Mazda 626 Wagon 2.0 DiTD Exclusive (2001)

autoreview

Mazda 626 Wagon

Signalement

Uitvoering626 Wagon 2.0 DiTD Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst128.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 128.000 km

Midden 2002 verdween de 626 uit het gamma van Mazda, om te worden vervangen door de Mazda6. De uitvoering uit 2001 is van na de laatste facelift en heeft buiten enkele cosmetische aanpassingen 10 extra paardenkrachten ten opzichte van het voorgaande model dat tussen 1997 en 2000 werd geleverd. De meest in het oog springende wijzigingen zijn heldere, niet zwart omlijnde lampclusters en grotere logo’s op de voor en achterkant.

De auto, en dus ook de motor stamt van voor het samengaan met Ford en is dus geheel door Mazda zelf ontwikkeld. Het is geen gecultiveerde machine wat betreft verbruik, loopcultuur en geluidsproductie maar is over het algemeen wel erg betrouwbaar. De motor zou minder luidruchtig zijn geweest wanneer voor een commonrail inspuitsysteem gekozen was, maar Mazda - altijd al een kleine speler op de zakelijke markt - liep destijds achter op dieselgebied. Dat is gelukkig tegenwoordig (2008) stukken verbeterd. Het geluid had eveneens verder binnen de perken gebracht kunnen worden wanneer er meer isolatiemateriaal was gebruikt.
Tijdens het rijden boven 80km valt op dat ook de zijspiegels en ruitenwissers aardig wat geluid gaan produceren. Dit wordt op lange ritten wel vermoeiend en is eigenlijk een smet op het totale comfortplaatje. De kracht van de motor is met 110 pk en 230 NM koppel voldoende maar de vermogensopbouw van de motor is niet erg geraffineerd. Dit komt naar voren in de vrij abrupte krachtsexplosie rond de 2500 toeren wanneer de turbo mee gaat blazen en daarnaast de \'niet thuis\' situatie van beneden dat toerental.

De stoelen zijn stevig en comfortabel tegelijkertijd, maar missen wel wat zijdelingse steun. De 626 is geen scheurijzer dus het gebrek hieraan valt alleen op wanneer bijvoorbeeld een rotonde wat te haastig wordt genomen. De stoelverstelling gaat traploos door middel van een draaiknop. Dit is ideaal om een ideale zitpositie te vinden. Helaas is het stuur alleen in hoogte verstelbaar. Het interieur is, vergeleken met de concurrentie uit die jaren, duidelijk wat gedateerd en voorzien van hard, grijs plastic. Het is echter een zeer overzichtelijk geheel en heeft geen last van piepjes of kraakjes. De aflegruimte is in orde. Naast het dashboardkastje is er een extra vak verborgen in de armsteun en de portiervakken zijn ruim genoeg. De bekerhouders zijn echter niet stevig genoeg om hoge bekers of flesjes van 1/2 liter stevig op hun plaats te houden. Wat betreft veiligheid moet opgemerkt worden dat voorin vier airbags gemonteerd zijn en dat de auto is voorzien van ABS.

Het uiterlijk van de 626 is niet bijzonder spannend, maar de meeste Mazda’s (tot de Mazda6) pretendeerden ook geen spannende auto’s te zijn. Het gevoel rond te rijden in een betrouwbare, no-nonsense auto heeft voor sommigen, in combinatie met de zachtere prijs dan waarvoor bijvoorbeeld vergelijkbare Toyota’s van de hand gaan, kennelijk toch z’n appeal.

PROBLEMEN

  • 128.000 km

117000 km - ABS-sensor rechts achter defect.
De sensoren van dit eerste generatie ABS-systeem gaan vaker kapot.

127000 km - Distributieriem gescheurd.
Door een productiefout scheurde de riem. De fout werd door de fabrikant erkend en de schade werd kosteloos hersteld.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens