Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 55.275 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding
- 57.000 km
De Mazda 3 hebben wij begin april 2023 als zakelijke leaseauto in ontvangst mogen nemen. De eerste indruk is positief. Voor de nieuwprijs van deze auto krijg je een goed uitgeruste auto die je ook niet heel veel op de weg ziet rijden in deze carrosserievorm. Het verbruik tot nu toe lijkt ook netjes (1:17 (combinatie stad-snelweg)).
'Met de schrik vrijkomen'
- 60.000 km
De Mazda 3 heeft er de laatste maanden al aardig wat kilometers op zitten. In de zomer zijn wij naar Italië (Toscane) gereden om 2,5 week van de cultuur, architectuur en uiteraard de zon te genieten. Dit ging nagenoeg probleemloos, op een klein incident na.
Wij waren net een paar minuten vertrokken vanaf ons idyllische plekje (3,4km van de openbare weg vandaan) toen er plots een hard krijsend/piepend geluid te horen was aan de voorkant van de auto. De auto meteen stilgezet en uitgestapt om te kijken wat het probleem was. Bij het voorzichtig vooruit rijden kwam het harde geluid weer duidelijk naar voren. Ik liet mijn vriendin wat heen en weer sturen, zodat ik kon observeren wat het probleem kon zijn (dat was nog wel even een uitdaging met een zwerm wespen om de auto heen hangend). Alles leek gelukkig nog intact. Op een gegeven moment viel een kiezelsteentje bij de band rechtsvoor op de grond en het geluid hield daarna meteen op. Het kiezelsteentje heeft kortstondig vastgezeten bij de wielklauw rechtsvoor, wat het krijsende geluid veroorzaakte. Wij waren opgelucht dat wij niet met pech in de middle of nowhere waren gestrand met 35+ graden..
Eenmaal weer aangekomen in Nederland kon de auto wel weer een wasbeurt gebruiken. De auto was immers goed vies geworden en sloeg wit uit van de vele zandweggetjes in Italië. Gelukkig bleef het bij viezigheid en is er geen schade gereden (wat als een wonder voelde met de rijstijl van de Italianen). In onze woonplaats rij ik de Mazda de wasstraat in en wacht rustig af terwijl de auto door de wasstraat getrokken wordt. BOEM! De wasstraat wordt stilgezet. Na Italië schadevrij doorgekomen te zijn, heb ik een aanrijding in een wasstraat. Terwijl de auto stilstaat. Zie dat maar eens op een schadeformulier te krijgen... Dat verhaal zal ik je nu even besparen. De Tesla voor mij bleek automatisch de handrem te hebben aangetrokken en de medewerkers van de wasstraat hebben dit te laat gezien. Mijn auto werd daardoor tegen de Tesla geduwd. Uiteindelijk bleek alleen de kentekenplaat kapot te zijn en bleef de schade verder beperkt. Weer een bijzondere ervaring rijker.
Lekkage radiateur
- 62.000 km
In verband met een bijgeluid en lichte trillingen in de auto en stuur heb ik de auto naar de Mazda-dealer gebracht voor analyse. Ik vermoedde dat er een wiellager defect begon te raken. De dealer gaf aan dat het niet de wiellagers leken te zijn, maar dat de banden aan de voorzijde gecupt waren. Zij gaven aan dat dit vaak niet voldoende reden is voor de leasemaatschappij om de banden te mogen vervangen helaas. Wel bleek de radiateur te lekken en moest vervangen worden. Dit blijkt een veelvoorkomend probleem te zijn bij dit model, aldus de merkdealer.
Het zal toch niet echt, toch?
- 75.000 km
Een aantal maanden later werd het trillen in het stuur dermate vervelend, dat ik de leasemaatschappij toch maar heb gebeld met het verzoek of ik de banden aan de voorzijde mag laten vervangen. Gelukkig was dit geen probleem. Goed nieuws dus!
Eenmaal aan het wachten bij de dealer ontstond er wat verwarring. Ze hebben zomerbanden besteld, maar er zouden all-seasonbanden onder moeten zitten. Aan het eind van de middag waren de nieuwe all-seasonbanden geplaatst. Echter bleek er discussie te zijn geweest, want volgens de leasemaatschappij horen er winterbanden onder te zitten..
Bij thuiskomst ben ik de achterbanden gaan bekijken. Tot mijn grote verbazing zitten er op de achteras twee winterbanden gemonteerd. Waar ik dus de hele zomer op heb gereden. In Italië. Met 35 graden.
Nog steeds zit ik vol onbegrip hoe dit heeft kunnen gebeuren. Bij het ontvangen van de auto in april is mij verteld dat er all-seasonbanden gemonteerd zitten en dat er geen winterbanden in het contract zijn opgenomen. Dit is tevens terug te lezen op het overdrachtsformulier. Ook de dealer heeft compleet weten te missen dat er winterbanden gemonteerd zaten toen ze hebben geconstateerd dat de banden gecupt waren een aantal maanden geleden.
Gelukkig heb ik twee dagen later de banden voor weer kunnen laten omwisselen voor nieuwe winterbanden. Dan is de grip in ieder geval weer maximaal voor onze trip naar Stockholm in december!
Een mysterie
- 82.500 km
Na de kerstdagen zijn wij in de auto gestapt en naar Stockholm gereden. Op de Duitse snelweg konden we goed doorrijden en heb ik even het gaspedaal ingetrapt. Dit bleek echter niet langdurig vol te houden. Niet omdat de auto instabiel is op hoge snelheid-de Mazda heeft een goede wegligging- , maar omdat het stuur enorm vervelend aan het trillen was met een bepaalde frequentie die al een aantal maanden steeds erger werd. Ook kon je het gezoem (overeenkomend met het trillen van het stuur) goed horen in de auto. ''Zoooommmmm zooooommm zooooommm'. Helaas is dit geluid en getril ook op lagere snelheid aanwezig (vanaf +-2400 t/pm, vanaf 120km/u in de 6e versnelling). Dit maakte de reis naar Zweden minder comfortabel dan het had kunnen zijn.
Bij terugkomst in Nederland heb ik meteen de auto naar de garage gebracht om te kijken of het probleem opgelost kon worden. In februari gaan wij weer naar Oostenrijk op wintersport en dat doe ik graag zonder deze klachten. De achterbanden zijn vervolgens vervangen door nieuwe (winter)banden. Ook deze waren logischerwijs gecupt. Dit zou de klachten kunnen verklaren volgens de garage. Helaas bleek al meteen dat de klachten nog aanwezig waren. Meteen maar weer een afspraak gemaakt bij de dealer om een diagnose te stellen.
De dealer was er al snel uit. De wiellagers achter zijn versleten en moeten vervangen worden. Dit zou normaal niet met zo'n jonge auto en relatief lage km-stand moeten kunnen, maar het kan blijkbaar gebeuren. Aangezien ik zelf eerder vorig jaar al dacht dat de wiellagers versleten waren, hoopte ik dat de klachten hierna verholpen zouden zijn.
Inmiddels zijn de wiellagers aan de achterzijde vorige week vervangen. Helaas bleek met de eerstvolgende snelwegkilometers het probleem nog steeds niet te zijn verholpen.. Volgende week gaat de Mazda weer onderzocht worden en ik hoop dat de echte oorzaak dan gevonden wordt. En de reparatie plaats gaat vinden voor onze wintersportvakantie.
Wordt vervolgd...
De oorzaak gevonden?
- 87.000 km
Een week na de laatste update heeft de Mazda twee dagen bij de dealer gestaan voor onderzoek en reparatie. Uit het onderzoek bleek dat een spanrol en de multiriem vervangen moesten worden. De spanrol was namelijk defect. De dealer gaf aan dat dit de klachten naar alle waarschijnlijkheid zou veroorzaken. Tevens lag een slang van de airco tegen een onderdeel aan wat mee kon vibreren met de motor. Deze is weer goed vastgezet. Ik had al een vermoeden dat er iets mis was met een spanrol en/of multiriem, aangezien de auto in de week ervoor steeds harder begon te piepen en fluiten bij stationair draaien.
De eerstvolgende langere rit (woon-werkverkeer) ontdekte ik dat de klachten helaas nog steeds niet verholpen waren... Wel leken de klachten iets minder extreem en ook minder consistent. Maar het probleem was helaas nog steeds niet verholpen.
De week erna zijn wij op wintersportvakantie gegaan naar Oostenrijk. Gelukkig waren de klachten dit keer niet (constant) aanwezig bij hogere snelheid (zoals in december wel het geval was geweest). De reis ging daardoor prima. Alleen tussen de 120-135 km/u waren de klachten nog goed merkbaar. Bij terugkomst in Nederland meteen maar weer een nieuwe afspraak gemaakt bij de dealer voor zowel het benodigde onderhoud als een nieuwe analyse.
De Mazda heeft gisteren zijn onderhoud gehad en er heeft weer onderzoek plaatsgevonden om het echte probleem te achterhalen. Helaas gaf de dealer aan de oorzaak van het probleem niet te kunnen ontdekken. Wel stond er toevallig een andere Mazda met dezelfde klachten bij de dealer op dat moment. Zij gaan dan ook nog kijken of ze in overleg met andere dealers alsnog een oorzaak kunnen aanwijzen. Maar het wordt een lastig verhaal waarschijnlijk...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.