Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 198.400 km |
Mazda 6 skylease GT titanium flash mica
- 5.000 km
Eindelijk was het zover. Na eerst voor de zaak een witte Prius en daarna een 508 SW te hebben opgereden was ik aan de beurt om mijn eigen lease auto te bestellen. Voor ik mijn eerste indruk deel even mijn overwegingen.
- een Passat 1.6 TDI business
- een Mondeo 1.5 TDCI first edition
- Volvo S60 business met business pakket
- Volvo V40 D2 met alle opties
Die laatste viel al snel af.14% was eigenlijk de hoofdreden en ik vind Volvo een prettig merk, fijne cockpits maar gewoon te klein. Bij andere modellen liep ik tegen een probleem aan. De leasemaatschappij wilde deze auto's niet meer dan 3 jaar onder contract hebben. ( ik rij ongeveer 60k). Dit lijkt te komen door de geknepen diesels want een 2.0tdi mocht wel 42 maanden of langer. De leaserijders onder ons begrijpen wat dit betekent voor het maandbedrag.
Kortom ze vielen buiten budget. Via leasplan direct maar weer puzzelen. De Mazda 6 viel wel net binnen budget als skylease GT. Met 150 pk diesel. Toch maar eens serieuzer bekeken. Persoonlijk vond ik het eigenlijk een mooiere auto om te zien dan mijn eerdere opties. Geen idee waarom ik hier niet eerder op was gekomen ( eerlijk, zal wel snobisme tov Japanse auto's zijn geweest). En met de 2015 update van het interieur is de auto er enorm op vooruit gegaan.
De eerste indruk na 5000 km:
De auto is nu bij a 3 weken in bezit. De eerste Europa roadtrip zit erop. Via Oostenrijk naar Toscane, Iseo meer, Stelviopas en tenslotte Sankt Anton weer terug naar huis.
En, wat een verschil met de 508. De 2.2 diesel sleurt de auto soepel over de Autobahn en ik vind de handgeschakelde bak erg prettig. Maar ja die gerobotiseerde 6 bak van de Peugeot was bagger ( verder vond ik de peu wel een lekkere comfortabele auto)
De 220km/h was snel aangetikt maar is voor mij verder geen criterium. Moest alleen wel even geprobeerd worden. De auto heeft meer dan voldoende koppel om lekker schakellui te rijden.
Verder valt op dat de 6 ondanks zijn afmetingen lekker strak rijdt en precies te sturen is. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je gewend bent maar ik vind de 6 top rijden. In het verleden heb ik meerdere Passats gereden en ook Audi A4 en BMW 3 en ik kan niet zeggen dat mijn Premium ervaring nu minder is. (Ok dit waren modellen van een paar jaar terug, en de 3 was wel erg fijn😃😃) hierbij vergelijk ik het wel met 20% bijtelling en max nieuwprijs 36k
Het interieur is mij tot nu toe goed bevallen. Prima leren stoelen en ik vind de kleurstelling met de combi kastanje bruin? Op het dashboard erg mooi. Het MZD connect systeem functioneert uitstekend ( vergelijk navi Peugeot).
Tijdens het rijden vind ik de auto voldoende stil, gewoon lekker. Ik las dat sommigen last hadden van trillingen in de banden bij 120/130. Die van mij is afgeleverd op 17 inch(standaard) met Toyo banden. Ik merk er gelukkig niks van.
Het brandstof verbruik was in de eerste 5000 km 6,2 l/100 km maar daar zaten veel autobahn km bij en we hebben veel in de bergen gereden. Inmiddels zie ik dat het gemiddelde verbruik daalt en dat ik nu makkelijk 900km op 1 tank haal terwijl dat in Duitsland minder was. Met halen bedoel ik totdat ik tank, niet helemaal leeg ( bij 100/120 km bereik over)
De brandstof tank is geloof ik wel kleiner dan in de Peugeot. Daar kwam ik makkelijk 1200 km mee verder. Je kan niet alles hebben.
Wat bevalt me erg goed
-MZD connect werkt fijn
- de motor, soepel en krachtig
- rij eigenschappen, mooie mix tussen comfort en strak rijden
- de rijke uitrusting , ik zou geen optie meer weten
-ik vind het een erg mooie auto
-erg ruim van binnen
Wat bevalt me minder
- de auto heeft Premium Bose speakers, het geluid is prima maar de standaard speakers in de peugeot waren minstens zo goed met het lijkt wel meer bass.
- keyless entry. Het werkt wel, maar je kan de auto op slot doen door op de sensor op de deurveren te drukken. Daarom heeft mijn auto laatst anderhalf uur in Enschede gestaan met de sleutels op de voorstoel😏
Al met al ben ik erg blij met de auto en ik vind het voor de exclusiviteit wel mooi dat de rest van leasend Nederland voor Modeo's, Passats en zo blijft gaan. Ik vraag me af of ze net als ik de 6 in eerste instantie niet op hun shortlist zetten om dezelfde redenen als ik.
Later meer als de auto echt goed is ingereden, en ik zal de juiste foto's er nog bij zoeken
Verbruik daalt
- 8.500 km
Inmiddels de auto een maand in bezit en alweer 8500 km gereden. Ik heb erg veel plezier van de auto en blijf leuke reacties krijgen op het uiterlijk van de auto. De motor ervaar ik als heerlijk soepel en ik weet inmiddels waar ik wel naar DAB+ radio moet luisteren en waar niet. Ach, de dekking in Nederland zal wel beter worden hoop ik.
Het MZD connect bevalt erg goed. De Navi geeft goede routes en ook goede alternatieven. Werkt heerlijk vlot itt het systeem van de Peugeot.
Ook is de connectie met de telefoon prima en de bediening is lekker snel. Handig is het snel omzetten van carkit naar telefoon en omgekeerd,
In het begin vond ik het switchen van radio stations wel wat omslachtig en lastig dat je iedere keer door de hele lijst moet scrollen. Gevalletje niet lezen van de handleiding😜 de truc is een favorieten lijstje aanmaken en dan kun je wel zappen aan het stuur.
Dan het verbruik. Langzaam maar zeker daalt deze en nu zit ik op 6.0/100 km, of wel 1 op 16,7. Als ik echter zelf bereken hoeveel ik rij op de getankte werkelijke liters dan is het gemiddeld 1 op 17,2. Dus het zal nog wel wat gaan dalen op de boordcomputer.
Wel nodigt de fijne motor uit tot stevig optrekken en doorhalen. Dit is natuurlijk niet bevordelijk voor wat maximaal haalbaar zou moeten zijn maar ja.....
Dat was dan wel weer een voordeel van de Peugeot en die gerobotiseerde 6 bak. Sloom, maar je rijdt rustiger en dus zuiniger ook.
Bijna 4 maanden onderweg
- 22.800 km
Inmiddels is de auto goed ingereden. Het verbruik is gedaald naar 5.8l/100km vindt de boordcomputer. Als ik kijk naar het overzicht dat de leasemaatschappij genereert dan zie ik dat ze daarmee tevreden zijn😃
Tot op heden nog geen enkel probleempje met de auto gehad. Blijft heerlijk soepel rijden. Als ik minpuntjes moet aangeven dan zijn dat:
- de Premium geluidsinstallatie van Bose. Echt niet slecht maar ik blijf rommelen met de instellingen en de Ford Ka van mijn vrouw heeft echt een installatie die warmer en voller klinkt met meer bass. Volgens mij hadden ze een subwoofer erbij moeten doen.
- de auto vindt dat de olie moet worden ververst. De garage zegt van niet. Dit kwam omdat er ergens in het menu verborgen verkeerde instellingen waren aangezet. Dit is aangepast door de monteur. En nu vindt de auto weer iedere dag dat de olie moet worden ververst😁
Kortom, het blijft een heerlijke auto en ik moet eigenlijk zoeken naar puntjes die me minder bevallen.
Toch wat kapot
- 27.900 km
De auto blijft me zeer goed bevallen en staat inmiddels op winterbanden. Het verbruik is nu 5.8l/100km.
De auto blijft vragen om een oliewissel ondanks de eerste onderhoudsbeurt. En nu opeens de storing BSM, ofwel blind spot monitoring zou het niet doen. Gek genoeg is dit niet het geval want ik word nog keurig gewaarschuwd voor alles in de blinde hoek. Maar ja, kun je daar dan op vertrouwen ?
De auto is uitgelezen en blijkt dat er toch een update nodig is van het MZD connect. Dit zou een bug bevatten. Volgens de monteur moeten dan ook de BSM sensoren vervangen worden want deze kunnen softwarematig niet aangepast worden.
Tsja, het worden complexe dingen die auto's. Ik rij er niet minder om en het zal wel onder garantie snel opgelost worden.
vele kilometers verder
- 102.000 km
Na het eerste jaar ongeveer 70.000 km te hebben gereden zit ik nu ruim over de ton. De auto is mij, mijn 2 zoons en mijn collega die hem mee heeft gehad op vakantie erg goed blijven bevallen. Het is en blijft een heerlijke reisauto en naast het reguliere onderhoud zijn er verder geen problemen opgetreden. Er is niks kapot gegaan en er zijn geen rammeltjes, piepjes of kraakjes op gaan treden. Kortom, met de bouwkwaliteit lijkt het ook wel goed te zitten.
Wat ik ook erg kon waarderen is de mogelijkheid om thuis, gratis je navigatie te voorzien van de nieuwste kaarten. Duurt ff maar werkt goed.
Enige minpunten zijn wat mij betreft de niet echt Premium kwaliteit van de Bose geluidinstallatie en het op sommige punten wat omslachtige menu van het MZD connect systeem. Dit merk je vooral als je muziek wilt afspelen via een usb stick of via je telefoon via Bluetooth. Lastig zoeken, scrollen in je muzieklijsten. O ja, DAB+ blijft soms een dingetje. Maar dit lijkt vooral op te treden in sommige hele kleine gebieden waar het bereik bagger is. Helaas woon ik in zo'n zwart gat. Tsja.
bijna 2 ton
- 198.400 km
Bijna 2 ton op de teller. Het wordt volgens mijn leasemaatschappij tijd voor een andere auto. Mazda behoort niet meer tot de merken waaruit ik kan kiezen. Maar waarschijnlijk zou ik dat toch niet doen, uitsluitend omdat het na 4 jaar leuk is wat anders te mogen kiezen. Luxe problemen van de leaserijder zullen we maar zeggen. Het is nog niet makkelijk nu de nieuwe WLTB richtlijnen zijn ingegaan. Een vergelijkbare auto van een EU merk met dit uitrustingsniveau en beetje motor holt al snel naar de 50K. Pff dat doet Mazda dan wel heel goed, heel veel auto voor een heel nette prijs.
De 6 bevalt nog altijd heel goed. Nooit echte problemen gehad, de electronica doet wat ie moet doen zonder problemen. Het interieur ziet er nog altijd heel netjes uit en ik bemerk geen rammeltjes en piepjes. Het verbruik is bij mijn rijstijl blijven hangen op 5.8l/100km en dat lijkt me voor een 2.2 blok heel acceptabel. De leasemaatschappij is in ieder geval tevreden :-).
Zoals gezegd zal ik geen Mazda meer kunnen kiezen, maar ik blijf van mening dat het een fraaie, comfortabele auto is die heel veel biedt voor het geld. Ook heb ik tijdens beurten van de garage wel eens de nieuwe met kleine face lift mee gehad (en G-vectoring). Die in fractioneel net iets strakker en beetje scherper. Wat dat betreft zou ik die zo weer kunnen leasen als ik zou mogen en niet al 4 jaar in een 6 had gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M | Schuifdak | Stoel-/Stuurverwarming | Navi | Camera | Leer | El.stoel memory | Bose | Keyless | Apple Carplay & Android Auto
- 2018
- 92.503 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 145 S | Cruise Control | Stoelverwarming |
- 2017
- 121.195 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line org.NL Bose camera trekhaak leer+el+mem+verw + stuurverw
- 2017
- 112.906 km