Mazda 6 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)

Mazda 6
Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6 - interieurMazda 6 - interieur

Uitvoering6 2.0 CiTD 120pk Touring
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003

In 2003 kreeg ik een Mazda6 2.0 CiTD van de zaak, in donkergrijs.

Pluspunten van de auto:

De motor -> een superdiesel, veel trekkracht, redelijk zuinig (één op 15,5), en stil. Alleen bij het starten op koude dagen ratelt ie even. Maar minder dan de TDI’s van VW. Voor de motor moet je deze auto niet laten staan.

Uitrusting -> Voor 28.000 mille (bak geld) krijg je alles wat je wenst. Van automatische airco tot cruise control met stuurwielbediening. Wel jammer dat je voor een CD-speler moest bijbetalen, maar dat is nu anders met de actieutvoeringen. Hetzelfde geldt voor lichtmetalen wielen, zonder ziet de auto we niet uit!

Ruimte -> Achterin en de kofferbak is het echt ruim.

Styling -> Ik vind het een vlotte auto om te zien, zelfs de sedan die ik rijd. Bovendien zeer herkenbaar door de lichten.

Opbergen -> Het interieur heeft veel handige bergvakjes, misschien een persoonlijke tik, maar dat kan ik erg waarderen.

Onder problemen zal ik de ’minnen’ zetten, want buiten een kapotte koplamp rijd ik al 70.000 zonder problemen.

Stoelen -> Die zijn echt voor kleine Japanners, rug en bovenbenen krijgen te weinig steun. Zeker iets om op te letten als je lang bent. Mij (1.80) irriteert het behoorlijk. Daarom zou ik deze auto denk ik niet meer kopen. (Update: het faceliftmodel heeft grotere stoelen, daar heb ik in gezeten, geen klachten meer hierover)

Drempelhappen -> Ik las het al in een andere review, en het klopt. De neus wil nog weleens de straat kussen op een drempel, met beleid nemen dus.

Gas los -> Door de zware dieselmotor voorin is de reactie op ’gas los’ vrij heftig. Overigens moet je dan wel forceren (vrij vertaald: lomp doen), maar je merkt het meer dan in een normale auto.

Geen ESP -> In een moderne auto verwacht je eigenlijk de hulp van een ESP-systeem, die zit er niet op.

Geen regensensor -> wél op de Mazda3 maar (nog?) niet op deze Mazda6.

Update 130.000, ondertussen wel een paar kleine gebreken gehad. Verbruik zit met stevig rijden rond één op 14. De dieselmotor bevalt me nog steeds top!

-nog een keer een kapotte koplamp
-een lekkende aircoslang
-hoogsteverstelling koplampen defect

Update 140.000, auto ingeruild.

Overall conclusie, fijne auto voor zijn geld. Waar je zelfs na deze kilometers nog van kunt genieten. Ik ben geen Mazda-fan, maar dit is wel een absolute ’value-for-money’, die er nog best knap uitziet ook.

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 (5D/6H)