Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2015)

autoreview

Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2015)

Signalement

Uitvoering6 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na 5000 km

  • 5.000 km

Na ruim 4 jaar in een Peugeot 508SW gereden te hebben was het weer tijd om een nieuwe leaseauto te bestellen. In het kort de opties waar ik naar gekeken heb:
- Peugeot 508 SW: de 4 jaar in de Peugeot waren beslist geen straf, maar de facelift was vooral uiterlijk en ik had het gevoel in dezelfde wagen te stappen.
- Peugeot 308 SW GT: 180PK leek me wel wat i.c.m. een automaat, maar uiteindelijk vond ik deze toch wat te duur. Daarnaast is de kofferbak groot maar voelt de auto toch een klasse kleiner dan de 508, wat natuurlijk ook zo is
- Volkswagen Passat: Toch even bij de dealer binnen gekeken, maar de dure opties en het feit dat je ze (nu al) zo ontzettend vaak ziet rijden waren de afknapper
- Ford Mondeo: Ook een goede kanshebber. Na een proefrit toch niet overtuigd van de 150PK motor, de 180PK viel ook wat te duur uit

De proefrit heb ik eind 2014 al gemaakt in een Mazda 6 sedan in GT-M uitvoering. De proefrit was eer overtuigend en nadat ook de facelift werd aangekondigd voor het interieur en de mooie Skylease GT uitvoering de auto besteld!

Medio juni werd de auto afgeleverd in de volrode kleur Soul Red. Hierbij mijn eerste ervaringen na 5000 KM:

- Motor: de 2.2 liter diesel is een machtige motor. Veel trekkracht ook onderin wat erg prettig is. Dit is met name handig op de snelweg met 120 in de 6, dan is het geen probleem om even wat gas bij te geven en soepel in te halen. De motor is bij de les en pakt meteen op. In mijn Peugeot (de semi-automaat) resulteerde dit in de 'kick-down' met loeiende motor en ontbrekend koppel. Hier geniet ik dagelijks van!

- Exterieur: De 6 is een prachtige auto om te zien. De sedan vind ik ook erg geslaagd, maar voor de ruimte toch de sportbreak gekozen. De grille is mooi vormgegeven en de adaptieve LED koplampen geven lekker veel licht, stukken beter nog dan de xenon lampen op de 508. De achterkant vind ik na de facelift ook goed geslaagd, met name de verlichting ziet er mooi uit. De 2 uitlaten geven de 6 het sportieve uiterlijk dat erbij past. De 17 inch velgen zijn prima. De 19 inch versie had nog mooier gestaan maar viel buiten budget.

- Interieur: Wat een verschil met het vorige model! Het interieur is grondig aangepakt met een mooi touchscreen en knop voor onder het rijden. De skylease GT uitvoering voorziet standaard in leren stoelen met geheugenfunctie. Het dashboard ziet er clean uit en de bediening van de navigatie/telefoon/muziek installatie is intuïtief.

- Multimedia: Werkt prima. Mijn iPhone wordt meteen herkend en ook het afspelen van Spotify etc werkt prima. Ik kan via de stuurwielbediening ook op spotify de nummers verder spoelen en er komen ook logo'tjes van de cd's voorbij. Navigatie werkt ook naar behoren. Telefoon ook prima, krijg regelmatig de vraag of ik wel in de auto zit, dus dat is een compliment!

- Overall beleving: Het rijden in de Mazda is iedere dag weer een genot. Na bijna 9 jaar een automaat gereden te hebben was ik toch een beetje bang voor een schakelauto, met name in de files. De Mazda schakelt echter zeer soepel en precies en ook in de files geen last van een koppelvoet; Het i-eloop systeem nodigt ook uit om de auto in z'n vrij te zetten in de file zodat de motor afslaat en brandstof bespaart.

De geluiden rondom de trillingen in andere Mazda's herken ik gelukkig ook niet. De auto is lekker rustig en vergelijkbaar met mijn Peugeot. Ook dat is een verbetering ten opzichte van het pre-facelift model, waar het rijgeluid toch duidelijk aanwezig was.

Het verbruik tot nu toe is ongeveer 5.1 liter per 100 KM. Ik ben een redelijk zuinige rijder en zie regelmatig op de boordcomputer ritjes met een verbruik tussen de 4.1 en 4.7 liter. Niet zo zuinig als beloofd maar het is in ieder geval mogelijk om in de buurt te komen.

Tenslotte nog een paar kleine puntjes die denk ik beter gekund hadden:
- Verstelbare spiegels zijn niet gekoppeld met de bestuurdersstoel geheugenfunctie. Erg jammer, nu moet je toch iedere keer je spiegels opnieuw instellen
- Spiegels worden niet automatisch ingeklapt bij afsluiten auto. De Peugeot had dit wel en vond ik wel praktisch
- Bij wegrijden vergrendelt de auto niet automatisch de deuren. Indien je dit wel wilt moet je de vergrendeling handmatig in de deur verzetten en dat voelt een beetje back to the 80s.
- Het geluidssysteem is redelijk. Het blijkt voor mij eens te meer dat Bose voornamelijk een naam op audio gebied is, maar de daadwerkelijke prestaties zijn niet bijzonder te noemen

Over een tijd zal ik weer een update plaatsen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.