het brandstofverbruik, anders dan bij mijn vorige auto, zorgt voor een glimlach. Het verbruik komt niet onder de 6.5 ltr per100 km. Tot tweemaal toe zelfs 5.7 gemiddeld gereden. Volgens de boordcomputer, echter wanneer je het aantal km's afzet tegen de liters die opgeslokt werden, lag het verbruik op 6.0. een gering verschil...maar wel iets om rekening mee te houden. De boordcomputer is soms te optimistisch.
60% snelweg, 30% binnenwegen en 10% stadsverkeer. Veelal tijdens spitsmomenten; geen hoge snelheid en frequent stilstaand verkeer. Ook de I-stop doet zo zijn ding. Intussen ruim 4 uur zijn taak volbracht.
Met 10.000 km de garage opgezocht voor een pitstop. De inspectie was in een half uur gedaan. Iets olie bijgevuld, verder geen opvallende zaken.
Twee dagen later weer naar de dealer....steen op de voorruit. Ster en scheur. Keurig gerepareerd. Wel even aandacht voor de verzekering, de dealer wees op me het kleine lettertje in de polis, omdat deze niet zomaar elke reparatie van een ster vergoed, behalve bij de bij de verzekering aangesloten glasservice. Even navragen zorgt voor geen onverwachte rekening in de brievenbus. Pas zo op met het laten repareren van je ruit bij een partytent bij een supermarkt. Wordt vaak door je verzekering niet vergoed.
Het eerder beschreven wensenlijstje m.b.t. de CX-5 is niet groter geworden. Het grootste gemis blijft de opbergruimte in de auto. Die is echt erg klein. Als je kijkt onder de voorstoelen...zou best een lade gecreëerd kunnen worden. Misschien bij de update van het model.
Langzaamaan komt de eerste beurt in zicht. Zal dan weer een update geven van de werkzaamheden die verricht zijn.
Tot dan....voor elke CX-5 bezitter veel prettige km's in de toch (nog wel) exclusieve auto op de Nederlandse wegen.
Update: 4 januari 2013
De eerste beurt bij 23.500 km is achter de rug. Zoals te verwachten was, geen opvallende zaken. Olie vervangen alsmede het interieurfilter. Daarnaast een software update gehad van het RVM-susteem. Functioneerde bij de auto prima...maar volgens de dealer op advies van de importeur wel noodzakelijk.
Opvallend was dat de monteur me vertelde dat de beide steuntjes van de plastic afdekkap van de motor waren afgebroken waardoor de kap los hing op enkele motoronderdelen. Een nieuwe kap is besteld en wordt later gemonteerd. Nette service.
De ruim 10.000 km die tussen de laatste review en nu liggen, hebben geen andere en of opvallende zaken over de CX-5 aan het licht gebracht die reeds eerder beschreven zijn. De auto is een prima reisgenoot die zorgt voor een prettig en goed reiscomfort. Daarnaast is het altijd mooi meegenomen dat het benzineverbruik tussen 6.0 en 7.0 op de 100 km blijft steken. Ook als er eens stevig mee wordt gereden, komt het verbruik niet boven de 7.4 uit. Prachtige cijfers voor zo een forse auto.
De motor is lekker los gekomen en dat voel je ook bij het feller optrekken en tijdens inhaalmomenten. Even terugschakelen en de bekende por in de rug is het gevolg.
Het strakke weggedrag blijft me nog steeds verwonderen. De auto helt nauwelijks over, heeft een uitstekende wegligging in lange bochten en ligt erg vast op de weg. Sportief rijden is geen probleem zonder veel in te boeten op comfort.
Blijft over één puntje van aandacht: de opbergruimten (veel te weinig ).Daar moet Mazda wat mee.
Tja....beetje saai..maar kan het niet anders verwoorden.
Op naar de 40.000.
Juni 2013
Intussen de 40.000 voorbij. Tijd voor een update.
Het is en blijft een zalige auto om in te rijden. In de achterliggende maanden heb ik geen zaken "gevonden" die het vermelden waard zijn behoudens de issues die reeds in bovenstaand verslag aan de orde zijn geweest.
Het verbruik van 6.0 is echt te halen. Ik lees in andere reviews dat de fabrieksopgave moeilijk te halen is. Zelf heb ik meerdere malen de 6.0 en zelfs één maal de 5.7 op 100 km gehaald. Echter dan moet je wel heeeeel erg behoudend rijden. Dagelijks rijd ik ruim 100 km op binnenwegen, autowegen en in dorpen. Lijkt me een aardige graadmeter. Wel vermelden dat het tempo op de autowegen gelimiteerd is tot 100 km p/u. Daar houd ik me dan ook aan. Wat mij opvalt is dat de auto erg lang door rolt bij gas los laten en dus nauwelijks in snelheid afneemt. Mooi te gebruiken als je één van de vele rotondes nadert. Ook dat levert een positieve bijdrage aan het brandstofverbruik op. Als het tempo omhoog gaat en de rijstijl en stuk sportiever wordt, ligt mijn verbruik nooit boven de 7.2 op de 100 km. Ook dat vind ik erg netjes.
Binnenkort naar de dealer voor de 40.000 km beurt. Zal geen problemen geven, vermoed ik. Alles functioneert en doet wat het doen moet. Wel verwacht ik dat de banden voor aan vernieuwing toe zijn. Nog ongeveer 3 mm en dat vind ik wel minimaal om veilig op weg te zijn.
Intussen wel een update gedaan van Tom-Tom. Na even puzzelen en wat gestuntel op de pc, is de update uitgevoerd en zijn de aanpassingen duidelijk zichtbaar in de auto.
Over Tom-Tom gesproken, ik heb Live-services gekozen. Deze service was plots uitgevallen. Heeft even tijd gekost, maar via de helpdesk van Tom-Tom, die overigens prima hulp boden, was het probleem in één dag verholpen. Het Life-account was ge-deactiveerd bij Tom-Tom. Na activeren, werkt alles weer als vanouds.
Tot over 20.000 km dan maar weer.
Afscheid
- 61.000 km
Beste lezer,
Na ruim 61.000 km afscheid genomen van deze trouwe metgezel. Met heel veel plezier en zonder storing met de CX-5 heerlijke km's beleefd.
Waarom vraag je je dan af..... Een nog acceptabel km aantal dus ook een acceptabele afschrijving. Op een zondagmiddag wat autobedrijven aangeschreven en offertes opgevraagd. uiteindelijk uitgekomen bij een dealer die mij een aanbod deed waartegen niemand nee kon zeggen. De koop was snel gesloten. Echter deze keer geen CX-5 maar een 6 Sportbreak Red Dot edition. Nu zegt dat Red Dot op zich niet zoveel, is een prijs die Mazda gewonnen heeft voor het design, Red Dot staat ook voor een complete aankleding. De uitvoering is precies hetzelfde als mijn CX-5. Echter de motor levert nu 145 pk i.p.v. de 165 paarden die het blok leverde in de CX-5.
Om met de motor te beginnen: de 20 pk minder merk je niet. De 6 kent een lagere luchtweerstand en komt aan vermogen weinig tekort. Alleen in 6 en dan snel uit de startblokken willen, is er niet bij. Naar het 5e of 4e verzet terugschakelen is dan een goede optie. Mijn eerste indruk, nu na 700 km, is dat de motor stiller is en zuiniger. Dat laatste is natuurlijk niet zo vreemd, omdat het frontaal oppervlak en de eerder genoemde luchtweerstand lager scoort dan de grotere CX-5.Maar ook heb ik het idee dat de isolatie tussen motorcompartiment en interieur beter verzorgd is.
De ruimte....tja, het is allemaal wat kleiner dan de ruimte die ik had in de CX-5. Met een langere wielbasis zou je denken dat ook de ruimte in de auto toegenomen is, zal wel zo zijn, maar door een andere zithouding wordt in de 6 meer ruimte in beslag genomen dan in de CX-5. Echter ik kan met mijn 1.87 nog goed achter mezelf zitten. De kofferbak is dieper maar iets minder hoog. Wel mooier afgewerkt met stoffen bekleding op de wielkasten.
Dat je lager zit en instapt moge ook duidelijk zijn. De hoge zit geeft een comfortabele instap en een beter zicht rondom, maar de lagere zit van de 6 geeft meer rijcomfort. De auto is soepeler, rijdt strakker en ligt nog beter op de weg. Kwestie van wennen..... (hopelijk krijg ik geen spijt )
Een ding blijft me wel storen.....in de 6 heb je nog minder opbergruimte dan in de CX-5 en zelfs die had erg weinig plaats om spulletjes op te bergen. Een etui met cd's kun je al niet kwijt en om alles onder de laadvloer van de kofferbak op te bergen, is niet erg handig.
Tot zover deze review. Bij 5000 km zal ik verdere ervaringen delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.