Mazda 626 1.8i GLX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
'Aanschaf'
- 193.200 km
Het betreft hier een Mazda 626 GLX van het jaar 1997. Voorzien van: Airco, electrisch ramen rondom, armsteun bestuurderstoel, electrische spiegels.
Even een korte impressie, ik ken deze auo van binnen en buiten hij is namelijk hiervoor van mijn ouders geweest. Zij hebben hem 2e hands aangeschaf in 2004 bij toen nog Mazda dealer van Berkel te 's-Hertogenbosch. bij mijn weten stonden er toen ongeveer 70.000km op de teller dus hebben er in de afgelopen 8 jaar veel meegereden. Ook ik natuurlijk je kunt zeggen dat ik met deze auto echt heb leren rijden dus enig sentiment kan voorkomen in mijn revieuw.
De reden dat ik deze auto heb overgenomen van mijn ouders is eigenlijk heel simpel. tot voor kort was ik werkzaam bij een bekende auto dealer hier in de regio, en had dus altijd wel een auto tot mijn beschiking. Helaas stopt deze baan voor mij en moest ik weer een eigen auto hebben.
nu was het geluk voor mij dat mijn ouders ook weer toe waren aan een andere auto en heb ik voor een zachtprijsje deze mazda mogen overnemen.
uiteraard is de gehele geschiedenis van deze auto bij mij bekend dus ik wist dat ik geen kat in de zak zou kopen.
Tot op heden zijn er geen groet reparaties geweest. Met de uitzondering van de uitlaat wat schijnbaar een zwak punt is bij deze modellen.
onlangs is hij nog gekeurd geen aanmerkingen dus dat was ook fijn.
enig minpuntje was (wat schijnbaar bij de vorige onderhoudsbeurt ook al was) is dat de auto slecht stationair draait als de airco op stand 2 of hoger staat. Uiteraard is dit netjes verholpen door de garage (universeel) door de motor iets rijker te laten draaien.
Dus zoals u kunt lezen kan ik tot nu toe geen objectieve revieuw schrijven.(ben tot nu toe vooral erg blij met de auto)
Komende zondag vertrekken we met de Mazda en vouwwagen naar Italie dus de eerste echte kilometers voor ons. ik zal dan ook na de vakantie de revieuw aanvullen, en ook wil ik de gebruiks monitor bijhouden.
p.s. de gebruikosten staan op voldoende daar het niet mogelijk is deze niet in te vullen.
*edit: Kilometerstand verkeerd ingevuld nu correct*
UPDATE NA DE VAKANTIE
- 201.019 km
Update:
Zoals verwacht was de zomer vakantie geen probleem, heerlijk op ons gemak door duitsland 100,110 km/h met de vouwwagen (camp-let GT voor de kenners) was geen enkel probleem.
Todat mijn vriendin de eerste maal het stuur overnam, ineens rare trillingen in het stuur en als passagier voldoe is mijn stoel schudden. wat bleek ze reed 120km/h net te veel voor de vouwwagen met zijn 8inch bandjes (wel ontzettende breed).
Ook door oosterijk was het prima tedoen, al kon ik opgegeven moment tich wel merken dat het omhoog ging, en daardoor ook de lucht ijler werd.
de mazda begon het zwaarder te krijgen. heb op een moment gehad dat ik in zij 4 begon de heuvel(berg eigenlijk) op, en terug moest naar zijn 3 met het pedaal op de bodem maar toch terug aan het zakken van 90 naar 60/70.
In deze situaties merk je dan wel dat hoewel de 1.8 niet onder bemeten is. hij toch wel wat vermogen mist met nog geen 100pk.
overigens is dit PK verhaal zonder vouwwagen geen belemmering, ik ben namelijk in italie ook wel stukjes wezen rijden zonder vouwwagen en vriendin. Kan je zeggen de mazda heeft me positief verbaasd wat voornamelijk wegligging betreft. is het droog moet je het toch behoorlijk bont maken wil het mis gaan.
Tot nu toe
- 201.019 km
zoals jullie hebben gelezen het gaat goed met de mazda.
nu inmiddels over de 2ton en geen klachten, alleen is er 1 punt wat mij stoort maar dit hoort bij het model. Als je over drempels rijd is het hoorbaar dat de achtervering zijn werk doet, overigens is dit altijd zo geweest en een bekend punt bij dit type 626.
Ook moet ik opmerken dat dit bij de eerste 626 uit mijn geboorte jaar 1987 ook al zo was (Eerst van mijn Opa, daarna ouders).
Aandachts punt voor onderhoud, de V-snaar slipt op het moment door als het vochtig is buiten. dit doet hij alleen als ik vanuit stilstand aanrijd, heeft hij even gelopen is het voorbij.
Het stoort niet dus doe er voorlopig even niets aan, binnen kort een afspraak maken bij de garage voor een kleine beurt en meteen laten controleren.
Verkocht!
Helaas de 626 is verkocht. Het werd toch echt te duur om te blijven rijden. De combinatie nieuwe functie meer reizen en verbruik van niet zuiniger als 1 op 11 met uitschieters naar 1 op 8 was het niet meer tedoen.
Toch baal ik er van dat hij weg is. Was een erg fijne auto om te rijden, de ruimte is ook ideaal. Het enige waar ik mij wel steeds meer aan stoorde waren doe @%} beugels van de koffer klep. Wat zaten die opgegeven moment in de weg.
Hij is nu een maand weg heb een 206 gekocht. Qua ruimte een heel stuk kleiner. Maar moet zeggen wat pit en kracht doet die niks onder voor de Mazda. Zegt toch wel iets over die 1.8 achteraf.
Kortom veel plezier van gehad Zolang het duurde en helaas afscheid van moeten nemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.