Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 35.000 km

Eerste ervaringen @ 6500 km

Ik moest op zoek naar een nieuwe lease-auto, in de prijscategorie 'complete-Golf/kale-Passat'. Zeg maar rond de 30.000 euro.

Op de CX-5 gekomen omdat dat de auto was die - op papier - een mooi combinatie was van een heleboel fijne zaken. Een sterke tweelitermotor, superdeluxe uitvoering, 20% bijtelling en ook nog een gunstige catalogusprijs (29.995 euro). Alternatieven die afvielen: Skoda Superb 1.4 TSI DSG (geen 20% als Combi), Ford Focus Wagon EcoBoost 180 pk Titanium (staan er al 5 van in de straat), VW Passat Variant Comfortline 1.4 DSG (te duur naar mijn zin) en Citroen DS4 1.6 (geen 20%).

Het werd een metallic witte CX-5, want die was het snelst leverbaar en zolang het geen grijze of rode was, vond ik het wel prima. Als optie dus metallic en ik heb nog een afneembare trekhaak en zwart leer laten monteren. Auto werd eind maart afgeleverd en ik ben inmiddels 6500 km verder.

In andere reviews worden een heleboel dingen van de auto geroemd, en dat is mijns inziens terecht. Hij is comfortabel, krachtig (maar niet erg snel), ruim en hij heeft meer toeters en bellen dan de Starship Enterprise. Ik heb het Lane Departure Warning System al vrij snel uitgeschakeld, want ik werd er gek van. Zegt meer over mij dan het systeem trouwens. Later nog de gevoeligheid iets aangepast en dan is er beter mee te leven. De dode-hoekwaarschuwing werkt goed, maar met spiegels zo groot als olifantenoren kun je sowieso al niets missen. Hij heeft me in ieder geval nog niet een keer gewaarschuwd voor iets dat níet in de spiegels was te zien.

Ik stoor me aan een paar dingen:
- spiegels trillen wat op de snelweg.
- de versnellingsbak schakelt als hij koud is wat hakerig
- die dodehoekwaarschuwing start soms niet op en blijft een tijde op oranje staan in plaats van groen.
- geen asbak voor propjes.

Verder is het een heerlijke auto, die geweldig rijdt. In de Vogezen heb ik er nog een paar colletjes mee gereden en het was sturen met een glimlach van oor tot oor. Wat een heerlijke auto, wat een onderstel, wát een grip.

Kortom: helemaal top!

** Update @ 10200 km **
Weer een stukje verder met de CX-5, en nog even positief als altijd. Tot nu toe nog steeds storingsvrij en het haken van de versnellingsbak lijkt minder. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met de hogere temperaturen van deze tijd van het jaar.
Het verbruik blijft volgens de boordcomputer nu steken op 8,0 liter per 100 km, en ik heb hem nog nooit gereset. Er is ook nog geen druppel olie uit.
Kreeg net voor de 10.000 km van de boordcomputer het advies de banden te 'roteren'. Ofwel, de voor- en achterbanden wisselen zodat ze gelijkmatig slijten. Na overleg met de dealer besloten te negeren, is vooral van belang voor 4x4-versies.
Na een steen op de ruit nu een scheur van een halve meter in de voorruit. De glasboer gaat nu op zoek naar een nieuwe ruit, maar hij keek handenwrijvend naar alle sensoren en camera's die achter de binnenspiegel tegen de ruit zijn geplakt. Ben benieuwd...

** Update @ 17500 km **
Heb de laatste tijd veel meldingen van het bandenspanningssysteem. Helaas geeft hij alleen maar aan dat je de spanning moet controleren, maar nooit welke band er kennelijk leegloopt. Blijken allemaal valse meldingen te zijn - tot nu toe.
Kreeg vandaag ook brief van de importeur vanwege een terugroepactie. Het RVM-systeem (dodehoekwaarschuwing) blijkt niet goed te werken. Heb in andere reviews gezien dat het vaker gebeurt, en ook de mijne geeft vaak een oranje lampje in plaats van groen. Software wordt aangepast.
Had vorige week weer een klein steentje op de ruit gehad, sterretje, maar dat kon gelukkig worden gemaakt. De eerder gescheurde ruit werd gelukkig door de verzekering vergoed, maar kostte zo'n 2000 euro...
Kleine irritatie: de ingebouwde TomTom pakt maar heel af TMC-signalen op, dus het grootste deel van de tijd heb ik geen beschikking over verkeersinfo, maar wél zo'n draaiend balletje in beeld.
Verder geen grote irritaties, maar nog heel veel rijplezier. In de zomervakantie 3000 km met een karretje erachter gereden; geen enkel probleem. Kan hem iedereen aanraden!

** Update @ 35000 km **
Hij is precies een jaar oud en met 35.000 km op de klok ben ik zeer tevreden. Heb wat problemen met de TomTom gehad, die de weg totaal kwijt was en de dealer trek z'n handen er onmiddellijk vanaf, omdat ze vinden dat ik het maar met TomTom moet uitzoeken. Nu is het natuurlijk een bouwsysteem en wat mij betreft geldt dan het principe dat Mazda voor elk onderdeel verantwoordelijk is. Als de ruitenwissers problemen zouden geven, ga ik ook niet naar Bosch. De wissers zijn trouwens net vernieuwd, trokken al een tijdje strepen.
Licht irritant vind ik de kraak in de voorwielophanging bij koud weer; schijnt een Mazda-kwaaltje te zijn.
Heb in de winter met Pirelli-winterbanden gereden, maar ben blij dat de gewone Yokohama's er weer onder zitten. Die sturen toch net even fijner.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.