Mazda 323 F 1.8i GLX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na het inleveren van mijn lease-auto moest ik op zoek naar een ander vervoersmiddel. De eisen die ik stelde waren:
1. airco (prioriteit nummer 1 van mijn vriendin)
2. betrouwbaarheid
3. lage kosten (zowel aanschaf als onderhoud)
4. niet te veel km op de teller (minder dan 100.000)
5. enigzins sportieve uitstraling
Na wat minder positieve ervaringen met Alfa Romeo (kleine mankementjes) ben ik op zoek gegaan naar een japanse auto. Het werd of een Honda Civic Coupe of een Mazda 323F. Na een intensieve zoektocht op het Internet is het de Mazda geworden.
Ik heb een leuk exemplaar op de kop kunnen tikken voor een goede prijs. Zeer compleet uitgerust (glx-pakket, alarm, airco, lm-velgen, achterspoiler, cd-wisselaar) en ook een mooie 1800-motor voorin. Altijd dealer-onderhouden. Het enige wat een beetje tegenviel is het ’kleurrijke’ motiefje van de stoelen. Een paar krasjes en deukjes op de carrosserie is normaal voor een 5-jarige.
Gekocht van een particulier, dus eerst langs de anwb-keuring gebracht (aanrader!!, geld dubbel en dwars waard). Redelijk goed uit de test, alleen de koppeling moest vervangen worden (eur 600).
Ervaringen:
De auto rijdt erg goed. Goede wegligging, stuurt lekker, goede stoelen. Ik moest wel even wennen aan de remmen (langere remweg dan vorige auto, volgens dealer waren de remmen goed). Op snelheid is het enigszins wat rumoerig binnen in de auto, maar niet hinderlijk. Je moet wel houden van een sportieve (lees: lage) zitpositie. Kortom, als ik weer voor de keuze stond, zou het weer deze auto worden. Verder ook redelijk zuinig (1 op 11).
PROBLEMEN
Bij aanschaf moest de koppeling worden vervangen. Tijdens het proefrijden was de koppeling erg zwaar. Bij de volgende beurt de distributieriem (90.000km) en eventueel de remschijven.
In maart 2003 twee nieuwe voorbanden erop laten zetten. Inclusief uitlijnen ongeveer 165 euro.
In maart 2003 een apk gehad. De uitlaat is losgeraakt (werd vastgelast) en de kentekenplaathouder moest worden vervangen (zelf eraf geramd). Totale kosten voor de keuring was euro 55.
Dus zeer betrouwbaar, weinig onderhoudskosten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren