Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 70.766 km |
Eerste ervaringen met Mazda CX-5
- 1.322 km
Na vele merken auto's gereden te hebben is dit mijn eerste Mazda. In mijn beleving, goede auto's maar "grijze muizen".
De laatste 15 jaar heb ik prive 2 VW Sharan TDI's (85 KW) gereden. Totaal ca. 400.000 km mee afgelegd zonder problemen, zelfs beide met de eerste accu en uitlaat. Belangrijkste redenen voor deze aanschaf waren het aanhangergewicht van 2000 kg en de grote ruimte. Zakelijk heb ik als laatste (voor mijn pensioenering) BMW 318D gereden. Na deze laatste ervaring heb ik gezegd dat mijn volgende prive auto een BMW X3 zou worden. Toen we gingen "winkelen" vond mijn vrouw deze te groot en wilde graag een X1, maar dat vond ik helemaal niks. Ook een Tiguan stond hoog op het lijstje van mijn vrouw, maar dit was vanwege het uiterlijk ook niet mijn keus. Vervolgens kwamen we bij toeval langs de Mazda garage en daar stond een CX-5 buiten, we vonden hem beide mooi !! Bij navraag bij Mazda de Rijk in Etten-Leur over levertijd e.d. sprak de verkoper over september/october en stelde zich niet erg klantvriendelijk op. Omdat we toch erg veel belangstelling hadden gekregen zijn we naar Mazda dealer van Sprundel in Roosendaal gereden en daar was de ontvangst zeer klantvriendelijk. Eerst werd ons een proefrit aangeboden, mochten wel een uur gaan rijden, dit leek ons erg lang en waren we blij verrast na 30 minuten terug. Zaken die ons met name positief opvielen waren ; 1. eigen gewicht slechts 1290 kg. 2. toegestaan aanhangergewicht van 1800 kg. 3. laag brandstof gebruik (fabrieksopgave) 4. Ruime en robuste auto 5. Zeer scherpe prijs en erg compleet in vergelijking met concurenten. 6. En uiteraard de goede rijeigenschappen. Aangezien de uitvoering en kleur (zwart) welke wij wilde met 14 dagen geleverd kon worden hebben we meteen gekocht. De uitvoering werd 2 WD, benzine motor, de TS+ met als extra opties Safety Pack (bi-xenon koplampen, AFS,LDW en HBC), Meralic lak, geintegreerd navigatiesysteem, een afneembare trekhaak, waxoyl behandeling en beschermfolie op de achterbumper. 24 april konden we hem ophalen, tot onze verbazing was er geen trekhaak gemonteerd. Dat was een teleurstelling omdat ik die zeer frequent gebruik (fietsendrager en paarden trailer). Er bleek van fabriekwege een storing in het elektrisch systeem te zitten bij gebruik van de elektrische aansluiting van de trekhaak. Men was geadviseerd geen trekhaken te monteren voordat dit probleem opgelost was. Dit was voor mij onacceptabel en is er toch een gemonteerd, de storing is dat het controlelampje van de mistlamp achter niet werkt bij gebruik van de elektrische aansluiting van de trekhaak. Voor mij niet onoverkomelijk en wordt verholpen als de fabriek de oorzaak heeft gevonden en de oplossing aandraagt. Dan nu de rijervaringen tot op heden. Een heerlijke auto die fijn stuurt, prima wegligging heeft, stil is en inderdaad zuinig, ook nu al na zo weinig kilometers. Mijn gemiddeld verbruik is nu 1 op 14,8 !! Het infopaneel geeft een gemiddeld verbruik aan van 6,6 ltr. per 100 km, dat is zelfs nog iets zuiniger. De helft is gereden op de snelweg en de rest op 60 en 80 km wegen met betrekkelijk korte afstanden van ca. 10 km per rit. Mijn vrouw en ik rijden de toegestane snelheden maar trekken wel normaal (niet meteen de gas flink indrukken) op en schakelen vroeg over. Dit laatste is wel behoorlijk wennen maar beloond zich duidelijk in laag verbruik. We vinden het overigens leuk zo zuinig mogelijk te rijden en letten goed op het schakeladvies.
Met de paardentrailer met 2 paarden ca. 1800 kg hebben we nog niet gereden, ik ben benieuwd hoe hij dat gaat volbrengen (in vergelijking met de Sharan TDI die daar geen enkel probleem mee had). Het verbruik zal dan uiteraard flink stijgen. Het was wel even wennen aan alle aanwezige (veiligheids)techniek maar is zeker functioneel. Een maal is mijn vrouw onaangenaam verrast bij het inparkeren doordat het remsysteem automatsch werd geactiveerd. Enkele andere opmerkingen zijn; - bij het verhogen of verlagen van het radiovolume via de stuurbediening krijg je steeds een piep die ik irritant en onnodig vindt. - het dasboard materiaal is niet onderhoudsvriendelijk. - te weinig opbergruimte in de portieren. - het stationair toerental bij koude start is korte tijd "te hoog". - snelheidsmeter geeft 5 % hoger aan dan de snelheidsmeter van het navigatiesysteem.
Allemaal overkomelijke zaken en niet doorslaggevend voor mijn beoordeling. Wat de waardering met sterren betreft vind ik het nog te vroeg voor een eerlijk oordeel, vandaar de 4 sterren per onderdeel en "misschien" bij de vraag of de volgende weer een Mazda wordt.
30-11-2013
Intussen ca. 19000 km gereden, totaal gemiddeld verbuik 1 op 14,5. Dat is erg goed voor een auto van dit formaat, ik moet er wel bij zeggen dat ik er bewust mee bezig ben. Vroeg overschakelen, rustig optrekken, start-stop systeem altijd aan, tijdig gas los voor situaties waar je moet stoppen e.d.. Als mijn kinderen er soms mee rijden zie je meteen het gebruik oplopen (1 op 12). Ook met snelheden boven de 110 zie je het verbruik behoorlijk stijgen door naar ik aanneem met name de luchtweerstand (hoge auto).Lakkwaliteit/dikte is duidelijk minder dan bij de Volkswagens en BMW (krasgevoeligheid en steenslag plekjes waar de grondlak in beeld komt) die ik hier voor gereden heb. Alles overziend ben ik toch zeer tevreden over de Mazda CX5
Tussen beoordeling
- 38.500 km
Na 38500 km en 4 jaar gemiddeld verbruik 6,89 ltr./100 km. ca. 2000 km hiervan zijn met een aanhanger! Opgemerkt dient te worden dat ik een rustige rijder ben die anticipeert en rustig optrekt. Op de grote weg rij ik meestal ca. 110 km/h.. Bij hogere snelheden zie je het verbruik duidelijk stijgen, natuurlijk met name a.g.v. de luchtweerstand bij dit model. Desalniettemin vind ik het een keurig verbruik voor deze behoorlijke auto. Nog geen onkosten gehad buiten het normale onderhoud. Tot op heden zeer tevreden over mijn eerste Mazda.
Tussen beoordeling
- 57.218 km
Nog steeds zeer tevreden, inmiddels 57218 km gereden. 4 nieuwe banden gelegd verder alleen APK keuringen met normale onderhoudsbeurten.
Buitenspiegel en i-stop
- 59.000 km
De linker buitenspiegel klap elektrisch niet meer in of uit, ook de i- stop werk niet meer. Het draaimotortje van de spiegel werkt nog wel maar de spiegel draait niet. Spiegel nu geblokeerd en elektrisch ontkoppeld i.p.v. er een complete nieuwe op te zetten.
Mazda verkocht, nu Kia e Niro
- 70.766 km
Omdat ik zonnepanelen heb, en stroom over heb, een elektrische auto gekocht. Geen wegenbelasting meer en “gratis” eigen energie. Tevens veel minder onderhoudskosten en 7 jaar Kia garantie. Op zich is de Mazda uitstekend bevallen en hadden we hem nog jaren gereden als we niet overgestapt waren op een elektrische.
Voor Kia gekozen omdat deze zeer goed uit testen komt, een 64kWh accu heeft voor een redelijke totaal prijs. Ook het bereik bij een volle accu is een van de beste. We gaan het binnenkort ervaren!! Eind kilometerstand Mazda 70766 km. Gemiddeld verbruik met regelmatig aanhanger en veel korte afstanden uitstekend. Ca. 1 op 14,5 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.