Mazda 929 2.2i GLX (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 929 2.2i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 191.800 km |
KM-stand laatst | 209.250 km |
steady as she goes....
- 202.650 km
Gisteren voor het eerst met deze wagen een "grote" afstand afgelegd. Het is duidelijk te merken dat de auto daar ook echt voor bedoeld is, want op de snelweg met een constante kruissnelheid van ca 120/130 km/u rijdt de wagen werkelijk als een vorst.
Het comfort is prima, geluidsniveau iets aan de hoge kant, maar dat mag voor een auto van ruim 23 jaar oud.
Ik heb de auto nu twee jaar, en inmiddels zit er ongeveer 11.000km op.
De motor heeft slechts een kleine beurt nodig gehad, bougies zijn nog niet vervangen, dat bleek nog niet nodig.
De 2,2 injectie motor loopt "als een zwitsers uurwerk" aldus de Autoweek Klokje Rond redactie, en dat is niet minder waar. Met een verbruik van soms wel 1:12,5 mag ik niet klagen, en is het heerlijk luxe rond rijden in een probleemloze auto. Algoed, er moet komend voorjaar wel gewerkt worden aan de carrosserie, als dat gedaan is kunnen we hopelijk weer jaren vooruit.
Klassebak, Japanse degelijkheid
- 207.250 km
Sinds een week gebruik ik deze schone Japanse dame weer (tijdelijk) voor dagelijks vervoer.
Omdat ik mij toch al een poos zorgen maakte over de staat van de auto (wat o.a. te zien was tijdens de klokje rond keuring) heb ik twee experts opnieuw de auto laten bekijken.
De APK zat eraan te komen, maar gelukkig was een deskundig oordeel mijn redding.
Ondanks het feit dat diverse mensen (en dus ook Autoweek) zich zorgen maakte, werd er slechts 1 afkeurpunt gevonden, dat ook nog eens snel en eenvoudig werd opgelost.
De benzineleiding aan de achterzijde was gaan lekken en is vervangen.
Omdat er wel geadviseerd werd de Chassisbalk rechtsvoor te behandelen, zijn we gelijk in actie gekomen. Alles is schoongemaakt en het slechte stuk is volledig vervangen door een nieuw deel. Resultaat: Een stevige solide klassebak!
Kleine storingen in het dashboard werden dskundig onderzocht en verholpen door het aansluiten van de juiste connectors en alles functioneert nu weer zoals het hoort.
Rijden met deze auto voelt nu dus weer volkomen vertrouwd. Luxe en degelijkheid zoals dit 25 jaar geleden op de weg kwam.
De motor loopt nog altijd als een zwitsers uurwerk en met de juiste kruissnelheid zoef je heerlijk over de weg, met een verbruik van maarliefst bijna 1:14. (en dat voor een 2.2 motor!)
Op de planning voor volgend jaar staat weer wat onderhoud zoals een kleine beurt en controle van de distributieriem.
Omdat eind van deze maand mijn gloednieuwe autootje zijn opwachting maakt zal kort daarna deze statige dame weer even mogen genieten van een winterslaap.
Auto vertrekt naar nieuwe eigenaar
- 209.250 km
Helaas is de auto niet meer in mijn bezit.
Deze krijgt een laatste levenskans in Belgie bij een liefhebber.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.