Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst10.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto

  • 43 km

Beste Lezers,

Zojuist eigenaar geworden van een nieuwe Mazda CX5. Ik zal proberen de komende tijd mijn ervaringen op papier te zetten. Vandaag vertrek naar Frankrijk (Bourgogne) de eerste echte grote test na wat korte proefritten.

De keuze was best lastig. Maximaal 20% bijtellingen en ruimte. Bezine of Diesel.

Na vele testritten in diverse merken Ford, Hyundai (Jaren probleemloos maar spartaans) een Tucson gereden, en Kia Sportage (geen 20%) eigenlijk besloten voor de i40 diesel te gaan te gaan. Ik stond op het punt deze auto te bestellen en zag een kleine advertentie in de Telegraaf.nl en ja toen was ik verkocht. Zeker na de proefrit en de uitvoering. Helaas voor Hyundai maar het werd een Mazda CX 5. Mijn eerste Mazda.

Ben benieuwd!!

Ik wil graag een objectieve bijdrage leveren zonder iets achter te houden. Verbruik, gevoel(uiteraard persoonlijk) en beleving zijn hierbij heel belangrijk voor mij. Vandaar dat ik nog een middelmatige score geef na de eerste indrukken.

een werkvakantie in Frankrijk

  • 1.686 km

Zo dit was dan meteen de eerste grote test voor mijn nieuwe auto. Net twee dagen in mijn bezit en dan volgeladen naar de (Thury (Yonne) Bourgogne. Mijn broer heeft daar een huis en wilde graag dat ik de keuken ging plaatsen. Daarnaast zitten mijn ouders daar voor 5 maanden en er moest dus echt veel mee. Auto vol en gaan.

Wat een fijne reis ondanks de belading en het slechte weer onderweg. Wegligging, comfort, stuurgedrag zijn echt goed ik denk dat Mazda met deze auto laat zien dat het echt kan. Je voelt de auto aan.

De motor en versnellingsbak zijn echt geweldig. Rustig, goed reagerend op het pedaal echt top. Bij laag toeren toch ook lekker oppakken, geen centje pijn. Schakelen gaat strak en een enorme rust aan boord.

ergonomie.

Veel voor weinig en het werkt allemaal feilloos en veel is goed te vinden en (logisch) te bedienen. Tom Tom navigatie met live functie is echt top, audio oké en bluetooth werkt vlekkeloos.

Ik heb ook belooft eerlijk te zijn en ook kritisch. enkele punten van kritiek zijn (uiteraard mijn mening). er zijn een aantal plekken op het dashboard slecht zichtbaar.
1 de startknop (niet geheel onbelangrijk) ik ben lang en zit ver naar achteren en stuur komt dus deels naar voren.
2 de bediening van alle veiligheidssystemen het is het hele setje knoppen links naast het stuur. geen zicht op

het bedienen van je elektrische spiegels gaat niet via de afstandbediening maar via knop in de auto?????????????? werkt overigens prima maar wel extra handeling nodig met contact aan.

als laatste een vaker gehoorde klacht is het trillen van de spiegels (alleen het glas) op de snelweg. Het is niet storend maar mag naar mijn idee niet voorkomen.

Een uitstekende auto met veel waar voor zijn geld.

Overigens werken alle veiligheidssystemen uitstekend en leert je meteen je richtingaanwijzer goed te gebruiken voor de lane departure en RVM (dode hoek. De piepjes en de brommetjes wijzen je op je tekortkomingen.

Verbruik is goed te noemen heenreis richting de 1 op 13 extreem vol en extreem slecht weer. Op de terugreis was het verbruik 1 op 15,8 echt oké. Niet boven de 125 km geweest.

verder verslag volgt.

eerste storing

  • 4.732 km

De eerste 5000 km zitten er bijna op en deze zijn redelijk soepel verlopen.

Hierbij wat kleine zaken die hebben plaatsgevonden.
1*Steeds meldingen van de bandenspanningcontrole tijdens de warme dagen rond 20 mei. Na de bandenspanning te hebben gecontroleerd en bijgevuld meldingen verholpen.
2* kleine resonantie in het uitlaatsysteem bij koude start na ca. 10 seconden weg(elke dag)Bezoek aan garage volgt
Inmiddels bij garage geweest en heeft te maken met afstelling van ontstekingsmoment. De keuze is gemaakt voor een snellere opwarming van de motor
3*Bij de eerste km met koude motor lijkt de koppeling iets te slippen kan het geluid niet goed omschrijven. Bezoek aan garage volgt.
Inmiddels bij garage geweest en behoeft geen verder onderzoek.
4* Achterruitenwisser blijft ineens in middenstand op het ruit staan. (Zekering defect)

Nog een klein puntje van kritiek: De deurgrepen zijn bekleed met stof en deze worden snel vies en dit zie je dus ook!!!!!!

Zo zie je maar een paar kleine zaken maar toch blijft het een geweldige auto.

Het rijden blijft een genot. De motor en bak zijn en blijven echt geweldig.

De wegligging en onderstel super deze auto laat de andere ver achter zich.

Ik heb in een eerdere review een opmerking gemaakt over de plaats van de startknop en de knoppen van de veiligheidssystemen. Inmiddels ben ik eraan gewend en ze zijn blindelings te vinden.

Het verbruik schommelt een beetje en ik probeer het start/stop systeem goed en efficiënt te gebruiken daarnaast hou ik mij aan de snelheid. Als je veel snelweg rijdt is 1 op 14 a 15 haalbaar maar soms zitten er weken bij met korte stukken en dan wordt het verbruik zo rond 1 op 13.

De stoelen zitten goed en met mijn lengte van 1,95 m is er voldoende ondersteuning. De korte zittingen achterin zijn voor de kinderen helemaal niet slecht.

Controle van oliepeil om de 1500 km uitgevoerd - geen verbruik.

Al met al weer een hele plezierige periode.

Mijn algemene mening over deze auto is heel positief.

Tot de volgende keer na de vakantie in Zuid- Frankrijk.

"Vive la France" - "Vive Mazda"

  • 10.700 km

Zo weer terug van een geweldige vakantie en weer aan het werk. Nu draait het hier natuurlijk om de review van de auto dus daar zal ik mij dan ook toe beperken.

Om daar dan maar meteen mee in huis te vallen in een woord geweldig. Wat een fijne reisauto!!! na ruim 3000 km achter elkaar te hebben gereden heen en terug natuurlijk is dit de voornaamste conclusie.

Even wat positieve punten:

*Heerlijke stoelen en goede zit met voldoende steun
*Ruimte ruim voldoende ook voor de kids
*wegligging top!!
*Motor en bak top en voldoende trekkracht
*Navigatie is van Tomtom en Mazda heeft er verstandig aan gedaan om met tomtom te gaan samenwerken. Door de live verbinding (internet)ben je altijd op de hoogte van de actuele verkeersinformatie en krijg je een goed en betrouwbaar alternatief aangeboden. het leuke was dat ik dit nu eens kon controleren doordat ik vlak voor de file bij Lyon van de weg werd gestuurd met de melding dat de alternatieve route mij 40 minuten zou schelen. Het leuke was dat 1 van de auto's die dus de normale route koos inderdaad 40 minuten later op een parkeerplaats verscheen na Lyon waar ik inmiddels had getankt een sanitaire stop had gemaakt en wij lekker hadden gegeten en op het punt stonden om te vertrekken. Lof voor Tom tom

Even wat andere zaken:
Ik kan maar niet wennen aan het sleutelgebruik. Deze heb je wel nodig om de auto te openen en te sluiten maar niet om te starten. Volgende keer misschien toch ook met keyless entry. zoek vaak naar de sleutel zit ie nou in mijn zak of ligt ie in de auto.

Door het dunne plaatwerk (onderdeel van Skyactive programma) wordt het bij 40 graden + toch een beetje moeilijk. Het plaatwerk begint echt te tikken en dit komt niet uit het motor gedeelte of van de uitlaat en leg daarnaast niet je zonnebril in het daarvoor bedoelde vak want bij het opzetten verbrand je levend.

Andere zaken die opvallen is toch wel de automatische High-beam verlichting. Dit werkt volledig automatisch en voortreffelijk.

Nog een opmerkelijk punt is dat Mazda op geen enkele plek buiten de auto heeft staan dat het een Mazda is behoudens het logo wat maar weinig mensen kennen vandaar ook dat je regelmatig wordt nagekeken en wordt aangesproken. (altijd leuk)

Benzine verbruik tijdens de vakantie was even iets anders dan thuis. Hier haal ik moeiteloos 1 op 14 maar met een volgepakte auto zonder dakkoffer, extreme hitte en een iets hogere snelheid is 1 op 11 tot 1 op 12 meer reeel en viel dus een beetje tegen.

Verder geen rare dingen of meldingen gehad. Dus als je het mij vraagt, het is per slot van rekening mijn eerste Mazda ben ik meer dan tevreden.

Wordt vervolgd bij ongeveer 20000 km of bij bijzonderheden

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.