Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 153.000 km

Na een aantal jaren in een Renault Laguna (1999) te hebben gereden moest er een andere auto komen. De Renault had problemen met de versnellingsbak en was het niet meer waard om te maken. Na veel wikken en wegen moest er toch snel een beslissing worden genomen. Uiteindelijk viel de keuze op een Mazda6 van 2003. Aangezien we veel kilometers rijden hebben we gekozen voor een diesel. Nadat we proef gereden hebben met de 6 werd al snel tot aankoop over gegaan.

Het was geworden een Mazda6 2.0 CiTD met 120pk in de Touring uitvoering. Deze auto was zeer compleet in de standaard uitvoering. De auto beschikt over een grote hoeveelheid airbags, geïntegreerde radio, climate controle, elektrische ramen voor en achter etc. Bij aankoop had de auto 153.000 kilometer op de teller en was volledig dealer onderhouden geweest aangezien het een ex-leasewagen betrof.

Wat betreft het rijden in de auto, hij rijdt super. De auto is redelijk sportief geveerd waardoor het een echte rijdersauto is. Het vermogen van de dieselmotor is meer dan voldoende echter bij lage toerentallen zou het koppel wat hoger mogen zijn. Vooral op de snelweg voelt de auto zich goed thuis. Wel is de motor aanwezig qua geluid. De auto is iets rumoerig, banden en motor, maar niet vervelend. De gebruikte banden in de zomer zijn Bridgestone Turanza 205/55/16 en in de winter GoodYear UltraGrip 7+ 195/65/15.

Veel problemen hebben we niet gehad met de auto. De auto is uiteindelijk met bijna 240.000 kilometer op de teller vervangen door weer een Mazda6 maar dan één van 2007 is een luxere uitvoering.

Problemen buiten het regulieren onderhoud om.

Na aanschaf bleek dat er toch nog wat met de auto aan de hand was. Bleek een meer voorkomend probleem te zijn. De lekbak van de airco was niet waterdicht. In eerste instantie dacht ik aan de afvoer van deze bak maar die bleek open te zijn. Ik heb vervolgens het dashboardkastje gedemonteerd en heb de naden van de lekbak afgedicht met kit. Dit was een goede oplossing, we hebben nooit weer problemen gehad met de lekbak.

Ook hebben we problemen gehad met de remklauwen achter. Een van de remklauwen is vast gaan zitten. Na veel sleutelen hebben we de remklauw weer gangbaar gekregen. Echter blijft dit een zwak punt van de 6. De remklauwen achter geven vaker problemen. De enige oplossing hiervoor is bij ieder onderhoud de remklauwen te demonteren, schoonmaken en invetten. Op deze manier komen de problemen niet zo snel voor.

Bij een kilometerstand van ongeveer 200.000 kilometer is de rolhoes kapot gegaan. De lag op een dag onder in de bagageruimte. De veer inwendig was kapot. Na informeren bij de dealer ben ik zelf maar een het knutselen geslagen. Wat een ontzettend duur ding is dat zeg. Ik heb het een en ander gedemonteerd en weer op een goede manier in elkaar gezet. Op het Mazda6 forum is hier een topic aan gewijd, hier staat de exacte werkwijze om dit probleem op te lossen. Toen de auto weg ging werkte de rolhoes nog steeds naar behoren.

Tijdens de APK, 210.000 kilometer, bleek dat de hoogteverstelling van de een van de koplampen defect was. Helaas zijn hier geen losse onderdelen voor te krijgen. De volledige lampunit moet vervangen worden.

Het grootste probleem van de Mazda6 2002-2005 is wel het roesten. Ook mijn 6 deed het goed. Achter bij de wielbakken en de felsranden van de deuren. Dit is een veel voorkomende probleem bij de 6. Helaas wilde in mijn geval de importeur hierop geen garantie verlenen. Ik wilde het probleem zelf op gaan lossen maar door omstandigheden (niet met de auto) hebben we de 6 ingeruild voor een nieuwere 6 want al met al is het een prachtige auto om te zien en hij rijdt formidabel. Al met al een prima wagen waaraan we niet heel veel onderhoud hebben gehad buiten het regulieren onderhoud om. Het is een fantastische reiswagen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.