Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 2.5 S-VT GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 212.000 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
Soepel, strak, compleet en probleemloos
- 239.000 km
Na een eerder type Mazda 6 (2.3L uit 2002 full options) waar ik in de jaren dat ik 'm had nooit iets anders dan een setje achterremklauwen en trillende voorremmen heb hoeven vervangen was alleennde roestduivel reden tot vervanging. Ik kwam uit op weer een Mazda 6 van de tweede generatie (2008-2013). Een 2.5L GT-M uitvoering. Supercompleet, Bose, cruise, xenon, halfleder, parkeersensoren voor en achter en een reeds door de vorige eigenaar 2DIN android radio met alle gemakken. De auto ligt heerlijk strak en stil op de weg, en voelt een beetje bmw achtig aan, ondanks dat dit natuurlijk een voorwielaangedreven auto is. De automatische regensensor werkt uitstekend, zoveel beter dan ik gewend was van bmw's van deze leeftijd. Eigenlijk heb ik niets waar ik de Mazda op kan betrappen. De hatchback is waarzinnig ruim, de materialen voelen al meer premium aan, wat ook in de lijn is waar Mazda op dit moment echt op toespeelt. De originele stoere 18" wielen heb ik onlangs voorzien van Michelin primacy 4 banden die de boel nog stiller en net iets comfortabeler maken. Echt een aanrader. Ook heb ik onlangs een (afneembare) trekhaak gemonteerd. Handig maar ontneemt de fraaie achterkant niet de looks van de net iets stoerdere en meer aangeklede GT-M uitvoering als je het ding niet nodig hebt. Ondanks de 19.000 km die ik dit jaar ermee gereden heb 0,0 issues tijdens de APK. Een beurtje met nieuwe olie, filters waren natuurlijk niets spannends qua kosten. De kleur zilver mag dan geen heel spannende kleur zijn, maar wat is het een heerlijk makkelijke kleur tov de zwarte die ik hiervoor had waar elke druppel, stofje en wat ook direct de aandacht trok. Tenslotte het verbruik: bij netjes 100km/u op cruise is het een wonderlijk zuinige met 1:14/15 gebruik je het gaspedaal wat enthousiaster (de 170pk doen je graag een plezier gecombineerd met de fijn schakelende 6-bak) dan valt het al snel terug naar 1:11 of 1:10 als je echt sportief rijdt en/of veel korte enthousiaste ritjes maakt. Over een paar jaar koop ik waarschijnlijk zo weer een Mazda 6, dit bevalt bijzonder goed, na jaren en jarenlang Mitubishi Galants te hebben gereden (bevielen ook goed, gerg betrouwbaar ook op matige remmerij na).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.