Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.3 S-VT Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn Mazda6 sportbreak 2.3 S-VT Active is van juni 2004. Met wat extra’s (parkeersensoren, alarm en trekhaak) voor €34.000 (dat kán dus, als je oorspronkelijk voor een BMW gaat shoppen).
Dit hoogste model heeft zo’n beetje alle mogelijke opties. Ik noem er een paar: stoelverwarming, Xenon, Cruise Control (bediening op het stuurwiel, tesamen met radiobediening), electrische verstelling op de bestuurdersstoel, etc etc. Kijk op de Mazda site voor een volledig overzicht.
De pech voor deze Mazda6 is dat ik (type muggenzifter) alleen maar 20-jaar-BMW als vergelijkingsmateriaal heb. Hou dat in uw achterhoofd als u verder leest.
Grote ergenissen
================
1) Om maar met de deur in huis te vallen: de rechtuitstabiliteit is heel slecht. Helt het asfalt naar rechts, dan trekt de auto naar rechts. Helt het asfalt naar links, dan trekt de auto naar links. Met 1 hand aan het stuur ontspannen autorijden is uit den boze. Deze auto vraagt (te)veel aandacht om tussen de witte lijnen te blijven.
Het zou niet ’iets typisch voor voorwiel-aandrijvers zijn’. Uitlijnen heeft niet geholpen.
Er is wel een modificatie vanuit de fabrikant, maar dat zou alleen helpen tegen steeds-naar-dezelfde-kant-trekken en helpt derhalve niet tegen mijn probleem.
Uiteindelijk de standaard 17 inch lichtmetalen velgen laten vervangen door 16 inch. Ook al hielp dit duidelijk, voor een auto van deze klasse is de slechte rechtuitstabiliteit een groot minpunt. De behulpzame verkoper (dealer Knaap Lelystad) bemerkte, na de velgenruil (waarbij ik zijn 16 inch kreeg en hij mijn 17 inch kreeg), zelf ook de achteruitgang in rechtuitstabiliteit in zijn eigen Mazda6.
Ik denk inmiddels dat veel merken&types dit rijgedrag vertonen. De meeste chauffeurs zijn het gewend en ervaren het niet als storend.
2) Of het eraan gerelateerd is weet ik niet, maar de ’6’ is gevoelig voor spoorvorming. En hou het stuur zeer stevig vast als je snel optrekt (of versnelt) op oneffen wegdek. Voordat je het weet, ’total’ je ’m (volgens mij een standaard reactie van voorwielaandrijvers).
3) De (niet standaard) parkeersensoren hebben het zelden langer dan 2-weken-achter-elkaar probleemloos gewerkt. Heel vaak slaat ’ie op tilt (onterecht continue pieptoon), waardoor m’n vriendin de vingers in de oren steekt en ik weer nijdig word. De dealer doet z’n best (unit al een keer vervangen), maar probeer het maar eens zó te timen dat je in de buurt van de dealer bent als de sensoren weer eens niet goed werken...
Kleine ergenissen
=================
1) Ik hoop maar dat de bouwkwaliteit zo goed is, als men vaak beweert over Mazda. Ik ben er wel is bang voor als ik kijk naar: de vele lakbeschadigingen agv steenslag, luide geluidsniveau (je schrikt zelfs bij een steentje in de wielkast).
2) Voorwielen slippen snel door bij optrekken (166 pk kan je beter op de achterwielen hebben).
3) Drempelhappen. Ik las het ook in een andere review, en het klopt. De neus wil nog weleens de straat kussen op een drempel, met beleid nemen dus.
4) Wat olie verbruik. Waarschijnlijk toch niet helemaal normaal, omdat ik na de 1e beurt een ’Peil regelmatig de motorolie’-sticker op de binnenkant benzineklep aantrof. Ik heb nog geen betrouwbare metingen, maar ik gok 1 liter tussen de beurten (interval 20.000 km).
5) Jammer dat de 6 niet op gas kan.
6) Harde armsteun.
7) Het leer is erg glad. Bij een ’beetje vlotte rijstijl’ schuif je flink heen-en-weer over de zetels.
8) Er zit ’ergens’ een rammel in de auto. Ik vermoed in het afdekzeil voor de kofferbak. Ik heb ’m ook al in een andere review voorbij zien komen. Hopelijk inderdaad ’een standaard probleem wat binnen een kwartier door de dealer te verhelpen is’.
9) De kachel. In veel moderne auto’s is het behelpen met de beperkte instelmogelijkheden. Ik noem er een paar. De luchtinlaten kan je wel van stroomrichting laten veranderen, maar kan je niet apart kwa volume afregelen. De 3 groepen (voorruit, voeten en interieur) zijn altijd maar per 1 of hooguit per 2 aan te zetten (in een niet-regelbare verhouding). Deze instelling kan dus niet: koele (niet door de kachel opgewarmde) buitenlucht op je gezicht (20% volume) en opgewarmde lucht op je voeten (50% volume) en warme lucht op de voorruit ter ontwaseming (30% volume).
Oh ja, een eigennaardigheid, buitentemperatuur (AMBient op het display) 18 graden is warmer dan airo-temperatuur van 22 graden.
Plussen
=======
1) Mooie moderne auto (=subjectief).
2) Fijne soepele motor. Nodigt uit tot een sportieve rijstijl.
3) Remmen zijn goed doseerbaar.
4) Schakelt lekker soepel (vriendin vind de 5 wat moeilijk vindbaar).
5) Nooit eerder cruise-control gehad, maar dit is ideaal en werkt prima.
6) In tegenstelling tot andere meningen vind ik de kwaliteit van de radio en speakers prima. Maar dat zal wel het gevolg zijn van de (in de Active) standaard aanwezige audiosysteem van Bose (6 speaker systeem + subwoofer). Heb af-fabriek de auto laten leveren met een mp3 speler ipv cd-speler. Moet erbij zeggen dat eea weinig aan staat (de auto is al niet stil en dan nog eens dat Bose geweld er boven op...).
Verbruikscijfers
================
Gemiddeld benzine verbruik (over 57 metingen en 35.000 km ): 1l op 11,9km
Bedankt voor uw ’leeswerk’ en ik hoop dat u wat aan mijn review heeft.
U kunt een reactie op mijn review achterlaten op deze AutoWeek site.
Update dd 3feb2008
==================
Ik kon het niet laten en heb in juni 2006 weer een oude BMW gekocht (320i E30 1990) met 34.000 (aantoonbaar) op de teller (import uit Duitsland). Geweldig!
Het rijplezier in de Mazda daalde hierdoor nog verder en na afstemming met importeur en dealer, heb ik in augustus 2006 de Mazda6 bij de dealer in de showroom gezet voor de verkoop (consignatie).
Het heeft bijna een jaar geduurd tot de verkoop in juni 2007.
En nota bene... op de dag dat ik besluit om de Mazda6 uit de verkoop te halen (2 auto’s is tenslotte ook handig en dan kan de BMW rustig een oldtimer worden), geeft een verkoper als reactie: ’er komen vanmiddag kijkers’... en deze mensen kochten uiteindelijk ook de Mazda6.
Is dit dan toeval??? Ik kom niet van het gevoel af dat het net té toevallig is en dat de Mazda6 lekker in de showroom stond te waarde-verminderen (vraagprijs gezakt van €23.000 naar €18.000 in dat bijna-jaar) voor een reeds-bekende-geïnteresseerde totdat ik-als-verkoper de Mazda6 weer zou op komen halen.
Tsja, wie zal het zeggen... (of ik genaaid ben of niet).
Afijn, na deze forse financiële aderlating, rijdt ik weer met veel plezier auto.
PROBLEMEN
Defecte multiriem spanrol (onder garantie vervangen).
Rechtuitstabiliteit. Beter sinds kleiner-maatje-velgen. Maar nooit opgelost.
Loos alarm parkeersensoren. Nooit door dealer Knaap opgelost.
Rammel door afdekzeil. Opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.