Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
Daar is de Mazda 6!
- 70 km
Na lang twijfelen vorig weekend deze nieuwe Mazda 6 gekocht. Na teleurstellende lage inruilvoorstellen van andere merken voor mijn Seat van 2004 bij Mazda terechtkwamen, waar we een eerlijke overnameprijs + behoorlijke korting kregen.
Het betreft een showroom -model, wat verklaart waarom de levering slechts 5 dagen na de eigenlijke bestelling mogelijk was.
Voor aanschaf van deze auto eigenlijk één grote vrees: de cilinderinhoud van deze diesel (2.2). Wat in België garant staat voor een behoorlijke jaarlijkse verkeersbelasting en vrees voor vrij hoog verbruik.
Vandaag zo'n 70km kalmpjes en rustig aan gereden, en een (volgens de boordcomputer) gemiddeld verbruik van 5,9l/100km genoteerd, waar ik erg tevreden mee ben. Het valt de verwachten dat bij een iets vlottere rijstijl, het verbruik snel zal stijgen, maar ik heb stille hoop ergens in de 6l te blijven; een waarde die volgens de garagist haalbaar is.
Eerste indrukken:
Wat een mooie auto; niet de meest praktische (dan beter een break gekozen), niet de meeste compacte (4,8m lang), maar echt mooi. (persoonlijke mening) Hopelijk gaan we op naar vele fijne, probleemloze kilometers!
Eerste indrukken: vervolg
- 80 km
Ter aanvulling bij mijn eerste summiere reactie:
Andere wagens waar ik aan dacht bij aanschaf:
- Opel Zafira: ruim (met 2 kids) handig; doch eigenlijk niet mooi. Ik had uiteindelijk weinig zin om circa 10 jaar met een praktische auto rond te rijden, die ik eigenlijk niet super -mooi vond. Bovendien is deze wagen, door zijn hoog frontaal oppervlak en hoog gewicht niet bepaald zuinig.
- Peugeot 508 sedan: mooi, met fiscaal vriendelijke 1.6 diesel, maar tja, wat afgeschrikt van de terecht of onterechte probleemverhalen van franse wagens...
- Skoda Octavia: checks all my boxes; doch belanchelijke overnameprijs en minimale korting door dealer tegenover de voorgestelde salon -offerte (3 euro)
Eerste indrukken Mazda 6:
PRO
- mooie auto, mooi kleur
- erg compleet qua uitrusting
- zeer baanvast (mijn vergelijkingspunt is natuurlijk een oudere auto :) )
- voorzien van veel veiligheidsvoorzieningen
- naar mijn mening stil binnenin tijdens rijden
- de krachtige motor nodigt uit tot rustig rijden op koppel
- tot hiertoe relatief zuinig
- gewicht van de wagen blijft binnen de perken (ivm verbruik en handling): 1405kg valt mee voor zo'n auto
- prijs; dankzij een goede overname en véél korting rijd ik deze wagen uit het D -segment voor de prijs van een wagen een klasse lager
CONTRA
- niet bepaald kort; 4,8m parallel parkeren vergt oefening (en voldoende grote parkeerruimte)
- cilinderinhoud wordt in België fiscaal afgestraft
- afwerking; losliggende achtermat,... je merkt hier en daar op niet zichtbare dingen wat bespaard is
- geen reservewiel voorzien (gewichtsbesparing, mijnheer)
- uurwerk zit relatief laag, waardoor je je ogen van de weg moet nemen dit te kunnen lezen
- armsteunen zijdeuren wat te laag naar ons gevoel
- plaatwerk zijdeuren te "vlak" en misschien wat aan de lichte kant; in elk geval, het vergt weinig moeite deze in te drukken. Bij een ander merk is dit toch sterker, heb ik de indruk (opnieuw: gewichtsbesparing)
voorbij 1000 km
- 1.324 km
De eerste 1000km zijn achter de rug.
Gemiddeld verbruik op 1324km 5,5l /100km. Dit is volgens boordcomputer. Reken ik het zelf uit, dan kom ik 0,2l hoger uit. Ben hier zeer tevreden mee.
Gisteren voor het eerst een 300km autosnelweg gedaan. Erg comfortabel rijden (stil); ook het RVM systeem is erg handig. (waarschuwingslampjes in achteruitkijkspiegels bij detectie wagen in dode hoek)
Toch had ik de indruk mijn armen wat makkelijker te kunnen "rusten" in mijn seat. Vooral de smalle, lage armsteun in de deur vind ik wat ongelukkig.
Ook vastgesteld dat er standaard geen anti -diefstalbouten voorzien zijn voor de lichtmetalen velgen, zal dit eens apart moeten aanschaffen.
4196 km
- 4.196 km
Nog steeds erg tevreden.
Ik heb de wagen nu een aantal keer gewassen, en er valt mij toch een, in mijn ogen, minder geslaagde ontwerpeigenschap op.
De wielkasten vooraan en achteraan zijn anders bekleed. De plastieken bekleding van de wielkasten vooraan zijn "dicht", terwijl de bekleding in de wielkasten achteraan niet helemaal aansluit.
Hierdoor is er een richel met opstaande boord aan de wielkasten achteraan. Ik begrijp dat deze goot het (spat)water moet afvoeren, maar het is ook een plek waar vuil in ophoopt. Ik heb wat schrik dat die (vochtige) modder op termijn voor roest kan zorgen aan de wielkasten. Nu, de oplossing is simpel: ik spuit mijn wielkasten altijd even uit met de tuinslang, en dan ga ik met mijn vinger even rond in dat gootje en het slijk is eruit.
Eerste onderhoud
- 10.950 km
De Mazda heeft zijn eerste "echte" onderhoudsbeurt achter de rug.
Bij een erkend mazda -dealer betaalde ik 126 euro. Ik weet niet of dit veel of weinig is?
Ik neem aan dat dit het normale tarief is?
Volgens het instructieboekje moet mijn 2.2 diesel 150pk elke 20.000 onderhoud hebben. Volgens de dealer is 10.000 beter. Nu, hij zal ongetwijfeld een punt hebben, maar omdat ik zo'n 25.000 km per jaar doe dien ik op die manier iets meer bij dealer langs te gaan dan me lief is. :)
Ik overweeg sterk de onderhoudsintervallen op te trekken naar wat ik met mijn Seat gewoon was, namelijk elke 15.000 km.
Verder geen grote nieuwe opmerkingen, verbruik valt reuze mee (zie verbruiksmonitor). Ik blijf meestal onder de 6l.
De Mazda rijdt erg goed, maar zeker het plaatwerk is (subjectief?) minder dan mijn vorige auto's.
Groot onderhoud
- 25.000 km
Vorige week een eerste "groot onderhoud" laten uitvoeren.
olie, oliefilter en nog een paar andere dingetjes. Geen dieselfilter of pollenfilter vervangen. Zal nog eens nakijken bij welk interval dat nodig is.
Ondanks het advies van de dealer toch 15.000km doorgereden na vorig onderhoud. Naar mijn mening moet een moderne auto dit interval aankunnen.
Prijs onderhoud: 150,71 euro. Voor een merkgarage is dit vrij netjes, denk ik.
De auto zelf doet nog steeds geen slag verkeerd; eerdere opmerkingen onderschrijf ik nog steeds, verder zijn er geen problemen/ongemakken aan het licht gekomen.
Tijdens het onderhoud even in de toonzaal gaan rondpiepen. Het dashboard van de gefacelifte "6" is een stuk mooier. Allicht dat het nieuwe MZD ook beter werkt dan de media -mogelijkheden in mijn pre -facelift, maar bon, dat wist ik bij aankoop.
Verder geen nieuws.
Reis naar Frankrijk
- 32.000 km
Terug van reis. Bij thuiskomst net de 32.000 km aangetikt.
First-world problems:
Mijn echtgenote vond het een goed idee het compartiment voor drankjes te gebruiken om andere dingen in op te bergen, waardoor we wat hebben moeten "trekken" om het klepje weer open te krijgen. Resultaat: het geheel wat verwrongen waardoor het eigenlijk niet meer soepel opent/sluit zoals het hoort. Een probleem die ik eerder op conto van mijn echtgenote dan van mijn auto schrijf, maar desalniettemin doet het een mens met weemoed terugdenken aan de tijd dat dingen van metaal en schroefjes waren in plaats van plastiek... Maar volgens mij heerst "koning plastiek" tegenwoordig in alle auto -interieurs.
Wat ergerlijker is, is het volgens mij niet -functioneren van het TPM (tyre pressure monitoring) -systeem.
Voor vertrek heb ik de achterbanden tot 3 bar (jaja) geblazen en het TPM -systeem vergeten te resetten: geen melding. Vandaag heb ik de achterbanden opnieuw gelost tot 2,3 bar en bewust het TPM -systeem niet gereset: geen melding.
Zo ergerlijk als in een Opel Insignia van een kennis, waarbij het bandendrukcontrole -systeem bij een koude ochtend van zijn oren maakt omdat de bandendruk lager is dan na een lange rit de avond voordien, hoeft zeker niet, maar je zou toch verwachten dat zo'n systeem een verschil van 0,7 bar zou opmerken?
Genoeg gezeurd: de Mazda heeft gedurende ongeveer 1.600 vakantie -kilometers geen slag verkeerd gedaan. Met 150pk power genoeg om vlot de berg op te rijden, "cruise control" om rustig over een lege autosnelweg te zoeven en een instelbare snelheidslimiet om bij wat meer autosnelwegverkeer niet constant je snelheid in de gaten te moeten houden.
Wat kan een mens nog meer wensen? Een cruise -control met afstandsradar? Tja, misschien, maar je kunt het niet allemaal hebben natuurlijk. :)
Troubles
- 36.400 km
Op reis naar de Ardennen.
Bij het starten van de wagen een foutmelding ivm het "city brake systeem". Na overleg met "Mazda Assistence" deze functie uitgeschakeld.
Opnieuw starten; nu foutmelding omtrent tractiecontrole en de motor. Dit keer niet alleen gele waarschuwingslampjes, maar ook rode. De auto werd weggesleept naar de dichtbijzijnde Mazda garage (op 240 km van mijn woonplaats) en wij naar huis met taxi en vervangwagen.
Ondertussen is de Mazda hersteld:
Een steenmarter heeft een buis van de turbo kapotgeknabbeld. Ik trek geen "ster" af voor betrouwbaarheid, omdat deze panne een externe factor had.
en verder
- 54.000 km
Eind 2016 een afneembare trekhaak laten plaatsen.
Kostprijs: 849,99 euro incl werkuren.
Eerder deze week (aan 54000km) een onderhoudsbeurt laten uitvoeren en meteen ook een apparaatje laten installeren om de (steen)marters op afstand te houden. Kostprijs: 283,58 euro.
De auto doet verder wat ie moet doen. Onlangs een 100 -tal km met een hoge aanhangwagen rondgereden, wat het verbruik niet bepaald ten goede kwam. Ondertussen is het verbruik op de boordcomputer weer gezakt naar 5,4l gemiddeld.
De nieuwe CX-5 is mooi, maar niet helemaal mijn smaak. Ik herinner me dat de "6" kort na de vorige "CX-5" gelanceerd werd. Zou dat inhouden dat er binnenkort een nieuwe "6" zit aan te komen? We zullen zien.
Eigenlijk bevat de "6" me nog prima. Geen problemen met lak of zijwindgevoeligheid, zoals sommige mensen melden. Geen last van trillende buitenspiegels, zoals andere melden.
Wel vind ik dat de stoffen zetelbekleding het vuil als het ware "vasthoud". Ik heb een speciale Dyson -autostofzuigset, maar het lukt me niet om alles 100% netjes te houden, mijn mijn vorige wagen ging dat veel makkelijker. Ook denk ik er stiekem aan om bij een volgende bandenwissel voor 19" te gaan. De auto ziet er echt een stuk sportiever uit. Maar behalve het prijskaartje, heb ik ook een beetje schrik van wat dit met de wegligging en het comfort doet. De pre- facelift versie die ik heb, is zoiezo al strak afgeveerd.
Oeps, benzine is geen diesel
- 94.500 km
Snel gaan tanken wat verstrooid, na ongeveer 8l tanken tot het besef gekomen dat ik benzine aan het tanken was ipv diesel.
Na een kort gesprek met de garage de tank verder gevuld met diesel en daarna linea directa naar de dealer voor een smerend additief.
Daarna na elke 100km opnieuw de tank gevuld om het benzine - diesel mengsel zo veel mogelijk te verdunnen.
Hopelijk krijg ik hier verder geen problemen mee (de dealer zegt van niet).
Auto heeft op geen enkel moment abnormaal gedaan, geen waarschuwingslampje, niets...
Voor de rest weinig te melden.
Roet
- 106.000 km
Na het benzine -incident verder doorgereden. Een paar keer additieven bij de diesel gedaan. Verder geen probleem.
Door een verandering inzake werk, doe ik de laatste 2 jaar behoorlijk wat minder kilometers dan voordien. De afgelegde trajecten zijn nu 15 à 20 km.
Vorig jaar maakte ik me tijdens het autosalon de bedenking dat ik beter voor een benzine of hybride auto zou kiezen. Het vermelde overnamebedrag (diesel, mijnheer ?!) deed me van dit plan afzien. De afschrijving was gewoon te groot, mede door de (ten onrechte) slechte reputatie van diesel motoren.
Een tijd geleden merkte ik dat bij een constante snelheid, waarbij de motor weinig belast werd, hij durfde "haperen".
Nazicht bracht aan het licht dat de motor vervuild was door onverbrande roetpartikels. Dit schijnt een courant probleem te zijn bij moderne dieselmotoren, zeker wanneer je, zoals ik, eigenlijk te weinig autosnelweg -kilometers maakt.
498 euro excl btw verder rijdt de auto weer als nieuw.
Met het besef dat dit roet-probleem binnen enkele jaren mogelijks opnieuw de kop opsteekt. We zien wel. Mocht Mazda een nieuwe 6 hebben, dan zou ik zeker een benzine variant overwegen.
Rustig doorrijden
- 125.500 km
Auto net beurt gehad, meteen airco mee laten onderhouden, volgende week nieuwe bandjes erop.
De Mazda doet het prima.
Batterij
- 148.275 km
Foutmelding op dashboard. Batterij bleek aan vervanging toe.
Na 7 jaar dienst is dat helemaal geen schande.
180,000
- 180.000 km
Op een paar kilometer na de kaap van 180.000 km bereikt.
Regulier onderhoud, met nieuwe remblokjes vooraan, verder eigenlijk niets te melden.
Jammer dat Mazda geen nieuwe "6" meer maakt.
Geen idee eigenlijk wat hierna moet komen.
Houden of wegdoen
- 192.000 km
Regulier onderhoud gedaan.
Ondertussen 9 jaar en 192000 km.
Auto rijdt eigenlijk best prima.
Ik wordt wel opnieuw wat opbouw van roet gewaar. Soms (niet altijd) durft de auto wat inhouden bij gas geven. Hier heb ik vroeger een "walnut cleaning" laten uitvoeren. Aangezien ik niet van plan ben nog zeer lang met deze auto te rijden, laat ik het op dit moment zo.
Op internet lees ik allerhande horrorverhalen rond de 2.2 skyactiv diesel motoren. Ik wil best geloven dat ze, door de maatregelen rond roetuitstoot, niet zo duurzaam zijn als hun benzine tegenhangers.
Maar ik hoop dat ik nog even kan doorrijden zonder catastrofale problemen.
Enkele maanden gelden met een CX5 proefgereden met een atmosferische 165pk Skyactiv benzinemotor.
Tja.. het zal vast een prima auto zijn, maar de hoge zitpositie is niet echt mijn ding. Ik vond ook dat de motor weinig daadkracht had. (214 nm koppel tegenover 380 in de 2.2 Skyactiv diesel die ik nu heb)
Onderhoud
- 202.000 km
Even een update aanvullen. Afgelopen zomer op reis geweest naar Frankrijk.
Geen probleem met de "6".
Integendeel, ik heb de indruk dat, hoe meer autosnelweg je doet, hoe meer de motor "happy" wordt.
De voorbije 100.000 km tank ik bewust alleen duurdere diesel (alleen Total Excellium) en voeg af en toe een diesel additief (Marly) toe. Ik begrijp dat dit niet voor elke motor een verschil maakt, maar ik merk het wel. Voordien kocht ik goedkope diesel, en naar mijn indruk maakt de getankte brandstof wel degelijk een verschil qua roetaanslag.
Ondertussen merk ik al een hele tijd dat de motor of en toe durft inhouden. Ik weet dat de "silent blocs" vooraan aan vervanging toe zijn, en zo zijn er nog wel een paar dingetjes. Niets abnormaal voor de leeftijd en kilometerstand natuurlijk.
Aan ongeveer 200.000 km een regulier onderhoud gehad, waar niet veel onverwacht uit is gekomen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M | Schuifdak | Stoel-/Stuurverwarming | Navi | Camera | Leer | El.stoel memory | Bose | Keyless | Apple Carplay & Android Auto
- 2018
- 92.503 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 145 S | Cruise Control | Stoelverwarming |
- 2017
- 121.195 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line org.NL Bose camera trekhaak leer+el+mem+verw + stuurverw
- 2017
- 112.906 km