Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 Skylease+ (2018)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 Skylease+ (2018)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 120 Skylease+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst9 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk gekozen

  • 9 km

Na 3 jaar in een Ford Fiesta te hebben gekregen, mocht ik per februari in een auto gaan rijden die ik zelf mocht kiezen van de werkgever. Ik zal mijn 'aankoop' proces, alsmede de eerste kilometers hieronder uiteen zetten. Er staat op Autoweek een soortgelijke review zag ik enkele weken geleden, ook voor exact dit type. Deze review heeft mij overigens deels doen besluiten voor de Mazda 3 Skylease+ te kiezen. Genoeg intro, over naar het keuzemoment.

In november 2017 kreeg ik te horen van mijn wagenparkbeheerder dat ik mocht gaan uitkijken naar een nieuwe leaseauto. Er was nog even sprake van het feit dat ik de V40 D2 Nordic+ van mijn collega moest overnemen, maar dit kon ik (gelukkig) omzeilen. Zelf had ik afgelopen 3 jaar in een Ford Fiesta diesel gereden. Zuinig, compact en een lage bijtelling zorgde voor een prima ervaring. Wel merkte ik dat met de kilometrages die ik rijd per jaar (35.000km) de Fiesta te kort kwam qua comfort en mogelijkheden. Ik reed dan ook een basisversie met slechts een handmatige airconditioning en Navi.

Mocht je de review van mijn eerste kilometers met de Mazda 3 willen lezen, scroll dan een stuk verder ;)

Een ding was zeker, ik wilde wat groters en als autofanaat kon de zoektocht naar mijn nieuwe vriend beginnen. Aan de voorkant had ik het volgende lijstje binnen het C-segment opgesteld:

- Alfa Romeo Giulietta
- Seat Leon
- Mercedes-Benz A-klasse

Ik had ook bij Ford kunnen blijven, maar het degelijke karakter van de Focus qua looks en het gedateerde interieur deden mij besluiten vreemd te gaan met een ander merk.

Alfa is voor mij altijd de auto geweest die ik moest rijden zodra ik zelf mocht gaan kiezen van de werkgever. De Giulietta is zelfs nu, zoveel jaar na de introductie, nog steeds een plaatje om te zien. Dus ik toog vol enthousiasme naar de Alfa Romeo dealer voor een proefrit. Helaas liep ik daar tegen de veel geziene desinteresse van verkopers op in de autowereld zodra je het woord 'lease' in de mond neemt. Dat is jammer, dat de eerste vraag van de verkoper was of zijn dealer de auto dan wel mocht leveren vanuit de leasemaatschappij. Ja, weet ik veel? Toch mocht ik een proefrit maken en viel mij de directheid van de Alfa positief op. Helaas, het interieur. Een enorme afknapper voor iemand die er zoveel uren per jaar naar moet kijken en het gebruiken. Dus, besloten dat het niet Alfa werd. Toevalligerwijs zat er naast de Alfa dealer ook een Lexus dealer. Hier liep ik langs en zag daar de Lexus CT200H staan. Nooit bij mij opgekomen als nieuwe leaseauto, dus een proefrit aangevraagd. In tegenstelling tot de Alfa dealer werd ik hier enorm hartelijk ontvangen en werd er alle tijd genomen. De auto verraste mij qua comfort en luxe, alleen miste ik vermogen en reed de auto indirect. Alsof ik niet echt gevoel kreeg met het sturen.

Een week later besloten om de Seat Leon af te strepen van mijn lijstje. Ik vond de auto toch net wat te mainstream en miste een wow factor bij het rijden. Wel veel ruimte in zijn klasse en financieel een interessant aanbod qua bijtelling.

Toen kwam ik uit bij Mercedes-Benz. Zoals bij de Alfa dealer werd ik hier ook behoorlijk met de nek aangekeken toen ik vroeg om een proefrit voor een leaseauto. De A-klasse was qua interieur gaaf. Mooie materialen en een luxe gevoel aan boord. Het navigatiescherm was iets minder en het vermogen van de 160 motor viel toch tegen. Een zwaardere motor was i.v.m. de hogere bijtelling niet echt optie wilde ik de auto mooi uitrusten met 18inch velgen en de juiste pakketten. Maar het was vooral het krappe interieur dat mij deed twijfelen. Zelf ben ik 1.95m lang en merkte dat ik me toch behoorlijk opgesloten voelde. Achterin was er 0 ruimte, zowel voor passagiers als bagage.

De keuzestress sloeg enigszins toe. Bijzonder eigenlijk, want een nieuwe auto uitzoeken is enorm gaaf. Maar alle opties en keuzes maakten het lastig om een knoop door te hakken. Ik bleef hangen op de A-klasse vanwege zijn looks, totdat een collega mij wees op de Mazda 3. En toen ging het balletje rollen.

Bij Mazda De Voorstad in Zoetermeer werd ik hartelijk ontvangen en werd er uitgebreid met mij mee gedacht over de Mazda. Een lange proefrit was geen probleem en de dealer wilde graag zaken voor mij regelen zoals grotere velgen. Tijdens de proefrit vielen de geweldige schakelbak en de ruimte in het interieur mij positief op. Na een paar dagen dubben besloten om te gaan voor de Mazda 3 Skylease+ in het wit met de optionele donkergrijze 18inch velgen.

Waarom wit? De kleur van de auto staat bijzonder goed bij de donkergrijze velgen die ik voor ogen had. Daarnaast lijkt de auto nog groter dan hij al is.

De Skylease+ versie heeft verder alles dat ik wenste en meer. De auto is enorm compleet qua opties. Ik had qua leasebudget en bijtelling ook voor de GT-M versie kunnen gaan, maar ik vond de combinatie van donkerrood en zwart leer niet zo mooi. Het enige dat ik nu mis zijn de Bose boxen.

De uitlevering bij de Mazda dealer was uitgebreid en hielp me prima op de weg om de auto te leren kennen.
De eerste kilometers bevallen zeer goed. De auto stuurt direct en de schakelbak is erg goed. Je glijdt makkelijk door de verzetten, met korte stoten. Heerlijk. Zaken als stuurverwarming en stoelverwarming zijn mooie extra's die niet per se verplicht zijn. Maar ze maken de auto af, in die zin dat deze luxe aanvoelt.

De ruimte binnenin is meer dan goed. Ik kan met mijn 1.95m prima achter mijzelf zitten op de achterbank. Tevens is het zicht rondom goed.

Het design vind ik persoonlijk echt geweldig. Je ziet deze Mazda weinig op de Nederlandse wegen en dat is oprecht jammer. We lopen hier in Nederland teveel achter elkaar aan als het gaat om auto's.

Het hele verhaal is tot dusver behoorlijk hosanna, maar er zijn wel wat minpuntjes op dit moment.

Het verbruik valt nu erg tegen. Ik rijd gemiddeld 1 op 14. Wellicht wordt dit nog beter als de auto wat langer is ingereden. Ik moet zeggen dat mijn vorige auto een spaardiesel was, dus ik ben redelijk verwend met een verbruik van 1 op 21 bij goed doorrijden.

Het vermogen van de auto is voldoende, maar niet echt je van het. Ik kom op de snelweg niks te kort, maar 110 in zijn 6 zijn niet echt top om even mee in te halen. Er zit dan echt geen fut in de motor en je moet echt terug naar 5.

Het geluid van de boxen is prima, maar ook niet meer dan dat. De Bose boxen in de GT-M zijn beter en het Mark Levinson systeem in de Lexus al helemaal. Maar goed, daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan. Ik ga nog wel even de audio settings tweaken.

Bovenstaande bevindingen zijn beschreven na nog geen 800km sturen, dus er zal nog wel het een en ander veranderen aan mijn waardering. Maar voor nu erg tevreden. Ik zal over enkele maanden weer deze review aanvullen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.