Mazda 626 Wagon 2.0 Exclusive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 Wagon 2.0 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
ERVARINGEN
Auto aangeschaft in juni 2005 bij Allewijn Ott in Alkmaar.
Na 2 weken gaan we er mee op vakantie naar Kroatie met 4 personen en een caravan van 1200 kilo. Topkoffer erop en ik zit precies op het max laadvermogen.
Caravan weegt 1200 kilo dus die zit ruim binnen de limiet van 1500 kilo die hij mag trekken. De combinatie rijdt goed. Ook op hogere snelheden al duurt het wel wat langer dan ik met mijn vorige auto, Mitsubishi Galant, gewend was, Maar komt denk ik ook door de automaat. Eenmaal in Slovenie na vele bergjes op en af, in de zon van 35 gr. laat de automaat het afweten. Geen gang meer in te krijgen. Weggesleept door de ANWB naar de garage waar ik hem had gekocht met garantie, alwaar de reparatie ’3 maanden duurt’!
Dit is zeker niet te wijten aan de garage want die heeft me al die tijd gratis een vervangende auto geboden en prima service geleverd.
Blijkt dat we een aparte combinatie hebben van motor/uitvoering/automaat hebben. Er schijnt in 2001 tijdelijk een andere bak gebruikt te zijn in afwachting van een nieuwe.
Doordat dit soort onderdelen ’nooit’ kapot gaan bij een Mazda, is er in Europa ook geen onderdelenmarkt te vinden en dus moesten er onderdelen (3 tandwielen) uit Japan komen.
Verder een heerlijke auto. Hij is ruim, zeker ook achterin, goed voorzien van uitrusting. De automaat is een uitvinding vind ik en doet het naar behoren.
Benzine verbruik is wel aan de hoge kant. Ik ben een beetje een doorrijder maar ook als je rustiger rijdt verbruikt hij 1:8 en dat gaat er met de huidige prijs wel behoorlijk inhakken.
Ik zou zeker deze auto aanraden al was het maar om het comfort en de ruimte. En ach, uiterlijk is betrekkelijk, niet waar?
PROBLEMEN
Automaat stuk, hapering in de motor bij 136000 km, verholpen door een paar nieuwe bobine-kabels te plaatsen onder garantie.
UPDATE:
Auto is nog steeds in bezit en bevalt nog steeds zeer goed.
Geen problemen verder gehad met de automaat of andere dingen. Benzine (veel) erin en rijden maar. Met de huidige benzine prijzen en een verbruik van plm 1:8 moet je er wel tegen kunnen maar je krijgt er een hoop luxe en ruimte voor terug.
Een beurtje tussendoor met APK en dat is alles.
Update:
okt.2007. nog steeds in bezit van de deze auto al zijn we wel aan het kijken naar een andere (kleinere) auto.
Wij hebben de caravan weg gedaan en de kinderen worden wat zelfstandiger dus hebben niet meer zo’n grote auto nodig. Ook rijden we nu veel minder km’s (5 tot 6 DKM)
Nog steeds geen problemen met de auto dus helaas geen opwindende dingen te vermelden.
Aan P@tje:
Wij hebben geen gas genomen omdat we maar 10 tot 11 dkm per jaar rijden en dat de investering niet waard is, bovendien verlies je dan ook weer wat pk’s die je wel kan gebruiken als je met de caravan gaat naar landen als Slovenie en Kroatie.
Auto overleden
- 160.000 km
Helaas is de Mazda niet meer.
Ik heb een aanrijding gehad en de auto is total loss verklaard.
Na de vakantie hebben we een kleinere auto gekocht (Seat Ibiza) omdat we de caravan niet meer hebben en verder geen grote auto meer nodig hebben. Gezien de huidige benzine prijzen geen gek idee.
De auto is ons in totaal zeer goed bevallen. Op het verbruik na maar dan heb je ook een hele ruime auto met zeer veel luxe en confort.
Ik kan de auto zeer zeker aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.