Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst38.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 12500 zitten er op

  • 12.500 km

Inmiddels ruim 12500 km op de teller staan.
De wagen bevalt nog steeds erg goed. Eerder in dit forum zei iemand dat je kunt merken of je een klik met je auto hebt als je steeds even achterom kijkt als je wegloopt. Dat zit in mijn geval dan wel goed.
Strakke wegligging, instrumentarium bevalt goed. Feit dat de spiegels trillen, maar dit merk je alleen als je er bewust op let. Als je gewoon onderweg bent zie je dat niet.
Lane departure zet ik inderdaad vaak uit, want kan erg irritant zijn. Bijvoorbeeld bij regenval, waarbij je voorganger een spoor trekt, waarvan het systeem denkt dat het belijning is. Maar op andere momenten vind ik hem wel weer prettig en zet ik hem aan.
I-stop werkt bij mij prima. Heb er nu in totaal 39 minuten gebruik van gemaakt. Wel merk je dat hij dit niet lang volhoudt, heeft waarschijnlijk met accu capaciteit te maken. Afhankelijk van hoe hard de airco staat e.d. is dit soms 3 tot 4 minuten, maar soms ook minder dan 1.
De verlichting vind ik erg prettig. Doordat hij wat hoger geplaatst is levert deze veel zicht.
Als ik mazda nog tips zou mogen geven dan zou ik graag de achterklep hoger willen zien in openstand, heb al een paar keer mijn hoofd gestoten, en ik zou graag een grotere tank willen. 50 liter is niet veel voor een auto waar je veel km mee rijdt.
Verbruik valt me erg mee.
Heb een aantal keer een week rustig aan gedaan, netjes de snelheid aangehouden, rustig opgetrokken etc. Ik kom dan op 6,7l per 100 km. Als ik normaal rijdt (niet al te rustig) dan komt deze op 7,2l per 100km uit. Heb eenmaal met een 1200kg zware caravan gereden en vond toen het gebruik wel tegenvallen. Ook zesde versnelling is geen echte versnelling. In de heuvels zul je snel terug moeten naar de 5de en met een zware aanhanger zou ik de 6 niet eens proberen. Denk niet dat je motor daar beter van wordt....
Storingen:
In het eerste weekend kreeg ik melding dat banden niet voldoende hard waren. Heb deze opgepompt en de melding gereset, daarna nooit meer terug gekomen. Lijkt me een sloridgheidje van de dealer.
Heb eenmaal melding gekregen dat voorruit schoongemaakt moest worden om sensors te laten werken. Simpel de ruitenwisser aanzetten was voldoende om dit te verhelpen.
Zoals boven gemeld gaat bij 9500 km de melding verschijnen dat een bandenrotiatie nodig is. Heb hier drie keer de dealer voor gebeld die steeds niet verder kwam dan melden dat ik de bandenspannigsknop in moest drukken en dat het dan over zou gaan. De derde keer accepteerde ik dat antwoord niet meer en is de auto naar de garage geweest. Daar hebben ze me laten zien wat je wel moet doen, maar je kunt in het menu dit instellen (ook uitzetten, maar dat doe ik niet)
Ik krijg steeds de melding dat mijn kaarten van de tomtom oud zijn. Heb de geheugenkaart nu al twee keer aan tomtom home gehangen en van alles op gezet dat volgens tomtom nodig was, maar die melding blijft komen. Zal dat binnenkort eens na gaan vragen, want is wel irritant, de melding zat er vanaf dag 1 ongeveer in.Wat ook jammer is, is dat om allerlei zaken van tomtom op je systeem te zetten via tomtom home, het systeem zelf aangesloten moet zijn en dat dit niet kan met een geheugenkaart. Systeem aansluiten kan weer niet, want het is geen draagbare. Lijkt erop dat dit alleen bij de dealer kan.
Enige echte storing heb ik al een paar duizend km en zit er nog steeds in. Bij het openen van de auto slaat regelmatig de centrale deurvergrendeling op hol: open - dicht - open - dicht - open - dicht - open - dicht - open - dicht. Hierbij is het ook regelmatig niet mogelijk om de achterklep open te krijgen doordat deze op slot blijft. Heb inmiddels geleerd dat door de knop van het slot in de rijdersdeur open en dicht te doen (handmatig) de achterklep daarna ook open gaat. Gemeld bij de dealer. die hebben er een hele dag naar gekeken. Rond de lunch belden ze met dat ze niks konden vinden. Ga je toch een beetje aan jezelf twijfelen, maar gelukkig hadden ze in de middag zelf ook een storing meegemaakt. Helaas konden of wilden ze niks doen. Ze hebben blijkbaar een en ander doorgemeten en aan Mazda Japan doorgestuurd onder het mom van: nieuwe auto, garantie, hebben eerst advies en toestemming van mazda nodig. Maand later en nog steeds met het zelfde probleem is de auto weer een heel dag naar de dealer gegaan. Helaas daar een herhaling van zetten. Veel meten en doorgeven, maar niets gerepareerd. Wel vervelend als je je hond achterin hebt zitten en de klep gaat niet open wil. Dan is het elke keer de achterbank plat gooien en het beestje bevrijden ;-)
Deze week hoop ik meer te horen en dat is wat mij betreft oko de laatste keer geweest dat ik braaf mee ga met ade boodschap dat we op japan moeten wachten. Heb ik toch geen fluit mee te maken. Heb een dure auto en wil gewoon dat dit werkt.
Nog een tip voor de mensen met een ipod. Ik heb bij de dealer de officiele aansluiting besteld. Deze bestaat uit een ingang in je ipod aan de ene zijde en aan de andere een 12v stekker en een aux stekker. Hiermee wordt de input van je ipod op het systeem als aux weergegeven en kun je je ipod allen maar bedienen op de ipod zelf. Ik vermoedde al dat dit beter kon en heb mijn normale kabel gepakt waarmee de ipop ook aan de computer wordt aangesloten. Met alleen de usb stekker in de auto dus. Als je dit doet verschijnt een mazda logo in het scherm van de ipod en kun je hem ook volledig vanaf stuur en joystick bedienen. Onbegrijpelijk dat ze dit zelf niet weten.
Al met al kan ik alleen maar zeggen: prima wagen. Een 9 op 10 en met hetzelfde leasebudget en 20% bijtelling had ik de wagen zeker weer besteld. Nu de 20% is komen te vervallen zou ik toch nog even kijken naar alternatieven, maar is de kans aanwezig dat ik toch weer bij de cx5 uit zou komen.
Groet,
JW die benieuwd is of mensen zijn deur probleem kennen

na 20.000 km

  • 21.000 km

We zijn weer een stuk verder.
Morgen de 20.000 km beurt. Ben benieuwd of daar nog zaken uit naar voren komen.
In de vorige review schreef ik dat ik problemen had met de sloten. Dat is inmiddels opgelost. in eerste instantie hebben ze het slot achter vervangen. dat gaf geen oplossing. Vervolgens hebben ze het slot in linkervoordeur vervangen. Dit was de oplossing.
Ook schreef ik dat mijn tomtom kaarten verouderd waren. Dit bleek er inderdaad mee te maken hebben dat je binnen de eerste drie maanden na aanschaf de kaarten gratis kon updaten, hierna niet meer. Hiervoor was ik dus te laat. Had het wel fijn gevonden als mijn dealer daar op had gewezen. Nu alleen maar op te lossen met een duur abonnement bij tomtom en daar pas ik vooralsnog voor. Zoveel wijzen de kaarten nou ook weer niet.
Er is wel een nieuw tomtom probleem bijgekomen. Heb inmiddels een betaald abonnement op tomtom live genomen, maar in tegenstelling tot de eerste drie gratis maanden waarin het inloggen op live automtisch verliep is het sindsdien een handmatige actie geworden. Aangezien de tomtom altijd een paar minuten nodig heeft om verbinding te krijgen met live is dat dan een actie waar je terwijl je rijdt inlog code en wachtwoord moet intypen. Erg omslachtig en gevaarlijk. Heb hier een klacht over ingediend en wacht nog op een oplossing. Verder een prettig systeem wat feilloos en snel zijn werk doet, al valt mij op dat hij ondanks andere instellingen wel van binnendoorweggetjes blijft houden.

Er werd gevraagd naar vervuik met caravan er achter. Dit heb ik nog maar 1 keer gedaan binenn nederland. Ik geloof dat verbuik toen terugzakte van 1.14/15 naar 1.8/9 en dat vond ik wel stevig.

Net terug uit zuid frankrijk en dus ook langere afstanden mee gereden. Mijn overall beeld blijft: heerlijke reiswagen. In de reviews van o.a. autoweek blijft men klagen over stugge vering, maar ik herken dit absoluut niet. Ik vind het weg gedrag heerlijk.
Ook stoelen vind ik lekker zitten en je komt na een lange rit gewoon fit aan. Ook in de heuvels en haarspeldbochten heeft hij het prima gedaan. Hier ook flinke stukken gereden met een minder wegdek en hier echt geen probleem ondervonden met de vering. Wel is bandengeruis goed te horen, maar dat was ook het geval bij vrienden van ons die met een veel duurdere wagen reden.

Ook bij hogere snelheden (170+)blijft het weggedrag uitstekend en veel vertrouwen geven. Wel valt op dat naast reeds vaker genoemde trillende spiegels ook de motorkap wat klappert en niet helemaal vormvast lijkt. Hieraan kun je dan toch zien waar bespaart is. Hier heb je overigens helemaal geen last van, maar toch had ik dit bij mijn vorige auto's (superb combi, C5 en V50) niet, ook niet bij snelheden van 200+ km/u

Ik denk dat de CX5 nog steeds een interessante optie is als ik een nieuwe wagen zou moeten uitzoeken, maar nu de 20% bijtelling is komen te vervallen zou het louter om die reden ook goed een andere keus kunnen worden. in dat geval zal het wel een ander segment worden, want als ik uit de SUV's moet kiezen die concureren met de CX5, dan zou laatste nog steeds veruit mijn voorkeur genieten.

Tevreden bereider dus. Geen spijt en overall een 8 op 10!

problemen tomtom opgelost

  • 23.000 km

na wat mailwisselingen vandaag gebeld over eerder omschreven klacht. En ik kan melden: Opgelost!
Bleek dat waar het oorspronkelijke gratis abonnement aan de sim van je auto is gekoppeld deze aan je e-mail account wordt gekoppeld als je een betaald abonnement hebt. Dit hebben ze op afstand veranderd en heb daarna zelf de tomtom weer naar fabrieksinstellingen gereset. Hierna ging het inloggen automatisch.
Hierna heb ik tomtom gevraagd mijn betaalde abonnement dan pas vanaf vandaag in te laten gaan en ook hier gingen ze gelukkig mee akkoord. Kan nu dus een vol jaar genieten van automatisch inloggende live services!

Net lekker op wintersport geweest

  • 35.400 km

Ruim 35000 km op de teller.
De wagen bevalt nog steeds prima.
Na de aanloopproblemen zoals eerder beschreven geen problemen meer gehad.
Net een wintersport vakantie achter de rug en met vier man en een flinke lading onderweg over de duitse autobaan. Moet zeggen dat de cx5 dan wel eens kracht te kort komt. Tot ongeveer 140 / 150 gaat het lekker, maar daarna is de rek er wel een beetje uit. Ook merk je met heuvel op dat de wagen in zijn 6 echt geen trekkracht meer heeft. Zaak om op tijd terug te schakelen. wat dat betreft deed mijn skoda superb combi met 1.8tfsi dat aanmerkelijk beter. Die trok met volle lading gemakkelijk op tot snelheden ruim boven de 180 / 190
Mijn lichaamsbouw is als lang en breed is te omschrijven en ik moet eerlijk zeggen dat je de stoelen na een paar uur zitten met mijn postuur goed voelt. Niet vervelend, maar haalt het niet bij de volvo stoelen.
Brandstofverbruik in nl vind ik wel redelijk. Haalt natuurlijk niet de fabriekopgave, maar valt ook niet tegen. Wanneer je harder gaat rijden zoals in Duitsland gaat het wel snel bergafwaarts. Ik kwam op de terugweg uit op ongeveer 1 op 10,5
Al met al een heerlijke wagen en lekker ruim en voldoende luxe. Ik ga er nog 2,5 maand van genieten. Daarna ivm andere baan helaas weer afscheid nemen. Hierna waarschijnlijk geen cx5 meer ivm fiscale bijtelling van 25%. Als ik die 25% moet betalen zou ik eerderweer gaan voor de superb. Die is net zo goed afgewerkt, nog groter en met de 1.8 ook sneller.
Helaas zijn per 1-1 de meeste d segment stations uit de 20% geknikkerd.
Ik zal begin april de laatste review schrijven. zit dan waarschijnlijk ruim boven 40000

afscheid

  • 38.000 km

Snik,
Vorige week afscheid genomen van mijn mazda.
Jaar in gereden. Geen seconde spijt van mijn keuze gehad. Heerlijke wagen. bij nieuwe werkgever geen leasebak dus zelf weer een auto gekocht.
Hiermee stop ik dus ook met bijdragen aan deze my review.
JW

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.